Mercedes
MERCEDES S500
Motor: zážehový 5.5 litru
Počet válců: 8
Výkon: 285 kW / 388 koní
Rozměry: 5206 x 1871 x 1483 mm
Zrychlení: 5,4 s
Max. rychlost: 250 km/h
Spotřeba: 14 l
Fiat 500
Motor: zážehový 1.4 litru
Počet válců: 4
Výkon: 74 kW / 100 koní
Rozměry: 3550 x 1650 x 1490 mm
Zrychlení: 10,5 s
Max. rychlost: 182 km/h
Spotřeba: 7 l
Mohli jsme si půjčit Mercedes Benz S500 a udělat klasický srovnávací test – třída S proti řadě 7 od BMW nebo A8 od Audi, ale proč. Takových tu už bylo. My jsme se rozhodli pomocí Mercedesu S500, navíc v prodloužené verzi, ukázat něco úplně jiného. A to rozdíly mezi limuzínou z luxusního segmentu a zástupcem minivozů. Vybrali jsme si k porovnání velmi stylové auto – Fiat 500.
Tedy ještě jednou. Za luxusní limuzíny nastoupí aktuální generace Mercedesu třídy S představená v roce 2005 v provedení S504ML, což není žádná tajná šifra, ale označení modelu s pěti a půl litrovým, benzínovým osmiválcem, pohonem všech kol a prodlouženou délkou a rozvorem.
Za miniauta se bude prát Fiat 500. Evropské auto roku 2008 se umí pořádně vyparádit, což nám má dokázat model s luxusní výbavou včetně koženého čalounění a benzínovým čtyřválcem 1,4 litru o výkonu 100 koní.
V interiéru Mercedesu je vidět všude samá kůže, chrom, hliník, dřevo a načechrané sedačky. To je pro luxusní limuzíny typické už mnoho let. Za cenu hezkého třípokojového bytu dostanete v tomto Mercedesu vyhřívané a odvětrávané sedačky, elektricky nastavitelné úplně všechno včetně volantu a barevné obrazovky. Audio systém Harma/Kardon Logic 7 s prostorovým zvukem, 14-i reproduktory, DVD měničem a napojením na multifunkční obrazovku. Automatická čtyřzónová klimatizace s možností regulace teploty pro každou zónu zvlášť, elektricky nastavitelný kožený volant. Zadní sedačky koncipované pro dva cestující jsou také ve znamení luxusu. Vše v kůži a elektrice.
Náš Fiat 500 má ve výbavě autorádio s MP3 přehrávačem, klimatizaci, výškově nastavitelný multifunkční volant, posuvná sedadla (u řidiče i výškově nastavitelná).
Zajímavé je srovnání některých příplatkových položek. Fiat 500: kožená sedadla 35.000,-, navigace 7.000,-, hi-fi systém 8.000,- Oproti tomu Mercedes S500: kožená sedadla zdarma, navigace 52.000,-, audio-video systém pro zadní sedadla se dvěma obrazovkami a DVD přehrávačem 115.000,-
U jízdních vlastností jsme si kladli otázku, co charakterizuje malé auto a co luxusní limuzínu. Mezi kužely si dobře vedla obě auta. Fiat 500 se navzdory malým rozměrům a větší výšce naklání minimálně, dobře drží stopu, působí lehce a svižně a je s ním zábava. Mercedesu S500 kužely voněly o něco méně. Tuna navíc, obrovská délka, rozvor a pohon všech kol se někde musely projevit. Luxusní limuzína samozřejmě test mezi kužely zvládne, ale působí trochu neohrabaně, těžkopádně a chová se neotáčivě.
Co se týče nerovností na vozovce dospěli jsme k předem jasnému závěru.V limuzíně o nich ani nevíte, v miniautě občas trpíte. Při testu, který jsme nazvali „sprint na 300 metrů“ jsme chtěli vidět rozdíl ve spotřebě obou motorů. Výsledek? Fiat 25 litrů, Mercedes 40 litrů. Extrémní hodnoty vystihují vzájemným poměrem každodenní realitu. Fiat dokáže jezdit asi za 7 litrů, Mercedes si běžně řekne o dvojnásobek.
A co nám tento netradiční test ukázal? Miniauta jsou mrštná, ale většinou dost tvrdá a nekomfortní. Ve dvou oblastech ale udělala obrovský pokrok. Jsou o mnoho bezpečnější a můžete si do nich pořídit výbavu o které se řidičům v tomto segmentu ještě před deseti lety ani nesnilo. Luxusní limuzíny naopak potvrzují to, čím jsou známy už léta. Za vysokou cenu dostanete to nejlepší, co může současný trh nabídnout. A naše rada na závěr pro typickou, českou rodinu: limuzína ani miniauto vaše požadavky na prostorné, variabilní a dobře vybavené auto za skvělou cenu nesplní. Zvolte raději velké kombi.