Jak si složit vlastni balicek
Chceš si postavit vlastní balík? Koneckonců, všichni tvoji kamarádi to dělají, a tak se k nim prostě chceš přidat. Já to znám a rozhodně ti to nebudu rozmlouvat – právě naopak. Stavba prvního balíčku je totiž součástí dlouhé a klikaté cesty, po které se musí každý hráč vydat, pokud se chce stát skvělým mágem. Tento článek z tebe ale neudělá mistra v oboru stavby balíků – to přijde až s praxí a nabytými zkušenostmi. Já ti ale poradím, jak co nejlépe začít, abys ty zkušenosti vůbec měl jak získat.
Vyber si, co chceš hrát
Předpokládám, že už máš pár (desítek) Magicových karet, ze kterých si chceš postavit svůj balík. Otázkou ovšem je, které z nich do balíku skutečně umístit a které ne, a právě o tom si něco povíme na následujících řádcích.
Ať už je tvá sbírka karet jakkoli velká, doporučuju ti vybrat si pro svůj první balíček nejvýše dvě barvy. To ti velmi usnadní práci na správném složení manové základny (aneb jaké země jakých barev budeš ve svém balíku hrát a kolik jich bude muset být, více o této tématice níže) a také to celkově trochu zjednoduší hru s výsledným balíkem. Samozřejmě bys mohl vzít všechny své karty a smíchat je do jednoho obřího balíku, ale určitě budeš daleko úspěšnější, když si ze své sbírky vybereš karty dvou nejsilnějších barev, které se ti poté podaří ve hře skutečně zahrát a naopak se vyhneš situacím, kdy sice máš na ruce supersilnou kartu, ale bohužel na ni nemáš tu správnou barvu many.
Teď by se mohlo zdát, že se ještě více vyplatí vzít karty jen z jedné barvy. To samozřejmě není špatný nápad - jednobarevné balíky totiž dokážou být velmi úspěšné (a to nejen díky nenáročnosti na barvu many). Nicméně já ti pro tvé balíky stejně doporučím barvy dvě, protože díky tomu získáš přístup k unikátním vlastnostem obou a pokryješ tak možné slabé stránky, které by mohla mít jen jedna barva (např. zelená jen těžko ničí soupeřovy potvory, zatímco černá je sfoukne ze stolu každým druhým kouzlem, ale zase si jen tak neporadí s enchantmenty...). Je to jako když si kupuješ točenou zmrzlinu a máš si vybrat mezi jahodovou a vanilkovou – ano, můžeš si dát jen čistě jahodovou nebo jen čistě vanilkovou, ale když si dáš míchanou, ochutnáš obě a nejenže si tak užiješ obě chuti najednou, ty si také budeš moct vybrat, jestli si příště dáš znovu obě, nebo jestli radši zvolíš jen jednu z příchutí, ať už samotnou nebo třeba s čokoládovou opět do mixu;-).
Kromě stavby svého balíčku kolem dvou barev by ses také měl striktně držet pravidly daného minimálního počtu karet a hrát jich přesně 60. Pro to existuje opravdu mnoho důvodů, ale ten hlavní má mnoho společného s matematikou. Pokud jsi teď v panice vyskočil ze židle a začal hystericky křičet, že s matikou nechceš mít nic společného, pak se nemusíš bát, protože se vše pokusím vystihnout nikoli složitými matematickými vzorečky, ale jednoduchým přirovnáním k běžnému (tedy mému;-)) životu: Moje maminka (svatá to žena) přísahá, že miluje všechny své děti úplně stejně. Já samozřejmě nemám žádný důvod přemýšlet o své mamince jako o lhářce, ale zároveň vím, že jsem nejstarší, nejchytřejší, nejzábavnější a nejkrásnější z jejích dětí, a tak tuším, že mě i přes své tvrzení o rovné lásce pro všechny miluje nejvíce. A protože mě má matka má nejradši (byť potají;-)), chce mě také vidět častěji než ostatní, a tak je mi naprosto jasné, že bych jí vůbec nepotěšil, kdybych se neukázal na nějaké rodinné sešlosti. A i když má moje maminka jen tři děti a ne šedesát, je jasné, že kdyby nás měla víc, ztratil bych se jí na takové slavnosti v davu a ona by si tak nemohla svého miláčka dostatečně užít;-).
