Jdi na obsah Jdi na menu
 


Denní svícení

 Denní svícení

 
Používání světel pro denní svícení upravuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních 
komunikacích v § 32 odst. 1 ve znění zákona  č. 411/2005 Sb. a zákona  č. 226/2006 Sb. 
(posledně jmenovaný zákon zrušil  původní označení „obrysová"). 
 
Svítilny musí být homologovány, včetně umístění, montáže a zapojení podle předpisu 
EHK/OSN  č. 48, tak jak to předepisuje vyhláška  č. 341/2002 Sb., ve znění vyhlášky 
č.197/2006 Sb.
Svítilny musí být označeny homologačním znakem E (v kroužku) s číslem 
pod kterým byla homologace uvedena a s označením RL (označuje světla pro denní svícení). 
 
V části 2a uvedeného předpisu se uvádí: 
 
1. Montáž - nepovinná na automobilech, zakázána na přípojných vozidlech, 
 
2. Počet - dvě
 
3. Umístění - na šířku: bod přivrácené plochy ve směru vztažné osy, který je nejdéle 
od podélné střední roviny vozidla, nesmí být vzdálen více než 
400 mm od vnějšího obrysu vozidla. Vzdálenost mezi 
vnitřními okraji obou přivrácených ploch ve směru vztažných 
os nesmí být menší než  600 mm. Tato vzdálenost může se 
zmenšit až na 400 mm, když je celková šířka vozidla menší 
1300 mm. 
- na výšku: nejméně 250 mm a nejvýše 1500 mm nad vozovkou. 
- na délku: na přídi vozidla. Tato podmínka se považuje za splněnou, 
jestliže vyzařované světlo neobtěžuje řidiče  ani přímo ani nepřímo přes 
zpětná zrcátka a nebo jiné plochy na vozidle odrážející světlo. 
 
4.  Elektrické zapojení - jestliže jsou denní svítilny na vozidle, musí být automaticky 
zapnuty, když je zařízení, které startuje nebo zastavuje motor v poloze, 
která motoru umožňuje jeho běh. Aktivace a deaktivace zařízení pro 
automatické rozsvícení denních svítilen musí být možná bez použití nářadí. 
Denní svítilny musí automaticky zhasnout, jakmile se rozsvítí světlomety, 
s výjimkou případu, kdy se světlomety použijí pro přechodné varovné 
rozsvěcování v krátkých intervalech (světelná houkačka). 
 
5.  Sdělovač - kontrolka zapojení obvodu je nepovinná. 
Z výše uvedeného vyplývá, že se jedná o speciální svítilny, jejich umístění na vozidle je 
totožné jako u světel do mlhy. Nemusí svítit s žádným osvětlením na vozidle (tedy i bez 
obrysových světel). Jejich výhodou je o hodně nižší spotřeba elektrické energie. Dodatečná montáž nepodléhá dalšímu schvalování 
ani zápisu do technického průkazu obdobně jako je tomu u mlhových světel. Světel pro denní 
svícení nesmí být používáno v době snížené viditelnosti.