Jdi na obsah Jdi na menu
 


EkF 2. ročník: ruština - STŘEDA 2014/15

22. 4. 2014

Akademický rok 2013/2014

Informace pro mé studenty ruštiny ve středu

(výuka v 10:45)

 

 LETNÍ  SEMESTR

 

 

studenti, kteří dostanou zápočet pravděpodobně v prvním termínu

 

 _________________________________________________________________________

 1. hodina 12. února 2014
V hodině jsme se zabývali první  polovinou 8. lekce. Připomněl jsem názvy několika příslušníků národů (především Čech, Rus, Němec, Angličan...)  a upozornil na tvoření jména po otci . viz ZDE - doporučuji přepnout na jiný jazyk než češtinu, kde je bohužel málo informací.

 DOMA:

1) V učebnici cv. .......- 8. lekce.

2) Naučte se první polovinu slovní zásoby včetně frází z 8. lekce.

3) Připravte si odpověď na mou otázku Kde pracuje váš otec/Vaše matka? a Jaké mají povolání?

 _________________________________________________________________________

 2. hodina 19. února 2014

V hodině jsme sdokončili 8. lekci - především jsem vysvětlil tzv. I. časování.

 DOMA:

1) V učebnici cv. 9/85 z 8. lekce - písemně.

2) Naučte se všechna slovíčka z 8. lekce.

3) Naučte se číst text na str. 87.

4) Vyčasujte slovesa понимать, отвечать.

 _________________________________________________________________________

 3. hodina 26. února 2014

Probrali jsme první polovinu 9. lekce - časování sloves typu идти na str. 92.

 DOMA:

1) V učebnici cv. 6/92 z 9. lekce - písemně.

2) Naučte se slovíčka z první poloviny 9. lekce.

3) Naučte se číst+překládat text na str. 87.

4) Vyčasujte slovesa нести, прийти.

 _________________________________________________________________________

 4. hodina 5. března 2014

Dokončili jsme 9. lekci - tvoření budoucího času (str. 91), vazba у меня есть (str. 93) a zápor ve větách se slovesem "mít" (str. 94-95). Psali jsme test na slovní zásobu 8. lekce. Pokud si potřebujete připomenout, jak je to s budoucím časem v češtině, podívejte se např. SEM.

 DOMA:

1) V učebnici cv. 11/95 z 9. lekce - písemně. Pozor - upravte si zadání cvičení na "Napište, že nemáte:"

2) Naučte se slovíčka z celé 9. lekce. (Test...?...)

3) Naučte se číst+překládat cv. 15, 19 z 9. lekce + úvodní text z 10. lekce.

4) Zopakujte si odpovědi (ale i otázky) ke své osobě. Nezapomeňte na otázky kde a jako co pracují Vaši rodiče. Začněte si vše psát do PC!

 _________________________________________________________________________

 5. hodina 12. března 2014

Zabývali jsme se první polovinou 10. lekce - číslovky (str. 101-102) a sloňování podtsatných jmen ordu ženského (str. 103-104). Opakovali jsme časování sloves z 8. a 9. lekce:

jde o slovesa

8. lekce: делать, знать, работать, обедать, менять, повтроять, отвечать, понимать, читать.

9. lekce: идти, пройти, зайти, звать, брать, жить, ждать, подождать.

Je třeba umět tato slovesa přeložit a dokonale časovat. Prověřím si to v některé z příštích hodin i písemně!

 DOMA:

1) Písemně cv. 8/104, "ústně" cv. 148/6 (kdo chyběl, tak písenmě)

2) Napište (i s přízvuky) číslovky od 1 do 30 (nápovědu najdete na str. 505-506) a naučte se.

3) Čtení + překlad + poslech úvodního textu k 10. lekci.

4) Naučte se slovní zásobu celé 9. a poloviny 10. lekce - prověřím.

 _________________________________________________________________________

 6. hodina 19. března 2014

Dokončili jsme 10. lekci - II. časování.

Měli byste už umět vyčasovat (a samozřejmě i přeložit) následující slovesa

8. lekce: делать, знать, работать, обедать, менять, повтроять, отвечать, понимать, читать.

9. lekce: идти, пройти, зайти, звать, брать, жить, ждать, подождать.

10. lekce: звонить, слышать+слушать, кричать, стоять, смотреть, терпеть, помнить, учить, держать, говорить, повторить (+повторять), извинить (+извинять).

 DOMA:

1) Vyčasovat slovesa стоять, смотреть, терпеть, помнить, учить.

2) Písemně cv. 11 a 12 na str. 106.

