Fiat 500
Ano konečně něco co si může dovolit téměř každý.Není to nic jako Mercedesy,BMW a Audiny o kterých tu stále básnime.Proto jsme si vybrali Fiat pětistovku která se vrátila v překvapivé kráse.Samozřejmě, i starší model se těšil obrovské oblibě, ale přeci jenom.Doba se mění a lidé jsou stále víc zmlsaní.Tak se Italové rozhodli, že pětistovka znovu půjde na trh, ale v novém designu, který je přizpůsoben dnešní době.
Příjemně se ovládá a dobře jezdí a úplně nejvíc si ho užíváte při jízdě v ulicích. Ale když má sto koní pod kapotou, neztratí se ani za cedulí konce města. Chyby má, ale no a co!
Nikdo neumí malá auta jako Italové, pětistovka je bezesporu vrcholem. Svými tvary odkazuje na padesát let starého pradědečka, kterého vymyslel geniální konstruktér Dante Giacosa a který se nám líbí dodnes.Jak jsem již psal, těšil se velké oblibě,jeho starý design je dnes tak trochu nostalgický.Proč ho tedy měnit?Stačí "zahladit vrásky" a je to.
Když cinquecento (italsky "pět set") před nedávnem převálcovala v crashtestu pojízdná terénní stodola od Audi, mnoho z nás začalo Q7 a její kumpány z duše nenávidět a nad fiátkem jsme zaplakali.
A to má pětistovka z crashtestů EuroNCAP maximálních pět bezpečných hvězd. Sedm airbagů, propracovaná ochrana pasivní i aktivní, ale co naplat, na silnici nejsou jen malá auta, pojďme si raději vyprávět neco veselejšího.
Na český trh dorazil fiátek se zpožděním, nejdřív se musel nasytit italský trh, který po něm šílí. Starší Italové tak bojují s věkem, jejich děti, které v nich byly počaté, je kupují ratolestem a manželkám nebo prostě jen proto, že se jim líbí. Proč utrácet za parádu miliony.
V tomhle prckovi vás baví jezdit, a to i proto, jak jsou k vám ostatní najednou galantnější a ohleduplnější. A to za jeho volantem nesedí sexbomba z plakátu, ale ošuntělý redaktor... Možná by mohly být pětistovky dobrou terapií pro šílence na českých silnicích.
Kamkoliv se po pětistovce podíváte, uvidíte dobrou práci designérů. Jejich práci uvnitř vyšperkovávají kvalitní a na pohled dobře vypadající materiály doplněné o luxusně zpracované detaily.
Že mají nejmenší fiátky (panda a 500) hodně společného, se pozná při nástupu. Třeba podle středového panelu přístrojovky, na kterém trůní na vyvýšeném místě řadicí páka. Z pandy podědilo "pětičento" také hodně vysoký posez, což je také asi jediná slabina interiéru a snad největší nectnost pětistovky vůbec. Ve skvěle vypadajících sedadlech se dobře sedí, a když mají příplatkové čalounění, dokonale dotváří stylový obývák all´italiana, ale když nemáte vzrůst průměrného Itala, budete nepříjemně blízko stropu.
Před lety poháněly pětistovky dva válce chlazené vzduchem a dvaadvacet koní, jejich pravnuci mají v nabídce motory hned tři, jeden z nich dokonce rád naftu. Naše vrcholová verze sport měla benzinovou čtrnáctistovku s výkonem sto koní a maximem točivého momentu na 131 Nm.
Motor má řízný sportovní zvuk. Jak se na italský motor sluší a patří, je třeba ho vytáčet, když chcete to nejlepší. Když je v pak ráži, dává o sobě vědět o něco víc, ale závodivým pětistovkařům se to bude líbit. I z nízkých otáček se ale sbírá skvěle a čiperně. Jen za vyšších rychlostí máte pocit, že by sto koní mohlo pelášit ještě o chlup lépe.
V toleranci kolem předpisových rychlostí je malý fiat živý, až se i silnější auta otáčejí. Při kriminálních rychlostech už mu stříbrné passaty a octavie ujíždějí.
Naše spotřeba byla kolem sedmi litrů benzinu ve skoro maximálním obsazení. Když koníky pod kapotičkou popoháníte, řekne si tak o osm litrů naturalu. Je třeba mít na paměti, že do nádrže poberete jen 35 litrů.
motor | zážehový čtyřválec 1,4 16V |
objem(ccm) |
1368 |
max. výkon (kW/k) | 74/100 |
max. krouticí moment (Nm) | 131 |
převodovka | 6st. manuální |
pneumatiky | 185/55 R15 nebo 195/45 R16 |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 3 546 x 1 627 x 1 488 x 2 300 |
objem kufru/nádrže (l) | 170/35 |
pohotovostní hmotnost (kg) | 1005 |
max. rychlost (km/h) | 182 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,5 |
kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 6,3 |
základní cena verze 1,4 | 333 900 |
Tak co říkáte :)?
Náhledy fotografií ze složky Fiat 500