World of warcraft
19. 11. 2008
Hra WoW, na rozdíl od všech svých předchůdců, není hra typu RTS, ale jde o žánr MMORPG. Ve hře se vaše postava pohybuje v rozlehlém virtuálním světě, setkává se, baví se a bojuje s jinými hráči, ale také s tzv. NPC postavami (non-player character – postava, která je ovládána umělou inteligencí počítače, nikoli hráčem). Některé z nich jsou určeny k zabíjení, jiné zadávají takzvané questy, což jsou jednotlivé úkoly povětšinou likvidačního charakteru „zabij 10 těch“, ale i typu „přines toto“, "doruč zprávu tam a tam", "doprovoď toho a toho" a další. Pomocí úkolů je hráč postupně prováděn po celém světě, protože úkoly jsou nabízeny vždy dle aktuálního levelu (úrovně) hráče a hráče postupně zavádějí do dalších míst v dosud neznámých oblastech a kontinentech. Ve hře je spousta questů (úkolů), za něž se dostávají zkušenostní body (tzv. XP, zkratka z angl. Experience Points), které se dají získat také zabíjením nepřátelských NPC. Za určitý počet XP hráč získá level (postupuje na vyšší úroveň), maximální level je 60, pro hráče s datadiskem The Burning Crusade je maximem 70 level a od nového datadisku Wrath of the Lich King bude maximálním levelem 80. Odměnou za splnění úkolů je obvykle nejen zkušenost (XP), umožňující postup na další level (úroveň), ale často také peníze, hodnotné věci (zbraně, brnění apod.) nebo například získávání reputace u daného města nebo frakce. Reputace pak umožňuje další výhody - od nižších poplatků za služby a věci u NPC postav až po unikátní předměty. Reputace může být jak kladná (odstupňováno: Friendly, Honored, Revered, Exalted), tak neutrální (Neutral), u nepřátelských frakcí pak v různých stupních od Nepřátelský (Unfriendly), kdy není možné komunikovat s NPC postavami, až po Nenáviděný (Hostile, Hated), kdy je hráč okamžitě napadán. Hraní vyžaduje připojení k internetu a placení měsíčních poplatků, které v současnosti činí při platbě kartou 12,99 euro při měsíční periodě platby. Při předplacení na delší období (3 nebo 6 měsíců) jsou poskytovány výrazné slevy.[8] Uživatelé nedisponující kartou, umožňující platby na internetu, si mohou zakoupit předplatné kupóny v obchodech s počítačovými hrami. Kromě oficiálních serverů existují také soukromé, neoficiální servery (tzv. freeservery), které jsou zdarma. Tyto servery však nejsou nijak podporovány firmou Blizzard Entertainment a jejich kvalita a spolehlivost zdaleka nedosahuje kvality serverů oficiálních. [editovat]Rasy a povolání Ve WoW je v současné době 10 hratelných ras. Jsou rozlišeny na dvě skupiny podle strany, za niž bojují, a to na Alianci (Alliance) a Hordu (Horde). Rasy Aliance jsou si celkem podobné a mají stejný ideologický základ - víru v dobro a světlo, odmítajíce démony a temnotu. Frakce Hordy spojuje spíše jen nepřátelství vůči alianci, než společné názory. [editovat]Aliance Hlavní článek: Aliance (Warcraft) Mezi hlavní Rasy Aliance patří Lidé (Humans), Trpaslíci (Dwarves), Skřítkove(Gnomes) a Noční Elfové (Night Elves). Rasa Draenei se přidává v datadisku The Burning Crusade. [editovat]Horda Hlavní článek: Horda Rasy Hordy jsou: Taureni (Tauren), Orkové (Orcs), Nemrtví (Undead), Trollové (Trolls) a Krvaví Elfové (Blood Elves - jsou přístupní pouze majitelům datadisku The Burning Crusade). [editovat]Povolání a města Každá rasa (kromě Trollů a Gnómů) má své hlavní město, jímž dominuje (Gnómové jsou v azylu u trpaslíků, protože jejich město je plné nepřátel, a Trollové pobývají s Orky, protože hlavní město Trollů má v držení jiný kmen z rozpadlé říše). I když nejsou některé rasy jednotné, (např. lidé žijí v několika královstvích) hratelná je jen jedna frakce u každé rasy. U lidí je to království Stormwind. Podobně je tomu u