9. Realismus ve světové literatuře
9. Realismus ve světové literatuře
a) Charakterizujete realismus jako umělecký směr.
Uveďte, jak se projevuje v různých typech umění.
Realismus vznikl v 19. století, ale realistické popisy se objevovaly i dříve (např. Viktor Hugo). Zabývá se životem současného člověka své země a své doby. Věnuje se typickému jednotlivci, který má vlastnosti shodné s větší skupinou lidí a jehož charakter se během děje vyvíjí. Základním kritériem je objektivita. Snaží se o vědeckou analýzu společnosti, využívá při tom některé postupy exaktních věd.
Dochází k rozmachu přírodních a technických věd - jejich metody zkoumání pronikají i do společenských věd a vzniká sociologie (věda o společnosti, která se snaží používat exaktní - přesné - metody) a vznik pozitivizmu (zabývá se tím, co je zřejmé).
Záměrem kritického realismu je kritizovat společnost a její problémy. Objevuje se od 40. let 19. století.
Výtvarné umění:
- prostředí - snaha o detailní zachycení
- postavy - typičtí lidé, ne vyšší vrstvy a zpravidla při práci
- obraz - Purkyně - Kovář
Hudba
Bizet - opera „Carmen“ - vychází z realistického popisu
Puzziny
Verdi
b) Charakterizujte rysy realistického hrdiny, prostředí, námětu a jazyka.
Námět - zpravidla společenský problém, který se realistická literatura snaží ztvárnit objektivně se snahou o vědeckost.
Hrdina - typické pro danou společenskou vrstvu, během děje se vyvíjí.
Prostředí - skutečné, zpravidla přesně popsané.
Autor - zpravidla není účastníkem děje, stojí nad příběhem, své názory uplatňuje výběrem faktů a volbou postav.
Jazykové prostředky - snaha o pravdivé zachycení jazyka hrdinů _ hovorový jazyk, slang, argot, vulgarismy, nářečí apod.
c) Hlavní představitelé světového realismu a jejich díla.
FRANCIE
Honoré de Balzac (1792 - 1850)
- studoval práva (10 let), snažil se proniknout jako spisovatel dobrodužných románů
- nedůvěra k dodavateli
- kariéra vydavatele a tiskaře a neúspěch a zadluženost
- po celý zbytek života - vysilující práce
- vytvořil cyklus „Lidská komedie“ - kritika společnosti, zachytil mravy doby
- napsal víc než 90 románů a povídek, jádro tvoří tři romány:
„Otec Goriot“
- výrobce nudlí - přišel k velkým penězům
- měl dvě dcery - Anastázii a Delfínu. Obě chtěli proniknout do společnosti a provdali se do šlechtického stavu a za otce se styděly
- otec odchází na penzi, přestane o sebe pečovat - realistický vývoj postavy
- dcery ho vyždímají z peněz, opustí ho a už nepřijdou
- Goriot prosí svého známého, aby přivedl dcery, aby ho navštívili na smrtelné posteli. Dcery však nepřijdou. V závěru života lituje, že nemá víc peněz, protože by ho litovaly a umírá se slovy „Ach, moji andílkové“ a kritika společnosti - vztahy mezi lidmi
„Ztráta iluze“
- historie venkovského básníka Luciena
„Lesk a bída kurtizán“
- Lucien se dostane do Paříže, kde se seznámí k kurtizánou Ester - naučí se žít
- zřejmé vztahy mezi nejvyššími špičkami a zločiny podsvětí
- nakonec otřesen - stává se mnichem, zrada milenky, nejdřív vězení, pak sebevražda
Další romány: „Sestřenice Běta“
„Bratranec Pons“
„Eugenie Grandetová“
Gustav Flaubert (1821 - 1880)
- v roce 1857 stojí před soudem za svůj román „Paní Bovaryová“ - byl obviněn z ohrožení veřejné mravnosti, zlehčování instituce manželství, lascivního (otevřeného) líčení milostného života, urážka náboženského cítění. Hlavní hrdinka Ema je podnícena romantickou četbou, chce zažít vášeň a opojení, které si člověk podmaní. Chce uniknout hlouposti života svého prostředí. Touží po vzrušujícím životě, ale iluze se hroutí. Zabředne do milostného a peněžního dobrodružství a končí sebevraždou
„Salambo“
- historický román ze života Kartága. Salambo - dcera kartágského vojevůdce
„Citová výchova“
- dva paralelní příběhy. Oba o ztrátě iluzí.