Podobně jako moje maminka můžeš i ty přísahat, že máš všechny své karty rád stejně, ale mě je předem jasné, že by to nebyla pravda – určitě se ti totiž některé líbí více než jiné i přesto, že jim to nikdy neřekneš nahlas (ale těm oblíbeným to určitě pošeptat můžeš, udělá jim to radost:-)). Zajisté máš ve své sbírce karty, které bys nejraději viděl v úplně každé hře, protože jsou stejně jako já skvělé, dokonalé, krásné... Problém ale je v tom, že s výjimkou základních zemí smíš mít od každé karty v balíku nejvýše čtyři kopie. A právě hraním minimálního počtu 60 karet dosáhneš toho, že se ti tvoji oblíbenci dostanou do ruky mnohem pravděpodobněji, díky čemuž si je nejen více užiješ, ale také se mnohem více přiblížíš k vítězství (tedy pokud jsou tvé oblíbené karty zároveň dobré i ve hře;-)). Pokud bys ale hrál více než 60 karet, snížil bys pravděpodobnost, že ti daná karta během hry vůbec přijde na ruku – a to opravdu nechceš, nebo ano?
Kromě dvoubarevného balíku a ideálního 60ti-karetního počtu bych tě rád znovu upozornil na pravidlo, které jsem zmínil už výše: S výjimkou základních zemí můžeš ve svém balíku hrát od každé karty jen čtyři kopie! Takže můžeš hrát 4 Llanowar Elves, 4 Wood Elves a 4 Trained Armodony, ale nemůžeš ani od jednoho hrát pět kopií. Nicméně můžeš hrát 5, 15 nebo třeba i 25 lesů (Forest), hor (Mountain), plání (Plains), bažin (Swamp) nebo ostrovů (Island), pokud se ti to hodí.
Bytosti a kouzla
Většina balíků se kromě zemí skládá z nějaké rozumné směsi bytostí a ostatních kouzel (sorcery, instant, enchantment, artifact a poslední dobou i planeswalker), proto bych i tobě doporučil se poohlížet jak po dobrých potvorách, tak po mocných nepotvorových kouzlech. Pro hraní bytostí i ostatních kouzel zároveň totiž existují minimálně dva dobré důvody:
1. Tvůj balíček nebude tak stereotypní: Hrát jenom bytosti velkou část hráčů prostě nebaví a jenom s ostatními kouzly zase začínající hráč velice pravděpodobně prohraje.
2. Dostaneš tak soupeře do nejistoty – jednoduše si nebude moct být jistý tím, jakou další kartu na něj vytáhneš. Pokud bys hrál jenom bytosti, bude to pro něj velmi jednoduché, protože se jednoduše zaměří jen na jejich likvidaci. Pokud ale zjistí, že jsi schopen přidat i nějaký ten instant (třeba Giant Growth) nebo sorcery (Volcanic Hammer), bude muset počítat i s tím, že mu můžeš zabít potvory jak v boji, tak mimo něj. A držet soupeře v takové nejistotě se rozhodně vyplatí!
Zpočátku bych ti doporučoval stavět balíky s přibližně 24 bytostmi, 12 dalšími kouzly a 24 zeměmi. Tato čísla samozřejmě nejsou žádným pravidlem, a tak je klidně lehce pozměň, pokud ti to tak bude více vyhovovat. Po několika hrách se pak nad těmito počty znovu zamysli a znovu je uprav (např. zmenši počet zemí, pokud jsi jich měl při hrách moc a naopak jsi neměl za jejich manu co hrát...).
