Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dělostřelecký tahač Škoda Z

 

Obrazek

Dělostřelecký tahač Škoda Z 

 

Konstrukce tohoto vozidla vznikla za války v automobilce Praga. Když plzeňská Škodovka hledala výrobní náplň pro své nově zřízené automobilní oddělení ,využila zájmu armády o nový silniční tahač pro dopravu těžkých děl a zakoupila licenci na tato vozidla. Výroba probíhající v letech 1919 až 1923 dala celkem 106 vozidel označovaných jako Škoda Z. V prvních letech služby byly tahače používány u těžkých dělostřeleckých pluků k tažení 15 cm těžkých houfnic vz.15, 21 cm moždířů vz.18 a 30,5 cm moždířů vz.16. Po zavedení nových protiletadlových kanonů vz.22, sloužily tahače Z především k dopravě těchto děl.. Ve službě se tahače vcelku osvědčily, největším nedostatkem byl náhon pouze na zadní kola a nízká rychlost. Zpočátku byly vybaveny koly s železným oráfováním, které bylo na konci dvacátých let nahrazeno plnogumovým. Ve službě vydržely až do okupace.

 

 Technický popis

 

Tahač Škoda Z, je těžkým silničním tahačem určeným k tažení těžkých děl. Hnací síla benzinového motoru je přenášena mechanicky na ústrojí převodové skříně s osmi převody a odtud buď na zadní kola nebo na naviják. Rám je vzadu opatřen pružným závěsem pro připojení tažné jednotky a na něm je připevněna korba se sedadlem a rozváděcí deskou, za nimiž je ložná plocha.

 
Motor: Výbušný se šesti válci o výkonu 80 HP při 1000 otáčkách,elektrickým zapalováním,chlazením vodou,cirkulačním mazáním a karburátorem se samočinnou regulací. Motor se roztáčí buď ručně nebo elektricky pomocí startovacího motoru.
Spojka: Lamelová
 
Naviják: Má čtyři převody vpřed a jeden vzad. Lano drátěné o délce 60 metrů na tah až 6000 kg.
Pérování: Poloeliptická listová pera.

Kola: Nýtovaná se železnými obručemi.( později plnogumové oráfování) Přední kola jsou rejdovací a zadní hnaná.

 
     
Základní technické údaje
výkon motoru
                     80 HP
celková hmotnost bez nákladu
                11800 kg
nosnost
                   5000 kg
délka
                   7000 mm
šířka
                   2370 mm
výška
                   3000 mm
rozchod kol (předních/zadních)
              1895/ 1800 mm
rozměry kol( předních/zadních)
               1400 /1800 mm
Šířka kol ( předních/zadních)
                 200/ 340 mm
vzdálenost náprav
                  4200 mm
obsah nádrže
                    300 l
spotřeba benzínu na 100 km
                    320 l
spotřeba oleje na 100 km
                      10 kg
tažná síla navijáku
                   6000 kg
maximální rychlost
                      13 km/h
nejnižší rychlost
                        1,3 km/h
průměrná rychlost
                      10 km/h
maximální stoupání
                      18 %
maximální tažná síla
                  8000 kg 

                                                                                 

 Prameny a literatura:

 VHA Praha předpis Ma -  XIII -22

 Naše automobilisované dělostřelectvo

 Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně

                                     

 

Fotografie