Papírové karoserie.
Papírové karoserie.
Slepení papírové karoserie se zdá na první pohled velice jednoduché až primitivní a u toho, kdo to ještě nezkusil, vzbuzuje úsměv. Ale opak je pravdou. Slepení může trvat i několik hodin, vše záleží na pečlivosti a trpělivosti. Tím ale vše nekončí, musíme karoserii zpevnit bezbarvým lakem a taky graficky upravit, třeba podle nějakého závodního automobilu. Tím se práce na karoserii může vyšplhat i na několik desítek hodin.
Nejdříve si připravíme nářadí. Rovné nůžky s břity asi tak 6cm dlouhými, zahnuté tenké nůžky (jako se používají na střihání nehtů). U těch nůžek ještě něco. Lepší jsou tenké ale s delšími držáky s oky pro prsty, jsou obratnější a o hodně lehčí. (Kvalitní a velký výběr nůžek mají v lékařských potřebách). Dále pak řezací nůž, nebo skalpel, tady mohu doporučit spíš takový, který vyhovuje držení v ruce. Pravítko rovné (30 cm), zase bych doporučil ocelové silnější, budeme často podle něj řezat sklalpelem. U plastového bychom brzy rozřezali hranu a pak je vpodstatě pravítko k ničemu. Trojúhelník s ryskou a různé tvarové šabonky, někdy i kružítko. Tužku a tupý nůž k nařezání hran. samozřejmě lepidlo. Pokud použijeme Herkules, lepení trvá déle (pomaleji usychá), pokud Kanagon (nemám ho rád), ten je rychlejší. Důležité : papírový model slepený Herkulesem není vhodné lakovat vodou ředitelným lakem a na lepený kanagonem zase není vhodý lak acetonový nebo syntetika, v obou případech se může stát, že se model celý rozlepí a můžeme začít znovu.
Další důležitou věcí je výkres - vystřihovánka a návod na slepení. Ten je nutno podrobně prostudovat, abychom předešli problémům, většinou neodstranitelným. Dnes už se vystřihovánky nepřekreslují přes kopírák, je daleko jednodušší si dát vystřihovánku překopírovat, třeba i několikrát, na kopírce. Důkladně si prohlédneme vystřihovánku i návod současně. Prohlédneme si dobře díly, které na sebe navazují a spojují se chlopněmi, abychom si je neustřihli. Většinou jsou spoje označeny čísly, která na sebe navazují. Postup při lepení je nutné dodržet. Šrafované plochy se vystřihují až po slepení, nebo dokonce až po lakování bezbarvým lakem. Čáry ohybu uděláme pomocí pravítka a tupé strany nože. Oblouky a rádiusy tvarujeme přes hranu stolu tak, že uchopíme vystřižený díl za oba konce a pohybem přes hranu stolu přetáhneme místo ohybu. Můžeme také použít pomocné hranoly nebo válce, kolem kterých papír vytvarujeme.
Po slepení model nalakujeme nejdříve silně zředeným lakem z obou stran, aby se papír nasákl, a necháme zaschnout. Další vrstvy natíráme už slabě zředěným bezbarvým lakem. Zde můžeme už použít i základní barevný odstín modelu. Vyhněme se tahům štětce, který zanechává po sobě hrubou stopu nebo dokonce kapky, to se pak špatně opravuje. Brusný papír používáme voduvzdorný, od 120 (české značení) a výše a můžeme také použít brusnou pastu na automobily. Při broušení příliš netlačíme, smirkový papír si předem namočíme do vody. Po důkladném zaschnutí model lehce přebrousíme, spoje přetmelíme, necháme zaschnout a znovu přebrousíme. Pokud jsme dobře lepili, může se stát, že nebudeme ani muset tmelit.
Při lakování bezbarvým lakem musíme počítat, že tisková barva se rozmaže po celém modelu, což nevypadá pěkně. Necháme karoserii odpočinout. Při barvení se nám často odkryjí všechny chyby, co jsme předtím udělali. Pokud jsem lakovali, tmelili a brousili poctivě, stříkání vrchního laku už bude skvělá práce.
Barvení modelu. Ke stříkání použijeme fixírku s naředěnou barvou požadovaného odstínu, nebo použijeme spreje. Vždy začínáme barvit od nejsvětlejší barvy. Bývá dobrým zvykem, že první barvou nastříkáme i rubovou stranu karoserie. Po zaschnutí můžeme lehce přebrousit brusnou pastou, očistit povrch a znovu nastříkat. A nechat důklaně zaschnout. Před nanášením dalšího odstínu zakryjeme lepící páskou a papírem nebo novinami místa, která nebudeme stříkat. Další barevné vrstvy stříkame co nejtenší, aby nebyly vidět přechody. Na model nalepíme obtisky a celý model lehce přestříkáme bezbarvým lakem. Tento postup je zjednodušen, vzhledem k trvanlivosti karoserie při jízdě na autodráze. Velká havárie může poškodit karoserii nenávratně, ale i přesto můžeme vytvořit pěkný model.
Několik tipů:
- na místa oken můžeme použít stříbrnou hliníkovou samolepící fólii, jedno barevnou tapetu.
- otvory pro přední kola nemusíme vystřihovat, ale na papír je namalovat a nalepit, a tak tím neohrozíme tuhost karoserie.
- pokud budeme precizně lepit, vyhneme se tmelu.
- pokud do laku přidáme Epoxid, vrstev bezbarvého laku může být daleko méně.
- exponovaná místa podlepíme již při skládání vystřihovánky - prostor kolem předních kol a bočnice v prostoru pro uchycení podvozku.
Papírové karoserie považuji za takový malý základ k automodelářství. V podstatě nejde o to, jestli je model pěkné auto podle skutečnosti, nebo jen fantazie. Účelem je, se dozvědět, jakou má kdo prostorovou představivost. Dalším měřítkem je šikovnost a pečlivost. Bohužel se mi dost často stává, že na kroužek se přihlásí nový člen ve věku deseti a více let a neumí používat nůžky. Také se mi stalo, že chlapec dostal jednoduchou vystřihovánku karoserie, v podstatě krabice, k tomu dostal slepený model na ukázku. Za dvě hodiny model vystřihl a slepil tak, jak ho dostal nakreslený na kladívkové čtvrtce - plochý bez žádného prostorového tvaru. Pěkná založka do velké knihy.