Velká cena USA
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo
Giancarlo, v Montrealu jste měl dobrý víkend, ale nakonec jste odjel s prázdnýma rukama. V neděli večer jste musel být dost zklamaný?
"Samozřejmě ano. Závod se vyvíjel dobře a vůz byl rychlý, ale všechno dopadlo špatně. Mohl jsem dokončit na stupních vítězů a je frustrující přijít o takovou příležitost. Pozitivní na tom ale je, že vůz byl v Montrealu konkurenceschopný. V závodě jsme bojovali s Ferrari. To je pro tento víkend v Indy povzbudivé... a snad to završíme lepším výsledkem."
Závod je na legendární Indianapolis Motor Speedway. Jaká ja na okruhu atmosféra?
"Abych byl upřímný, je neuvěřitelná. Je tam mnoho opravdových závodních fanoušků, je to legendární okruh a proto je velmi speciální tam závodit. A je to o to více speciální, že se mi tu podařilo loni dokončit na stupních vítězů..."
Co si myslíte o samotné trati?
"V rozporu s tím co si možná myslíte to není jednoduchá trať a je velmi těžké najít dobré nastavení. Musíte nalézt dobrý kompromis mezi dostatečným gripem ve vnitřní sekci a dobrou rychlostí na rovince. Potřebujete stabilní vůz, který dobře mění směr v zatáčkovité sekci, ale i dobrou maximální rychlost, abyste mohli předjíždět nebo bránit svoji pozici na rovince. Ta rovnováha se nehledá snadno."
A jaké to je jet na známé klopené části?
"Je to dobrá část okruhu, ale z jezdeckého pohledu to není moc těžká sekce. Ve voze Formule 1 je to prakticky jako rovinka, protože auto má tolik gripu, že to můžeme v klidu projet na plný plyn..."
A nakonec, jaká jsou vaše očekávání ohledně výkonu vozu tento víkend?
"Musíme jít do závodního víkendu pozitivně naladěni. Pro mě to byl vždy dobrý okruh a myslím, že naše rychlost v Kanadě byla celkem dobrá. V šampionátu v tuto chvíli bojujeme s BMW, takže náš cíl musí být pokusit se porazit tento tým a získat tento víkend víc bodů. V Montrealu byli také konkurenceschopní, takže budeme muset hodně zapracovat. Ale tohle bude náš cíl."
Heikki
Heikki, v Kanadě jste měl výjimečný závod, z dvaadvacátého místa na startu jste dokončil čtvrtý...
"Musím říct, že to jak se věci otočily po dvou těžkých dnech bylo dost úžasné. Po náročném víkendu jsme dokončili blízko pódia a myslím, že můžeme být spokojeni, protože to nebylo jen díky štěstí: měli jsme správnou strategii, dobře jsem jel a vůz byl rychlý... To bylo povzbuzení pro tento závod a budu se snažit v tom pokračovat."
Jaké jste si vzal z víkendu v Montrealu ponaučení?
"No, první bylo to samé, co jsem viděl v Montrealu: je zásadně důležité neztratit během víkendu čas pro jízdu na trati. Například když jsem šel do kvalifikace, neměl jsem cit pro výkon měkké pneumatiky. Takže je jasné, že si musím odjezdit tréninky, abych našel vyvážené nastavení vozu a získal sebedůvěru. Ale další ponaučení bylo o postoji, který je třeba mít. Měl jsem těžký víknd, ale zůstal jsem pozitivní a pokračoval v tvrdé práci. Tým pro mě také pracoval, celou dobu mě podporoval a já jsem pro ně v neděli udělal maximum. To je třeba dělat, pokud chcete být úspěšní: stále si věřit a zůstat pozitivní."
Jaké to bude poprvé závodit v Indianapolisu?
"Je to mýtický okruh, o kterém v motoristickém závodění slyšeli všichni. Je to působivý pohled, když projdete poprvé tunelem a ocitnete se ve vnitřní části. Ovál je obrovský a díky tomu vypadá okruh F1 vedle toho velmi malý! Ale myslím, že to je pro závodění zajímavá trať. Oválová sekce je velmi rychlá, zatímco vnitřní část nabízí některé zajímavé kombinace zatáček. Těším se až zjistím, jaké to je, když sedíte v kokpitu."
