Francie 21-07-2007
Jedná se o druhou velkou dovolenou, kterou jsem zatím prožila. Jeli jsme celkem čtyři -» já+O+Katka+bráška. Cílem byla Normandie a Bretaň. Vzali jsme naši staronovou Fabku, 4 kola a plnej kufr jídla. Byla jsem přesvědčena, že se to do toho auta nemůže vejít! Ještěže je bráška narozdíl ode mne optimista a prostě to do toho kufru narval :o) Z Prahy jsme vyjeli v sobotu kolem šesté hodiny večerní a jeli jsme celou noc a celé dopoledne. Do městečka Rouen jsme přijeli asi kolem třetí hodiny odpolední. Rouen je známé hlavně pro své hrázděné domy a Johanku z Arku, která zde byla upálena v roce 1431. Překrásná gotická katedrála Notre Dame získala slávu, když si jí impresionistický malíř Eduard Monet vybral pro svou studii světla a maloval ji vždy ze stejného místa, v jinou denní dobu. Památek je tu opravdu hodně. Noc jsme strávili v kempu nad útesem, ze kterého jsme mohli pozorovat bouřlivé moře. První francouzské ráno nás však přivítalo deštěm. Proto jsme kola nechali v kempu, nasedli opět do auta a promáčení a zmrzlí jsme procházeli městečka Diepe, Veules-les-Roses a Varengeville-sur-Mer. Diepe je větší přístavní město s hradem, ale druhá dvě městečka jsou malinkatá a velmi malebná. Další den už bylo počasí lepší, tak jsme vyrazili na kolech přes námořní městečko Fécamp do Etretatu, kde je k vidění skalní útes Falaise d'Amont a Falaise d'Aval. Další dva dny jsme strávili v místech spojující den "D", tím mám na mysli Caen, Bayeux (tapisérie), Arromanches, americký hřbitov. Toto bylo místo pro O.! Čtením o invazi a o vylodění strávil celý den, stejně tak prohlídka jednotlivých bunkrů s ním trvala dvakrát tak dlouho. Já se naopak těšila na Mont Saint Michel. Je to ostrov uprostřed mořské zátoky. Na ostrově je postaveno město s úzkými uličkami a klášterem. Rozdíl mezi odlivem a přílivem je tak veliký, že buď je ostrov obklopen mořem nebo je přístupný pro turisty. Další dny jsme se ocitli v Bretani. Bretaň je odlišná od ostatních částí Francie a nemá nic z francouzské jemnosti, je velmi svébytná a svou drsnější přírodou a rybářskými vesničkami připomíná spíše Skotsko. Dostali jsme se sem v pátek, tzn. v polovině naší dovolené. První města, která jsme navštivili, byla Cancale a St. Malo. V Cancale jsme s Katkou poprvé ochutnaly ústřice, a tím nabrali síly až do St. Mala. Toto město má krásnou polohu na skalnatém poloostrově a nás uchvátili městské hradby, které se táhly přes celé město. Neděli jsme měli opět přejížděcí (takových bylo více) a cestou jsme se stavili v městě Dinan. A na co jsme se nejvíce těšili? Na konec světa - tím myslím na Pont du Raz a Pont du Van. Pont du Raz nás trochu zklamal, protože to bylo maximálně turistické místo. Naopak Pont du Van nás okouzlil! Projížděli jsme se zde na kole, sledovali bouřlivé vlny narážející na kamenné útesy, majáky a přemýšleli nad tím, jak toto místo dříve bylo obávané, a na to, kolik lodí tady v minulosti ztroskotalo. Další dny jsme jeli přes Locronan (zachovalé město, vše kamenné), Pont-Aven (malebné městečko, maloval zde Paul Gauguin) a Concarneau (příště nejezdit, hezké pouze uvnitř hradeb). A naším cílem bylo jižní pobřeží poloostrova plné menhirů. Nejznámější město s těmito kameny je Carnac. Nachází se zde asi 1 100 kamenů na jednom kilometru dlouhém pásu. Říká se, že zde byly vztyčeny již před 6 000 lety. Opět je lepší vyhnout se turistickým centrům a hledat vlastní kameny, které jsou schovány v místních lesích. Blížil se konec naší dovolené a my jsme se dohadovali, kam pojedeme. Nakonec vyhrál O. a jeli jsme se podívat na nejromantičtější zámek na řece Loira a to na Chenoncau. Panovala zde úplně jiná atmosféra, než na českých zámcích. U pokladen Vám půjčili brožurky s popisem zámku a návštěvník si musí všechno projít a nastudovat sám, a dokonce si může i všechno osahat. Nikdo zde nehlídá, vše je volně přístupné. Tedy kromě zámku samotného. Nikdy ho přes plot neuvidíte, každý zámek je obklopen velkými zahradami. Prostě schován před očima těch, kteří by ho chtěli obdivovat jenom z povzdálí. Auto se najezdilo asi 4 000 km, na kolech jsme ujeli asi 400 km. Za volantem jsem byla nejrychlejší, na kole nejpomalejší .... :o)