Má cesta k vlastnímu motu byla poplatná době.
Začínal jsem jako všichni za komančů - Jawice 50, pak skok ouha hned na Jawice 350 panel , 350 - 639 , trochu koketování s bráchovými motocrosy ČZ 125_516 , RM 250 a KX 125 ,později zase silnice a první pořádný supersport .
HONDA CBR600F,
bezvadné nezáludné moto schopné jezdit jak svižně na okruhu,tak i v normálním provozu.Koupil jsem od kámoše i s laďákem Harpoon a eloxovanými stupačkami,takže tehdy podle mého to jelo minimálně o 150 km/h víc.Odjezdil jsem 1 sezonu pouze se základní údržbou a nemohu říct jedno křivé slovo.
Brácha říkal o Harpoonu,že měl nekompromisně nejlepší zvukovou kulisu ze všech mých mot,ale to tvrdí vždy po 2 litrech vína v Los Amigos.Takže bez komentáře.Prodal jsem bez sentimentu a pošilhával pro něčem novějším.
Aprilia SR 125 - to byl jen skůtr na blbnutí do města, replica Tetsuya Harada,oddělené mazání,koupil jsem jí jako předváděčku z A-Spirit.Jela 110 i ve 2 personách a dalo se sní i docela dobře mimo město.Jedinou vadou byla malá nádrž,takže spíš od pumpy k pumpě,ale dalo se na to v poho zvyknout.A ten pocit když mě zdravili i motorkaři na plnohodnotných bikách.Docela jsem se bavil,jak si pak asi mumlali do přilby: ,,Ty vole,co to bylo _ nějakej posranej skůtr" Škoda,že jsem pak pojal tu úchylnou myšlenku,že mi překáží v garáži a prodal ho.Teď mě to docela mrzí.
YAMAHA R6 - nekopromisní supersport,jasně vyhraněn pro jízdu na okruhu.Posez,podvozek,brzdy i naladění motoru jasně svádí zapomenout na rozvahu a vzít za heft.
V té době jsem se na netu seznámil s bezvadným týpkem,mimo jiné také vlastníkem R6, jistým P.D. _dnes #31 a následně se kapitoly mého motorkaření začínaly ubírat jiným směrem.
Člověk se učí celý život,spíš šlo dojít k poznání toho,co mi má ježdění na biku přinést a příp. o co mě také může připravit.Jezdím od svých 15 let na všem možném,ale co se dnes na silnicích děje všeobecně je přinejmenším zarážející.S fichtlem,který se plazil 60km/h ještě s větrem v zádech , se dá zvládnout spoustu věcí,ale s bike rozbaleným přes 2kila,když za horizontem couvá děda s traktůrkem atd ......Určitě to mnoho bikerů zná a také pár už nám po takových zkušenostech nic nepoví.
Nějak se začít musí,což v mém případě znamenalo vybavil mou R6 laminát.kapotami,crash padáky,aby v případě plácnutí byly škody co nejmenší,otevřenou koncovkou výfuku od SLK , příčným tlumičem řízení TOBY,bez něhož to se stabilitou při výjezdech bylo na štíru a v neposlední řadě i jiné pneu.Origo Sportmax D207RR mě svým gripem naprosto nepřesvědčily,takže jsem zvolil osvědčenou kvalitu v podobě M_pilot_slick.Nevýhodu v době,kdy jsem ještě nevlastnil nahříváky,bylo pomalejší prohřátí směsi za jízdy.Ostatní jsem neřešil,hlavně dnes , při pohledu na svou tehdejší textilní Mars boro kombinézu ,mi trochu zatuhle,no protectors-no sliders.Zkrátka následně jsem opatřil pořádnou kůži od Hubíka.Faktem zůstává , že jsem v ní lehnul loni v Brně na 3ce a krom prodřené streče na rukávu vše OK,takže svou práci odvedla na výbornou.
Někdo někde vyslovil chytře : Motorkáří se dělí na 2 skupiny ! Ti, co už leželi a Ti, které to ještě čeká.Pro ty ,co už to maj za sebou , pozdě bycha honit a pro ty, které to ještě čeká, opatřete si co nejlepší vybavení, které si můžete dovolit.Chytá mě šlak, když vidím chytráka na R1 v šortkách a sandálách a za ním ještě nějaký vlající blonďatý nebezpečí. Dost bolo Mečiara.
