Agility
Agility-sport pro psy
Agility není klasický výcvik psů,
i když k němu má blízko. Mohou se ho však účastnit jen pejsci vychovaní,
kteří reagují na povely. Neočekávejte tedy výcvik v drsného hlídače. Agility je pro psy převážně hrou a zábavou.
Toto sportovní odvětví vzniklo z koňského parkuru, který
spočívá v překonávání překážek, umístěných na ohraničeném prostoru ve
stanoveném pořadí. Princip agility je stejný. Pejsci také zdolávají překážky,
musejí při tom dodržet stanovené pořadí, neudělat chybu a hlavně vše zvládnout
v co nejkratším čase.
Také překážky se hodně podobají parkurovým. Trať vypadá trochu jako zmenšenina koňské parkurové dráhy. Agility však využívá větší pohyblivosti psů, a proto má některá dráha překážky navíc. Kromě klasických skokových jsou zde i další, mnohem náročnější. Psům také nestačí jen přeskočit různě vysoká břevna a laťky, ale překonávají i tunely, stříšku či kruh. Mezi skokové překážky patří skok vysoký, skok daleký a zeď. Další překážky se dělí na zónové a ostatní. Do zónových se řadí kladina, áčko a houpačka. Mezi ostatní patří tunely pevné i látkové, proskokový kruh, slalom a stůl. Na trati bývá většinou 12 až 20 překážek, jejich počet a umístění záleží na volbě rozhodčího.
Při parkuru sedí na koni jezdec, při agility psa doprovází psovod, který s ním běží celou trať a navádí ho na překážky povely a ukazováním. Pes nemá vodítko ani obojek. Zapomenutí obojku na krku bývá dokonce nejčastějším důvodem trestů.
Také pravidla jsou téměř totožná s parkurovými. Pes musí proběhnout trať v předepsaném čase a získat co nejméně trestných bodů. Ty bývají přidělovány za chybu, odmítnutí, ale i za překročení časového limitu. Jako chyba se hodnotí jakékoliv jiné překonání překážky, než je stanoveno v pravidlech. Může to být shození laťky, předčasný seskok na zem z houpačky či ze stolu. Další trestné body jsou přiděleny, když pes odmítne překonat překážku nebo ji mine. Psovod se nesmí dotýkat psa ani překážky. Je také zakázáno psa povzbuzovat pamlskem nebo hračkou. Za to totiž hrozí dvojici i diskvalifikace.
Agility se dělí do několika kategorií - podle výkonnosti rozlišujeme tři skupiny - A1 (začátečníci), A2 a A3 (pokročilý). Dále existují tři kategorie podle velikosti psa na základě výšky v kohoutku - pro malé psy, střední a velké. S ohledem na ně je stanovena velikost překážek.
Parkur je tak trochu vznešenější sport. Agility na rozdíl od něj není určené jen pro vyšlechtěné psy. Soutěžit v něm mohou klidně i voříšci. Některé psí rasy se samozřejmě na agility hodí mnohem víc. Největší vlohy pro ně mají pracovní plemena - např. sheltie a bordur kolie, pudl nebo belgický ovčák. Nezáleží na věku psa ani páníčka, může je vyzkoušet téměř každý. Agility ale není jen zábavou na volný čas. Provozuje se i jako vrcholový sport a má dokonce i své mistrovství světa.
Pro psy je agility hlavně hrou a rozhodně při něm nijak netrpí. Tento sport naopak povzbuzuje jejich přirozenou tendenci k životu ve smečce a spolupráci se svým pánem v honbě za kořistí. Motivací je pro něj hračka nebo pamlsek. Agility navíc prohlubuje vztah mezi psem a páníčkem, učí psa větší poslušnosti. Pes se učí vycházet s ostatními psy a lidmi, zvyká si na kontakt s nimi a odnaučí se i strachu, který bývá nejčastější příčinou psí agrese.
U nás je agility nejznámějším psím sportem společně s frisbee (házení létajícího talíře psovi).
Pokud si myslíte, že agility je pro vašeho pejska to pravé, navštivte jedno z mnoha cvičišť agility, kde budete cvičit pod dohledem zkušeného instruktora. Informace o nich najdete například na www.klubagility.cz. Překážky na agility si můžete koupit také domů a trénovat a hrát si s pejskem třeba i na zahradě.
A ještě něco z historie: Agility vznikla v roce 1978 v Anglii. Některé zdroje uvádějí, že ho vymysleli jako sport pro voříšky, kteří nemohli chodit na výstavy. Jiné zase tvrdí, že se agility poprvé objevila jako zpestření přestávky při světoznámé Cruftově výstavě psů, která již více než sto let probíhá každý rok v Anglii. Dnes existuje po celém světě řada organizací, které pořádají v průběhu roku různé soutěže.