Risen
Chybami přeplněným Gothicem 3 si dřívější králové RPG her Piranha Bytes pořádně srazili svou reputaci. S Risen se nyní chtějí vrátit zpět na trůn a dokázat, že na to ještě mají. Nová hra od Piranha Bytes sice ve svém jménu nenese "Gothic", ovšem zcela jistě jej nese ve svém srdci. Kai Rosenkranz, již od prvního Gothica skladatel a programátor essenského studia, nic nepopírá: "Naprosto přesně víme, co jsme našim fanouškům po Gothic 3 dlužni: Chtějí přesně tak intenzivní a atmosferické dobrodružství jako v druhém dílu - jen modernější a pokud možno bez bugů. Přesně to jim v Risen dáme." Ze hry byla možnost vidět šest hodin, které dávají naději. Všechno skutečně mluví pro to, že se Piranha Bytes poučili z chyb z Gothic 3 a tentokrát dosáhnou svých cílů.
• Bezejmenný hrdina je zpět
Ztroskotán stojí mezi utopenci a kusy dřeva na pláži jednoho exotického ostrova. Má na sobě roztrhané hadry a působí trochu vyzáble, ale kromě toho se od svých posledních dobrodružství v Gothic 3 změnil jen sotva. První vteřiny hraní Risen jsou ukázkou toho, co vás v následujících hodinách čeká. Po intru, ve kterém prožijete hrdinovo ztroskotání, se bez okolů ocitnete přímo ve hře. Jako v sérii Gothic nemá zdejší hrdina opravdu žádné jméno a jeho vzhled je pevně daný. A samozřejmě, zase nemá žádné tušení, kde se zrovna nachází.
Ale mohlo by to být ještě horší, protože se díváme na nejidyličtější pláž od dob Crysis, když tedy projednou nebudete vnímat všude se povalující těla. Palmy se lehce pohupují dovětru, kolem poletují motýli a také moře vypadá díky smaragdově zelenému vlnobití a šumícím vlnám mnohem realističtěji než v Gothic 3. "Věrohodná voda byla při vývoji nového grafického enginu jednou z hlavních priorit, koneckonců na ostrově jste přirozeně často blízko vody," vysvětluje Kai Rosenkranz.
• První žena
Vychutnáváme si tu idylku, protože příběh Risen začíná mnohem opatrněji než Gothic 3, v němž jste již v prvních minutách museli vyčistit vesnici od skřetů. Namísto toho jsme konfrontováni s něčím naprosto neobvyklým - s ženou! Pro veterány série Gothic je to opravdová senzace, jelikož v hrách od Piranha Bytes hrály ženské postavy doposud jen nevýznamné role. To se v Risen definitivně změní.
Naše nová kamarádka se jmenuje Sára a stejně jako my přežila to neštěstí. Má na sobě dlouhou sukni, ale rozpuštěné vlasy zůstavají i pro nový engine nerealizovatelnou věcí. Naproti tomu dialogy a animace gestikulace vypadají mnohem přirozeněji. Jak je u Piranha Bytes zvykem, každá postava má být profesionálně nadabována.
• První úkol
Sára nás nejdřív upozornila na to, že v aktuální situaci by se možná hodil nějaký klacek, a pošle nás jej hledat. Jednoduchý úkol na úvod, koneckonců na pláži se po ztroskotání povaluje dřeva více než dost. Ale je to tak samozřejmě záměrně, protože takto máme ve hře poznat ovládání a inventář. Kai Rosenkranz objasňuje: "Říkáme tomu 'nepřímé vedení hráče'. Skrz úkoly, dialogy nebo určité události dostanete vždy dostatek informací o celém příběhu, aby bylo jasné, co máte dělat dál. Jestli to ale udělát, to je jen a jen na vás" Můžeme také ten klacek ignorovat a přenechat Sáru jejímu ubohému osudu a vydat se na vlastní pěst skrz keře - pardon - palmy.
Tak jako v sérii Gothic je celý svět Risen již od začátku přístupný. A je v něm co objevovat, ostrov má být velký asi jako Khorinis, herní svět z Gothic 2. Nicméně v praxi se dříve nebo později setkáte s překážkami, které jako trosečníci můžete jen steží překonat - například takový hladový vlk nebo smrtelně hluboká propast. "Během hraní se určitě dostanete do situace, kdy budete muset řešit zásadní otázky, abyste se vůbec dostali do ostatních oblastí ostrova. Proto jsme také hru rozdělili do kapitol," vysvětluje Kai Rosenkranz. Risen tedy bude znatelně lineárnější, ale také příběhovější než Gothic 3.
• První výlet
OK, rozuměli jsme, chňapli jsme klacek a jdeme se Sárou směrem k džungli. Naše dvoučlenná skupina přitom funguje viditelně lépe než v Gothic 3: Sára na první pokus nachází mezeru v palmovém houští a je nám přímo v patách. "Ano, hledání cesty NPC postav konečně funguje, jak má," potvrzuje Kai Rosenkranz dojem.
Také příroda je opět silnou stránkou: co na obrázcích vypadá pěkně, ačkoli ne tak technicky dokonale jako v Gothic 4 Arcania (od jiných tvůrců), během živé prezentace prostě vzalo dech. Na ostrově totiž neustále vane vítr, který celé vegetaci až do nejmenšího lístečku dává neuvěřitelně přirozeně působící pohyb. Jelikož se při tom mění jemné odstíny díky náročným světelným efektům, budete se toulat tím nejatmosferičtějším lesem, jaký jste doposud v již vydané RPG hře viděli.