Naneštěstí jsem pojal úchylnou myšlenku v tom duchu,že pořadný biker nesedlá nic maloobjemového a že 600ccm je naprosto nedostačující mým jezdeckým kvalitám. R6 jsem prodal a pořídil R1.Byla původem z D,model 00, málo najeto ve slušném stavu.
R1 (s tou jsem šlápl do hovna,hlavně co se okruhového ježdění týče) , v normál provozu jsem najezdil minimum,už jsem četl cosi o cestování s R1.Z vlastní zkušenosti mohu jen perlit účastí na jistém Y-day, kdy jsem absolvoval v jednom dnu CB-Most, tam cca 100km v okruhovém režimu a pak zpět Most-CB.Bratru 600 km per day.U garáže mě málem sundavali, naklepaný zadek jak tatarák a zánět šlach na pravý ruce.
zkoušel jsem i vypůjčené GSXR600 a CBR900RR Fireblade,
Následovalo období improvizace a hloubání nad výhodami 2taktního agregátu a to přímo v ryze závodní podobě APRILIA RS 250.
Sháněl jsem info o ladění této unikátní motorky, kde se dalo,pustil jsem se do docela rozsáhlé přestavby hlavně co se motoru týče ( hamba Aprilii v Ćechách za termíny dodání náhradních dílů _ můžu to s klidným svědomím napsat , do A spiritu mě už nikdo nedostane - hlavně kvůli NAPROSTO diletantského přístupu !! ( někdy mám pocit,že technik viděl moto POUZE v katalogu ) a díly bych dnes koupil u bratrů v Reichu za stejný mrzký peníz jako u nás.
Něco málo o modifikaci mé RS :laminát. kapoty : SEBIMOTO + plexi , řetězová sada : ČZ 520 ( na 250 stejnou funkci jako D.I.D. udělá czechmade za půl peněz ) zadní rozeta SUPERSPROX; převod jsem nechal origo - funguje nejlépe , vzduchový fitr : původním airbox vč.filtru – impregnace Motorex ,komplet výfukový systém ARROW vč. přetryskování ( původní dle manuálu Arrow jsme na brzdě trochu pozměnili), tlumič řízení : řeším set HYPERPRO , nakonec NHK ,brzdové komponenty Brembo , destičky Lucas SRQ ,ploutev od Foltýna , Wilbers komponenty USD vidlice _ 100 pružiny + 15 SAE olej, přepákování tak trochu vlastní konstrukce ,ale z kvalitního materiálu – otočené řazení ala fichtl ,ještě ,že mám kamarády,kteří si dobře rozumí s frézkou a soustruhem !
Motor – přestavba na mazání směsí,vyjmutí tím pádem nepotřebného oil čerpadla,úpravy pro optimalizaci výplachu ,svíčky NGK 10 ECM nové písty ( pouze jeden kroužek jako u motocross motoru ),blokace přívěr a tudíž vyházení nepotřebných čidel a km vedení je toho fakt dost ,pokud by to někoho zajímalo,ať mi napíše.Pneu – zatím jsem jezdil na Pirelli MTR 01_02 , taky Mišáky Piloty slick – teď zkusím Pilot race medium.Benzin klasika Natural95 a mazivo žádnej Castrol nebo Shell ,kočička je na mazání trochu náchylná , takže jednu specialitku od AGIPU.
Nakonec jsem cca 2 roky pojezdil , ale náklady se šplhaly do neúnosných výšek.
Tudíž jsem opět zpět na čtyřtaktu, GSXR 600 K1 už druhá v pořadí .
GSX 600 R _ K1 zvolil jsem rozumný kompromis mezi cenou a výkonem
Mě osobně pár záležitostí nesedělo,takže jsem trochu upravoval.
