MANGEMENT- PLÁNOVÁNÍ
Management - plánování
Plánování
Je určování cílů, prostředků a činností k jejich zabezpečení
Druhy plánování
1) strategické (dlouhodobé) – Na 5 a více let
2) taktické (střednědobé) - Na 1 – 5 let
3) operativní (krátkodobé) - Do 1 roku
Strategické plánování
Definuje obecné dlouhodobé cíle. Cíle se týkají jako celku. Vykonávají je top manažeři.
Příklady strategických cílů
- Dosahování stability na trhu.
- Distribuce výrobků na zahraniční trhy
- Dosažení dominantního postavení na domácím trhu.
- Dosahování trvalého optimálního zisku
SWOT analýza
S – síla
W – slabost
O – příležitost
T – hrozby
Strategické cíle
Vylepšení vzhledu školy a jejího okolí. Prezentace školy na větším území. Zlepšení vybavenosti školy.
Strategie firmy podle postavení na trhu
1) Ofenzivní – Realizátor této strategie chce být na trhu s inovacemi dříve než ostatní. Provádí značný výzkum a vývoj, za který vynakládá značné finanční prostředky. Nese značné rizika neúspěchu.
2) Strategie druhého – Snaha o umístění výrobku, které se už objevili na trhu, zaměření na výrobky o vysoké kvalitě. Výrobce nenese tak velké riziko a nemůže dosáhnout tak vysokého zisku jako v prvním případě.
3) Defenzivní – Firma se orientuje na udržení konkurenčních pozic prostřednictvím nízkých nákladů na reklamy. Orientace na průměrného zákazníka.
4) Zbytková strategie – Inovace spočívají v kopírování novějších výrobků. Firma se zaměřuje na jejich imitace. Požívání levných matriálů, čímž získá firma velmi nízké ceny. Zaměřeno na kupující nejnižších příjmových skupin.
Hvězdy – vysoký podíl na trhu a jeho rychlý růst, tyto výrobky jsou atraktivní i pro konkurenci, vyžadují neustálé financování inovací.
Dojné krávy – mají vysoký podíl na trhu, který už neroste, nevyžadují investice. Jsou hlavním zdrojem příjmů a zdrojem financování hvězd popř. otazníků.
Otazníky – Nízký podíl na trhu, který roste. Investice budou efektivní za předpokladu, že se z nich stanou hvězdy.
Psi – Nízký podíl na trhu, který mírně klesá. Udržení ve výrobním programu je účelné pouze tehdy, jestliže je výrobek dodáván pro stabilní tržní segment.
Taktické plánování
Konkretizuje strategický plán na kratší časové úseky.
Ukazatele taktických plánů
a) Finanční ukazatele – mohou to být např. výnosy, náklady, tržby, zisky.
b) Naturální ukazatele – vyrobené kusy, spotřeba materiálu, prodané metry.
c) Pracovní ukazatele – počet pracovníků, odpracované dny a hodiny.
Schéma taktického ročního plánu
Plán nákladů
- plán oprav
- plán spotřeby materiálu
- plán spotřeby energie
- plán odpisů
- plán mezd
- plán vývoje nových výrobků
Operativní plánování
Řeší především vztahy uvnitř podniku, rozebírá a upravuje taktické plány. Konkretizace operativních plánů:
a) místní – převádí taktické plány podniku na závody, dílny, prodejny a jednotlivé pracoviště.
b) Časová – převod ročního plánu na měsíce, týdny, dny a směny
c) Obsahová – obecné úkoly musí být konkretizovány
Metody operativního plánování:
- Plánování podle zakázek – používá se v kusové výrobě. Základem této výroby je jednotlivá zakázka. Jde o technicky náročné výrobky.
Postup: →Technická příprava výroby
→Vyhotovení operativních kalkulací
→Materiálové zásobování
→Příprava materiálu
→Výroba
- Plánování podle rytmu odvádění – Je charakteristické pro hromadnou nebo pro sériovou výrobu. Plán se sestaví tak, že pro každé pracoviště určíme výrobní takt.
Výrobní takt – je to časový interval, ve kterém budou jednotlivé výrobky opouštět výrobní
linku.
Organizování
Je to proces vytváření účelné struktury, uspořádávání prvků a činnosti v soustavách.
organizační schéma – grafické vyjádření vztahu v podniku - nadřízenosti a podřízenosti
organizační stupně – množství podřízených, které má jeden manager řídit. O počtu stupňů řízení rozhodují samotné organizace.
podnik 4 st.
závod 3 st.
provoz 2 st.
dílna 1 st.
Rozpětí řízení – Konkrétní počet podřízených, který je schopen nadřízený pracovník efektivně řídit. Pokud bude počet podřízených velký →
a) Široké rozpětí řízení (plochá organizační struktura)
+ vedoucí přenáší pravomoci ve vhodném prostředí na svého podřízeného
v takovéto struktuře musí existovat jasný způsob plnění plánů
podřízení musí být pečlivě vybráni
- těžkost – obtížnost najít vhodné manažery
častá ztráta přehledu u vedoucích pracovníků
přetížení vedoucích pracovníků
b) Úzké rozpětí řízení – je v něm malý počet podřízených (označujeme jako strmou
organizaci)
+ těsné vedení (vedoucí mají čas na pokyny)
těsná kontrola
častá komunikace
- vedoucí mají tendenci vstupovat do činnosti podřízených
velký počet organizačních úrovní
vyšší náklady vzhledem k vyššímu počtu
Základní formy organizačních struktur
1) liniové organizační struktury – jsou historicky nejstarší, jsou založeny na principu jediného odpovědného vedoucího, každý podřízený je vždy řízen pouze jedním konkrétním vedoucím
2) funkční organizační struktury – jsou založeny na specializaci organizačních útvarů podle funkcí, vedoucí pracovníci jsou specialisté
podřízený 1 podřízený 2 podřízený 3 podřízený 4
- existuje nebezpečí křížení příkazů (pro podřízené je potom obtížné akceptovat odporující si nařízení)
3) liniově štábní struktury – spojuje výhody přímého řízení a odborné podpory
jedná se o kombinaci dvou složek řízení
liniová složka a štábní
ředitel podniku
závod 1 závod 2
V čele štábu stojí specialisté, kteří zajišťují odbornou úroveň informací, které jsou potřebné pro rozvoj informací