Výbava, vzhled, lakování, aj. JAWA 350/634
O výbavě motocyklů řady 634 koluje tolik diskuzí a nesrovnalostí, že by to samo vystačilo na zvláštní publikaci. Celý časový vývoj i s modernizacemi jsem se pokusil co nejvíce a nejpřesněji popsat v předešlém článku. Zde si přiblížíme ještě několik detailů. Informace jsem vyčetl buď v dobových časopisech, originálních prospektech nebo návodech na obsluhu, katalozích náhradních dílů, ale i přímo od majitelů motorek. Přesto ale někdy mohou nastat drobné odchylky, neboť jak se ve všech pramenech k motocyklu běžně uvádí věta: „Dle přání zákazníka“. A to je velmi obecný a široký pojem, takže se dnes těžko určuje výbava kus od kusu. Je to prostě práce:-). Nedokázal jsem také vypátrat úplně vše a je tu ještě řada nezodpovězených otázek. Postupně na tom ale pracuji. Snad vám tedy tyto stránky pomůžou. Budu rád i za jakýkoli postřeh nebo doplnění.
Výbava motocyklu se na montážní lince především měnila hlavně podle země vývozu. Např. do Anglie a Kanady putovaly modely 634-6 s elektroinstalací Lucas (viz. obrázek), která zahrnovala mimo jiné odlišnou přední parabolu, ukazatele směru, zadní svítilnu a poté byla vyšší řídítka (nebo naopak nižší) a na nich jiný přepínač. Ten byl sdružený hliníkový, tak jak jej známe z modernějších motocyklů. Kryt rychloměru byl do roku 1976 s nízkým "čelem" a po tomto roce s vysokým. Dále se do všech modelů používal tichý nebo hlučný motor, což bylo také už zmíněno. Označení jednotlivých variant motorů najdete také v této rubrice zde. Hlučný motor byl používán na vývoz a tichý na náš československý trh. S utlumením motoru také souviselo snížení jeho výkonu z 22 na 20 koní a tím i max rychlosti. V dobových pramenech se uvádí, že "hlučný" motor mohl uhánět až 125 km/h a "tichý" 120 km/h.
Hliníkový sdružený přepínač Lucas
V roce 1974 a 1975 se začaly vyrábět modely 634-5, jak bylo popsáno v Úplné historii. Ty přinesly opět další změny. Vše podstatné jsem se pokusil popsat právě v tomto článku. Ale ještě takový doplněk: ve zmiňovaném roce 1975 se třeba začaly dávat na schránky známé bílé proužky s nápisem 350.
V Jawě se někdy motocykly montovaly z dílů které jim doslova přišly pod ruku a pak to taky tak vypadá.
Dále je někdy těžké poznat např. model pět z roku 1976, od modelu osm z roku 1977. Když bude mít pětka (634-5-02) pouze tachometr, tedy jeden budík a chromované blatníky, rozdíl bude v předních stupačkách, které nemá pětka kulaté, dále v přístrojovém panelu, který má trochu odlišný tvar a kontrolky (plastové tělo se vsazeným kovovým kroužkem), potom také neměla pohotovostní stojánek a nakonec se na ní nemontovaly ani velké chromované padací rámy (stále rok 1976). Ty si majitel mohl ovšem k motocyklu po čase namontovat. Nebo pohotovostní stojánek navařit. A proto je dnes problém podle výbavy jednotlivé modely odlišit.
Ale základ je to, co je uvedeno na štítku rámu motocyklu nebo v TP. Tedy jestli tam máte typ např. 5-02 nebo třeba 8-02. To je první věc, od které by se měla ve většině případech výbava odvíjet.