- první hrdina je romantický, sní a nedokáže své sny uskutečnit
- druhý hrdina myslí jen na svůj úspěch, ale své plány také neprovede
Guy de Maupassant (1850 - 1893)
- nechtěl analyzovat, jen popisovat
povídka „Kulička“ - 1880
- povídka, která ho proslavila. O nevěstce, která svým vlastenectvím zahanbila měšťák.
„Miláček“ - 1885
- román o vzestupu pařížského novináře pomocí žen a bezohlednosti
ANGLIE
Robert Louis Stevenson (1850 - 1894)
„Poklad na ostrově“
- dobrodružný román
- hl. hrdina - malý chlapec, jeho matka má hospodu, kterou navštěvují piráti. Pirát John Silver, hledání pokladu
„Podivuhodný příběh doktora Jekylla a pana Hyda“ - 1886 (fantastická zápletka)
- vychází z předpokladu, že v každém je dobro i zlo. Doktor oddělí dobro od zla. Pan Hyde je vlastně on sám. Stane se zlým a páchá vraždy. Postupně v něm zlo převáží a čím dál víc vraždí a stává se panem Hydem. Jekyll je významný muž a nemůže to překlenout, a proto spáchá sebevraždu.
Charles Dickens
- měl neradostné dětství, zadlužil se a s celou rodinou se ocitl ve vězení pro dlužníky
- mnohá setkání s krutostí
- od 12 let si vydělával - dílna na výrobu leštidel na boty
- v románech používá autobiografii
Obecné rysy Dickensovy tvorby:
1. obraz soudobé Anglie - kritický k veřejným institucím (chudobinec, sirotčinec, vězení pro dlužníky apod.), sociální kritika (práce dětí v továrnách, bída londýnských předměstí)
2. fantastická atmosféra - sklon k senzačním motivům
3. humor
„Oliver Twist“ - 1838
- příběh malého chlapce, který se narodí v sirotčinci mladé ženě neznámého původu a žádá jeho ředitele, aby se o něj postaral a předává mu medajlonek. Ředitel mu ho sebere a vychovává jako ostatní a nedostatek jídla, lásky, ...
- později jde jako učeň k rakváři - je bit, málo jídla, šikanován starším učněm
- rakvářova žena se ho chce zbavit a Oliver se rozhodne utéct a dostane se do Londýna do školy malých zlodějíčků - Oliver krást nechce, ale chytnou ho. Pán domu si ho nechá, zloděj po něm pátrá a chce ho unést - bojí se prozrazení.
- mladá zlodějka chce dát Oliverovu poručníkovi echo, ale když na to přijde její snoubenec, umlátí ji a dostihne ho policie a poprava
- zjistí se Oliverův původ a on se stane bohatým dědicem
„Malá Doritka“ - od příjmení Doritová
- je dcerou muže, který je odsouzen k vězení pro dlužníky
- motiv - láska, zamotaný příběh, majetek o němž se neví a happy end
„Nadějné vyhlídky“
- hl. hrdina Pip - vychovává ho sestra
- žijí nedaleko vězení - uprchne nějaký muž, který ho poprosí o pomoc a Pip mu ji poskytne
- pak je učeň - mistr ho má rád
- jednou za Pipem přijde zpráva, že se mu dobrodinec snaží zajistit dobrou budoucnost - Pip si myslí, že je to paní Hebišonová, která bydlí poblíž - v den svatby její snoubenec nepřijel a ona se na každé výročí obléká do svatebních šatů a sedává u krbu - jedno výročí na paní Hebišonové chytnou šaty a uhoří
- Pip zjistí, že dobrodincem byl uprchlý zločinec, který byl bohatý a postaral se mu o budoucnost
„Kronika Pickwikova klubu“ 1836
- první román, který ho proslavil - humoristický román
RUSKO
Nikolaj Vasilijevič Gogol (1809 - 1859)
- pochází z Ukrajiny a v dílech se objevují ukrajinské postavy a zvyky a fantastické prvky lidových představ
- píše krátké prózy
- spojení reálné skutečnosti a fantazie
- je znám především satirickým dramatem z r. 1836:
„Revizor“
- hl. hrdina - malý úředníček Chlestakov, který se spolu se svým sluhou ocitne v malém okresním ruském městě. Jsou na tom velni špatně a snaží se nějak uživit. Shodou okolností přijde na místní poštovní úřad dopis, ve kterém je zmínka o nějakém revizorovi. Myslí si, že revizor je Chlestakov a začnou mu nadbíhat a úplatky, hostiny a nechá se hýčkat, hejtman mu nabízí ruku své dcery. Chlestakovi je to divné a uteče a v tu chvíli přijede pravý revizor z Petrohradu a všichni pochopí, že se nechali nachytat.
