Z diskuse o zdražení MHD v Jihlavě
- Datum: 9.2.2007
- Zdroj: Jihlavské listy
- Rubrika: Názory
- Strana: 10
Zdražení se dotkne sociálně slabých.V zastupitelstvu Jihlavy jsem první volební období a chtěla bych v něm pracovat na zlepšení života občanů v našem městě. Připravované zdražení městské hromadné dopravy v Jihlavě za takové zlepšení považovat nemohu.
Zdražení vzala na vědomí městská rada, jejíž složení neodpovídá poměrnému zastoupení podle výsledků voleb. Ve volebních programech stran zastoupených v současné radě města nebyla o tomto zdražení ani zmínka. Proč asi? Očekávám, že zdražení MHD bude projednáno zastupitelstvem 19. 2., jak tomu bylo i v minulých obdobích.
Navrhované zdražení by se nejvíce dotklo příjmově slabých skupin spoluobčanů. Zvýšení jízdného o 20 % z 10 na 12 Kč se bude týkat např. maminek na mateřské dovolené, důchodců do 70 let věku, kteří v některých městech mají jízdné zlevněné. Cesta na Dům zdraví a zpět je tak bude stát 24 Kč. (Což je pro některé radní pakatel.) Zdražení MHD bude znamenat také další zvýšení individuální dopravy v již tak přetížených ulicích Jihlavy. Také bych ráda připomněla, že původní koalice "dvacítky" (ČSSD, KSČM, NOJ a SNK-ED - pozn. red.) byla pro rozvoj MHD, ale bez jejího zdražení.
Rovněž považuji za svou sdělit občanům Jihlavy fakt, že v prosinci rada odsouhlasila projezdit tyto částky z peněz daňových poplatníků: primátorovi 3 500 km měsíčně a čtyřem náměstkům po 3 000 km měsíčně, a to nejen pro služební, ale i soukromé účely. To je téměř 450 000 Kč ročně.
Ze všech těchto důvodů jako občanka a zastupitelka města Jihlavy s návrhem na zdražení městské hromadné dopravy nemohu souhlasit.
Radka Bauerová (Autorka je zastupitelkou města za KSČM)
Co takhle zavést 10minutovou jízdenku?
Domnívám se, že MHD by měla být 1) ekologická, 2) rychlá a v neposlední řadě 3) finančně příznivá.
Její smysl vidím v tom, že přepraví ty, co nemají jiný dopravní prostředek, a že bude silným konkurentem aut.
Jak to ale funguje v Jihlavě: Ekologičnost zdejší MHD nikdo neodepře - tedy plus bod. S rychlostí už je to horší. V Jihlavě nemůže dosahovat výhod metra nebo tramvaje, naopak zde je rychlejší auto, které jede po stejné trase, ale nemusíte zastavovat na zastávkách.
Tady má plus auto. Jediným plusem MHD je přejezd z horního náměstí na dolní v době zákazu vjezdu. Ale když porovnáme cestu z Horního Kosova trolejbusem a autem, jsou zde podobné ceny.
Máme jedno plus a jedno minus, tedy jsme na nule. Při zdražení by se ovšem z této nuly stalo minus. Jelikož výhodu rychlosti nelze ovlivnit a jelikož mnoho lidí není motivováno ekologií, měl by Dopravní podnik nalákat zákazníky hlavně na příznivou cenu.
Jak ji zajistit? Východisko vidím v zavedení nepřestupní 10minutové jízdenky v ceně 8-9 Kč. Současná hodinová by se mohla zdražit klidně i na 13-14. Proč? Protože v Jihlavě se za 10 minut dostanete téměř všude - např. z každé trolejbusové konečné na náměstí.
Takže pokud jedete z periferie do centra bez přestupu, stejně neoceníte "výhody" současné hodinové jízdenky.
Tato situace mi připadá silně autoritativní. Je to jako kdyby mi v obchodě dali místo čtvrtky chleba celý. K čemu mi je padesát minut navíc?
Zavedením takové jízdenky by se doprava v Jihlavě stala "demokratičtější" a solidnější vůči zákazníkům.
Finanční situaci Dopravního podniku by to asi moc nepomohlo, a proto je třeba navíc zajistit větší tok peněz z magistrátu.
Vůbec se mi zdá proti lidskému rozumu, podle čeho se na magistrátě rozdělují finance. Podle mě vítězí momentální nálady a zájmy (a asi i koníčky) našich zastupitelů před snahou myslet na prospěch každého občana.
Dlouho mi nebylo jasné, proč je tak do očí bijící nepoměr mezi penězi na kulturu a na sport. Pak mi došlo, že se naši páni radní asi řídí zásadou, že na sport přece jenom chodí více lidí než na kulturu. Dobře, ale proč se tedy nedává víc peněz do MHD, která určitě slouží ještě více lidem než příležitostná sportovní podívaná?
Mám pocit, že na stavbu fotbalového stadionu letos šel zhruba dvojnásobek toho, co magistrát poskytl Dopravnímu podniku. Když jsem se dozvěděl o plánované investici 260 milionů do rekonstrukce hokejového stadionu, tak už mi mnoho slušných slov, jimiž bych mohl počastovat naše pány radní, nezbylo.
Je skutečně nutné, aby zábava vítězila nad každodenní veřejnou službou? Jsou naši radní skutečně přesvědčeni o tom, že většině obyvatel prospěje, jestliže se za 50 milionů opraví sociální zařízení a šatny na zimním stadionu? Pokud jsou moje úvahy správné, tak stejná částka, která by byla poskytnuta navíc Dopravnímu podniku, by umožnila, abychom jezdili všichni jeden rok zadarmo hromadnou dopravou! A to je tedy nesrovnatelně lepší služba.
Ondřej Levák, Jihlava (Dopis je redakčně krácen a upraven)
Nemůžete srovnávat!
Ceny MHD v Jihlavě přece nemůžete srovnávat s cenami MHD v 90tisícových městech. Jestliže ve stotisícovém Hradci Králové stojí jízdenka MHD 14 Kč, pak by v Jihlavě, kde není ani 50 tisíc obyvatel, měla stát 7 Kč! A proč mají lidé platit nový vozový park?! Neslýchané!
bez podpisu