Šokovaný Hamilton brečel a děkoval Bohu, že mu titul dopřál
Jen na několik sekund propukla po Velké ceně Brazílie sláva ve stáji Ferrari po nedělním infarktovém finále mistrovství světa vozů formule 1. Zdálo se, že šampionem se v Sao Paulo stane její pilot Felipe Massa, ale po chvíli přišlo kruté vystřízlivění. S Britem Lewisem Hamiltonem si osud sice zase zalaškoval, nakonec však jemu i stáji McLaren na okruhu Interlagos titul dopřál.
"Hamilton předjel Glocka," zaznělo ve vysílačce mužů v rudých barvách. Díky chybě německého pilota se v posledních metrech dostal na potřebnou pátou pozici Brit Lewis Hamilton a stal se v nejdramatičtějším závěru historie F1 nejmladším mistrem světa.
Loňská historie se neopakovala
Už se zdálo, že se historie bude opakovat. I loni měl Hamilton před závěrečným závodem v Brazílii náskok sedmi bodů před soupeřem z Ferrari, dojel však až sedmý, promrhal šanci vyhrát titul ve své první sezoně ve formuli 1 a z celkového vítězství se tehdy díky triumfu na okruhu Interlagos radoval Fin Kimi Räikkönen. I tentokrát měl Brit namále, ale za sekundu dvanáct jej potkalo neuvěřitelné štěstí. Loni Hamilton o bod prohrál, letos díky stejnému rozdílu vstoupil do análů královské motoristické disciplíny.
"Bohužel jsme o jeden bod prohráli, ale to je sport," prohlásil smutný Massa. Jel prý perfektní závod, byl na sebe pyšný. "Bylo to fantastické, jen se smutným závěrem," prohlásil. Přitom krátce po jeho projetí cílem byla v ochozech kolem cílové rovinky atmosféra jako na fotbalovém zápasu. skandovali diváci. Po pár sekundách však i mezi nimi zavládlo hrobové ticho.
Byl to zvláštní pohled na obě křepčící stáje krátce po Massově finiši. Také v McLarenu se totiž radovali, na rozdíl od konkurence si všimli, že Glock v poslední zatáčce zaváhal. "Jen jsem zaslechl: 'počkej chvíli'. A pak mi řekli, že Hamilton předjel Glocka a je pátý," popsal Massa, jak se zdrcující novinu dozvěděl z vysílačky.
Nopvý šampión slzel a vzýval Boha
Hamilton se po závodu neubránil slzám, když byl v objetí svého otce Anthonyho, jenž ho k závodění přivedl, a když políbil svou přítelkyni Nicole Scherzingerovou, zpěvačku skupiny The Pussycat Dolls. "Je to senzace, ani nemůžu popsat, co cítím," prohlásil Hamilton. "Byla to dlouhá a dramatická cesta, jsem šťastný, že skončila tak fantasticky," řekl.
Britský pilot stáje McLaren Lewis Hamilton oslavuje titul mistra světa.
Nedělní Velká cena byla prý nejtěžší v jeho zatím krátké kariéře ve formuli. "Od začátku to fungovalo v pohodě, i když to je trať, která mi moc nesedí," vyprávěl nový mistr světa. Vše však změnil déšť v závěru. "Bylo to hodně o riziku. A pak jsem nemohl uvěřit, že mě Vettel předjel," poznamenal k manévru soupeře Sebastiana Vettela z Toro Rosso, který ho pár kol před cílem předstihl a v té chvíli také připravil o titul.
Za cílovou šachovnicí prý děkoval Bohu, když v poslední zatáčce chyboval Glock ve špatně ovladatelné toyotě a on se dostal na potřebnou pátou pozici. "Jen jsem křičel do vysílačky: 'Máme to? Máme to?' A když mi odpověděli, že ano, tak jsem propukl v extázi," vykládal novinářům.
Massa slavil předčasně. Mistrem světa je Hamilton
Brazílie – V Sao Paulu vyhrál domácí Massa, ale Brit si přes infarktový závěr náskok udržel.
Radek Vičík
včera 20:15 aktualizováno dnes 8:15
Infarktová bitva vedla Lewise Hamiltona ve finále formule jedna k titulu mistra světa.
Ale dlouhých deset sekund si brazilští fanoušci mysleli, že šampionem je jejich miláček Felipe Massa.