Několik slov o manové křivce
Při stavbě balíků je dobré mít na paměti i další základní prvek zvaný manová křivka. Tu můžeš chápat jako pomyslný graf vyvolávacích cen kouzel (tedy kolik man dané kouzlo stojí) ve svém balíku nebo jako počty kouzel s jednotlivými vyvolávacími cenami. Většinou budeš chtít mít alespoň kouzla za dvě, tři, čtyři a pět man (a nejen rychlejší balíky pak rády zařadí i kouzla jednomanová), protože to ti zaručí, že budeš mít co hrát v co největším počtu kol. Pokud by ale všechny tvoje karty stály příliš mnoho man (třeba čtyři a více), musel bys čekat příliš dlouho, než bys vůbec mohl něco zahrát – a soupeř s rychlejšími kouzly by tě jednoduše porazil. Opačným extrémem pak jsou balíky se samými levnými (jedno- a dvoumanovými) kouzly, které ale zase riskují, že v pozdější fázi hry nebudou mít dostatečně silné karty (oproti balíkům s manově drahými kartami ale balíky s kartami levnými mají slušnou šanci na úspěch – často totiž soupeře svou rychlostí porazí dřív, než se stačí rozkoukat).
Tato problematika je natolik důležitá, že se jí pravděpodobně budeme věnovat v jednom z budoucích článků (no, uvidíme - pozn. překladatele;-)), ale pro začátek si stačí zapamatovat, že je dobré udržovat rovnováhu mezi levnými a dražšími kouzly: Dražší kouzla obvykle budou daleko mocnější, ale většinou budeš potřebovat hrát nějaké levnější kousky, aby ses jich vůbec dožil.
Ale abychom se o manové křivce nebavili jenom teoreticky, přejděme k praxi a podívejme se na skutečný balíček – vybral jsem kombinaci zelené s červenou, protože mám rád efektivní bytosti kryté červenými blesky (tedy kouzly, která dávají zranění do hráče nebo potvory).
Balíček vypadá následovně (zatím záměrně neuvádím jakékoli země, k těm se teprve dostaneme):
4 Llanowar Elves
4 Grizzly Bears
4 Elvish Warrior
4 Trained Armodon
3 Order of the Sacred Bell
2 Llanowar Behemoth
2 Shivan Dragon
1 Verdant Force
4 Blanchwood Armor
4 Shock
4 Volcanic Hammer
Manová křivka tohoto balíku vypadá následovně:
Ano, tohle je zelenočervený balíček složený převážně z levných bytostí, blesků a také Blanchwood Armorů, protože přeci jenom hrajeme poměrně dost lesů. Ale nemáme tu jen samé levné potvory – mezi nimi totiž doslova vyčuhují velcí „pašíci“ typu Llanowar Behemoth, Shivan Dragona a Verdant Force, kteří se všichni nacházejí ve vyšších pozicích manové křivky. Ale nehrajeme jich nijak moc, protože jsou přeci jen dost drazí a kdybychom jich měli v balíku příliš, pravděpodobně by většinu svého času strávili vysedáváním na naší ruce a čekáním na chvíli, kdy na ně budeme mít dostatek many. Když se podíváš na manovou křivku na obrázku, určitě si všimneš silného důrazu na hraní karet (a především potvor) s nízkou vyvolávací cenou, které obvykle dokážeme seslat už v počátečních kolech hry. Podle toho se většinou pozná agresivní balík, postavený především k útočení na soupeře a jeho smažení až do chvíle, kdy se vzdá nebo prohraje. Takový balík se soustředí především na rychlé útoky a zraňování soupeře pomocí potvor, přičemž blesky většinou používá k odstranění nepříjemných obránců nebo případnému doražení načatého soupeře (Když bude soupeř na dvou životech a ty budeš mít v ruce Shock, asi nebudeš chtít šokovat jeho potvory, že?;-)). Velcí pašíci jsou tu pak spíš jako záloha pro případ, kdy by rychlé útoky na soupeře nevyšly a