Autobus oslaví 70. narozeniny
- Datum: 16.6.2007
- Autor: LENKA ZIMMELOVÁ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Jižní Čechy
- Strana: 01
Tři autobusoví stařečci odpočívají v garážích českobudějovické firmy ČSAD Jihotrans. Nejstarší z nich oslaví příští rok sedmdesáté narozeniny, nejmladšímu veteránovi bude čtyřicet.
„Nejstarší je autobus Praga RND z roku 1938. Vyrobeno jich bylo asi dvě stě kusů, má jen 22 míst k sezení. Koupili jsme ho od jednoho pána z Českých Budějovic ani jsme nevěděli, ze kterého roku vůz pochází,“ vzpomíná Vladimír Krotký, který se o veterány stará.
Renovace autobusu, jehož vnitřek je celý ze dřeva, trvala déle než rok. Jeho stáří určil na jedné z výstav až bývalý šéfkonstruktér firmy Karosa. „Poznal to podle okapních skel, která jsou u stahovacích oken. Podobné problémy jsme měli i u dalších autobusů, chyběly k nim originální doklady,“ vysvětlil Krotký.
Skvosty měly jít do šrotu
Většinu vozů firma zachránila před odvozem do starého železa. Takový měl být i osud červené Škody 706 z roku 1958, která chátrala v areálu jedné firmy v Českých Velenicích. „Pracovníci z kovošrotu si pro ni přijeli dokonce dvakrát. Chybělo jim ale potřebné vybavení. Bylo to velké štěstí,“ říká Krotký.
Autobus je zajímavý i svým výrobním číslem - 003. Byl to zároveň první veterán, který si společnost v roce 1994 pořídila.
Kromě tisíců hodin práce stojí renovace vozů i dost peněz.
Většina náhradních dílů se totiž musí vyrobit na míru. Například na pneumatiky k autobusu Praga dělali ve firmě Michelin speciální formu. Další autobusy mají na zakázku vyrobená okna.
„Musí se hodně jezdit po burzách a shánět. My máme výhodu v tom, že si spoustu věcí můžeme vyrobit v dílnách. Soukromé sběratele obdivuju, je za tím plno starostí a práce,“ upozornil Krotký, který má sám doma starého spartaka.
Nejmladším, ale neméně zajímavým veteránem, je luxusní autobus ŠD 11 Evropabus z roku 1968. Těchto vozů bylo vyrobeno jen sto kusů. Jezdily hlavně na zájezdy do zahraničí. Připojit se za něj dá pojízdný hotel, který připomíná obrovský karavan. Bez problémů se v něm vyspí třicet lidí a mají k dispozici sociální zařízení nebo pánskou a dámskou šatnu.
„Renovaci tohoto hotelu jsme dokončili teprve v květnu. Koupili jsme ho v Olomouci od podnikatele, který s ním ještě nedávno do zahraničí jezdil,“ říká Krotký.
I za svého času byl tento vůz na silnicích zvláštností. Vyrobilo se ho osm kusů, dnes už zůstaly jen dva. Druhý je ve Staré Boleslavi.
Do ucelené řady historických autobusů, které v Česku v minulém století jezdily, zbývá Jihotransu začlenit ještě dva.
„Pracujeme na Škodě 706 RO, která byla předchůdcem Škody RTO. Vytipovánu máme také další starou Karosu. Zde ale kvůli ceně s koupí vyčkáváme,“ dodal Krotký.
Tyto a další autobusové veterány z celé země si mohou lidé dnes dopoledne prohlédnout v areálu Jihotransu. Od 13 do 14 hodin budou k vidění také na českobudějovickém autobusovém nádraží. Pak se vydají na cestu do Třeboně a do Lužnice, kde se koná Truck show.
„Lidé se s námi mohou svézt zadarmo. Kdo přijde, bude chtít a vejde se do autobusu, toho svezeme,“ zve k projížďce Krotký.