3) Naučit se všechna slovíčka z 10. lekce.

4) Pročíst (a umět přeložit + využít CD) si úvodní text z 11. lekce.

5) Naučit se číst text 107/17.

 _________________________________________________________________________

 7. hodina 26. března 2014

První polovina 11. lekce. Připomněl jsem tvoření minulého času a navázal vykáním v minulém čase - str. 115, vyjádření nutnosti v ruštině нужно-надо - str. 116.

 DOMA:

1) Písemně - cv. 9/115 + 10/116.

2) Naučte se slovíčka z poloviny 11. lekce - a zopakujte 10. lekci.

3) Naučte se ruskou azbuku (využijte audionahrávku ke cv. 1 v 7. lekci. Přineste si příště klíč k učebnici, ať si příště můžete zasoutěžit.

4) Pracujte na svém životopise psaném na PC vytištěné přineste 9.4. - sepište především

a) Jak se jmenujete Vy, Vaši rodiče a sourozenci.

b) Kolik máte let Vy i Vaši rodiče (číslovky slovy!!! - viz str. 555)

c) Jaké mají povolání Vaši rodiče.

d) Nově - co děláte během týdne - vždy uveďtě věty typu kdy - v kolik hodin - sloveso a případně jednoduché doplnění např. předmětem.

Vzor - В пондельник в девять часов я еду на машине в школу.

Pozor - slovesa neopakujte, ke každému dni minimálně jednu větu, pokud jste chyběli více než 2x - pak úměrně tomu víc. Využijte učebnici str. 108. Informace k ruské klávesnici s českým rozložením najdete ZDE.

 _________________________________________________________________________

 8. hodina 2. dubna 2014

Výuka bohužel odpadá, protože se musím zúčastnit schůzky k rozvrhům, která se koná ve stejnou dobu, jako naše hodina. Pracujte na úkolech výše.

Sami si doma dočtěte vše, co zbývá v 11. lekci - v následující hodině jen zodpovím Vaše dotazy. Pročtěte si také všechny texty v 10. a 11. lekci (str. 98, 107, 108) - texty se objeví v zápočtovém textu!

 _________________________________________________________________________

 9. hodina 9. dubna 2014

Dokončili jsme 11. lekci (skloňování podst. jmen v množném čísle) - str. 113), 12. lekce - časování sloves typu уметь (str. 124-125). Časování zvratných sloves (str. 125-126).

 DOMA:

1) Vyčasujte PÍSEMNĚ všechna nová slovesa ze str. 124

2) Písemně cv. 125/7.

3) Doplňte (pouze v učebnici) a naučte se související gramatiku cv. 125/7 (kdo má více než dvě absence - písemně).

4) Přečtěte si text o Někrasovovi - str. 129-130 a připravte si krátkou informaci (česky nebo rusky) o této osobnosti.

5) Na LMS si můžete neomezeně zkoušet DEMO-verzi zápočtového testu.

 _________________________________________________________________________

 10. hodina 16. dubna 2014

12. lekce - slova konečně/nakonec - str. 123, opak. časování zvratných sloves (125-6), překlad ruského slova когда (str. 127), 13. lekce - skloňování post. jmen rodu muž.+stř. v jednotném čísle - str. 140. Četli jsme text 129/6.

 DOMA:

1) Písemně cv. 139/10, 141/13.

2) Číst+překládat - úvodní text 13. lekce.

3) Dokončete na PC svůj "životopis" a přineste vytištěný (neposílejte e-mailem) do následující hodiny. Informace viz výše.

4) Na LMS si můžete neomezeně zkoušet DEMO-verzi zápočtového testu. Případné dotazy můžeme vyřešit v konz. hodinách, v mých hodinách v pondělí nebo přímo před testem.

 _________________________________________________________________________

 11. hodina 23. dubna 2014

Výuka bohužel odpadá - služební cesta.

Doma pracujte na 13. a 14. lekci a dopište svůj "životopis", který bude podmínkou pro získání zápočtu - přineste jej vytištěný k zápočtu. Nezasílejte e-mailem.

Na LMS si můžete neomezeně zkoušet DEMO-verzi zápočtového testu. Případné dotazy můžeme vyřešit v konz. hodinách, v mých hodinách v pondělí (/28.4.) nebo přímo před testem.

 _________________________________________________________________________

 12. hodina 30. dubna 2014

Řádný termín pro vykonání zápočtu.

S sebou si přineste všechny domácí úkoly - dle seznamu výše. 

Nezapomeňte přinést vytištěný životospis dle instrukcí výše (pokud jste jej ještě neodevzdali v některé z předchozích hodin).