Orků, kde existuje spousta klanů, hratelní jsou však jen Orkové pod vedením náčelníka Thralla, atd. Kromě rasy si každý hráč zvolí také povolání, jichž je celkem devět: Warrior (válečník), Paladin (svatý bojovník s omezenými magickými schopnostmi), Shaman (šaman), Hunter (lovec), Druid (ochránce přírody se schopností měnit se v různá zvířata), Rogue (zloděj), Priest (kněz), Warlock (černokněžník) a Mage (mág). Povolání je hlavním faktorem ovlivňujícím styl vašeho hraní a roli ve skupině více hráčů. Ne každá rasa si může zvolit každé povolání. Samozřejmě různé kombinace mají své výhody, např. Tauren Warrior (díky své síle), nebo Gnome Mage (díky vysoké inteligenci). [editovat]Výhody a nevýhody jednotlivých povolání Warrior - Silný bojovník, který může ovládat všechny zbraně vyjma kategorie Wand (kouzelných hůlek). Bojuje na blízko a místo many získává zuřivost (rage) jako zdroj svých schopností. Pomocí talentových stromů se z něj dá vytvořit zabiják hráčů (PvP specializace), nebo třeba "tank" - válečník se štítem, který na sebe naláká příšery v dungeonech a ostatní ho léčí. Hunter - Lovec. Mezi jeho speciality patří hlavně ochočování zvířat, která mu pak pomáhají v boji. Je tedy hlavně bojovníkem na větší vzdálenost pomocí luku nebo pušky. Umí stejně jako Warrior používat mnoho zbraní. Paladin - Válečník, svatý rytíř, který se může zaměřovat na "tankování", léčení nebo tzv. DPS (Damage Per Second - zranění za vteřinu). V boji se zaměřuje hlavně na svaté světlo a ochranu svých spolubojovníků. Paladin je univerzální povolání, jelikož je to vlastně válečník s omezenými magickými vlastnostmi. V původním WoW je paladin přístupný pouze Alianci, a to lidem a trpaslíkům. V datadisku jsou mohou být paladiny Krvaví elfové. Paladin potřebuje pro boj velké množství many pro léčení a různé schopnosti. Mage - Křehký mág, který dokáže během krátké chvíle usmažit hned několik nepřátel najednou díky svým velkým předpokladům pro DPS. Je velmi závislý na zásobě many a když mu dojde, nemá moc možností jak bojovat. Má různá kouzla, která ho činí odolnějším, zvyšují zásobu many nebo zvyšují/snižují efekty kouzel, ale neumí se léčit. Priest - Kněz. Opět křehká postava, která se primárně zaměřuje na léčení v dungeonech nebo battlegroundech. Díky specializaci na Shadow (stínová) kouzla je však schopný i velkého DPS ve formě DoT (damage over time - zranění po určitý čas). Warlock - Černokněžník, který výměnou za duše svých nepřátel dokáže povolat démonické bytosti, aby bojovaly po jeho boku. Má podobná posilující kouzla na odolnost a dmg jako mág a jeho hlavní zaměření je na DoT kouzla jako priest, chybí mu ale léčitelské schopnosti. Jeho specialitou je zastrašení protivníka pomocí kouzla Fear (strach). Rogue -Zloděj. Umí se maskovat a zmást tak jak umělou inteligenci tak živé hráče. Místo many má energii, která se doplňuje rychleji. Rogue se velmi hodí na PvP souboje právě díky maskování, z něhož může používat velmi silné omračující schopnosti (stuny) díky nim může svého protivníka na docela dlouhou dobu vyřadit z boje. Druid - Druid Je dalším univerzálním povoláním, umí se totiž přeměňovat na různá zvířata (tzv. formy), jež jsou zjednodušenými verzemi některých povolání: Medvěd - Obdoba válečníka. Má zuřivost místo many a zvyšuje odolnost. Divoký medvěd - Silnější verze medvěda, má víc armoru ale jinak je stejný. Jaguár (Aliance), lev (Horda) - Obdoba Rogue. Také se umí maskovat a také má energii. Vodní forma - Má jen za úkol rychlejší pohyb ve vodě a dýchaní pod vodou. Gepard - Cestovní forma zvyšující rychlost pohybu. Moonkin (Talenty) - Přemění druida do míšence medvěda a sovy. Zvýší odolnost a přidá auru, která dává větší šanci na kritický úder kouzlem taky