Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tatra T 82

 

 

 

 

vkpl-vz.jpg

 

Tatra T 82

 

Na základě objednávky z 9  října  1935,   bylo   československé armádě v následujících třech letech dodáno 294 kusů nákladních automobilů Tatra T 82. Jednalo se o automobil typické tatrovácké konstrukce s centrální nosnou troubou a výkyvnými polonápravami, která umožňovala vynikající pohyblivost v terénu .Konstrukčně vycházel z osvědčeného typu T 72, byl však vybaven silnějším motorem, což příznivě ovlivnilo jeho výkony. Tatry T 82 mohly dopravovat náklad 2000 kg nebo táhnout přívěs do hmotnosti 2100 kg. Naprostá většina jich sloužila u rot VKPL, kde byl zvolen nesený způsob přepravy. Tyto jednotky vyzbrojené 2 cm kulomety vz.36, působily především v sestavě rychlých divizí a hraničních oblastí . Tatry T 82 představovaly pro útvary VKPL ideální dopravní prostředek, kombinující pohyblivost, možnost jízdy terénem a optimální využití nosnosti vozu. Většina z 27 rot velkých kulometů proti letadlům, proto byla motorizována právě těmito automobily. Kulomety na kolové lafetě, byly naloženy spolu s obsluhou a pohotovostní dávkou střeliva na korbě, odkud mohla být nouzově vedena i palba. Kulometná rota složená ze dvou čet měla osm kulometů . První tyto jednotky byly zformovány v průběhu roku 1937 a do mobilizace bylo postaveno celkem 27 rot VKPL. Na podvozku T 82 bylo postaveno i několik desítek velitelských automobilů a jeden speciální automobil sloužící jako pojízdná stanice pro měření rychlosti letadel.

 

Technický popis

 

Nákladní automobil sloužil k rychlé přepravě nákladů do hmotnosti 2000 kg a tažení přívěsů. 

 Motor: Zážehový, vzduchem chlazený plochý čtyřválec o zdvihovém objemu 2490 cm³ a výkonu 55 HP při 3500 otáčkách. Mazání bylo tlakové oběžné.

Podvozek : Centrální nosná trouba s výkyvnými polonápravami odpruženými poloeliptickými listovými pery. Obě zadní nápravy byly hnané a na všechna kola působily kapalinové brzdy Lockheed.
  

 Převodovka: Čtyřstupňová se synchronizovaným třetím a čtvrtým stupněm na redukční soukolí, což umožňovalo řadit osm rychlostí vpřed a dva vzad.

 Spojka: Suchá třecí jednolamelová

 

Tabulka základních technických údajů
výkon motoru
     40,5 kW
zdvihový objem
 2494  cm³
hmotnost podvozku
                1800   kg
nosnost
                2000 kg
délka ložné plochy
                2980 mm
šířka ložné plochy
                1850 mm
světlá výška nad zemí
 245 mm
rozchod kol (předních/zadních)
            1450/ 1500 mm
rozměry kol( předních/zadních)
               5,00 x 20”
rozvor náprav
             4022+ 1250 mm
obsah palivové nádrže
                   120 l
obsah olejové nádrže
                       8 kg
průměrná spotřeba na 100 km
                     35 l
maximální rychlost
                     45 km/h
průměrná rychlost
                 20 – 30 km/h

 

 

 

 

 

Fotografie