U BMW Sauberu jsou přesvědčeni, že F1.09 má na boj o titul
16. 3. 2009
U BMW Sauberu jsou přesvědčeni, že F1.09 má na boj o titul |
Jan Pastorek - 16.03.2009 - FORMULE1 - rozhovor |
BMW Sauber ukončil v Barceloně zimní přípravy, Mario Theissen proto zhodnotil, jak si jeho tým letos doposud vedl. Pane Theissene, je tým BMW Sauber dobře připraven na novou sezónu? Mario Theissen: "Ano, po testech to vypadá dobře. Od jezdců a inženýrů máme pozitivní ohlasy. S BMW Sauberem F1.09 jdeme správným směrem." Které technické výzvy byly nejnáročnější? MT: "Inženýři museli provést změny ve čtyřech hlavních oblastech. Novinky máme v oblasti aerodynamiky, pneumatik a KERS. Navíc motory musí zvládat dvakrát větší vzdálenost než v roce 2008. Nikdy předtím ve formuli 1 nemusely vydržet tak dlouho. Změny v aerodynamice jsou tak zásadní, že inženýři museli začít opravdu s čistým listem papíru." "Zavedení KERS do formule 1 také představuje novou oblast. Byla to obrovská výzva, tým se jí chopil s velkým odhodláním. Když se ohlédnu zpět a vidím, jak daleko jsme pokročili za tak krátkou dobu, je to velmi působivé. Formule 1 se zde ujala role urychlovače technologií pro sériovou produkci vozů budoucnosti." Nasadíte KERS v Melbourne? MT: "Náš KERS je ve fázi, kdy je připraven na závody, což znamená, že ho v Melbourne můžeme použít. Teď je to jen záležitost výhod a nevýhod. Plus je ten, že by jezdci měli 82 koní navíc po dobu 6,6 sekundy v každém kole. Nicméně, ten systém zvyšuje hmotnost vozu a to má dopady na rozložení hmotnosti a opotřebení pneumatik. Rozhodovat se budeme u každého jezdce a okruhu individuálně." Jsou kvůli KERS v nevýhodě těžší jezdci? MT: "Minimální hmotnost vozu 605 kg stanovená pravidly zahrnuje jezdce. Rozdíl mezi konečnou hmotností a minimální požadovanou hmotností je dorovnáván závažími, která jsou optimálně rozmístěna ve voze. To tradičně znamená, že těžší jezdci jsou v nevýhodě, protože mají méně závaží na vyvážení vozu. Použití KERS - kvůli hmotnosti systému - ještě více zmenší množství použitelného závaží. Protože nechceme, aby se formule 1 stala soutěží žokejů, tak tlačíme na to, aby v budoucnu byla zvýšena minimální hmotnost (vozů)." Jak hodnotíte politický význam Asociace týmů formule 1 (FOTA) pro budoucnost formule 1? MT: "Mezi týmy formule 1 nikdy nebyla taková jednota jako nyní. Na začátku března hovořil předseda Luca di Montezemolo na konferenci FOTA o historické události, z dobrých důvodů. Týmy se daly dohromady, aby v rámci FOTA představovaly rovnocenného partnera pro FIA a FOM." Jaké jsou vaše hlavní cíle? MT: "Naším společným cílem je snížit náklady, aniž bychom odstranili faktory, které činí formuli 1 tak poutavou a atraktivní. Například jsme o polovinu snížili objem testování pro rok 2009 a omezili použití aerodynamických tunelů a superpočítačů. Tyto kroky bude následovat ještě mnohem větší balík opatření pro rok 2010. Vrcholová disciplína motorsportu zůstává unikátním mixem špičkových technologií, sportu, byznysu a okouzlující atmosféry. Nicméně, časy se změnily a formule 1 se tomu musí přizpůsobit. Myslím, že se náš sport vydal správným směrem." Jaká úsporná opatření již přijal tým BMW Sauber? MT: "Úsporná opatření podporujeme již několik let a vždy jsme prosazovali přiměřené postupy. Tým BMW Sauber se od svého založení zaměřil na efektivnost a každý rok snižoval náklady. Dnes BMW utrácí za formuli 1 o 40 procent méně než v roce v 2005, kdy jsme působili jako dodavatel motorů. Ale teď máme samozřejmě celý svůj vlastní tým. Významných úspor bylo dosaženo navýšením povinné životnosti motorů." "Když se BMW vrátilo do formule 1 v roce 2000, používali jsme jeden motor na volné tréninky, který jsme měnili pro kvalifikaci a do závodu jsme pak nasadili další. Tento stav se postupně měnil tak, že dnes musí jezdec zvládnout celou sezónu s osmi motory. Velmi omezené testování pomohlo k dalším úsporám. Testování na závodních okruzích je kromě závodních víkendů zakázáno až do 31. prosince 2009. Jedinou výjimkou jsou testy mladých jezdců bez GP zkušeností na konci sezóny. Takže jsme dali dohromady celý balík úsporných opatření." Jak vidíte budoucnost formule 1? MT: "V této kritické době máme příležitost pozitivně ovlivnit budoucnost formule 1. A já nepochybuji o tom, že ze současné situace vyjde formule 1 silnější. Jakmile se plně projeví dopady úsporných opatření, očekávám, že do F1 vstoupí další nezávislé týmy, které budou schopné soutěžit na pevných finančních základech. K tomu se přidávají technická pravidla, která nyní směřují k důležitější roli F1 strojů při vývoji sériových vozů. To umožní formuli 1 působit v roli průkopníka v oblasti technologií budoucnosti." Jsou v současné ekonomické situaci náklady na F1 pro BMW obhajitelné? MT: "Zcela určitě. Kromě úspor, které jsem již zmínil a které budou v budoucnu ještě rozšířeny, jsme začali zažívat úspěchy na trati. Takže nejen naši marketingoví experti říkají, že je formule 1 pro BMW cenným nástrojem. F1 zůstává jádrem našeho programu motorsportu. Žádná jiná série nemá takové vlastnosti, které se vystavují celému světu tak často. A nic jiného nenabízí tak přínosné technické výzvy, z kterých těží všechny vývojové aktivity celé společnosti. Co se týče poměru nákladů a výnosů, je pro nás formule 1 velmi přínosná." Jaký je váš cíl pro tuto sezónu? MT: "Držíme se dlouhodobého plánu. V prvním roce jsme chtěli pravidelně bodovat, v druhém jsme chtěli dokončovat na stupních vítězů a ve třetím jsme měli v plánu první vítězství v závodě. Všechny tyto ambiciózní cíle jsme splnili. V roce 2009 chceme udělat ten nejtěžší krok, chceme bojovat o titul mistrů světa. F1.09 představuje pro naplnění tohoto cíle dobrý základ. Uvidíme, co se stane v letošních sedmnácti závodech. Víme jistě, že si můžete plánovat svoji výkonnost, ale ne své výsledky." |