Na jaké oblasti se budete muset zaměřit s inženýry, abyste našli nejlepší kompromis při nastavení?
"Rovinka je velmi dlouhá a obsahuje klopenou část, protože celou dobu jedeme na plný plyn, takže potřebujete dobrou maximální rychlost, což znamená relativně nízký přítlak. Na druhé straně potřebujete co nejlepší mechanický a aerodynamický grip pro vnitřní část. Kvůli tomu je těžké najít rovnovážné nastavení, protože od vozu potřebujete protichůdné charakteristiky. Vůz musí dobře fungovat na obou polovinách trati a na to se soustředímě během pátečních volných tréninků."
Co se týče výsledků, můžete stavět na čtvrtém místě z Montrealu?
"Myslím, že mám ze závodu v Kanadě určitou sílu a můj cíl bude na tom tento víkend stavět. Jsem přesvědčen, že nyní máme vůz patřící do top 10, takže musím udělat v kvalifikaci maximum. Jakmile postoupíte do třetí části kvalifikace, tak se vám otevře mnohem více možností co se týče strategie pro závod. Pořád se učím, jak zlepšit svoji výkonnost a Kanada byla pro mě další dobrou lekcí. Byl jsem agresivní a neudělal žádnou chybu. To bude v Indy první cíl a když se mi to povede, tak jsem si jistý, že se výsledky dostaví."
Páteční volné tréninky
První trénink se jel za slunečného počasí, teplota vzduchu se pohybovala okolo 33 °C, teplota trati 47 °C.
Tým se soustředil především na nastavení vozu. Oba vozy R27 jezdily přibližně se stejnou úrovní přítlaku jako v Kanadě, tedy na nízký přítlak. Oba jezdci používali pouze tvrdší z obou směsí pneumatik, Fisi skončil na 16. místě, Heikki na místě 19.
Ve druhém tréninku teplota vzduchu vystoupala na 35 °C, teplota trati až na 56 °C.
Piloti už se vypořádali s nedotáčivostí, která je provázela v dopoledním tréninku a vůz R27 se zdá na delší vzdálenosti dostatečně konzistentní, což je pro tým před posledním volným tréninkem před kvalifikací povzbuzením.
Heikki skončil na 8. místě, Fisi na místě 15., když se při svém rychlém kole dostal za pomalejší vozy. Rozdíl mezi oběma piloty týmu Renault činil pouhé 2 desetinky sekundy!
Giancarlo: "Musím připustit, že jsem dnes odcházel trochu rozpačitý. Vždycky doufáte, že najdete více přilnavosti, když pojedete na měkčích pneumatikách, ale neviděl jsem dnes velký rozdíl v jejich výkonosti a musíme dnes večer zapracovat na tom, abychom pochopili proč. Vůz byl dopoledne docela nedotáčivý a musíme zapracovat na tom, abychom to krok po kroku zlepšili. Ještě nám zbývá nějaká práce na pár zlepšeních, ale pokračujeme správným směrem. Měl jsem velmi dobrý pocit minulý týden v Montrealu a tady to není stejné. I podle časů je situace horší, než tam, protože jsem byl v nejrychlejším kole trochu brzděn, ale myslím že to bude z pohledu konkurenceschopnosti náročnější víkend, než ten minulý."