Výborně naladěná, velmi výkonná "šestka" už v základu, stabilní podvozek.Po montáži otevřené koncovky lépe dýchá a i reakce na plyn je čistější. Vyšší postavy budou dříve nebo později donuceny změnit ergonomii v mém případě (182 cm) jsem posunul stupačky o 4cm dozadu a 3,5cm nahoru oproti originálu.
Namísto původního fabrického obložení měním brzdové destičky za Lucas SRQ, poskytují lepší odezvu na páčce a čitelnější nástup.
Jako první jsem vyhodil fabrické gumovky k brzdovým třmenům a nahradil je opletenými s teflonovým jádrem .O deskách píšu výš .
Otevřená carbon koncovka no name +carbon držák a úprava svodu na slip-on,racing přepákování,padáky rám i kyvka,výměna řetězu za 520 IRIS X-ring+rozeta 46 i pasorek 15 Supersprox(změna převod.poměru), podsedlák ERMAX s vestavěnými blinkry umožňující rychlé přehození celku za racingovou prdel.KN,commandery,Ignitechy apod mě neoslovují,rezervy jsou v mém stylu jízdy a už ne v motorce.
To byl stav ke konci sezony 2005. Docela povedená i ta vosí varianta
DUCATI 748_02
Ducati, to je úzká stavba, tuhý až tvrdý podvozek, přesné vedení stopy a zvuk. Ducati byla motorkou pro podivíny, nadšence nebo prostě ty, kteří se chtějí odlišit. Image, technika a i servisní náklady jsou mnohým ostatním trnem v oku a i když tuto "nevraživost" majitelů neitalských značek dost dobře nechápu , necítím se ničím nadřazeným. Jezdil jsem jak japonce i italky , jak 2T tak i 4T, vše má své pro a proti. Konec konců jsou to stroje, takže pokud nedostanou to, čeho se jim má dostat, nastává problém.Z vlastní praxe znám staré vrány v excelentní kondici a naopak roční mota v naprosto zhuntovaném stavu, takže podle mého je to o majiteli a ne o značce.
Motory
řady 748-916-996 mají pověst agregátů náročných na údržbu. Je pravdou,
že mají několik slabin, počínaje nepříliš přesnou montáží a seřízením u
výrobce až po některá nedotažená technická řešení.
Trochu se rozkoukám a po výměně všeho nutného k zprovoznění se pokusím v kostce modifikace nějakou srozumitelnou formou publikovat.
Faktem zůstává,že už v základu je Ducna ryze sportovní náčiní,Showa USD vidle,Brembo brzdiče,pancéřové hadice,520 řetěz.Jednoznačně mě zklamalo fabrické brzdové obložení,takže okamžitě budu měnit za své odzkoušené Lucasy SRQ.
To samé s ergonomií.Na můj vkus a tělesné dispozice (182cm) hold Capirex nejsem , budu muset řešit i přepákování min.3 dozadu a 2 nahoru.
A teď to začíná už lézt do Himaláje.
Unašeč,rozeta,pastorek,setrvák,ložiska v kolech,litinové kotouče náhradou za seriové ocelové,o modifikacích motoru se raději ani nezmiňuju.Svody,filtry,čip....atd.
Minulá sezona 06 definitivně skončila,Ducna byla takříkajíc na špalkách a čekalo mě ne zazimování,ale spíš taková malá rozborka všeho možného.Supercorsy dostaly definifivně na frak toho 13tého v Mostě a jelikož je po závodní sezoně a fabriky už racing pneu nepečou,je problém něco sehnat.Mám ještě sadu Mišáků pilot race H2,takže to je to nejsnažší.
Plasty veškeré jsem zdemontoval,vyčistil,zabalil do folie a uložil.Není to nějaká úchylka ? Že by latex...
Dolů šly i koncovky výfuků a části svodů,ten napečený humus za celou sezonu je fakt ňamka vyčistit.U Poláška měli za best price Terminogni vč.EPROMu a průchozích filtrů,ale víc mě dřela pata u motoru - stav vahadel desmodromického rozvodu a od toho se odvíjejících ventilových vůlí,takže prioritou bylo tohle.
Vím, že valná většina obce motorkářské sice povědomost o tom,jak desmo funguje má,ale detaily jsou na delší povídání.