 

Test budete psát v učebně dle rozvrhu, přineste si s sebou vlastní notebooky s připojením na internet.

 _________________________________________________________________________

 Termíny opravných zápočtů najdete ZDE

 

K dispozici pro řešení studijních problémů Vám jsem i v době konzultačních hodin a v případě dohody e-mailem i mimo v jiné době, ale mimo termíny služebních cest a dovolené až do konce zkouškového období - tedy do pátku 6. července 2014.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZIMNÍ SEMESTR

 

 

 

 1. hodina: 18. září 2013

 

Úvodní hodina

Seznámení s požadavky k zápočtu:

- úspěšnost v písemném zápočtovém testu - více než 50%,
- vypracování všech úkolů, které zadám v hodinách - viz též postupně níže,
- minimálně 75% aktivní účast ve cvičeních.

Úvod do výuky ruštiny - základní informace o ruském  jazyce a jeho rozšíření.

Naučili jsme se psát prvních 5 písmen - А, К, М, О, Т.

 

 

DOMA:

 

1) Obstarejte si učebnici Ruština nejen pro samouky. Leda, Praha 2002 (případně starší vydání), abyste s ní mohli už v příští hodině pracovat (můžete zatím ve dvojici, pokud ji nestačíte sehnat).

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 2. hodina: 25. září 2013

 

Téměř jsme dokončili 1. lekci v učebnici. Znovu jsem připomněl problematiku přízvuku v ruštině (str. 13), čtení dvou- a tříslabičných slov a redukci nepřízvučného o-a (str. 15), vysvětlil jsem psaní všech písmen z 1. lekce.

Už musíte umět psát písmena i slova (napojování některých písmen!)

 

А, К, М, О, Т

П, Ф, Э    

 

 

Р, С, У

 

 
 

 

DOMA:

 

 
1) Opsat str. 18 (psací písmo)
2) Naučit se všechna slovíčka na str. 21
3) Poslechnout si všechny audionahrávky k 1. lekci

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 3. hodina: 2. října 2013

 

V hodině jsme dokončili 1. lekci (základy skloňování podstatných jmen), připomněl jsem, co je to Sibiř, procvičovali jsme čtení. Začli jsme 2. lekci - nová písmena

Б, Д, Г, З, Й, Ы

 

 

DOMA:

 

1) Poslouchejte s CD cvičení k celé 1. lekci.

2) Opište psacím písmem tabulku na str. 22-23.

3) Opište a zopakujte si slovíčka z 1. lekce.

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 4. hodina: 9. října 2013

 

Ve 2. lekci jsem vysvětlil výslovnost samohlásky "ы" a psaní nových písmen

В, Н, Х.

Procvičovali jsme čtení (především tabulky na str. 22-23 a následná cvičení), překlad slovesa "mít" (str. 27), slovní zásoba - cv. 5, 6/26.

DOMA:

1) Poslouchejte doma své CD - především cvičení 2. lekce+nacvičte vlastní čtení (především str. 24-25).
2) Opište tabulku na str. 25 - psacím písmem.
3) Vytvořte 5 vět - cv. 7/27 - k tomu využijete tabulku nahoře + cv. 5, 6/26.
4) Začněte se učit slovíčka 2. lekce.

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 5. hodina: 16. října 2013

 

Dokončili jsme 2. lekci - písmena
ц, ш, ж.
Procvičovali jsme čtení a psaní, tvořili jednoduché věty (Polévka je chutná. - To je tatínkův kamarád. - To je maminčin kocour. - Můj tatínek je doma. - Můj bratr má nový dům.  Bratr má sto čtyřicet korun. apod.).
 
 

 

DOMA:

 

 
1) Přepsat str. 29 a cv. 30/10b.
2) Naučte se cv. 30/10b psát a číst tak, abychom mohli příště psát diktát.
3) Opište slovíčka a naučte se je.
4) Nezapomeňte na poslech 2. lekce - celé.
5) Připravte se na malý test (diktát - slovíčka - jednoduché věty - viz výše).

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 6. hodina: 23. října 2013

 

Zabývali jsme se 3. lekcí - písmeny

И, Е, Ё, Я, Ю, Ь

Psali jsme malý test (diktát+slovíčka).

 

 

DOMA:

 

 
1) Přepsat tabulku na str. 34 + naučit se ji číst a překládat.
2) Pročtěte si str. 34-36 a naučte se číst všechna cvičení psaná azbukou - využijte k tomu audionahrávku.

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 7. hodina: 30. října 2013

 

 

 

Dovolená - výuka neproběhne.

