Obecná psychologie
FAKTORY, KTERÉ OVLIVŇUJÍ VNÍMÁNÍ
Faktory
- celkový stav NS
- stav smyslového orgánu
- zkušenosti, znalosti
- zájem
PAMĚŤ
- jedna z nejdůležitějších vlastností
- psychicky poznávací proces, který umožňuje osvojení zkušeností, zapamatování, uchování a vybavení
1. zapamatování - uložení něčeho do paměti
2. uchování
3. vybavení
ZAPAMATOVÁNÍ
a) bezděčné (neúmyslné)
b) záměrné
Neúmyslné - špatnou nebo dobrou zkušenost (originalita)
- co je citově zabarvené
1) Mechanický (např. básně,...) A -> B -> C -> D
2) logický A <-> B <-> D <-> C <-> A (*obr. ve čtverci)
- rychle si osvojím poznatek a déle si ho zapamatuji
Pamatujeme si: 10% co slyšíme
15% co vidíme
20% co slyšíme a vidíme
40% o čem sám diskutuji
80% to co sám dělá
90% co sami někoho jiného naučíme
UCHOVÁNÍ
- uchováno zůstane to, co opakujeme, zážitky - citově zabarvené, to co nás opravdu zajímá
- vybarvený zážitek není vybavení pravého zážitku
Jak si rychle osvojit poznatky
- po několika hodinách si to opět zopakovat
- nejvíce opakovat co je uprostřed
- když sami svými slovy reprodukujeme
Typy paměti:
1) zraková - vizuální
2) sluchová - auditivní
3) pohybová - psychomotorická
4) slovně-logická (pojmy, úsudky, definice)
Druhy paměti:
1) a) krátkodobá - 7+/-2 znaky po dobu několika vteřin či minut
b) dlouhodobá - déle než několik minut
2) a) explicitní (vědomosti, fakta, informace)
b) implicivní (dovednosti)
- 2 samostatné nezávislé
- přisli na to u lidí s amnézií
PŘEDSTAVY
- psychický proces, který představuje určitý předmět nebo jev, který v daném okamžiku nepůsobí na naše smysly, nevnímáme ho.
- vycházejí z vnímání a z paměti
- vjem je přesnější
- představa je zkreslená, subjektivní, méně jasná, útržkovitá
Druhy představ:
1) paměťové / vzpomínkové - vycházejí z toho, co už jsme někdy ve skutečnosti vnímali (loď)
2) fantazijní - vznikly tak, že jsme paměťové představy přetvořili do nových forem, nové podoby
Asociace představ
- sdružení představ
- vzniká tak, že vnímáte určité osoby, věci, jevy, události současně a nebo těsně po sobě
- S. Freud
- představy jsou tak
FANTAZIE
- je to nová forma původních představ
Druhy fantazie:
a) bezděčná - snění v bělém stavu (když po něčem toužíme)
- snění ve spánku
b) záměrná
c) tvůrčí - umělecká - módní návrháři, designéři
fantazie - představivost - obrazotvornost
MYŠLENÍ
- poznávací proces
- psychický proces, kterým zprostředkovaně poznáváme obecné a podstatné znaky předmětů a jevů a vztahy mezi nimi
- poznáváme zákonitosti, souvislosti
Základní formy myšlení
pojem -> soud -> úsudek
pojem - vystihuje podstatu věci, obecné znaky jevů
soud - spojuje více pojmů na základě logických souvislostí
úsudek - spojení více soudů
MYŠLENKOVÉ OPERACE
u dětí
řazení - řazení hraček (podle velikosti)
srovnávání - autíčka (tvar, velikost, barva)
třídění - podle barev
Složitější
analýza - podrobné zkoumání (detailní) = rozložení
syntéza = složení, zabývá se podstatou té věci (chemie - pokus)
konkretizace - jdeme ke konkrétním věcem
abstrakce - odhlížíme od konkrétních a přihlížíme k podstatným věcem