„Mrtvé duše“
- hl. hrdina Čičikov si půjčuje peníze na jména zemřelých nevolníků (mrtvé duše - člověk, který neexistuje, nevolníci, kteří zemřeli od posledního sčítání lidu). Čičikov jezdí po Rusku - charakteristika poměrů na různých statcích, různé typy lidí atd. - přijede, ubytuje se v hospodě a typuje a psychologické zobrazení statkářů
- získá doklady a půjčuje si na ně peníze
- kritika společnosti, která tohle umožňuje a Čičikova samotného
Ivan Sergejevič Turgeněv (1818 - 1883)
- časté pobyty v zahraničí, nejčastěji ve Francii
- měl představu, že lidé jsou dvou typů - 1. hamletovský, 2. donquichotství a oba ztroskotanci
„Lovcovy zápisky“ - 1852
- povídková kniha, ztvárnění charakteru ruského člověka, krásný vztah k přírodě, jazykové mistrovství + protest proti nevolnictví v Rusku
„Otcové a děti“
- hl. postava Bazarov je mladý muž, který neuznává lásku k rodičům, k vlasti, podceňuje umění a obraz generace, která je znechucená svou dobou, nemá perspektivu, ztrácí víru v pokrok, propadá nečinnosti nebo násilí x touží po silném citu a ideálu
Ivan Alexandrovič Gončarov (1812 - 1891)
„Oblomov“ - 1859
- název románu podle hlavního hrdiny, v podstatě je to obraz dřímajícího Ruska
- Oblomov je dobrosrdečný, upřímný, čestný, ale líný a pasivní, neschopný něco udělat. V městském bytě sedí v županu - nebaví ho se převlékat
- protiklad - Němec Štolc - cestovatel, nasadí mu do bytu ženskou a Oblomov se do ní zamiluje a převléká se - chodí v obleku, mezi tím opustí úřední službu a na venkov, oddává se nečinnosti, spousta plánů - nic neuskuteční
- ve chvíli, kdy má dívku požádat o ruku, ji svou nerozhodností a nečinností ztratí a nikoho pak už nechce vidět
(- oblomovština je souhrn vlastností, které má Oblomov)
Lev Nikolajevič Tolstoj (1828 - 1910)
- je pozorovatelem skutečnosti, přítelem pravdy a spravedlnosti a kritikem zlořádů moderní společnosti
- jeho základním ideálem byla prostota, přirozenost a pravda
„Vojna a mír“
- pečlivě studoval dobové prameny
- historická románová epopej z let 1805 - 1820
- doba napoleonských válek
a) historické události - bitva u Slavkova, Napoleonovo tažení do Ruska a jeho ústup, Bitvy u Moskvy
b) historické postavy - Napoleon - ctižádostivý, přezíravý; a velitel ruských vojsk Kutuzov - moudrý velitel, který hájí národní zájmy
c) fabulace (= fikce) - příběh, který si vymýšlí
- příběh několika šlechtických rodin:
- rodina Bolkonských - hl. hrdina Andrej je energický šlechtic, postrádá životní cíl - své dítě i se svojí ženou svěří svému otci a jeho sestře a jde do války - je raněn - překoná to a vrátí se zpět - podruhé zabit
- rodina Besuchovových - hl. hrdina Piér - nemanželské dítě - na smrtelné posteli ho jeho otec uzná za dědice a bohatství - je proti válce, miluje Natašu (žena Andreje), Piér se rozhodne jít do války, snaží se pomáhat
- idealistický snílek, úvahy o pravdě a smyslu života
- Rostolovi - Nataša - naivní - po smrti jejího muže se o ni stará Piér
- obraz hrdinství prostých lidí
„Anna Karenina“
- psychologický román
- hl. hrdinka Anna - vdaná, mladá, krásná; zamiluje se do mladšího muže - tím víc propadá lásce. Nemůže se rozhodnout mezi synem a milencem, končí sebevraždou a kritika společnosti
Fjodor Michajlovič Dostojevskij (1821 - 1881)
- za účast v revolučním hnutí odsouzen do vězení na Sibiř
- trpěl padoucnicí
- píše psychologické romány
- v 60. - 70. letech v krajně tísnivých hmotných poměrech nucen k horečné literární činnosti
„Zločin a trest“ - 1866
- hl. hrdina Roskolnikov ubije stařenu. Je to student a nemá peníze. Stařena, která nemá pro nikoho cenu. Seznámí se Soňou - prostitutka, i po vraždě věří v silného jedince, který má právo i zabíjet. Teprve láska k Soně ho pohne k pokání.