 

Seminář si nahradíme na konci semestru s tím, že zápočtový test budeme psát až během zápočtového týdne a nikoliv o týden dříve.

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 8. hodina: 6. listopadu 2013

 

 

 

Služební cesta - výuka odpadá.

 

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 9. hodina: 13. listopadu 2013

 

Dokončili jsme 3. lekci, opakovali jsme čtení písmen  я, е, ё, ю, и, ь.

Nová písmena ч, щ. Skloňování zájmen наш/ваш + этот/эта/это (str. 38).

 

 

DOMA:

 

 
1) Prostudujte si tabulku na str. 38 a písemně do sešitu zpracujte cv. 9, 10/38 + opište psacím písmem psaný text na str. 39+ vše se naučte ze svého sešitu číst.
2) Naučte se číst+překládat cv. 8/37 - využijte k tomu i audionahrávku.

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 10. hodina: 20. listopadu 2013

 

Zabývali jsme se 4. lekcí - nové písmen л - jeho psaní a výslovnost - (str. 43-44)

čtení slov s přízvukem na 2. nabo 3. slabice (str. 45)
minulý čas (str. 47)
skloňování zájmen кто-что (str. 48).
 
 

 

DOMA:

 

 
1) Písemně cv. 16/48 (celé opsat do sešitu, umět ze sešitu číst a přeložit!).
2) Písemně cv. 13 b-c/47 (- " -)
3) Umět číst str. 43-45 - využijte CD.

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 11. hodina: 27. listopadu 2013

 

Procvičovali jsme výslovnost měkkého a tvrdého л - str. 43-44 a čtení předpřízvučných samohlásek о-е-я (str. 45).

Probrali jsme základní gramatiku 5. lekce

-  věty se slovesem есть (55) - navazuje na staré učivo - viz str. 17 a 27.
- skloňování ruských zájmen он - она - оно (str. 57)
 
Dále jsme se zabývali
- psaním a funkcí tvrdého znaku - str. 53
- čtením  samohlásek я, е, ё, и, ю po samohlásce a na začátku slova - str. 51-52.
- připomněl jsem nová křestní jména a jejich domácké podoby - viz str. 58-59

DOMA:

1) Opsat cv. 1b/52 - budeme příště psát jako diktát +umět číst(CD) a překládat

2) Písemně cv. 9/57

3) Zopakujte si slovíčka 4. lekce (test)

4) Nainstalujte si do svého PC ruskou klávesnici, více se dozvíte ZDE

5) Na PC sepište své první krátké věty a vytištěné příště přineste ke kontrole (věty využiji v zápočtovém testu). V "miniživotopise" se soustřeďte na jednoduché věty -

a) Jak se jmenujete vy, vaše matka a otec?
b) Kolik máte roků (viz učebnice str. 555)?
c) Kde bydlíte?

Jména a název vašeho bydliště musíte přepsat azbukou - využijte i ruskou mapu světa ZDE. Můžete i prozkoumat, zda existují o Vaší obci stránky v ruština na Wikipedii. ___________________________________________________________________________________________________

 

 

 12. hodina: 4. prosince 2013

 

Zabývali jsme se především 6. lekcí:
- čtení dlouhých slov (str. 61), vázání slov (63)
- skloňování zájmen мой - твой - свой (str. 66)
- přivlastňovací zájmena его - её - их (str. 67)
- tvoření příslovcí z příd. jmen (str. 67)
 
Připomněl jsem tvoření přídavných jmen a několik málo základních barev.

 

 

DOMA:

 

1) Písemně - cv. 10/66, 11/67 a 13/67

2) "Ústně" cv. 11/74 ze 7. (=opakovací) lekce

3) Dokončete písemně cvičení, jehož část jsme už vyplnili ve škole - cv. 75/14. Pozor na samohlásky е/ё !

4) Zkompletujte si všechny úkoly (viz "DOMA" výše) a přineste je ke kontrole v den psaní zápočtového testu.

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 13. hodina: 11. prosince 2013

 

 

 

Služební cesta (MOST) - výuka odpadá.

 

Čas využijte k opakování 1.-7. lekce a soustřeďte se především na cvičení uvedená v části "DOMA".

___________________________________________________________________________________________________

 

 

 14. hodina: 18. prosince 2013

 

Zápočtový test. Nezapomeňte si s sebou přinést všechny úkoly - viz výše - budu je kontrolovat.

_____________________________________________________________________________________________

Další termíny pro vykonání zápočtu - v případě nemoci nebo neúspěchu najdete ZDE.