Příptavná návštěva v anglii pro projekt partnerství škol
PROJEKT Partnerství škol Comenius pro rok 2011-2013
Název: Inclusion: Learning to Live Together
Partnerské školy:
1. Základní škola, Praha 4, Ke Kateřinkám 1400, www.zskaterinky.cz
2. Landywood Primary School, Walsall, England, UK, www.landywoodprimary.co.uk
3. NOO POHOKOOL, Tartu, Estonia, www.noopk.ee
4. Ozel Kocaturk Ilkogretim Okulu, Izmir-Ankara, Turkey, www.kocaturk.k12.tr
O školách:
2. Menší škola s žáky od 5 let do 12 let, 12% dětí získává ze sociálních důvodů obědy zdarma. Škola se dlouhodobě účastní mezinárodních projektů Comenius.
3. Školu navštěvují žáci od 7 – 16 let. Ve škole je k dispozici školní logoped, žáci mohou navštěvovat odpolední hodiny, kdy konzultují jakékoli problémy či nepochopení z hodin.
4. Soukromá škola v asijské části Turecka, založená roku 1998, disponuje velkým fotbalovým hřištěm, plaveckým bazénem, hřišti na basketbal a volejbal. Do školy chodí cca 500 žáků, včetně dětí předškolních od 2 do 14 let věku. Škole je v malé vesnici a přijímá děti z nejširšího okolí. Škola nabízí mnoho stipendií pro studenty z chudých rodin.
Přípravná návštěva 13.2.-16.2.2011 Walsall, Velká Británie
Paní učitelko Ronková, jak jste se před odjezdem do anglie, kde probíhala přípravná návštěva, připravovala?
Přípravnou návštěvu ve Velké Británii jsem chystala ve spolupráci s mezinárodními účastníky budoucího projektu Partnerství škol. Komunikovali jsme prostřednictvím internetu, emailu a telefonů, domlouvali se na potřebách jednotlivých škol a na tématu budoucího projektu. Připravila jsem podklady, materiály týkající se české školy, shromažďovala informace potřebné pro vyplnění žádosti o grant.
Jaké přípravné aktivity se uskutečnily ve škole před odjezdem do anglie?
Uskutečnila jsem několik rozhovorů s dalšími pedagogickými pracovníky a vedením školy, shromažďovala jsem návrhy, v čem by mohla spočívat naše potenciální práce na projektu, jaké úkoly nás čekají, jaká je potřeba jednotlivých pracovníků a školy. Stanovili jsme si seznam bodů priorit, o kterých budeme diskutovat během přípravné návštěvy v Anglii. Po těchto konzultacích jsme zahájili další aktivity, které by lépe zapojily naše žáky. S žáky jsme v rámci hodin informatiky vytvářeli prezentace o naší škole v programu Power Point, zabývali jsme se vyhledáváním zajímavostí o partnerských zemích z různých informačních zdrojů, encyklopedií, internetu. Žáci se dozvěděli, jaký přínos bude mít projekt pro jejich studium a jakým způsobem se budou moci do projektu průběžně zapojovat. V hodinách angličtiny učitelé s žáky psali dopisy pro žáky z těch škol, které se účastní přípravné návštěvy.. Navázání komunikace mezi dětmi i učiteli v zapojených zemích je klíčová. V rámci hodin ČAS (člověk a jeho svět) se učitelé s žáky zabývali kulturním zázemím, historií, geografií a zajímavastmi, zvláště pak v rámci školního projektu s názvem “Cestujeme po Evropě”.
Co se dělo v průběhu akce?
V průběhu akce jsme zejména pracovali na jednotlivých částech projektu Partnerství škol a žádosti o grant na tento projekt. Vzájemně jsme si vyměnili informace o jednotlivých školách, seznámili se s novými skutečnostmi, diskutovali o prioritách jednotlivých škol, obsahu projektu, úlohách, účasti a zapojení jednotlivých účastníků. Dohodli jsme se na cílech projektu, strategii, názvu samotného projektu, evropské hodnotě, vlivu, předpokládaných výstupech projektu, jejich aplikaci a dalších skutečnostech nezbytných pro úspěšné provedení projektu. Hostitelská škola poskytla prostory k setkání i technické zázemí. Rovněž jsme měli možnost prohlédnout si školu, navštívit vnitřní i venkovní příslušenství a vidět, jak se škola potýká s každodenními situacemi. Koordinátoři nás seznámili s vedením školy a ostatními pedagogy. Měli jsme možnost pohovořit s žáky, nahlédnout do výuky a účastnit se místního života.
Jak byste zhodnotila práci všech učitelů ?
Komunikace mezi jednotlivými účastníky probíhala vyváženě mezi všemi v anglickém jazyce, také díky tomu, že jazyková vybavenost všech účastníků byla na velmi dobré úrovni. Všichni účastníci se zapojili rovnoměrně a přiměřeně.
Do jaké míry byly naplněny cíle Vaší návštěvy?
Cíle návštěvy byly beze zbytku naplněny. Projekt je zaměřen na rovné šance všech žáků bez rozdílu, všichni žáci by měli mít rovné šance na vzdělávání, žáci se znevýhodněním, nadprůměrně talentovaní, s odlišnostmi v rodinném či sociálním prostředí aj. Učit se žít společně, obzvlášť v dnešní době, kdy odlišnosti jsou stále častějším zdrojem nových obzorů, je klíčové. Samotný název projektu říká o projektu nejvíc: “Incusion: Learning to Live Together”. Ve volném překladu: “Včlenění: učit se žít spolu”. Zahrnujeme rozvoj výuky informačních technologií, jejich užití pro vzdělávání, výtvarné, hudební umění a sport jako společná řeč národů. Do projektu se zapojí čtyři evropské školy z: UK, České republiky, Estonska a Turecka. Počátek projektu je stanoven na 1.9.2011 a potrvá po dva roky.
Jaké aktivity budou následovat na úrovni budoucího projektu?
Do 21.2.2011 škola podá ve spolupráci s ostatními partnerskými evropskými školami žádost o přidělení grantu v rámci programu LLP Comenius Partnerství škol pro NAEP v Praze. Účast na akci byla přípravnou návštěvou pro multilaterální dvouletý projekt, kterého se škola bude účástnit. Předpokládaný začátek projektu je 1.9.2011.
Náhledy fotografií ze složky Comenius přípravná návštěva ANglie