V 28 zemích tří kontinetů
- Datum: 5.3.2007
- Autor: (vk)
- Zdroj: Hospodářské noviny
- Rubrika: Regiony /Komerční příloha/
- Strana: 15
Dopravní infrastruktura: Trolejbusy ze Škody
Jeden z nejvýznamnějších kontraktů v oboru trolejbusů v Evropě získala Škoda Electric s.r.o., dceřiná firma Škoda Holding a.s. Během pěti let dodá do lotyšské metropole Rigy 150 nízkopodlažních vozů za 1,5 miliardy korun.
Zakázka představuje pro Škodu Electric návrat na tradiční trhy. Dopravní podnik města Rigy - Riga Satiksme zvolil nízkopodlažní dvouosý trolejbus délky 12 metrů známý pod označením Škoda 24 TR. Vozy jsou vybaveny klimatizací pro řidiče i cestující, rampou pro invalidy a automatickými sběrači. První vozy dodá plzeňská společnost na přelomu srpna a září, v letošním roce tak zákazník obdrží 30 trolejbusů vyrobených ve spolupráci s firmou Irisbus Iveco. Město Riga už provozuje téměř 300 trolejbusů značky Škoda, první byly dodány v roce 1995.
Získání kontraktu předcházela téměř dva roky trvající přípravná fáze. »K úspěchu Škody Electric významně přispělo zapůjčení trolejbusu Škoda 24 TR do Rigy. Během měsíčního provozu vůz přesvědčil o svých kvalitách,« říká generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek s tím, že nová zakázka potvrdila exportní ambice firmy.
Škoda Electric se v současnosti snaží proniknout na italský trh a na Balkán, velkou šanci vidí i ve svém tradičním odbytišti v Rusku. »Právě probíhá užší kolo tendru v Miláně na 70 trolejbusů, výběrová řízení se připravují i v Římě a Rimini. V rumunském Temešváru se zúčastníme soutěže na dodávku 50 vozů, následovat má další v Bukurešti. Čekáme na výsledky soutěže na 20 trolejbusů v bulharském Ruse a vyhlášení tendru v Sofii,« vypočítává Šilhánek. Další výběrové řízení probíhá v Moskvě, ulice ruské metropole brázdí trolejbusy s elektrovýzbrojí a trakčními motory ze Škody Electric už pátým rokem. Kromě zakázky pro Rigu letos společnost zrealizuje dodávky 21 trolejbusů pro česká a slovenská města. Přímo v Plzni zůstane v rámci smlouvy na 28 vozů šest nových trolejbusů, po třech vyzkoušejí cestující v Brně a Zlíně a další čtyři posílí hromadnou dopravu v Žilině.
»Každý druhý den je Škoda Electric schopna expedovat jeden trolejbus, pokud by kapacita nestačila, můžeme spolupracovat s maďarskou společností Ganz,« připomíná ředitel divize Trolejbusy Karel Majer. Maďarský Ganz Škoda koupila loni v listopadu, firma vyrábí trolejbusy pro Budapešť, Rigu a Debrecín a má silnou pozici i v Itálii a Brazílii.
Tržby Škody Electric loni dosáhly zhruba 1,5 miliardy korun, rovnoměrně se na nich podílely všechny tři obory - pohony, motory i trolejbusy. Společnost zaměstnává 545 lidí, jejich počet se v tomto roce rozroste o dalších 45 zejména pracovníků montáže, vývoje a konstrukce. Na tento rok má firma podepsané zakázky za 3,9 miliardy korun.
První trolejbus vyjel z plzeňské Škodovky v roce 1936. Trolejbusy se značkou Škoda jezdí ve 28 zemích tří kontinentů. Škoda Electric vznikla během roku 2003 fúzí společnosti Trakční motory, divize Controls tehdejší Škody Energo a oddělení Elektrické pohony Škody Dopravní technika. V roce 2004 se připojila část technického a obchodního úseku Škody Ostrov.