Hamilton obsadil ve Velké ceně Brazílie páté místo, byť ještě na konci posledního kola byl šestý. Jenže Němec Glock musel na mokré trati do boxů a tak Brita „pustil“ o příčku výše. A právě páté místo mu přesně stačilo k zisku prvního titulu mistra světa.
„Je to nejkrásnější den mého života,“ křičel Brit hned po dojezdu do týmového rádia. „Zatím si to ještě úplně neuvědomuju, ale je to obrovský úspěch,“ dodal později novinářům,
Hamilton se také ve 23 letech stal nejmladším šampionem historie, o toto privilegium připravil Fernanda Alonsa.
Hamilton do Sao Paula odletěl se sedmibodovým náskokem, v cíli vyhrál nad Massou o jediný bod. První Afroameričan v historii F1 jich nasbíral celkem 98.
Ferrari tak může těšit alespoň vítězství v Poháru konstruktérů, v němž porazilo McLaren.
Od začátku bylo v Sao Paulu o zábavu potrestáno. Hustý déšť donutil týmy zvolit mokré pneumatiky a vedení závodu odložit start o deset minut.
Start proběhl pro čelo jezdeckého pole bez problémů, ale David Coulthard ukončil poslední Grand Prix kariéry kolizí s Nakadžimou. Na trať hned vyjel safety car, v té chvíli vedl Massa před Jarnem Trullim (Toyota), Kimi Räikkönenem (Ferrari) a Hamiltonem. Tak to zůstalo čtyři kola, kdy vozy spořádaně kroužily za zaváděcím automobilem.
Závod dvou mužů
Také po restartu zůstalo pořadí kvarteta lídrů beze změn. Asfalt začal na některých pasážích okruhu vysychat a do boxů začali mířit i piloti z čela. V 10. kole zamířil do depa Massa i Heikki Kovalainen z McLarenu. O kolo později zajelo do depa trio Trulli, Räikkönen a Hamilton.
Vydělal na tom Fin ve službách Ferrari, naopak Hamilton se na výjezdu „zasekl“ za Trullim.
Ital za chvíli dostal na louži smyk a jen tak tak, že neskončil v bariérách.
Jenže vzhledem k předchozím taktickým krokům se Brit předjížděcím manévrem dostal pouze na šesté místo. V té chvíli byl šampionem na prvním místě jedoucí Massa.
Jenže Hamilton to tak dlouho nenechal a 54 kol před koncem byl zase na „titulovém“ pátém místě, když předjel Giancarla Fisichellu ve voze Force India.
Za Massou byl v té době druhý Sebastian Vettel ve voze Toro Rosso, třetí Fernandao Alonso s Renaultem a čtvrtý Räikkönen. Po dramatech na trati i boxech přišla klidnější fáze.
Vettel se rozhodl podruhé měnit gumy a tankovat už ve 28. kole. Massovým hlavním soupeřem v boji o titul se tak rázem stal Fernando Alonso.
Na konci 37. kola zamířil do boxů po druhé i Massa. Vše proběhlo v pořádku a udržel se bez problémů ve vedení.
Po třetí Vettelově zastávce v boxech bylo u McLarenu zase o poznání veseleji. Lewis Hamilton se totiž posunul na čtvrté místo.
Příliš krátká radost
V závěru Velké ceny se Räikkönen dotáhl na Alonsa. Osm kol před koncem začalo opět pršet. Pět kol před cílem jeli pro mokré gumy Räikkönen, Hamilton i Vettel. Chvilku po nich to samé udělal i Massa. Brazilec se vrátil do vedení závodu, Hamilton byl pátý.
Pak přišel infarktový závěr. Na vodě se Britovi nevedlo a Vettel jej předjel a posunul na šesté místo. Pilot McLarenu ho nedokázal předjet, tak se po Massově průjezdu všichni asi tak 10 vteřin radovali.
Jenže to si nikdo nevšiml, že mezitím také Němec Glock zamířil do boxů a tím pádem se propadl na šesté místo. Trůn byl volný pro Hamiltona!
Massa sice zvítězil, ale mistrem je Hamilton
Včera 19:48
AKTUALIZOVÁNO, FOTOGALERIE - Brit Lewis Hamilton z týmu McLaren se stal v třiadvaceti letech nejmladším mistrem světa v závodech vozů formule 1 v historii.
V dnešním neuvěřitelně dramatickém finále sezony, Velké ceně Brazílie, mu k tomu stačila pátá pozice, na kterou se dostal v posledním kole.
Pro McLaren získal titul poprvé od roku 1999, kdy celkové prvenství v seriálu podruhé za sebou slavil Fin Mika Häkkinen.
