Nastavení monopostu F1 pro VC Itálie
Spolu s Velkou cenou Velké Británie je Velká cena Itálie jediný závod, který byl součástí každého šampionátu Formule 1 od roku 1950. A šestapadesát z těchto sedmapadesáti závodů se jelo na historickém Autodromo Nazionale di Monza, který byl postaven v roce 1922. Zároveň je to pro týmy nejdražší závod roku, protože unikátní profil trati vyžaduje vývoj a produkci jedinečného aerodynamického kitu. Také se jedná o unikátní test na straně šasi a Monza klade náročné požadavky na motory V8. Ačkoliv může oklamat a vypadat z jezdeckého pohledu jednoduše, starý okruh odhaluje svá tajemství pomalu a výzva konzistentního využívání limitu konfigurace nízkého přítlaku vyžaduje zručnost a jemnost.
Šasi
Aerodynamika: Monza je nejrychlejší okruh kalendáře s průměrnou rychlostí okolo 250 km/h. I když týmy používají nastavení na nízký přítlak v Kanadě a USA, Monza vyžaduje vývoj jedinečného aerodynamického kitu, aby bylo dosahováno konkurenceschopných rychlostí kolem 340 km/h. Ten se často nazývá kitem "ultra nízkého přítlaku," ale kritický parametr je odpor vzduchu, je třeba minimalizovat jeho efekty, aby se dosahovalo požadovaných maximálních rychlostí. V aerodynamických tunelech se týmy soustředí na design ultra-efektivních křídel, která bývají v rámci pit lane často velmi odlišná. Tato efektivní křídla s nízkým odporem také přirozeně generují méně přítlaku. Aerodynamický kit pro Monzu generuje v 250 km/h zhruba o 20 % méně přítlaku než ten, který používáme v Monacu.
Zavěšení: Mechanický grip, stabilita a světlá výška jsou hlavní oblasti nastavení pro Monzu. Za prvé protože nízká úroveň přítlaku zvyšuje důležitost mechanického gripu, za druhé protože dobrá stabilita při brzdění je zásadní z toho důvodu, že jezdci stráví téměř 15 % kola brzděním a za třetí, protože je třeba zajistit, aby jezdci mohli agresivně využívat obrubníky v šikanách, aby získali v čase na kolo. Kompromis v nastavení musí jezdcům poskytovat dobrou změnu směru jízdy v pomalých a středně rychlých zatáčkách a zároveň velmi dobrou trakci při výjezdu z pomalých zatáček. Zároveň je důležité dosáhnout dobré stability při brzdění, aby si jezdci v zónách tvrdého brzdění věřili. Inženýři se pokusí vůz nastavit na co nejnižší světlou výšku, aby se maximalizovala výkonnost aerodynamiky. Abychom se vyhnuli kontaktu s povrchem trati ve vysokých rychlostech, používáme na zavěšení gumové zarážky, na které si vůz ve vysokých rychlostech "sedne."
Brzdy: Vozy tráví téměř 15 % kola na brzdách, což znamená, že to je oblast, v které se dá získat čas. Mechanické nastavení bude odladěno tak, aby se zvýšila jezdcova důvěra ve stabilitu vozu při brzdění a brzdnému systému je věnována zvláštní pozornost. Brzdy jsou v Monze velmi těžce namáhány, energie při brzdění je podobná jako v Kanadě a tak to je zvlášť před první zatáčkou, kde jezdci zažívají při brzdění přetížení až 4,5 G. Vozy podstupují čtyři velké brzdné manévry z rychlostí přes 320 km/h a zvláštní pozornost je věnována chlazení brzd, aby byla optimalizována výkonnost a minimalizován odpor vzduchu.
Motor
Výkon: Monza byla vždy známá jako největší test motoru F1. Motory tráví 77 % kola na plný plyn, což je významně nad průměrem 61 %. Navíc musí motor efektivně fungovat v rozmezí 275 km/h, od maximální rychlosti kolem 340 km/h na cílové rovince až po minimální rychlost kolem 65 km/h v první šikaně. Nejdelší dobu na plný plyn tráví motory zhruba 15,5 sekundy při výjezdu ze zatáčky Parabolica až po začátek brzdění do první šikany. Mapování motoru musí jezdcům poskytnout dobrý přísun výkonu v pomalých rychlostech a je také nastaveno pro hladkou odezvu ve vysokých rychlostech na výjezdech ze zatáček jako je Parabolica.
Spolehlivost: Navíc k velké zátěži, kterou klade Monza na motor, představují pomalé šikany výzvu v oblasti spolehlivosti motoru. Jezdci musí agresivně využívat obrubníky a existuje zde riziko nadměrného využívání omezovače otáček když jsou vozy ve vzduchu a poškození převodovky, když přistanou protáčející se kola na trati. Pomocná zařízení motorů se také musí monitorovat, aby bylo zajištěno, že vydrží velké nároky během kola v Monze.
Zdroj: F1 Sports