A po již zmiňované modernizaci v roce 1979, kdy se jednotně začaly používat všechny nové prvky - gumové manžety přední vidlice, chromované padací rámy, kulaté stupačky a společný stopspínač pro obě brzdy, se dá říci, že modely 5, 6 a 8 byly téměř totožné. Vrchol éry, dle odborníků nejhezčích moderních třiapůlí, byl tedy rok 1980. Z roku 1980 také pochází jedna montážní příručka pro všechny tyto modely. Pak již přišel poslední model - model sedm.
Obrázek se Světa motorů, kdy se představoval nový model pět. Vyznačil jsem na něm šipkami rozdíly oproti modelu osm. Osmička totiž měla oproti pětce z roku 1976:
padací rámy
vpředu kulaté sklopné stupačky
pohotovostní stojánek
a nový kryt rychloměru - měl vyšší plastové čelo
Starší varianta plastového panelu je vlevo a vpravo je novější s vyšším čelem používaná na modelu osm, ale ani to nemusí být pokaždé striktně pravidlo. V roce 1977, kdy nabíhal model osm se nové kryty mohly klidně objevit i na modelu pět. Ovšem v 90% případech to je takto.
Ovládání spojky "z boku a zepředu"
Motor Jawy 634-4 měl spojku ovládanou bez poloautomatu, a to pouze jednoduchou vypínací páčkou umístěnou u sekundárního kolečka. K ní vedlo lanko umístěné z boku bloku motoru v prostoru pod karburátorem. K původnímu poloautomatu se jawa vrátila v roce 1977 s modelem 8. Zde bylo lanko spojky zavedeno klasicky do motoru na pravé straně zepředu. Problém ale nastává v tom, že se i nadále ještě nějakou dobu používalo staré ovládání. Jestli to bylo tím, že zbyly díly nebo jinak, to se asi už nedozvíme. Každopádně i po roce 1977 se může objevit motor s ovládáním spojky bez poloautomatu... Je to i případ mé motorky.
Ovládání spojky bez poloautomatu.
Ovládání spojky "zepředu"
Jednoduchý mechanismus vypínaní spojky
Lakování
Na motocykly 634 se používaly různé odstíny laků a opět také podle toho, jestli se jednalo o domácí nebo vývozní kusy. Model čtyři byl buď v celé červenohnědé (uváděné též jako třešňové) a nebo pak v kombinaci s černým rámem a blatníky a červeným "zbytkem". Vedou se diskuze, zda ona červenohnědá je stejná jako u kombinace s černým rámem, ale podle mě určitě ne. Na fotografiích je červená s černým rámem jasnější, jedná se o červenou "signální".
Model pět byl už vždy v signální červené a potom v roce 1979 i zlaté barvě, která byla z dovozu. Stejně na tom byl i model šest. Model osm byl ve verzi 01 a 02 pouze v červené signální, u verze 16 z roku 1979 přibyla opět také zlatá. A také se u některých vývozních kusů můžeme dokonce setkat s černým lakováním.
Model sedm (konopnice) dostal dovozní červenou metalízu. Nebo spíše hliníkovou barvu a přes ní byl nastříkán transparentní červený lak a vznikla tak vlastně metalíza, což asi většina fandů ví. Je to celkem zajímavý způsob lakování.
Dále se vyskytují u modelu 5, 7, a 8 motocykly které mají chromované blatníky a motocykly, které je mají jen lakované. A to ve většině případech světle šedou nebo dokonce bílou barvou, a nebo jsou v málo případech v barvě motocyklu, kde se ale už může jednat spíše o domácí úpravu. Jedná se hlavně o první série jednotlivých modelů. Např.: když začínal model 8, ze začátku se používaly šedé blatníky a pak až chromované. Jestli to bylo kvůli tomu, že se nestíhaly dodávat chromované...? Těžko říct. Každopádně nejpoužívanější byla chromovaná úprava blatníků, a to běžně už od roku 1975 díky modelu 634-5.
