Města stojí doprava miliony
- Datum: 14.3.2007
- Autor: JANA ČERNOCHOVÁ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Jižní Čechy
- Strana: 03
NEJVÍC PLATÍ BUDĚJOVICE Magistrát krajského města dává ročně Dopravnímu podniku České Budějovice 200 milionů jako dotaci na městskou hromadnou dopravu. V Táboře dostává firma provozující městské linky 20 milionů. Městská hromadná doprava má svůj význam a výrazně omezuje počet automobilů v centrech. Na tom se zastupitelé jihočeských měst vzácně shodují.
Proto veřejnou dopravu také podporují. Jakmile se ale začnou bavit s provozovateli veřejné dopravy o krytí ztrát, mají pocit, že červená záporná čísla jsou nadhodnocená.
Minulý týden se proti dvacetimilionové dotaci pro Comett Plus v Táboře ohradili někteří táborští zastupitelé v čele s Marií Rybářovou ze Strany zelených. „Nelíbí se mi, že provozovatel městské dopravy zase zvýšil náklady na ujetý kilometr a chce po nás o dva miliony víc než loni,“ naznačila.
Navrhuje proto, aby na příští rok Tábor vypsal výběrové řízení a vybral firmu, která by byla schopná udržet jízdné na dosavadní úrovni při stejné, nebo dokonce i rozšířené četnosti spojů za roční příspěvek 20 milionů korun.
Marie Cibulková je na veřejnou dopravu v Táboře odkázaná, nemá auto a ze sídliště Nad Lužnicí jinou možnost, jak se dostat do centra, nemá. „Vyhovuje mi. Autobusy jezdí dost často, většina jich je nových a s výjimkou ranních špiček nebývají přecpané. Mělo by to tak zůstat,“ přeje si.
Comett Plus letos žádá téměř 26 milionů na krytí ztráty v městské hromadné dopravě. O ni se Tábor podělí se Sezimovým Ústím a Planou nad Lužnicí. Příspěvek jednotlivých měst je určený podle počtu obyvatel. Na Tábor vychází 20 milionů, čtyři miliony na Sezimovo Ústí a zbytek hradí Planá nad Lužnicí. Oproti Českým Budějovicím je táborská dotace desetkrát nižší. Magistrát platí Dopravnímu podniku České Budějovice 200 milionů. „I nám se to zdá být hodně, ale náklady jsou zdůvodnitelné,“ říká Bohuslav Bečvář z finančního odboru. Budějovice, které jsou jediným akcionářem Dopravních podniků, si objednaly linky a častější frekvenci spojů. Za to pak musejí zaplatit. Jedinou cestou, jak snížit náklady, by bylo zvýšení jízdného.
Pro takové opatření se rozhodli v Jindřichově Hradci. Loni cestující platili šest korun, od ledna o korunu více. „Zvýšení jízdného přesto zdaleka nepokryje vykázané ztráty. Ale potřebujeme, aby se lidé dopravili autobusy v ranní a odpolední špičce do zaměstnání a domů a školáci na vyučování. Letos proto dopravci poukážeme dva miliony a 400 tisíc korun,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Zdeněk Heřman.
Ještě víc, pět a půl milionu, dává město Písek ČSAD Jihotrans České Budějovice. Za to při šestikorunovém jízdném lidé jezdí do zaměstnání, žáci do škol a během dne městskou dopravu lidé využívají k návštěvě lékaře nebo při cestování na nákupy. „Příspěvek je pro náš rozpočet také dost vysoký, ale je kompromisem mezi využíváním vlastních aut a veřejnou dopravou,“ naznačil místostarosta Vojtěch Bubník.
Zatímco v Budějovicích činí dvousetmilionová dotace města pro veřejnou dopravu polovinu ročních nákladů, ve Strakonicích dokonce dvě třetiny. „Dáváme něco kolem čtyř milionů,“ tvrdil starosta Pavel Vondrys. Zbytek pokrývá ČSAD STTRANS z jízdného, které je pět korun v prvním a šest ve druhém pásmu.
Nejdražší jízdenky mají v Českých Budějovicích. Nejlevnější je za osm korun a dál se zvyšuje podle pásem a času stráveném v autobuse či trolejbuse. Lidé si můžou koupit i celodenní lístek za 40 korun.
V Táboře je nejlevnější jízdenka za šest korun, nejdražší stojí 12 korun a je limitovaná osmatřicetiminutovou délkou jízdy z Tábora do Plané nad Lužnicí.
Jediným okresním městem na jihu Čech, které nedotuje městskou hromadnou dopravu, jsou Prachatice. „Není ani důvod, protože ji nemáme,“ konstatoval starosta Jan Bauer. Přepravu bez zásahu radnice organizují ve městě dopravní podniky ve vlastní režii linkovými autobusy. Dříve radnice přispívala na svoz zaměstnanců ze spádových oblastí do větších firem nebo na posílení spojů do Českých Budějovic. „Nakonec z toho sešlo, protože autobusy nebyly vytížené. Musíme být obezřetní, abychom nevyhazovali zbytečně peníze,“ varuje Bauer.
V Krumlově vozí lidi autobusy do supermarketů
Typickou městskou dopravu nemá ani Český Krumlov. I zde jsou obyvatelé odkázáni na linkovou dopravu. Jistou zvláštnost ale Českokrumlovští mají. ČSAD tady provozuje okružní linku z příměstských částí na druhý konec města, kde jsou soustředěny supermarkety.
První autobus vyjíždí ráno v osm a jezdí po hodině. Od 13 do 16 hodin má výluku a potom zase jezdí až do 20 hodin. O víkendu má dvouhodinový interval. „Ročně tuto linku dotujeme čtvrt milionem korun. Peníze jsou určené na bezplatnou jízdu seniorů starších sedmdesáti let,“ sdělil starosta Luboš Jedlička.
Jak v Českém Krumlově, tak ani v Prachaticích nejsou se současným stavem spokojeni. Hlavně postižení lidé a senioři poukazují na to, že je pro ně značně komplikované se dostat do nemocnice nebo když potřebují jet na hřbitov.
„Zastávky jsme pro ně s dopravními podniky dohodli, další variantou by mohly být sociální taxíky. O nich ale zatím není rozhodnuto. Uvidíme, jestli by to byla schůdná cesta,“ zmínil se prachatický Bauer, zatímco krumlovský Jedlička by připustil minibusy, které by svážely lidi do centra Krumlova. „Ve vedení města jsme o tom ale nemluvili.“
Tabulka
* Peníze v MHD
jízdné dotace
České Budějovice 8 200,00
Tábor 6 a 8 20,00
Jindřichův Hradec 7 2,40
Český Krumlov 6 0,25
Písek 6 5,50
Strakonice 5 4,00
Poznámka: první číslo udává jízdné v korunách v prvním pásmu a druhé dotace měst na provoz městské hromadné dopravy v milionech. Prachatice městskou hromadnou dopravu nemají.