„Běsové“ - 1871 - 1882
- skutečný příběh revolucionáře Vněčajleva, který dal zavraždit studenta Ivanova, protože během povstání neuposlechl příkazu a odsouzení radikálního revolucionálního hnutí
„Idiot“
- kníže Myškyn - zchudlý, stižený epilepsií - prožije po návratu ze sanatoria tolik věcí, že znovu propadá duševní nemoci a lidé nechápou jeho dobrotu, označují ho za idiota, přitom je v něm tolik krásy a ušlechtilosti a oslava „překrásného člověka“
„Bratři Karamazovi“
- Karamazov otec - opilec
- nejstarší syn je hodně podobný svému otci, ale je u něj možná náprava
- 2. syn - ateista (nevěří v Boha, nepotřebuje ho, odmítá ho)
3. syn - nejmladší - zoufale hledá víru, něco, co by mu pomohlo žít. Vyjde z otce, ze staršího bratra, uvěří tomu, že bůh není a vše je dovoleno a zavraždí svého otce a výčitky a sebevražda
Dostojevskij tím ukončil svůj filozofický a společenský vývoj.
Anton Pavlovič Čechov (1860 - 1906)
- lékař, spisovatel, dramatik
- tvorba - píše povídky, dramata - ukazují utlačené úředníky, jejichž charakter byl ovlivněn carskou společností
„Úředníkova smrt“
- hl. hrdina Červjakov v divadle kýchl a nechtěně poprskal generála. Chtěl se mu omluvit, ale generál o to nestál. Doma o tom vyprávěl ženě - ta ho poslala ať se omluví. Druhý den se vydal ke generálovi, aby mu vše vysvětlil. Generál řekl, aby už nechal toho vysmívání a Červjakov se rozhodl, že mu napíše dopis a nebude za ním lézt. Dopis ale nenapsal a další den byl opět u generála a vysvětloval mu, že se v žádném případě nechtěl vysmívat. Generál se rozčílil a vyhodil ho. Červjakov přišel domů, lehl si do postele a zemřel a užití humoru a satiry
- je zakladatelem lyrického dramatu
„Racek“
„Strýček Váňa“
„Tři sestry“
- tři vzdělané dospělé sestry a jejich bratr hledají smysl života v době, kdy se feudální svět rozpadá a nastupují kapitalistické vztahy
- dcery plukovníka
- bratr se ožení a jeho žena je tyranizuje prostřednictvím svých dětí
- sestry se chtějí vdát, ale nevdají se a docházejí k závěru, že smysl života je v práci
„Višňový sad“
- v Rusku je staré šlechtické sídlo - majitelé - žena neumí hospodařit, s dcerou jezdila do Paříže, chudoba je donutila vrátit se zpět na venkovské sídlo. Správce říkal, ať ho prodají - hlavně višňový sad, který je nedaleko hlavního města. Žena to nechápe, protože sad už je tu dlouhou dobu (tradice). Sad jde do dražby kvůli dluhům a koupí ho jejich správce a konec starého světa a nástup nového.
POLSKO
Henryk Sienkiewicz (1846 - 1916)
historické romány „Křižáci“ - boje Poláků proti křižákům, zač.
- historický román zachycující obranný boj Poláků proti křižákům zač.
trilogie „Ohněm a mečem“, „Potopa“, „Pan Wolodyjowsky“ - boje Poláků proti ukrajinským kozákům v
román „Quo vadis“ - ze starověkého Říma, vláda Neronova, pronásledování křesťanů
Boleslav Prus (1847 - 1912)
„Farao“ - historický román
- boj egypského vládce Ramsese XIII. s církví o moc
- kritika církve - má velký vliv na lidi
- zatmění slunce zneužil velekněz Herhor proti Ramsesovi
USA
Mark Twain (1835 - 1910)
- novinář a humorista
„Dobrodružství Toma Sawyera“
„Dobrodružství Huckelberryho Finna“
Tom - hodný, rozumný, upřímný, chce pomoci svému kamarádovi
Finn - chce být volný, nechce plnit své povinnosti, nakonec se ale dá přesvědčit a vrátí se k vdově, která se o něj stará
Děj se odehrává na západě před 30 - 40 lety. Kritizuje člověka, který nemá smysl života, je bez zájmu a neumí si vážit dobrého bydla.
