Pagani Zonda R
Proháníte se každý víkend ve své Zondě po okruhu Nürburgring a zjišťujete, že postupem času strácí něco ze své atraktivity a rychlosti v porovnání s novými supersporty? Tak to byste měli číst dál a podívat se na novou Pagani Zondu R, která pravděpodobně opět stane na pomyslném trůnu supersportů.
Hned na první pohled je jasné, že se jedná o jeden z nejextrémnějších závodních vozů s homologací na běžné cesty. Guru těchto netradičních supersportů Horacio Pagani se postaral o pořádný nárust adrenalinu a pokud jste jedni z mála šťastných, kteří si můžou Zondu dovolit a uvažujete o supersportu, měli byste zaslat automobilce žádost o zařazení do listu čekatelů, protože tento automobil se určitě bude prodávat rychlostí blesku. A to i přes jeho vysokou cenu, která bude činit 1.27 mil liber (asi 38.1 mil kč). Zondy jsou všeobecně jedny z nejpopulárnějších extrémních supersportů, hlavně díky výstřednímu vzhledu, absurdnímu výkonu a celkové exkluzivitě. Tento model nebude výjimka, hned na první pohled vás určitě zaujalo obrovské zadní přítlačné křídlo, které budete ve vyšších rychlostech opravdu potřebavat. Zadní část je dále vybavena čtyřmi koncovkami výfuku, které jsou umístěny pod křídlem a neuvěřitelně velkým difuzorem. Na předním nárazníku je umístěný taky hodně velký spoiler a už podle těchto doplňků je jasné, že se nebude jednat o žádné ořezávátko, ale o tom až později. Interiér je umístěný ve středu vozu a je tvořen samými lehkými a hodnotnými materiály, jako je například titan nebo karbon. Dole sploštělý volant skvěle padne do ruky a do sportovních sedaček se sice budete muset soukat trochu dýl, ale zase poskytují dokonalou podporu i při vysokém přetížení. Samozřejmostí jsou pětibodové bezpečnostní pásy V tomto voze se svezou pouze dva lidé, ale i to je zbytečně moc, jedná se totiž o automobil hlavně pro řidiče.
Tak a teď se podíváme na nejdůležitější část Zondy, a sice na motor. Ten pochází od společnosti Mercedes a konkrétně se jedná o dvanáctiválec upravený tuningovou firmou AMG, který se nejčastěji používá pro závodní vozy. Ze zdvihového objemu se podařilo dostat 739 koní při 7500 ot/min a 713 Nm při 5700 ot/min. Motor je umístěný před zadní nápravou kvůli zachování ideálního poměru hmotnosti mezi nápravami. Jízdní výkony na silnici nejsou o nic méně zajímavé, než výkonnostní parametry motoru. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za neuvěřitelných 2.7 s a můžete pokračovat až k maximální rychlosti 345 km/h, ve které byste měli být díky obrovskému křídlu a zadnímu difuzoru doslova přilepení na silnici. No, spíše na okruhu, protože uhánět takovou rychlostí po dálnici je naprostá sebevražda. Jediná možnost je zkusit některé dálniční úseky v Německu, kde je neomezená rychlost, ale i těch pomalu ubývá. Poháněna je pouze zadní náprava, jak už bývá u pravověrných supersportů zvykem, a to prostřednictvím šestistupňové sekvenční převovoky s řazením na volantu. Při vývoji spojky se inženýři spoléhali hlavně na materiál magnesium, který je velmi odolný a zaručí nízkou hmotnost. Převodovka je samozřejmě rychlá jako blesk, změny jednotlivých převodových stupňů jsou dílem 20ms. Abyste měli dostatek trakce a trochu té jistoty při rozjezdu, Zonda je vybavena 12ti stupňovou kontrolou trakce od společnosti Bosh. Skoro celé šasi je vyrobeno z karbonu a na povrch výfukové soustavy byla použita keramika. Z té jsou vyrobeny taky obří kotoučové brzdy. Úplně každý šroubek a nýt na automobilu je vyroben z titanu. Celková hmotnost automobilu je 1070kg, což je jen o trochu víc, než má například hatchback Renault Clio Sport a v přepočtu to znamená výkon 690 koní na tunu. Uf.
Pagani Zonda R určitě není pro každého, ale pokud máte volných 38 mil a všechny ostatní supersporty vás už nudí, možná je ten pravý čas začít se o novou Zondu zajímat. Svým vzhledem vás zaručeně posadí na zadek a ze zvuků motoru se vám zase zježí chlupy na celém těle, je to prostě hardcore auto pro opravdu zkušené (a bohaté) řidiče.