Závod vyhrál jediný Britův konkurent v boji o titul Brazilec Felipe Massa s monopostem ferrari a skončil celkově druhý, třebaže se několik sekund po projetí cílem radoval z titulu.
Nevěděl však, že drama rozhodl Timo Glock, který se ze čtvrté pozice propadl v posledních metrech na šesté místo i kvůli tomu, že při přeháňce jako jediný nejel vyměnit pneumatiky.
"Skvělé, až z toho nemůžu chytit dech," vyhrkl ze sebe po projetí cílem Hamilton, s nímž slavil titul v boxech McLarenu i bratr a otec, který ho k závodění přivedl. Společně si pak poplakali.
"Tohle byl ten nejintenzivnější závod mého života. Málem jsem se z toho zbláznil, vůbec nechápu, jak jsem vydržel být klidný. Měl jsem obrovské štěstí," líčil Hamilton.
Stříbrnou pozici dnes vybojoval Španěl Fernando Alonso z Renaultu, třetí skončil loňský šampion a Massův kolega z týmu Fin Kimi Räikkönen. Slabou útěchou pro Ferrari bylo alespoň prvenství v Poháru konstruktérů.
"Získal víc bodů než já, takže si zasloužil titul," prohlásil zklamaný Massa, který v Brazílii vyhrál podruhé v posledních třech letech. "Věděl jsem, že mohu vyhrát a zároveň prohrát. Je to další den v mé kariéře i životě, z něhož se hodně poučím," uvedl Brazilec.
Úvod závodu obstarala nečekaná deštivá přeháňka, kvůli níž byl start dokonce o deset minut odložen. Krátce po rozsvícení zeleného světla zůstalo pořadí stejné jako po kvalifikaci, žádný z pilotů se na mokru nepouštěl do většího úsilí předjíždět soupeře. Vedl Massa, Hamilton si udržel čtvrtou pozici, která mu v té chvíli na titul stačila.
MLADÍ PILOTI
Lewis Hamilton se dnes v Brazílii stal mistrem světa formule 1 ve věku 23 let, devět měsíců a 26 dnů. Britský pilot tím o čtyři měsíce předčil dosud nejmladšího šampiona Fernanda Alonsa.
Španělský jezdec přišel už o svůj třetí "věkový" rekord během jediné sezony. Při Velké ceně Itálie jej Němec Sebastian Vettel zbavil titulu nejmladšího vítěze závodu i kvalifikace.
Přehled nejmladších mistrů světa formule 1:
1. Lewis Hamilton (Brit./2008) 23 let 9 měsíců 26 dnů,
2. Fernando Alonso (Šp./2005) 24 let 1 měsíc 27 dnů,
3. Emerson Fittipaldi (Braz./1972) 25 let 8 měsíců 29 dnů,
4. Michael Schumacher (Něm./1994) 25 let 10 měsíců 10 dnů.
Smůlu měl David Coulthard z týmu Red Bull, který ve svém posledním závodu kariéry odjel pouze pár metrů a havaroval po kolizi s Japoncem Kazuki Nakadžimou z Williamsu. Ve formuli 1 vítěz třinácti Velkých cen skončil po patnácti letech. Dvě kola po jeho nehodě jezdil na okruhu "safety car".
Před domácími více než 100.000 diváků zajel Massa do boxů poprvé už po deseti kolech pro suché pneumatiky. Totéž provedli všichni piloti a Hamilton na to trochu doplatil.
Ital Jarno Trulli s toyotou ho při výjezdu z garáže zbrzdil, ale pak chyboval, takže umožnil Britovi pronásledovat čelo závodu ze šestého místa, jež by přineslo titul Massovi. Piloti měli velké problémy na nových pneumatikách, neboť na trati stále byla na několika místech voda.
V sedmnáctém kole se Hamilton posunul před Giancarla Fisichellu na páté místo a opět jazýček vah převážil na svou stranu. Jako druhý jezdil za Massou překvapivě Sebastian Vettel z Toro Rosso, třetí byl Alonso a před Hamiltonem jezdil už s celkem velkým náskokem Räikkönen, loňský mistr světa. Potom se pořadí promíchalo kvůli druhým zastávkám u mechaniků, které zahájil ve 37. kole Massa.
Jakmile všechny vozy opustily boxy, pořadí se vrátilo do původní podoby. Vedl Massa a Hamilton zůstal pátý, což mu v té chvíli přesně stačilo. Na čelo sice ztrácel dvacet kol před cílem 21 sekund, ale před šestým Markem Webberem si udržoval bezpečný náskok.