Úplně za vše také hovoří jedna historka, která se podle lakýrníka z Jawy n.p. opravdu stala: lakýrníci v Jawě někdy experimentovali, a tak je jednou napadlo použít na několik motocyklů 634-7 modrou metalízu bez vědomí vedení. Když se to zjistilo, tak bylo samozřejmě u vedení zle kvůli tomu, když bude-li někdo chtít náhradní díly v této barvě, tak je Jawa nebude schopna dodat….Přesto se jich pár dostalo na trh. A tak u nás jezdí i modré „Konopice“.
Přehled používaných laků (podle příručky)
Základní vypalovací barva červenohnědá S 2001/0840
Nízkovypalovací barva černá krycí S 2053/1999
Plnič nízkovypalovací S 2010/0200
Nízkovypalovací krycí barva signální červená S 2053/8130
Nízkovypalovací krycí barva khaki S 2018/5450
Nízkovypalovací krycí barva žlutá okr tmavý S 2053/6400
Nízkovypalovací krycí barva bílá S 2053/1000
Vypalovací barva Duplex 130 Metallic Gold dovoz
Ředidlo pro základní a krycí barvy S 6003
Hliníková dovoz G 1077
Transparentní červená dovoz D 1325
Správný převod na dnešní barvy se přesně neví, ale signální červená S2053/8130 je nejblíže RAL 3020. Nejhorší na tom je, že v dnešních vzornících ČSN, které jsou dostupné na internetu, totiž není právě barva ČSN 8130 a proto k ní není ani ekvivalent pro RAL. Co jsem zjistil, tak třeba běžné odstíny se dříve řídily podle jedné normy a autoodstíny zase podle druhé. Jinak třeba červenohnědá 0840 ve vzornících ČSN je, jedná se totiž o běžný odstín, ale i tak jsem nezjistil ekvivalent na RAL.
Umístění stopspínače přední brzdy Jawa 350/634-8
Jedná se o zajímavé řešení, kdy byl spospínač integrován do lanovodu přední brzdy. Používalo se jen u tohoto modelu a poté se od něj upustilo. Dneska ovšem tento lanovod i se spínačem v podstatě neseženete a ani nevím o motocyklu, na kterém by se dnes lanovod dochoval, neboť ho majitelé sami vyndavali kvůl problémům se správnou funkcí.
Model 350/634-5 nebo 634-7 ? A jiný vzhled nádrže
Zde je obrázek jiného zpracování vzhledu nádrže u modelu 634-7. Jednalo se určitě pouze o vývozní kusy.
Na tomto prospektu je označení 634.5, ale všechny prvky motocyklu jsou již jako model sedm - tedy jiné páčky na řídítkách, plastové přepínače a nové výfuky, tzv. rakety. Dále by mohly poukazovat na model sedm i zadní tlumiče s odkrytými pružinami. Zřejmě Jawa n.p. nechtěla mást ruské zákazníky, kteří neměli rádi změny, a proto je zde označení pět. Jinak si to nedovedu vysvětlit. Bohužel jsem ani nezjistil z jakého roku je tento prospekt, což by nám velice pomohlo. Kdyby to někdo věděl, napište mi. Bylo by fajn toto také objasnit. Prostě Jawa no... :-)
Vojenská verze
Co se týče vojenské verze motocyklu Jawa 630/634, ta vycházela z civilního modelu 634-8. Tím pádem je rok začátku výroby stejný, a to 1978. Do kdy se vojenská verze vyráběla přesně nevím. Teoreticky by to mohlo být jako u civilní verze, ale předpokládám, že armáda byla v té době na prvním místě a vojenské jawy 634-8 se mohly dělat klidně až do roku 1989 :-). Typ motoru používala 634-3 s výkonem 16,2 kW a kroutícím momentem 31,4 Nm. Od civilní verze se lišila použitím jiného osvětlení, montováním nosiče a zlepšením antikorozní ochrany jednotlivých dílů a lepší izolace elektroinstalace pro používání v terénu. Pokusím se ještě zjistit více informací...