Lancia Thesis – „E“ poitalsku
Vyrábí se ještě vůbec, ptají se neznalí? Jasně, že vyrábí, kontruje znalec! Majestátní, velká a komfortní, taková je italská nadýchaná kráska. Dobře se jí daří v Itálii, zle v jiných koutech Světa. Severně od Apeninského poloostrova je Thesis doslova exotika. Od roku 2002 prodávaný luxusní sedan vyšší střední třídy zaujme na první pohled. Jako by mi na ní něco chybělo.. Ano, chybí mi spáry hrany. V hnědé barvě vypadá jako topící se čokoláda. Zvláštní, řeknete si. Ale to se pletete – její design je famózním dílem. Originální jsou jak přední tak zadní světla. Ty zadní byly snad jako první ze všech „v sérii“ v mléčném bílém provedení (i dnes málo vídané, např. Saab 9-3 Kombi). Komfort, pohodlí, výjimečnost. Asi právě tyto 3 slova nejlépe vystihují charakter této Lancie, automobilu vyjíždějícího z koncernu Fiat. V rámci rodiny Fiat má Lancia postavení zvané „Primissimo“. 4,89 m dlouhý sedan má v nabídce koncernu oslovit především ty zájemce, pro něž je Maserati Quattroporte drahé a Alfa 166 příliš sportovní. Dlouhá a masivní maska chladiče ve tvaru středověkého štítu je protažena velmi hluboko i vysoko. Tato formulace je krkolomná, ale nejvýstižnější. Pozornost, kromě již zmíněných zadních bílých světel z LED diod, upoutává také dvoubarevná karoserie. Dvoubarevné lakování je na přání, ušlechtilé materiály a komfort v základu. Na to, že jde o jižanskou laxností zpracovávané zboží, je kvalita a slícování v interiéru nečekaně perfektní. Palubní deska není tak extravagantní jako venkovní design automobilu. Je vyroben ze šlechtěného dřeva a velmi kvalitních plastů. Je třeba říct, že je středová konzola vybavena, již od roku 2002, velkou informační obrazovkou s mnohafunkčním systémem Connect, kde najdete i navigačkou. Celému vnitřku tak nedominují zvláštní tvary palubky, ale vypiplané kožené sedačky s masážní funkcí a odvětráváním. Mimochodem, kůže na sedačkách, volantu, výplních dveří, palubovce i volantu je značky Poltrona Frau… Dokonce i zadní sedadla disponují kromě masáží, také elektrickým nastavováním, vyhříváním a ventilací. Ruční brzda je zcela elektronická a automatická. Aktivuje se při sešlápnutí brzdy a deaktivuje naopak při sešlápnutí pedálu plynu. Na multifunkčním volantu se nachází také inteligentní tempovat, který pomocí radaru sleduje bezpečnou vzdálenost od vozu před Thesisem. Motory i podvozek s elektricky řízenými tlumiči Skyhook jsou jasně naladěny na komfortní svezení. Jízda s Lancií je neuvěřitelně plavá a tichá. Jednoduše se dá říct, že ten, kdo sedí vzadu téměř neví, zda vůz vůbec jede. Řízení nepatří do kategorie supersportů, velmi lehce jdoucí točení však potěší ve městském provozu. Řazení je, bohužel, „domácí“, převodovky celkem 2. 6-ti stupňový manuál a jen 5-ti stupňový automat Aisin Warner. Zvláštností pro Thesis je tzv. soft turbo v motoru o objemu 2.0 l. Jedná se v podstatě o přiškrcené turbodmychadlo, které se vyznačuje plynulým tlačením vzduchu a tichým chodem. Nejsilnějším motorem je však 3.2 V6 o výkonu 230 koní známý z Alfy Romeo 166. Zrychlení není sice ohromující (8,8 s), ale maximální rychlost odpovídá kategorii vozu – 240 km/hod. Holt, nejen Němci umějí velké sedany.