Heikki: "Po problémech minulý týden v Kanadě, toto byl konečně den, jaký jsem si přál: Žádné technické problémy a hodně najetých kol. Udělali jsme hodně práce a při každém výjezdu zlepšili vůz. Je tu stále ještě prostor pro zlepšení, abychom se zbavili trochu nedotáčivosti, která nás trápila, ale přes noc projdeme data, abychom našli další výkonost. Bylo důležité mít bezproblémový den, protože je to pro mě další nová trať. Našel jsem poměrně rychle dobrý rytmus a musím říct, že si myslím, že je to velmi zábavný okruh. Slyšel jsem několik lidí se stěžovat, že nepředdstavuje dostatečnou výzvu, ale s tím nesouhlasím. Jsou tu nádherné sekvence zatáček a můžete si tady průjezdy zatáček a výjezdy na obrubníky opravdu užívat. Z minulosti víme, že dosažené časy v kvalifikaci tady byly extrémně těsné, protože je to kratší kolečko. To znamená, že musíte být připraven podat stoprocentní výkon během kvalifikace a já jsem si jistý, že toho můžeme dosáhnout."
Pat Symonds: "Prošli jsme běžným, důsledným, pátečním programem, včetně srovnávacího testu obou směsí pneumatik. To proto, že Indianapolis je náročný okruh na pneumatiky a my sbíráme znalosti o jejich chování. Jezdci se zdají být obecně spokojení s vyvážením, ačkoli je zde ještě nějaký prostor pro zlepšení a naše obecná úroveň konkurenceschopnosti, se zdá být taková, jako jsme očekávali."
Denis Chevrier: "Jako obvykle během volného tréninku na okruhu, který navštěvujeme jenom jednou do roka, jsme měli náročný program plný kalibrace a zlepšováních, která by vedla k optimalizaci výkonnosti našeho motoru RS27 V8. Indianapolis je okruh z dvěma konstrastujícími částmi, které kombinují náročný dlouhý úsek dvaceti vteřin na plný plyn se sinusoidovou technickou částí, která vyžaduje dobrou trakci a progresivní chod motoru. Pozitivem dne je, že jsme se nesetkali s žádnými problémy a rádi bychom si udrželi tento trend po zbytek víkendu."
Giancarlo
1. trénink | 16. místo | 1:14.000 | 19 kol |
2. trénink | 15. místo | 1:13.394 | 44 kol |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:14.000 |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:13.394 |
Heikki
1. trénink | 19. místo | 1:14.189 | 18 kol |
2. trénink | 8.. místo | 1:13.110 | 48 kol |
Čas na tvrdých pneumatikách | 1:13.749 |
Čas na měkkých pneumatikách | 1:13.110 |
Sobotní volný trénink
Tým Renault se soustředil především na nalezení konečného nastavení vozu pro kvalifikaci a závod. Jednotlivé časy se díky odstranění nedotáčivosti podstatně zlepšily a oba piloti si s vozy rozuměli mnohem lépe.
Heikki skončil na 4. pozici, 0,4 sekundy za prvním Fernandem Alonsem. Fisi se ve svém rychlém kole dostal za pomalejší vozy, a tak skončil až na 8. místě, jen 0,001 za Felipem Massou.
Cílem obou pilotů žlutooranžových vozů je kvalifikovat se do první desítky startovního pole a vytvořit si tak dobrou výchozí pozici pro nedělní závod.
Renault in Top 10
Kvalifikace na závod v Indianapolis se pro ING Renault F1 Team vyvíjela velice dobře. Giancarlo i Heikki si pochvalovali zlepšení, kterého během volných tréninků dosáhli, a věřili tak v postup do závěrečné části.
V prvních dvou částech kraloval Fernando Alonso, dále nepostoupili mimo jiné Alex Wurz nebo Takuma Sato, který zazářil v předchozím závodě v Montrealu.
Piloti Renaultu zajeli ve druhé části šestý a sedmý nejrychlejší čas, a zajistili si tak účast v Top 10.
V poslední části se utkaly oba vozy McLaren, Ferrari, BMW a Renault, Mark Webber s vozem Red Bull-Renault a Jarno Trulli s Toyotou.
O nejrychlejší kola se přetahovali piloti McLarenu - Alonso a Hamilton, ale v klíčové fázi byl rychlejší britský jezdec, a tak se Alonso postaví na startovním roštu jako druhý.
