Načerno se svezou ročně desítky tisíc lidí
- Datum: 24.4.2007
- Autor: PETR SOUKAL
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Severní Čechy
- Strana: 01
Tři revizoři Dopravního podniku města Ústí nad Labem nemohou v současné době do práce. Jsou v pracovní neschopnosti poté, co je při kontrole napadli černí pasažéři. Podobné případy přitom nejsou ojedinělé.
„Město proto intenzivně jedná s policií a dalšími institucemi, jak bezpečnost v ústecké MHD zvýšit. Během velkých zátahů revizory často doprovází strážníci, aby zajistili jejich bezpečí,“ uvedl k tomu mluvčí ústeckého dopravního podniku Milan Knotek. Přesto nedokázali zabránit incidentu ze začátku dubna, kdy ještě nezletilý chlapec, který byl na útěku z ústavu, jednomu z revizorů zlomil malíček a jeho kolegyni pohmoždil ruku.
Případů, kdy revizoři přistihnou lidi jedoucí autobusem nebo trolejbusem bez platné jízdenky, jsou v Ústeckém kraji ročně desítky tisíc. Počet neodhalených černých jízd ale půjde zřejmě do statisíců.
Jak tomu zabránit? Radnice v kraji volí většinou jednu ze dvou variant. Tou první jsou revizoři. „Sedmnáct našich kontrolorů zadrželo jen v loňském roce 24 tisíc neplatících cestujících,“ uvedl Knotek.
Obdobným problémům čelí také Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, dvě desítky jeho kontrolorů od začátku roku přistihli při jízdě na černo přes tři tisíce lidí. „V průměru odhalí naši revizoři zhruba 1200 takových cestujících měsíčně,“ uvedl ředitel podniku Milan Dundr.
Bez zaplacení jezdí podle něj zhruba pět procent všech kontrolovaných cestujících, průměr černých pasažérů v Česku a Evropské unii dosahuje šesti až osmi procent.
Podle Dundra si profese revizora vyžaduje odborné proškolení a někdy i psychologickou průpravu. „Čelí totiž často agresivním výpadům přistižených,“ vysvětlil ředitel.
Druhou variantou, jak se vypořádat s černými pasažéry, je návrat k nastupování pouze předními dveřmi. Tak je tomu v Teplicích, Děčíně, Chomutově nebo Lounech. V Děčíně nebo v Teplicích díky tomu profese revizora jízdenek vymizela, dopravci se bez nich obejdou. „Řadu let praktikujeme nástup cestujících pouze předními dveřmi, kdy kontrolu při odbavení vykonává řidič,“ popisuje Jan Gaisler, ředitel Dopravního podniku Teplice. Ten loni přepravil skoro 13,5 milionu cestujících, odhaleno bylo 121 lidí bez jízdenky.
Podle Gaislera činí ztráty kvůli černým jízdám v Teplicích asi půl procenta celkových tržeb. To by potvrzovalo až desetkrát větší účinnost systému nastupování pouze předními dveřmi oproti nastupování všemi dveřmi najednou. Výhodou druhého způsobu je ale větší pohodlí pro cestující a plynulejší provoz.
Podobné jako v Teplicích je to také v Děčíně, kde využije autobusy 12 milionů lidí ročně. Černé jízdy jsou spíše výjimkou.
„Řidiči odhalí měsíčně asi 5 pokusů o nástup na cizí doklad,“ říká dopravní ředitel Pavel Faugner. Ani děčínský dopravce nemá revizory, do terénu na kontrolu občas vyrazí dispečeři. Pokud přistižený pasažér nezaplatí pokutu, dopravní podnik mu nenahraje další kupón na jeho elektronickou kartu. Každý vlastník karty by si měl tedy zapůjčení své karty někomu jinému rozmyslet.
Kdo nejčastěji jezdí načerno? „Velkou skupinu tvoří mládež mezi 14 až 16 roky. Ti mladší mají zpravidla nižší tarif, který využívají i potom, co věkovou hranici už překročili. Tohle řidič třeba ve špičce neuhlídá. A pak se jedná o cizí státní příslušníky, od kterých se pokuty jen těžko vymáhají. Vědí to a využívají toho,“ popisuje Miroslav David, majitel firmy Doprakon, která na základě obchodní smlouvy pro řadu dopravců cestující kontroluje. Podobná situace je na linkách do městských částí, kde žijí nepřizpůsobiví občané.
Černá jízda přijde například v Teplicích v nejlepším případě na tři stovky. Nejedná se o pokutu, ale o přirážku k jízdnému. Pokud cestující zaplatí v dopravním prostředku, činí přirážka 300, při zaplacení do týdne od zjištění 500 a při pozdějším placení 1000 korun.
„Ze 121 případů v loňském roce na místě zaplatilo 45 lidí, 34 uhradilo částku později a zbytek byl vymáhán soudně, případně exekucí,“ uvedl Gaisler.