- rozmarný příběh - satira, humoristický román
NORSKO
Henrik Ibsen (1828 - 1906)
- dramatik
„Peer Gynt“
- romanticko-realistická dramatická báseň
- název podle populární postavy norských pohádek, fantasty, rváče a dobrodruha, je neschopen zmáhat překážky, sní a promarní vše, i lásku Solvejžinu
- prolínání pohádkového světa s filozofickými úvahami o životě
- hl. hrdina Peer Gynt je rváč, lenoch a snílek. Na svatbě selské dcery Ingrid se setká se Solveigou, opije se, unese nevěstu do hor, ale ráno ji pošle zpět. Dostává možnost stát se králem trollů, když se zřekne lidství. Ale nechce ztratit svobodu. Po matčině smrti se stává světoběžníkem, nakonec se však vrací domů na lodi, ta však ztroskotá. Zachrání se a doputuje k chatě, kde ho celý život s láskou očekává Solveiga.
- dramata s naturalistickými rysy: „Divoká kachna“
„Hedda Gablerová“
- dramata ze současnosti: „Nora“
„Nepřítel lidu“
„Opory společnosti“ - kritika měšťácké morálky
ŠVÉDSKO
August Strindberg (1849 - 1912)
- prozaik a dramatik
román „Červený pokoj“ - kritika společnosti
DÁNSKO
Hans Christian Andersen (1805 - 1875)
- prozaik, pohádkář
„Pohádka mého života“ - vzpomínková próza
- vyprávění začíná, jako by začínal pohádku. Mluví o svém životě a pohádkové světnici.
d) Na vybraném díle demonstrujte hlavní znaky realismu.
Honoré de Balzac - „Otec Goriot“ - postava se během děje vyvíjí, tématem je společenský problém
e) Který anglický realista zachycuje ve svých románech své autobiografické zážitky?
Charles Dickens
Kdo bývá častým hrdinou jejich románů?
- děti
Rysy jeho tvorby.
- z vlastní zkušenosti - vězení pro dlužníky, dětská práce v továrnách, zpravidla příchuť fantastična, hororu, detektivní zápletka.
f) Satira v ruském realismu.
Gogol - „Revizor“
g) Který ruský realista se zaměřil na psychologické ztvárnění?
Lev Nikolajevič Tolstoj - „Anna Karenina“
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
h) Povídky.
Anton Pavlovič Čechov - „Úředníkova smrt“
i) Naturalismus, jeho rysy, shodné prvky s realismem.
- snaha o vědecký přístup ke společnosti, člověk je obětí pudů, hlavní vliv má na něj prostředí, z jehož zajetí se nedokáže vymanit
Emile Zola (1840 - 1902)
- ve 22 letech se rozhodl o velký projev, zobrazit společnost jako Balzac a zobrazit Francii 2. poloviny 19. století. Chtěl postupovat přísně vědecky podle pozitivizmu Taineho - vliv na člověka má hlavně prostředí
cyklus „Rougon Macquartové“
„Štěstí Rongonů“ - 1871
- hl. hrdinka žije s opilcem, skončí v blázince, její děti a vnuci - vzestup finanční, politická buržoazie
„Zabiják“ - 1877
- v tomto naturalistickém románu ukázal Zola determinovanost lidí prostředím, v němž žijí.
- pokrývač, který se zranil pádem ze střechy si v dlouhé době nečinnosti, kdy se o něho stará jeho žena zvykne na alkohol. Postupně mu propadá, nechce již pracovat a propíjí výtěžky práce jeho ženy. Alkohol se stává oním zabijákem, jemuž podléhá i jeho žena.
- typické - sleduje vývoj děje jako experiment bez jakékoli účasti
„Germinál“
- ze života rolníků a řemeslníků
„Lidská bestie“
- drama žárlivosti ze železničního prostředí
j) Charakterizujte jedno dílo na základě vlastní četby.
viz. čtenářský deník
filozofický román - filozofické stanovisko, kdy charakter postav a průběh děje je podřízen autorovu filozofickému přístupu. Je to každé myšlenkově závažné dílo.
lyrické drama - děj bez tradiční výstavby je potlačen, vyrůstá z vnitra postav a jejich pocity, prožitky, hledání smyslu života, hlavními hrdiny jsou lidé, kteří nedosahují svého cíle a jsou ubíjeni všedním životem