utok zbraní v moonkin formně obnovuje manu. Strom života (Talenty) - Léčitelská přeměna. Zvyšuje účinek léčení, ale umožňuje sesílat pouze léčitelská kouzla. Vrána (The Burning Crusade) - Umožňuje létat (pouze v Outlandu). Shaman - Šamani se mohou specializovat na léčení, kontaktní boj nebo kouzlení. Jsou podobně univerzální jako Paladin. Využívají však sílu přírody a také si dokáží vyvolat totemy, jež jim zvyšují odolnost nebo dokonce samy vrhají kouzla na všechny strany. V původním WoW je šaman přístupný pouze Hordě. Ve WoW:Wrath of the Lich King Death Knight - Rytíř Smrti je prvním tzv. hrdinským povoláním a bude přístupný až po vydání datadisku Wrath of the Lich King. Pro vytvoření Rytíře Smrti platí zvláštní pravidla, např. že hráč musí mít alespoň jednu postavu, která již dosáhla levelu 55. Samotný Death Knight začíná na vyšší úrovni než ostatní povolání a než se vydá "do světa", musí splnit řadu questů. V boji místo many využívá speciální systém run a jeho schopnosti by měli zahrnovat tankování, DPS a bude si také moci vyvolávat pomocné miniony, podobně jako Warlock ale s rozdílem že jen na malou chvíli. Svět Svět World of Warcraft je velice rozlehlý. Tvoří jej 5 kontinentů: "Kalimdor", ovládaný převážně Hordou, "Eastern Kingdoms", který je napůl obsazený lidmi, gnomy a trpaslíky, "Lordaeron", který je po zradě Arthase kralovství Nemrtvých a krvavými elfy a "Outland", přístupný přes Temný Portál a jen hráčům, kteří mají nainstalovaný datadisk The Burning Crusade (ve své podstatě se nejedná o kontinent jako takový, ale pouze o zbytky rozpadlého světa Draenor). Poslední kontinent bude zveřejněn až po vydání nejnovějšího datadisku. Jmenuje se "Northrend" a jde o ledem pokrytý kontinent daleko na severu (více v oficiálním traileru). Eastern Kingdoms, rozsáhlý kontinent byl původně obydlen jak lidmi s trpaslíky, tak i orky, trolly a vysokými elfy. V průběhu tzv. třetí války velká čast orků a trollů odplula přes oceán do Kalimdoru, zatímco invaze nemrtvých zničila lidské království Lordaeron, na jehož území se později usadili, a také město vysokých elfů, Silvermoon City. Jižní království Stormwind a trpasličí Ironforge však nebyli zasaženy třetí válkou a nyní pokračují po boku nočních elfů a Draenaiů ve válce s Hordou. PvP a PvE PvE (player vs. environment) je typ boje, kdy soupeří hráč (hráči) s tzv. moby (počítačem ovládaná "bytost", většinou agresivní a nepřátelská). K organizovanému PvE jsou určeny tzv. instance, neboli také dungeony. Jsou to uzavřené prostory, většinou jeskyně, starobylé chrámy, zbořená města, na jejichž konci (ale i jinde) se nachází boss, tedy NPC příšera, která k úspěšnému zdolání vyžaduje určitou taktiku a spolupráci hráčů. PvP je boj dvou či více živých hráčů. Dva nepřátelští hráči (Aliance - Horda) můžou začít bojovat hned jak se uvidí, někteří hráči však dávají přednost dohodě. K účelům hromadných nájezdů jsou určeny Battlegroundy (bojiště), Arény, některé exteriéry (pro tzv. outdoor PvP) a možnost duelu se spojeneckým hráčem. Zabíjením hráčů opačné frakce (hlavně v battlegroundech) získáváte honor a za souboje v Arénách body. Za honor i body si následně lze pořídit kvalitní výstroj. WoW obsahuje zatím 4 battlegroundy: Warsong Gulch (10 na 10), Arathi Basin (15 na 15), Alterac Valley (40 na 40) a Eye of the Storm (15 na 15) a 3 arény (hraje se v předpřipravených týmech buď 2 na 2, 3 na 3 nebo 5 na 5). Možnosti PvP se liší také dle typu serveru. Některé typy serverů (např. "Normal") jsou určeny spíše pro hráče preferující PvE, jiné servery jsou označeny jako "PvP" a hráč může být mimo jiné například napaden na neutrálním území jiným hráčem. Pokud hráč během hraní zjistí, že PvP ho spíše obtěžuje (hlavně zákeřné