Ekr 1. Náhoda přeje připraveným
n Náhoda přeje připraveným…
n Motto studia podnikové ekonomiky (EKR I.)
n OSNOVA PŘEDNÁŠEK
n Podnik, podnikání; cíle, funkce, okolí, typologie podniků
n Efektivnost podniku
n Život podniku – založení, růst
n Podniky jednotlivce, obchodní společnosti
n Podnikatelský plán
n Majetková a kapitálová výstavba podniku
n Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
n Manažerské pojetí nákladů
n Organizační výstavba podniku
n Život podniku – krize, sanace a zánik. Sdružování podniků
n Řízení podniku, informační systém podniku
n Výrobní, nákupní a prodejní činnost
n PODSTATA PODNIKÁNÍ
n základním motivem je snaha o dosažení zisku (přebytku výnosů nad náklady)
n zisk se dociluje uspokojováním potřeb zákazníků (zákazník v centru dění)
n potřeby zákazníků se uspokojují prostřednictvím trhu – podnikatel čelí riziku (a snaží se toto riziko snižovat)
n na počátku podnikání vkládá podnikatel do podniku kapitál (vlastní nebo vypůjčený)
n HLAVNÍ RYSY PODNIKÁNÍ
n zhodnocení kapitálu, který byl do podnikání vložen (především vlastního kapitálu) – výrazem zhodnocení kapitálu je růst hodnoty firmy
n respektování společenského poslání podniku – služba podniku všem, kteří jsou s ním spjati (stakeholders: zákazníci, zaměstnanci, okolí podniku, atd.)
n PRÁVNÍ ÚPRAVA PODNIKÁNÍ
n podnikání upravuje zákon č. 531/1991 Sb. – Obchodní zákoník
n podnikání je „soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem, na vlastní odpovědnost a za účelem dosažení zisku“ (Obchodní zákoník)
n FILOZOFIE PODNIKÁNÍ
- dominantní cíl je dosahovat zisk na základě uspokojování poptávky – krátkodobá, negativní efekty pro firmu navenek i dovnitř, typická pro ČR
- dominantní cíl je uspokojovat poptávku a požadavky okolí – „sloužit“ – a tím dosahovat zisk – dlouhodobá, jistější; motto: spokojený zákazník
n VLASTNOSTI PODNIKATELE
n tvořivost
n vizionářství
n schopnost přicházet s novými myšlenkami (inovace)
n schopnost využívat příležitosti
n schopnost vytvářet příležitosti
n schopnost využívat lidský i technický potenciál
ê
n schopnost řídit (být manažer)
n schopnost být vůdčí osobností (leader)
n MANAŽER (řídící pracovník)
n je člověk, který vykonává základní manažerské funkce (plánování, organizování, vedení lidí, kontrola)
n PODNIKATEL, MANAŽER, LEADER
n PODNIK
n ekonomicko-právní subjekt, který tvoří jednu ze základních součástí ekonomiky založené na výrobě zboží a poskytování služeb za úplatu
n soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání; k podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty náležející podnikateli, které slouží nebo mají sloužit k provozu podniku (Obchodní zákoník)
n ZNAKY PODNIKU
n ekonomická samostatnost – každý podnik hospodaří samostatně (vede účetnictví, rozhoduje, atd.)
n právní subjektivita – každý podnik je zapsán v obchodním rejstříku a podle zákona má svá práva a povinnosti
n POSLÁNÍ PODNIKU
n uspokojovat cizí potřeby (respektovat společenské poslání)
T. Baťa: Obout svět
n MANAŽERSKÉ ROZHODOVACÍ PROBLÉMY (STANOVENÍ CÍLŮ)
- co? - výrobní program, v jakém množství?
- jak? - výrobní technologie
- z čeho? - výrobní faktory
n východiskem pro jejich řešení jsou teoretické znalosti (ekonomická teorie, podniková ekonomika, management, statistika, atd.) a praxe
n DRUHY CÍLŮ - třídění cílů podle:
n pořadí jejich významu (hierarchie) – primární (vrcholové) a dílčí (podřazené)
n velikosti (rozsahu) cíle – neomezené a omezené
n časového hlediska – dlouhodobé a krátkodobé
n vztahu mezi cíli – komplementární, konkurenční a protikladné
n obsahu cíle – ekonomické, technické a sociální
n HIERARCHIE CÍLŮ (členění podle významu)
n primární cíl:
n maximalizace zisku (obecný cíl),
n maximalizace hodnoty podniku – shareholder value
(u a. s.),
n z dlouhodobého hlediska trvalá prosperita a růst
n dílčí cíle – např:
n zvýšení tržeb
n proniknutí na nové trhy
n snížení nákladů
n provedení restrukturalizace podniku
n zvýšení výnosnosti kapitálu, atd.
n FUNKCE (ČINNOSTI) PODNIKU
n primární: přeměnit VSTUPY na VÝSTUPY
n podpůrné:
n prodejní (odbytová)
n zásobovací (nákup, doprava, skladování)
n výrobní (provozní)
n personální
n investiční
n finanční
n vědeckotechnická
n sociální