Druhou řadu si rozdělili jezdci Ferrari v pořadí Massa, Räikkönen. 5. místo patří Nicku Heidfeldovi, ve třetí řadě ho doplní žlutooranžový vůz Heikkiho Kovalainena, 7. Vettel, 8. Trulli, 9. Webber a desítku nejlepších uzavírá druhý vůz Renault pilotovaný Giancarlem Fisichellou.
Tým Renault je s výsledky kvalifikace poměrně spokojen, Heikki získal skvělé šesté místo a podle časů Fisiho je zřejmé, že ve svém voze poveze o něco více paliva než soupeři před ním.
Kvalifikace z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 10. místo: "Bylo důležité být v první desítce a potvrdit tak pokrok, kterého jsme dosáhli s vozem. Na konci druhého kola kvalifikace jsem měl čisté kolo a rychlost vozu byla dobrá. Trápil jsem se během víkendu s nedotáčivostí v některých pasážích tratě, ale před kvalifikací jsme udělali nějaké změny a vyvážení bylo velmi dobré, nejlepší dosud v tomto víkendu. Těším se na zítřejší závod, protože vůz se zdá být konzistentní a rychlý celý víkend."
Heikki - 6. místo: "Byla to pro mě dobrá kvalifikace, pokračovali jsme v dobrém víkendu. Vyvážení vozu bylo vpořádku, nastavení bylo dobré a byl jsem spokojený s oběma typy pneumatik po celou dobu kvalifikace. Vylepšili jsme během víkendu vůz a zkrátka jsme měli normální víkend. Vždycky jsem si byl jistý, že by se mi mohlo začít dařit a neudělal jsem žádnou chybu ani neztratil tady v Indy žádný čas. Když se to povede, můžete jet na limitu a dostat z vozu maximum. To je přesně ten rozdíl oproti minulému víkendu a nyní se musíme soustředit na závod. Budeme mít dobrou strategii a vůz se chová dobře. Cítim se jistý."
Pat Symonds: "Jako vždy na tomto okruhu, byly časy v kvalifikaci velmi vyrovnané, mohli jsme vidět, že se pole rozdělilo na dva tábory, oddělené půl vteřinou. Byli jsme docela spokojení s naším dnešním výkonem, vozy jely dobře a oba typy pneumatik vypadají fajn. Jsem si jist, že můžeme mít silný závod."
Denis Chevrier: "Dnes jsme z našeho balíčku obou vozů dostali maximum a měli oba vozy v první desítce po druhé v řadě. Výkon vozu je dobrý, což ukázala naše pozice ve druhé části kvalifikace a oba jezdci dostali z vozu ve všech smyslech během celého dne maximum. V první desítce jsou dvě skupiny a ačkoli bude obtížné bojovat s vozy na čele, zdá se, že jsme nejrychlejší ze zbytku. Co se týče motoru, užili jsme si bezproblémový den a vozy jsou konkurenceschopné, co se týče rychlosti na rovinkách, což dává oběma jezdcům dobré předpoklady do závodu. Nejdůležitější věcí pro zítřek bude opět dostat z vozu maximum a získat nějaké důležité body do šampionátu."
Časy v jednotlivých částech kvalifikace
1. část
Giancarlo | 1.13.168 | 6 kol | 11. místo |
Heikki | 1:12.998 | 6 kol | 8. místo |
2. část
Giancarlo | 1.12.603 | 6 kol | 7. místo |
Heikki | 1:12.998 | 6 kol | 6. místo |
3. část
Giancarlo | 1.13.953 | 12 kol | 10. místo |
Heikki | 1:13.308 | 12 kol | 6. místo |
Závod
Lewis Hamilton si na startu podobně jako v předchozím závodě v Kanadě pohlídal svou první pozici, Alonso se zařadil těsně za něho. Také Massa uhájil své třetí místo, naopak jeho týmový kolega Räikkönen klesl až na šestou příčku za Nicka Heidfelda a Heikkiho. Po trávě se hned v první zatáčce projel Sebastian Vettel, který se málem dostal do kontaktu právě s Heikkim. Dobrý start předvedl také Fisico, který se posunul o dvě příčku dopředu.