napadání ze strany ostatních hráčů během boje s moby), může si vytvořit jinou postavu na "nePvP" serveru nebo požádat o placený přesun již existující postavy. Talenty Na každém novém levelu, počínaje desátým, dostane hráč možnost zvolit si jeden talent z jednoho ze tří talentových stromů, které předstvují možné specializace daného povolání. Talenty jsou velmi silná pomůcka. Různou kombinací upravujete svůj charakter a při správném rozložení talentů se může postava stát silnou, i když nemá nejlepší výbavu. Každé povolání má tři talentové stromy a každý se zaměřuje na něco jiného, např.: léčení, kontaktní boj, u mágů např. posílení ohnivých nebo ledových kouzel apod. Čím vyšší level pak charakter má, tím více se může lišit od ostatních hráčů se stejným povoláním, protože si může talenty různě kombinovat i ve více stromech najednou. Charaktery, které mají kombinaci dvou nebo tří stromu se nazývají Hybridi. Talenty se lze odnaučit a provést tzv. respecializaci, tzn. změnu specializace. Tuto službu poskytují trenéři jednotlivých povolání. První respecializace stojí 1 zlatý (s každou další se částka zvyšuje až na konečnou hodnotu 50 zlatých). Na internetu je možné najít pro každé povolání velmi efektivní a mezi hráči oblíbená rozložení talentů, tzv. buildy. [editovat]Profese Profese umožňují hráčům těžit přírodní suroviny a vylepšovat nebo vyrábět nové předměty. Každá postava, nezávisle na své rase, levelu či povolání, se může naučit maximálně dvě hlavní profese (počet vedlejších není omezen), což značně rozvíjí obchod mezi hráči. Hlavními profesemi jsou: Těžení Rud (Mining) - Sbírací profese umožňující těžbu přírodních rud a slévání kovů. Kovářství (Blacksmithing) - Vyráběcí profese, s jejíž pomocí lze z kovů vyrábět těžká brnění a zbraně. - Později je kovář může specializovat na výrobu zbraní nebo brnění. Na sklilu 350 se kovaří zbraní specializují na kování kladiv, mečů a seker. Inženýrství (Engineering) - Zajišťuje výrobu výbušnin a z kovových součástek sestavuje různé stroje (mechanické mazlíčky, dálkové ovládání na roboty, apod.), jež však často dokáže používat pouze sám inženýr. Stahování Kůží (Skinning) - Sbírací profese, umožňuje získávání kůží z mrtvých zvířat. Kožedělnictví (Leatherworking) - Zpracovává kůže a vyrábí z nich střední brnění a "záplaty" na brnění. Krejčířství (Tailoring) - Umožňuje šití batohů a lehkého brnění (pro kouzelnická povolání). Bylinkářství (Herbalism) - Sbírací profese, díky níž lze snadno nacházet a sbírat byliny. Alchymie (Alchemy) - Zabývá se mícháním kouzelných lektvarů z bylin. Očarovávání (Enchanting) - Sbírací i vyráběcí profese, umožňuje rozložit předmět na magický prach, jehož kvalita je přímo úměrná kvalitě předmětu. Prach se následně dá použít k očarování (zlepšování vlastností) jiných předmětů. Klenotnictví (Jewelcrafting) - Tato profese byla uvedena v datadisku The Burning Crusade. Klenotník dokáže vyrábět prsteny, náhrdelníky a drahé kameny, jimiž je možné zlepšovat vlastnosti předmětů. Vedlejší profese jsou: První Pomoc (First Aid) - Tuto profesi je možné využít k výrobě obvazů, které léčí zranění. To ji činí užitečnou především pro povolání bez léčitelských schopnotí. Rybaření (Fishing) - Za pomoci prutu a různých návnad je možné chytat ryby, které slouží jako jídlo. Občas se dá chytit také něco jiného než ryba, např. bedna plná alkoholu. Vaření (Cooking) - Dokáže přeměnit syrové zvířecí maso na poživatelné jídlo, včetně zvláštních specialit. Profese je možné se kdykoli odnaučit nebo změnit, pokaždé však trvá dlouho, než si novou profesi dokonale osvojíte. Datadisk Wrath of The Lich King zpřístupní novou profesi Inscription, která má hráčům dovolit zlepšovat svá kouzla a vyrábět magické svitky.