bylo by potřeba najít nějaký „Plán B“. Dobrá, už víme, jaké potvory a kouzla budeme hrát, ale čím za ně zaplatíme? Nebo spíš: Z čeho na ně získáme manu? I to je zcela klíčová část stavby balíku, protože bez dobré manové základny se často dočkáš toho, že si svoje kouzla nezahraješ včas, nebo ti naopak přijde moc zemí najednou. Právě správné složení manové základny je tak jedním z nejošemetnějších prvků stavby Magicových balíků a najít ji opravdu dokonale lze považovat zároveň za vědu i umění. Naštěstí pro ty z vás, kdo se ještě nestali Magicovým Einsteinem ani Picassem, tu mám několik základních rad: 1. Nejdříve spočítej všechny symboly barevných man v pravém horním rohu všech karet ve svém balíku. To ti pomůže určit poměry zemí pro každou barvu, kterou budeš potřebovat. 2. Dále se podívej, jestli je na tvých vyvolávacích cenách něco speciálního nebo jestli náhodou manu nepotřebuješ i na něco jiného. Mimo jiné se tedy zaměř na to, jestli některé tvé karty vyžadují více než jednu barevnou manu nebo jestli některé tvoje potvory potřebují barevnou manu na zaplacení svých schopností. 3. Země do svého balíku vyber podle poměru barevných man ve svém balíku, ale tento poměr lehce uprav ve prospěch barvy, která je zastoupena méně často. To by pro začátek k manové základně mělo stačit, protože tě nechci zbytečně zahrnout kopou technických rad, ale neboj se! K tématu zemí v našich balících se pravděpodobně vrátíme v některém z dalších článků (Nóóó... uvidíme – pozn. překladatele;-)) - koneckonců, zde jsme se bavili pouze o základních zemí a ty určitě velmi brzo zjistíš, že manu lze získávat i zajímavějšími způsoby. Základ balíku tedy máme hotový, ale tím stavba balíku ještě nekončí – je třeba se dobře připravit na různé typy soupeřů, a tuto přípravu nám umožňuje sideboard. Ten je tvořen 15 kartami navíc, kterými můžeš nahradit některé karty ze svého základního balíku po první hře, kterou s daným soupeřem sehraješ. Pro to existuje jednoduchý důvod: Ne všechny karty jsou dobré proti všem balíkům a některé karty jsou naopak výborné jen proti nějakým speciálním strategiím. A právě sideboard ti umožňuje přizpůsobit svůj balíček strategii soupeře. Sideboard musí mít vždy přesně 15 karet nebo 0 karet a po první (a případně každé další) hře vždy nahradíš 0-15 karet základního balíku stejným počtem karet ze sideboardu. Pokud tedy po první hře chceš do svého balíku zařadit 5 specialitek ze sideboardu, musíš zároveň z balíku odebrat 5 původních karet. Karty v sideboardu většinou slouží pro boj s nějakou skupinou různých balíků, se kterými tušíš, že se setkáš. Tuto skupinu balíků obvykle označujeme „metagame“. Dejme tomu, že se utkáš se svým kamarádem Petrem, který hraje spoustu létajících potvor, dále s Davidem hrajícím balík plný ostrovů a Kubou a jeho artefaktovým balíkem. Proti letcům se v našem balíku můžeš bránit třeba Needle Stormem a Silklash Spiderem, s ostrovy se zase vypořádáš pomocí Boiling Seas a proti artefaktům ti pomůže dvojka Naturalize (použitelná i proti enchantmentům;-)) a Viridian Shaman. Z těchto karet pak můžeš vytvořit třeba následující sideboard: Sideboard: Sideboardování je další částí Magicu, která se zdá celkem jednoduchá, ale často se ukáže jako dosti spletitá i klíčová zároveň, zejména když se rozhodneš zajít na turnaj. Pak možná zjistíš, že stejně jako sis přál, aby