"Celý svět jsme opět ručně konstruovali až do nejmenšího detailu. Tentokrát jsme ale použili více atmosferických triků, které jsme z velké části odkoukali od Hollywoodu," objasňuje autor hry. "Například více pracujeme s kontrasty barev a s rozdíly velikostí. Hrady jsou také o něco monumentálnější a západy slunce trochu více kýčovité než realistické." Samozřejmostí jsou různé efekty počasí, jako například dynamická změna dne a noci. Jedna hodina ve světě Risen přitom trvá (jako v sérii Gothic) pět minut reálného času.
• První boj
Příroda Risen ovšem není jen krásná, ale také extrémně nebezpečná. Hned, jak jsme se dali na pohodlnou procházku lesem, ocitli jsme se ve společnosti nějaké přerostlé krysy - vysoká asi po kolena, takový srandovní mix mezi dikobrazem a potkanem. Výborně, konečně příležitost podívat se na bojový systém. Vývojář Piranha Bytes tlumí naše očekávání: "Základní princip je daný, ale ještě v této předváděné verzi nebyl dokončen." Nějaký systém při následném hektickém klikání myši také těžko hledáme.
Nicméně - údery klackem působily svižněji než úsečné šermování v Gothic 3. Také umělá inteligence potvor vypadá, že obstojně funguje. Minimálně naše ostnatá krysa dobrotivě upustila od neférových sériových útoků a po pár ranách klackem ležela mrtvá v trávě.
Kai Rosenkranz slibuje, že chování monster konečně dostali pod kontrolu. Aby to dokázal, vyvolal na obrazovce pestrou sebranku kreatur. Řada z nich vypadala velmi exoticky. A tak si k nám rázem vykračuje opeřený pták, o pár metrů dál se bije do hrudi obrovská gorila. "Je to bestie, která se vlastně vyskytuje jen v temných jeskyních," vysvětluje tvůrce a nechává okusit její sílu. Varování ovšem přichází trochu později, dvě rány tlapou a výlet do hlubin ostrova byl krutě ukončen.
• Skřítci s taškami
Poté, co nás zabila silná bestie, dostává se hrdinově tělu nezvyklé náštěvy: kolem se kolíbá taškami zatížený skřítek (v originále Gnom), nejdřív se jen tak uvolněně dloube v nose, ale pak začne lomcovat s naším tělem. Co k čertu ten chlapík chce? "Žádný strach, jen vybavení," uklidňuje nás předvádějící s úsměvem. "Gnomové jsou sběratelé všeho, co nikdo nechrání. A mají odděleně animované nosní kosti, aby to dloubání mohlo fungovat."
Vedle exotických a vtipných kreatur narazíte v Risen i na klasické RPG bytosti. Mimojiné vlka, kostlivce a - ano - také divoká prasata jsou tu s námi. Naproti tomu skřeti si dají tentokrát pohov, jedinými vládci nad ostrovem jsou lidé. Ačkoli vývojáři již potvrdili, že se v herním světě vyskytují i jiné humanoidní bytosti. Jednu z nich můžeme již teď odhalit - takzvaný Gyrger dává trochu vzpomenout na Ogry a v ruce třímá klacek s rohy. Ačkoli vypadá zuřivě, má se jednat o mírumilovný druh, se kterým budeme nejen mluvit, ale i obchodovat.
• Boj se systémem
Po kontaktu s bestií nás obchodování zase tak moc nezajímá a chceme vědět více o bojovém systému. A i když se výřečnost autora hry rychle vytrácí, podařilo se z něj dostat pár zajímavých detailů. Takže: na jednu stranu zůstávají boje stejné co minule - se správným načasováním a trochou obratnosti mají přijít efektní kombinace úderů. Na druhou stranu Piranha Bytes chtějí, aby měly hodnoty schopností větší vliv na patřičné zbraně než v Gothic 3. Mají ovlivňovat daleko více než jen poškození, které hrdina rozdává.
Každé navýšení levelu hráče zpřístupní nejen další manévry, ale také odpovídající animace našeho hrdiny. A jak to všechno herně funguje? Vývojář to vysvětluje na příkladu lukostřelby: "Jako začátečníkovi ti dá spoustu námahy a zabere spoustu času luk vůbec natáhnout. Profíkovi to pak jde přirozeně rychleji. Navíc zatímco laikovi se luk již po chvilce třese, expert dokáže udržet svůj cíl znatelně déle zaměřený." Abychom se mohli zlepšovat a naučit se nové manévry, musíme ovšem nejdříve (jako v Gothic 3) vyhledat příslušného učitele.
• Zbraně a komba
K boji z blízka se autor hry nechtěl ještě vyjadřovat, takže musíme trochu zaspekulovat. Vycházíme z toho, že se vedle poškození zvyšuje i rychlost mlácení, když si vylepšíme schopnosti pro určitou zbraň. Kromě toho by se mohla zkracovat časová prodleva mezi prováděním komb a speciálních manévrů.
Sled pohyb při bojích má být i při složitých kombinacích úderů tak všeříkající, že Risen nemá nabízet žádné pomocné rozhraní jako třeba Zaklínač. Takže žádné vzplanuté meče ani drobné rady typu "Teď švihni". Po zkušenostech s Gothic 3 zůstáváme prozatím skeptičtí, jelikož jsme se po boji s ostnatou krysou do dalšího boje neměli šanci dostat.
Ještě jsme zjistili, že vedle luků a klacků ve hře určitě budou meče, obouruční zbraně a sekery. Jak velké budou jednotlivé repertoáry, závisí podle Piranha Bytes hlavně na vyvážení hry. To protože má být narozdíl od Gothic 3 nesporný rozdíl v tom, kterou zbraní na kterou bestii útočíte. Vývojáři také slibují několik zvlášť vypečených nepřátel, které přemůžete jen pomocí nějaké speciální bojové taktiky.