Úřední deska
První automobil značky Smart spatřil světlo světa v roce 1998. Tehdy měla tato značka patřící koncernu DaimlerChrysler před sebou smělé plány.
Z nich sice po ukončení výroby modelů Roadster a ForFour sešlo, avšak původní dvoudveřové modely později přejmenované na ForTwo se těšily poměrně značné oblibě. Jejich prodej se vyhoupl až na celkových 770 tisíc kusů. Pro rok 2007 však Smart připravil druhou generaci tohoto městského dvoumístného vozítka. Ta se stále drží hesla, že do města člověk víc nepotřebuje. Jedná se o automobil zachovávající koncepci svého předchůdce, avšak zároveň přinášející zejména více prostoru, komfortu a bezpečí. Je tedy vybaven velmi tuhým prostorových ochranným rámem, který je nedílnou součástí jeho designu.
Při pohledu zvenku nejsou změny oproti předchozímu provedení na první pohled nijak zvlášť patrné. Jinak tvarovaná světla, nárazník, zvýrazněné přední blatníky či otvory na bocích nad zadními koly. Možná tomu nebudete věřit, ale Smart ForTwo narostl do délky o celých 19,5 centimetru na konečných 2,7 metru. Parkování příčně k chodníku mu tak bude již zřejmě zapovězeno.
Podívejme se, co toto prodloužení přineslo. Začněme odzadu. Zavazadlový prostor se zvětšil ze 135 na celých 220 l. Prodloužen byl také prostor pro dvojici cestujících. Přístrojová deska již nemusí mít z prostorových důvodů tvar písmene S. Je konvenčnější a zároveň se zpracováním a materiály více přibližuje koncernových vozům s třícípou hvězdou ve znaku. Dostatečná šířka vozu je zajištěna jednoduchým trikem známým již z předchozí generace Smartu ForTwo. Ten spočívá v posunutí sedadla spolujezdce o přibližně patnáct centimetrů vzad. Tím nejsou ramena členů posádky přímo vedle sebe a každý z nich má dostatek prostoru.
Pokračujeme směrem vpřed. Prodloužená příď nese odlišně tvarované světlomety a zároveň nabízí delší deformační zóny. A to jak pro ochranu posádky vozu při čelním nárazu, tak pro případnou srážku s chodcem. Zapracování na straně bezpečnosti bylo vynuceno kromě jiného také plánovaným vstupem značky na americký trh.
Koncepce automobilu s motorem nad zadní nápravou, pohonem zadních kol a automatizovanými manuálními převodovkami zůstala zachována. Byla však pečlivě zdokonalena. Zážehové motory mají tři válce a jeden litr objemu. Dvojice atmosféricky plněných verzí má výkony 61 a 71 koní. Přeplňované provedení nabízí 84 koňských sil. Všechny tato verze mají posunuté maximum nejvyšší rychlosti na 145 km/h. Nabídku pohonných jednotek uzavírá verze cdi, tedy vznětové provedení, které je vybaveno tříválcem o objemu 0,8 litru a výkonu 45 koní. S kombinovanou spotřebou 3,4 l/100 km a produkcí pouhých 90 g CO2 na sto kilometrů se jedná o nejekologičtější automobil na trhu. Nabídku dále rozšíří sportovně laděná verze Brabus nabízející 98 koňských sil.
Nová generace Smartu ForTwo je evolučním vývojem stávající konstrukce. Přesto se však jedná o po všech stránkách dospělejší vůz. Zároveň ale tento automobil nepostrádá typické vlastnosti, které jej činí zejména při jízdě po městech nezaměnitelným.