zobecnění - na zakládě konkrétních věcí se vyvodí nějaký závěr
indukce - postupuje se logicky, od jednotlivostí k obecnému
dedukce - postupuje se od obecného k jednotlivostem
Druhy myšlení
1) Konvergentní (sbíhavé) - používá 1 postup k vyřešení problému - přírodní vědy
2) Divergentní (rozbíhavé) - snaží se najít více postupů k vyřešení problému - humanitní vědy
ŘEČ
= nástroj myšlení
- slouží k vyjádření našich myšlenek
- má poznávací funkci
- pomáhá nám pochopit svět kolem nás
- slouží k dorozumívání mezi lidmi, vyjádření svého názoru, předávání informací, přesvědčování druhých lidí
J. Piaget - zabýval se vývojem myšlení, inteligence, řečí
- od 2 let je dítě schopno mluvit ve větách
Druhy řeči:
1) Verbální komunikace - pomocí slov
a) ústní
b) psaná
c) vnější
d) vnitřní
2) Neverbální komunikace (mimika, gesta)
- řeč těla
3) Řeč znaků
- znaková řeč, morzeovka
4) Řeč obrázků a symbolů (piktogramy)
- dopravní značky, zákaz kouření, únikové cesty, WC
Neverbální komunikace
sociální psychologie
- vrozená schopnost
- pláč, smích (rozumějí ji všichni)
a) Mimika
= výraz tváře
b) Kinetika, gesta
- ustálené, často používané pohyby
c) Postorika
= postoj a držení těla
- 3 zákl. polohy těla (stání, sedění, ležení)
- záleží na míře formality, intimitě, situaci
d) Proxemika
- intimní zóna 15 - 30cm (přítel, rodiče)
- osobní zóna 45 - 75cm (kamarádi)
- sociální zóna 1,2 - 2m (úředníci)
- veřejná zóna 3,6 a víc (představení, divadlo)
e) Haptika (řeč dotyků)
- ve vztahu, při poznání nových lidí
- př. podání ruky
(první podává ruku:
- žena
- starší (mezi ženami)
- ten s vyšším postavením)
CITY
- nejčastěji je vyjadřujeme neverbální komunikací
- mimika, haptika, oči, kinetika
- psychické procesy a psychické stavy, které hodnotí to, co poznáváme a to, co děláme
- 2 základní postoje: pozitivní, negativní
pozitivní- vyjadřuje libost (láska, štěstí, euforie, klid, pohoda, mír, uspokojení)
negativní - vyjadřuje nelibost (zlost, závist, strach, nenávist, smutek, bolest, žárlivost)
Ambvalentnost - smíšenost citů, kdy můžeme zažívat 2 protikladné city (radost a strach najednou - láska a nenávist skok padákem,...)
Hypotalamus - je propojený se žlázami s vnitřní sekrecí
- je v mozku
- vaječčníky u žen - estrogen
- u mužů - testosteron
- štítná žláza
- nadledvinky - produkují adrenalin
KLASIFIKACE CITŮ
Afekty, nálady, vášně
dělení podle rychlosti vzniku, délky trvání a intenzity prožitku
Afekt - nejrychleji vzniká, trvá krátkou dobu, několik minut, intenzita velká, větší sklon k nim mají děti, bývá vyvolán vnějším podnětem, nedá se ovládnout vůlí
Nálady - vznik pomalejší, mohou trvat několik minut až několik hodin, i několik dnů intenzita nižší jak u afektů, bývají vyvolávany vnitřním i vnějším podnětem
Vášeň - nejdelší trvání, i celý život (láska, averze, nenávist, přátelství)
NIŽŠÍ, VYŠÍÍ CITY
- dělí se podle vývojového ......
Nižší - vývojově starší (afekty, i zvířata)
Vyšší - vývojově mladší (vznikly z rozvoje vědy, umění, kultury, morálky, city estetické, morální, intelektuální, sociální)