Projekt
Projektový den
Téma: Čarodějnice
Datum: 30.4.
Třída: 4.
Počet dětí: 20
Cíle:
-Žáci si procvičují již získané znalosti o počítači, které získaly v hodinách IKT.
-Žáci si procvičují cit a jemnou motoriku.
-Žáci se učí toleranci a vzájemné opatrnosti.
-Žáci dokážou samostatně pracovat s vlastním digitálním fotoaparátem.
-Žáci dokážou vyhledat na internetu potřebné informace a správně zodpovědět kladené otázky.
-Žáci spolupracují a komunikují ve skupině.
-Žáci dokážou pracovat s interaktivní tabulí.
-Žáci si procvičují malou násobilku (operace násobení, dělení).
-Žáci se učí novou báseň.
-Žáci dokážou správně určit slovní druhy v textu.
-Žáci dokážou zazpívat píseň s doprovodem.
-Žáci udrží pozornost a klid při puštění videoprojekce.
Doba konání: 1 den (4 vyučovací hodiny - ČT, MAT, PP, VV)
V tento den si upravujeme vyučovací hodiny a přestávky dle potřeby, třetí a čtvrtou hodinu spojíme dohromady, předměty se vzájemně prolínají, nejsou přesně dodržovány.
1.hodina český jazyk - čtení:
-úvod hodiny - pozdravíme se, přivítání, děti měly přijít do školy v čarodějnickém převleku (nenalíčení) a pokud mají možnost s vlastním digitálním fotoaparátem (již jsme se učili, jak s ním zacházet v hodině IKT)- pochvaly jak to komu sluší, kdo úkol splnil...
-děti se posadí na koberec do kroužku, já sedím mezi nimi (jsem také převlečená za čarodějnici) a předčítám jim trošku strašidelný příběh o čarodějnicích (okopírovaný článek z knihy, o tom, kdo se v minulosti považoval za čarodejnice, jaký byl jejich osud, proč je tento den tradicí upalování čardějnic...)
-rozdám dětem nakopírované texty, přečteme si článek ještě jednou - každý přečte jednu větu, dbá na správnou výslovnost a interpunkční znaménka - klasá hlasem
-poté, co článek podruhé přečteme si společně s dětmi o článku vyprávíme, kladu dětem doplňující otázky k textu, abych zjistila, zdali dávali pozor?
-děti vytvoří dvojice
-do dvojic rozdám dětem pracovní listy s básní o čarodějnice - děti mají za úkol zelenou pastelkou označit všechna přídavná jména, černou všechna podstatná jména, hnědou všechny spojky, modrou všechny předložky a nad zbylá slova dopsat čílicí slovní druhy
-když mají všchni hotovo, společně si přečteme, určíme a opravíme, přečteme báseň několikrát nahlas- vyvolávám děti na jednotlivé sloky + krásný přednes ve dvojici (pokus zpaměti)
-šeredné líčení - děti zůstanou ve dvojicích rozděleni tak jak jsou. Za úkol mají (pomocí barev na obličej a přírodních uhlů, které jim dám k dispozici) se co nejvíce vzájemně zošklivit, nechat se nalíčit od svého kamaráda a věřit mu. Když se bude zdát tomu co líčil kamaráda práce hotová, vymění si dvojice pozice. Během líčení by se nikdo neměl koukat do zrcadla a mluvit. Do zrcadla se mohou podívat, až když budou všichni hotovi.
-posadíme se do kroužku, své líčení zhodnotíme postupně jeden po druhém celou větou - Co se ti líbí a co ne? Co ti bylo příjemné a co ne? V jaké roli ses cítil lépe?...
(pro ty co budou s líčením dříve hotovi než ostatní - možnost vytvořit čarodějnický účes)
-módní přehlídka + fotodokumentace ( děti si vyndají vlastní fotoaparáty) - žáci (čarodějnice a čarodějníci) se postupně předvedou - každý se bude jeden po druhém procházet uličkou ve třídě ( jako na molu do rytmu hudby), předvedou své šaty, líčení (účesy, ale samozřejmě i dopravní prostředky, na kterých v tento den do školy přiletěli, nebo přijeli
-během módní přehlídky se vzájemně fotografují, pózují si
2.hodina - matematika
- žáci sedí v lavicích
-práce s interaktivní tabulí - předem připravené cvičení ,,počítáme s čarodějnicí"
-žáci chodí postupně k tabuli a spojují, doplňují a počítají předem připravená cvičení tak, aby se všichni prostřídali
-zpěv písně -Saxana - žáci dastanou nakopírované texty a za doprovodu reprodukované hudby z magnetofonu zpívají
-skupinová práce - rozdělím děti do 5 skupin po 4 dětech, lavice máme (již předem) sražené k sobě, tak aby děti mohly sedět ve skupinách čelem k sobě a vzájemně spolu mohly komunikovat a pracovat. Každá skupina dostane velký arch papíru a obálku s rozsříhanými puzzlemi na kterých je vyobrazená čarodějnice, kterou děti musí složit tak, že vypočítají příklad na dílku a správně k tomu přiřadí dílek s výsledkem. Dílečky skládají na archu papíru, na který poté sparávně sestavenou čarodějnici nalepí. Až budou hotovi, vymyslí jí jméno, které napíšou na arch papíru a 10 přívlastků...(Jaká je?)
-vybarvování čarodějnice (suchý pastel, pastelky, fixy, voskovky)- děti se ve skupině domluví, čím budou pracovat (pokud vyzbyde čas, mohou dodělat i pozadí)
-v závěru hodiny - vzájemná fotodokumentace vlastními fotoaparáty
3. hodina + 4.hodina - práce s počítačem, výtvarná výchova
-spojené dvě hodiny
-s žáky se přemístíme do počítačové učebny
- každý se posadí ke svému počítači, na koho nevystačí místo, se posadí s kamarádem do dvojice (práci si poté rozdělí mezi sebou)
-děti mají za úkol:
1. Vytvořit si na ploše vlastní složku, kterou podle sebe pojmenují tak, aby souvisela s dnešním dnem.
2. V textovém editoru Word vytvoř plakát, kterým zveš své kamarády a známé na dnešní plálení čarodějnic konané od 18:00hod. v Litoměřicích na Mostné hoře.
3. V textovém editoru vytvoř seznam pohádek, které znáš, ve kterých vystupuje postava čarodějnice.
4. Pomocí internetu vyhledej ještě další informace o dnešním dni, něco z historie, básně, písně, obrázky...
5. Vše ulož do vytvořené složky na ploše.
- žáci pracují na zadané práci, já je obcházím a kontrolují, zdali mají co dělat, vědí, na čem mají pracovat, pomáhám a radím jim, kontroluji, zda pracují na zadaných úkolech a nevěnují se něčemu jinému
-ohodnocení známkou, přečtení několika zajímavostí, kdo co vyhledal a chce se podělit s ostatními...
-když má většina dětí hotovo, nebo se postupně blíží k závěru, tak si (pomocí čtečky karet) prohlédneme na videoprojekci fotografie, které děti během dnešního dne na své digitální fotoaparáty nafotily
-pustím dětem na videoprojekci část filmu o čarodějnické škole :,,Harry Potter a dvě věže"
-v závěru hodiny - přesun z počítačové učebny do své třídy, HODNOCENÍ celého dne, co se dětem líbilo, co se povedlo a co ne, poděkování v podobě čarodějnického lektvaru a kouzelného prášku na podporu moudrosti - každému dítěti naliji do hrníčku (vitacit) a do dlaně mu nasypu praskací prášek
-skládání, rozloučení