minimum karet v balíku bylo 70 místo 60, si najednou přeješ, abys mohl do sideboardu dát rovnou 20 karet místo Závěrem je třeba říci, že i když je sideboard prakticky nutností na všech turnajích (samozřejmě tě nikdo nemůže přímo nutit, abys ho používal... Ale vyplatí se to;-)), některé herní skupiny ho vůbec nepoužívají. Proto se jednoduše zeptej kamarádů, se kterými hraješ, jestli ho používají nebo ne. Jak jsem napsal už na začátku, tento článek by ti měl především pomoci ve tvých začátcích: Dej dohromady pár karet ze své sbírky a zahraj si s nimi několik her. Tím zjistíš, které z nich fungují a které ne, případně se kterými tě baví hrát, a svůj balíček podle toho upravíš;-). Dobrá stavba balíků totiž chce především zkušeností – ostatně i ti nejznámější stavitelé balíků by ti jistě řekli, že většina jejich myšlenek se neukázala jako dostatečně silná, ale když jich vyzkoušeli několik, našli si tu svou, úspěšnou. A právě to je součástí zábavy, kterou si s Magicem můžeš užít. V dalších článcích si ukážeme pokročilejší součásti stavby balíku, ale ty si už teď určitě vyzkoušej nějaký postavit sám a jeho hraním zjišťuj, co funguje a s jakými kartami tě baví hrát. Zkoušej různé kombinace barev, abys věděl, co ti která může poskytnout a jaké má výhody a nevýhody. Poté si můžeš vybrat tu, která se ti nejvíce líbí a postavit kolem ní čistě jednobarevný balíček využívající jejích objevených silných stránek. Zkoušej nové přístupy a já ti zaručuju, že budeš sám překvapen, jak rychle budeš zjišťovat nové věci o samotném fungování Magicu – a ještě si přitom užiješ spoustu zábavy, o kterou tady jde především!Manová základna
Př. V našem balíku máme Elvish Warriora a Trained Armodona, kteří oba vyžadují dvě zelené many poměrně brzo, a Shivan Dragona, na jehož seslání budeš potřebovat dvě červené, o jeho ohnivém dechu použitelném jen díky červené maně ani nemluvě. Navíc hrajeme Blanchwood Armor, které umí využít velké množství lesů na naší straně stolu, ale zároveň je pro nás důležité, abychom byli schopni seslat Shock a Volcanic Hammer už v počátku hry a pročistili tak soupeřovu obranu. Je také dobré si uvědomit, že nám naši Llanowar Elves rádi poskytnou zelenou manu navíc.
Vidíš sám, že i když tento balík patří k těm jednodušším, nachází se v něm až překvapivé množství faktorů, které ovlivňují manovou základnu. Už víš, proč jde stejně tak o umění jako o vědu?
Například v našem balíku máme celkem 38 zelených manových symbolů (v pravých horních rozích karet) a 12 červených, což nám dává poměr zhruba 3 ku 1. Zároveň ale víme, že chceme hrát naše blesky co nejdřív, k čemuž ale potřebujeme červenou manu. Proto bych místo hraní 18 lesů a 6 hor dal přednost 16 lesům a 8 horám, tedy poměru 2 ku 1.
Navíc je třeba říci, že takto v našem balíku možná budeme hrát o jednu nebo dvě země více, než je skutečně potřeba. To ale člověk obvykle odhalí při samotné hře, kdy zjistí, že tolik many zase nepotřebuje a že by si raději častěji lízl nějaké další kouzlo. V takovém případě není nic snazšího než nějakou zemi jednoduše odebrat;-). A právě to ti ve tvých začátcích doporučuju: Začni s 24 zeměmi, párkrát si s balíkem zahraj a pak případně nějakou tu zemi uber (a v extrémních případech můžeš i přidat;-)).Sideboard
3 Silklash Spider
2 Needle Storm
4 Boiling Seas
3 Naturalize
3 Viridian ShamanSlovo závěrem