BMW
BMW
Země původu: Německo
Bayrische Flugzeugwerke ( Bavorské letecké závody ) založené r.1916 s cílem vyrábět motory pro vojenská letadla, se r.1922 staly společností Bayrische Motorenwerke ( Bavorské motorové Závody ). Továrna se po první světové válce přeorientovala na výrobu lodních a motocyklových pohonných jednotek, neboť letecké motory vyrábět nesměla. Společnost BMW pohltila v r.1928 továrnu Dixi v Eisenachu, kde na základě licence vznikavy anglické Austiny Seven. Vozidla BMW-Dixi zaznamenala obrovský úspěch a stala se základem následných typů BMW. Patřila mezi ně i nezapomenutelná sportovní auta typů 327 a 328, vyráběná těsně před válkou. Po válce prožívala společnost BMW mimořádně kruté časy. Továrna v Eisenachu sice plně obnovila výrobu modelů ročníku 1939 ( na trhu nejprve jako BMW a poté pod značkou EMW, protože patřila do východní zóny ), avšak mnichovský zákon byl z větší části zničen a zbývající část zařízení připadlo Američanům jako válečná kořist. Výroba v továrně BMW byla proto obnovena až r.1952. První automobil, který vyjel z nové výrobní linky, nesl označení 501. Šlo o znamenitý vůz, který nabízel dostatek prostoru šesti cestujícím. Jeho dvoulitrový šestiválec dával max. výkon 47,8 kW. Od r.1954 se vůz dodával také s motorem V-8 jako typ 502. Na uvedení typu 300 SL značky Mercedes-Benz odpověděla společnost BMW sportovními vozy 507. Z války se zotavující Evropa nepřála velkým automobilům. především v Německu přetrvávala poptávka po levných dopravních prostředcích, které na trh dodávaly například firmy Messerschmitt, Heinkel a Goggomobil. Ve snaze zapojit se mezi tyto automobilky odkoupila společnost BMW od Renza Rivolty Práva vyrábět v Německu italská dvoumístná vozítka Isetta. Vybavovala je motocyklovými jednoválcovými motory o objemu pouhých 245 cm³ ( později 295 cm³ ).Výkon 8,8 kW stačil k dosažení max. rychlosti 85 km/h. Zdvihový objem motorů “bublinové“ Isetty rychle vzrůstal. Nejprve u typu 600 vzrostl na 582 cm³ o max. výkonu 14,7 kW. Poté nastoupil typ 700, jenž vypadal jako opravdové auto a byl poháněn dvouválcem o objemu 697 cm³ a o max. výkonu 22,1 kW. Počátkem šedesátých let byl vystaven ve značkových prodejnách BMW typ 1500, který lze považovat za předchůdce součastných vozidel značky BMW. Její automobily i motory se neustále zvětšovaly-1500, 1600, 1800, 2000, 2500, 2800, 3000, 3200 a 3500- to vše jsou hodnoty zdvihových objemů, kterým odpovídal vzrůst jejich výkonů z 58,8 kW na 213,3 kW.
----------------------------------------------
BMW 501 r.v.1952-58
Počet vyrobených kusů: 8936
Zvláštnosti: BMW 501 poháněný dvoulitrovým šestiválcem byl skutečně luxusni automobil, který se mohl měřit s vozidly Mercedes-Benz.
BMW 502 r.v.1954-63
Počet vyrobených kusů: 13 044
Zvláštnosti: BMW 502 vznikl z typu 501 osazením V-8. Ten pak posloužil k vytvoření motoru typu 3200. BMW vyráběla tato auta jen jako sedany, avšak specializované karosárny nabízely otevřené vozy a kupé.
BMW 503 r.v.1955-59
Počet vyrobených kusů: 413
Zvláštnosti: Základem BMW 503 se stal typ 502, jehož karoserii navrhl hrabě Albrecht Goertz. Šlo o pěkný, ale velmi drahý cestovní vůz- jeho cena tehdy přesahovala osminásobek tehdejšího Volkswagenu.
BMW 507 r.v.1955-59
Počet vyrobených kusů: 252
Zvláštnosti: Hrabě Goertz stál i za návrhem BMW 507, který měl konkurovat mercedesu 300 SL. BMW uspělo jen z části.
Isetta r.v.1955-62
Počet vyrobených kusů: 161 728
Zvláštnosti: Isetta vznikla jako malé vozidlo pro motoristy, kteří už nechtěli jezdit na motocyklu, ale neměli dost peněz na koupi skutečného auta. Příď vozu sloužila jako jediné dveře.
BMW 600 r.v.1957-59
Počet vyrobených kusů: 34 813
Zvláštnosti: Typ 600 už začal vypadat jako auto,neboť měl čtyři kola a dvoje dveře. Na trhu neuspěl, protože stál více než VW Brouk.
BMW 700 r.v.1959-65
Počet vyrobených kusů: 188 011
Zvláštnosti: BMW 700 se prodával jako sedan, kupé a kabriolet. Vozidla v posledních dvou provedeních se prodala v počtu 13 758 kusů. Šlo o poslední auta BMW poháněná vzduchem chlazeným motocyklovým dvouválcem.
BMW 1500 r.v.1961-66
Počet vyrobených kusů: 23 554
Zvláštnosti: Typ 1500 zahájil novou epochu automobilky BMW, jež začínala s miniaturními auty a též vyráběla velké automobily. Pohon zajišťoval čtyřválec objemu 1499 cm³ a max. výkonu 55,1 kW. Vozidlu propůjčoval max. rychlost 150 km/h.
BMW 2002 r.v.1968-75
Počet vyrobených kusů: 398 434
Zvláštnosti: Čtyřválec typu 2002 měl objem 1990 cm³ a max. výkon 73,6 kW. Max. výkon provedení 2002ti vzrostl na 95,6 kW a přeplňovaný motor modelu z r.1973 poskytoval max. výkon 125 kW.
BMW 2500 CS r.v.1968-75
Počet vyrobených kusů: 29 505
Zvláštnosti: Do stejné karoserie se osazovaly motory zdvihových objemů 2,5 , 2,8 a 3,0 litry. Šestiválec objemu 2494 cm³ měl v r.1974 max. výkon 110,3 kW a umožňoval autu o hmotnosti 1400 kg zrychlit z 0 na 100 km/h za 10,5 s.
Fotoalbum:
Další zajímavé příspěvky nebo fotky můžete zaslat na X.sniper@email.cz a budou průběžně doplněny.