Left 4 Dead II
Tým Valve proslul tím, že nijak nespěchá s tvorbou sequelů. Mírně řečeno. Pokud snad nesouhlasíte, stačí omrknout frekvenci vydávání přídavků k HL2: vždyť třetí epizoda vyjde nejdřív v roce 2010 a bůhví jestli. A to prosím má druhý Half-Life už pět křížků na krku! Takže když v rámci letošní E3, tedy asi půl roku po vydání hitu Left 4 Dead, oznámil Gabe Newell & spol., že tvrdě pracují na pokračování kooperativní zombíkoidní řežby, všechny to překvapilo. Mnohé velmi nemile. Okamžitě se vznesla vlna negativních ohlasů ze strany rozhořčených fanoušků; Valve se zkrátka stalo terčem ostré, nevybíravé kritiky, o čemž jsme vás samozřejmě neopomněli informovat.
Po bitvě je každý generál – a před ní taky
Do známého studia se strefoval kdekdo, a není se čemu divit, vždyť munice, kterou vývojáři uvolněním prvních obrázků a informací veřejnosti poskytli, bylo víc než dost. Argumenty nespokojenců se soustředily a soustředí zejména na tyto oblasti: 1.) L4D2 se příliš podobá jedničce a 2.) dojde k rozštěpení komunity, popřípadě Valve přesměruje veškerou podporu k novému titulu a první díl bleskově sejde na úbytě... Tudíž by k rozštěpění komunity vlastně nedošlo, ale bylo by to vyhánění čerta ďáblem. Těžko teď posoudit, kolik pravdy se skrývá v bodě druhém, ale argument číslo jedna můžeme už nyní podrobněji prozkoumat.
Co se prostředí týče, dvojka se posunuje do jižní části USA. První zombíkoidní kataklyzma se odehrávalo v americké Pennsylvánii, kdežto nyní se vydáme víc za sluníčkem, do města zaslíbeného jazzové hudbě a hurikánům. Do New Orleansu a okolí. V pětici kampaní se čtveřice přeživších – odlišná od sympatické skvadry z dřívějška – bude opět probíjet záplavami zombíků, úplně stejně jako v loňském hitu. Než infekce změnila většinu lidstva ve slintající krvelačná monstra, Rochelle pracovala jako televizní reportérka, "Coach" – překvapivě – trénoval středoškolské fotbalové mužstvo, Ellis makal jako mechanik, no a konečně Nick... hm, Nick se živil jako podvodníček, pokud tomu tedy chcete říkat povolání. Nesourodou čtveřici svede dohromady osud, náhoda, kdo ví. Hlavně že každý člen kvarteta udrží v rukou brokovnici, to jediné se počítá.
"Čím je zmasíme, šéfe?"
Tentokrát v arzenálu přeživších najdete i pár vychytaných kousků pro boj zblízka; nás nejvíce zaujala pánvička, tedy "zbraň" používaná především v animácích typu Tom & Jerry kvůli zjevnému komediálnímu efektu. Pánvičku využijete zejména v bojích proti většímu počtu nepřátel náráz, tudíž se bude hodit vždycky. Prostý kuchyňský nástroj neradíme podceňovat, protože když se pořádně rozmáchnete, jediným švihnutím srazíte celou skupinku dotěrných zombíků. Dříve jste si mohli vypomoci jen neškodnými údery pažbou, teď to všem pořádně nandáte a ještě si můžete ve chvílích klidu udělat třeba palačinky. Ke slovu určitě přijde i požárnická sekyra, s níž zbavíte nepřátele končetin jedna báseň, a nesmíme ani vynechat zmínku o motorové pile, jejíž přednosti snad netřeba představovat. Ano, i milovníci Dooma si přijdou na své, aneb Zabíjení zombíků ještě nikdy nebylo tak zábavné! Valve samozřejmě plánuje zvýšit i počet palných zbraní; ke starým kouskům proto přibude útočná puška, nová sniperka a samopal s tlumičem, který oceníte zejména při setkání s nepříjemnou witch-zombie. Jak jste si mohli povšimnout z obrázků poházených okolo, L4D2 se už neomezuje jen na tmu či přítmí, ale spatříme i denní světlo. S tím souvisí i změna v chování čarodějnice, která během dne vandruje levelem, takže ji mnohem snáze vytrhnete z apatie.
"Jdou po nás!"
Kromě obměny "hereckého ansámblu" se dočkáme i menších změn na straně infikovaných. Ke Smokerovi, Hunterovi a ostatním starým známým přibude mimo jiné i Charger, což je masivní zombík, ne nepodobný Tankovi. Charger dokáže chytnout postavu přeživšího a mrskat s ní ze strany na stranu. Jako s hadrovou panenkou, tedy až na to, že z hadrové panenky nelze vytřískat život. Pokud pohotově nezasáhne některý ze zbylých členů kvarteta, oběť to má nadobro spočítané. Co se obyčejných infikovaných týče, mnozí dostanou imunitu vůči určitým typům zranění, takže už nepůjde upálit celý dav pomocí jediné dobře mířené střely do kanystru s benzínem, jelikož např. hasičským zombíkům plameny neublíží.
"Kolik vlastně dostanem za svý prachy? To vite, pani, když je ta krize..."
Doug Lombardi, vicepresident marketingové sekce Valve, prohlásil, že každá z připravovaných kampaní se délkou vyrovná těm původním. Zní to pěkně, ovšem jen jestliže si neuvědomíte, že L4D1 rozhodně nepřekonává rekordy v délce. Potěší ale, že všechny levely budou podporovány jak v Survival, tak Versus módu, což jednička neumožňuje. Doposud byly uvolněny informace o dvou kampaních, podrobnosti o zbylých třech plánují zástupci studia zveřejnit během kalifornského Comic-Conu, konaného koncem měsíce. Zatímco kapitola Swamp Fever, což bychom mohli přeložit jako "bažinná horečka", pojednává o postupu čtveřice zasmrádlými močály, The Parish se odehrává ve stísněných uličkách New Orleansu, kde dojde k velkolepému vyvrcholení hry.
O tom si povíme více, protože právě v pojetí závěrečných levelů zřejmě spočívá nejzásadnější změna oproti L4D1. O co vlastně půjde? Nu, tvůrci prý s nelibostí nesli, jakou taktiku hráči standardně volili ve chvíli, kdy čekali, až dorazí vytoužená záchrana. Přeživší se obvykle semkli někde v koutě, kde měli krytá záda, a relativně v pohodě pokosili hordy tupých zombíků, aby pak klidným krokem přešli do přifrčivší lodě/letadla/transportéru. Nic podobného už ve dvojce nespatříte, Valve totiž skoncuje se statickou obranou, poslední úrovně naberou na obrátkách. Pro ilustraci použijme třeba závěrečný level z už zmiňované kampaně The Parish. Zde musíte překonat dlouhý, úzký most, zaplavený opuštěnými automobily a nakrknutými zombíky. Ve chvíli, kdy na inkriminovaný most vkročíte, začne hra generovat nekonečné zástupy nepřátel. Kempení a vyčkávání vám nepomůže, protože návaly infikovaných neskončí, dokud nedorazíte do určeného místa na druhé straně, kde čeká úniková helikoptéra.