Do boxů však o kolo později zajel Vettel a vrátil se z druhého místa až za Hamiltona, který byl v tu dobu na čtvrté pozici jen krůček do titulu mistra světa.
Závod však pouze šest kol před koncem vážně zdramatizovaly kapky deště, které přidělaly jezdům starosti a takřka všichni si do garáže zajeli pro nové pneumatiky.
Hamilton se o jedno místo propadl na pátou pozici a už neměl rezervu, pokud chtěl titul. Navíc na něj zle dotíral Vettel a dvě kola před koncem po Britově chybě ho odsunul z pozice mistra světa.
Boj o titul vyvrcholil v posledním kole, ve kterém Hamilton marně stíhal Vettela. Nakonec měl ale štěstí, protože Glock na suchých pneumatikách ztrácel a poslední zatáčku nezvládl.
"Nikoho jsem úmyslně před sebe nepustil. Tušil jsem, že poslední kolo bude to nejtěžší. Auto bylo neovladatelné, neměl jsem prostě šanci," řekl Glock k rozhodujícímu momentu šampionátu.
V boxech to dokonce nepostřehli ani představitelé Ferrari, kteří začali oslavovat Massův titul. V zápětí jim úsměv zhořkl. Dramatičtější finále seriál MS formule 1 nepamatuje.
Výsledky:
1. Massa (Braz./Ferrari) 1:34:11,435 (průměrná rychlost: 189,222 km/h),
2. Alonso (Šp./Renault) -13,298,
3. Räikkönen (Fin./Ferrari) 16,235,
4. Vettel (Něm./Toro Rosso) -38,011,
5. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -38,907,
6. Glock (Něm./Toyota) -44,368,
7. Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) -55,074,
8. Trulli (It./Toyota) -1:08,463,
9. Webber (Austr./Red Bull) -1:19,666,
10. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -1 kolo.
Konečné pořadí MS (po 18. závodech):
1. Hamilton 98 bodů,
2. Massa 97,
3. Räikkönen, 75,
4. Kubica (Pol./BMW) 75,
5. Alonso 61,
6. Heidfeld 60,
7. Kovalainen 53,
8. Vettel 35.
Pohár konstruktérů:
1. Ferrari 172 bodů,
2. McLaren-Mercedes 151,
3. BMW-Sauber 135,
4. Renault 80,
5. Toyota 56,
6. Toro Rosso 39,
7. Red Bull 29,
8. Williams 26.
Jak se v posledním kole GP Brazílie rozhodovalo o mistru světa |
Jan Pastorek - 03.11.2008 - FORMULE1 - speciál |
Když se o titulu mistra světa loni rozhodovalo v Brazílii mezi třemi jezdci, považovala to formulová veřejnost za napínavé vyvrcholení celé sezóny. A loňské finále v Sao Paulu rozhodně nudné nebylo, Lewis Hamilton se na jeho začátku propadl pořadím dolů a do konce závodu všichni s napětím sledovali, jestli se mu podaří získat potřebný počet bodů. To ovšem nikdo netušil, co brazilský Interlagos připraví divákům hned v následující sezóně. Pořadí jezdců v závěrečných kolech GP Brazílie
Pozn.: modře - v tomto kole jezdec zajel do boxů Jenomže mokrá trať a suché pneumatiky představují kombinaci, která nejde moc dobře dohromady. Pojďme se podívat, jak se rozhodnutí Toyoty nepřezout projevilo v časech na kolo, pro srovnání si uvedeme celé čelo závodu. Časy jezdců v závěrečných kolech GP Brazílie
Pozn.: tučně - nejrychlejší jezdec na trati, modře - v tomto kole jezdec zajel do boxů Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že setrvat na suchých pneumatikách nebylo naprosto zásadně špatné rozhodnutí. Felipe Massa byl nejrychlejším jezdcem na trati, dokud jezdil na suchých pneumatikách. V 67. kole byli z uvedených jezdců na suchých pneumatikách již jen jezdci Toyoty a Timo Glock byl po tři kola nejrychlejší ze všech. Teprve až v předposledním kole se karta obrátila a duo Toyoty začalo ztrácet. Vše vyvrcholilo v posledním kole, kdy bylo na trati již tolik vody, že byly Toyoty na suchých pneumatikách pomalejší o 16 až 20 sekund. |