Po povedeném startu z 10. pozice dostal Giancarlo ve čtvrté zatáčce smyk a vylétl do kačírku. Naštěstí se mu podařilo vyjet zpět na trať, zařadil se však až na 19. pozici...
Tempo závodu stále diktoval Hamilton, který zajížděl o něco rychlejší časy než jeho týmový kolega.
Heikki jezdil na pozici, na Heidfelda ztrácel něco málo přes dvě sekundy, Räikkönena za sebou držel necelou sekundu zpět. Fisico znovu nabral dech a doháněl ztrátu na vozy před sebou.
Poté, co si Fisi poradil s Davidsonem, narazil na Jensona Buttona, se kterým o pozici bojoval kolo na kolo po několik zatáček. Italský pilot týmu Renault si s předjížděním příliš hlavu nelámal a Buttona vybrzdil v osmé zatáčce. Další, kdo byl v dosahu pilota ze Říma, byl Scott Speed. Ve 13. kole už Fisi jezdil na 15. místě.
V 18. kole činila Heikkiho ztráta na Heidfelda 6,7 sekund, Räikkönen jezdil stále v těsném závěsu za svým krajanem.
Poté, co se Heidfeld na konci cílové rovinky dopustil chyby, posunul se Heikki o pozici vpřed.
Ve 22. kole se do čela poprvé v kariéře formule 1 dostal Heikki. Bylo to také poprvé v letošní sezoně, kdy se vůz Renault objevil na první pozici v závodě.
Ve 25. kole bojoval Fisico o pozici s Wurzem. Došlo dokonce ke kontaktu obou vozů, ale ze souboje vzešel vítězně opět pilot Renaultu, a posunul se tak na 12. místo.
Fisico brzy dojel také Vitantonia Liuzziho. Ve 27. kole byli poprvé připraveni mechanici týmu Renault a Heikki zamířil ke své první zastávce v boxech. Jeho pit stop trval 6,7 sekundy a finský pilot obul opět měkkčí směs pneumatik.
Do čela se vrátil Hamilton, ale Alonsa začal jeho náskok výrazně stahovat. Mezitím Giancarlo předjel také Liuzziho, a posunul se tak na 11. místo. Měl před sebou volnou trať a začal zajíždět časy až o sekundu rychlejší.
Alonso už byl o necelou sekundu za svým týmovým kolegou, Massa na třetí pozici ztrácel již přes 13 sekund. 4. jezdil Nico Rosberg, kterého ještě čekala první zastávka u mechaniků. 5. Räikkönen, 6. Heidfeld a sedmý Heikki, který se po své zastávce vrátil těsně za dvojici Räikkönen - Heidfeld.
Až ve 37. kole do boxů zamířil druhý pilot týmu Renault - Fisico z 11. pozice.
Alonso už byl těsně za Hamiltonem a na konci cílové rovinky se pokusil svého kolegu předjet. Hamilton si však vedoucí pozici pohlídal a nedal Alonsovi ani nejmenší šanci.
Ve 48. kole čekali mechanici ve žlutooranžových kombinézách na vůz č. 4, a tak Heikki zamířil poduhé do boxů. Zastávka trvala 8,1 sekundy a Heikki tentokrát obul tvrdší směs pneumatik.
Rychlá kola zajížděl Kimi Räikkönen a začal stahovat náskok Felipeho Massy.
V 56. kole Nick Heidfeld odstavil své BMW vedle tratě a Heikki se tak posunul na šestou pozici. Před sebou měl ještě Webbera, kterého ještě čekal pit stop. O dvě kola později si Webber odbyl svou zastávku v boxech a Heikki tak převzal páté místo v závodě.
V závěru závodu jezdil Räikkönen těsně za Massou, na svého týmového kolegu však nijak výrazně nezaútočil a pořadí mezi oběma piloty se již nezměnilo. Heikki už na duo Ferrari ztrácel více, Fisico, který jezdil těsně za bodovanými příčkami ztrácel na Sebastiana Vettela přes půl minuty.
Závod ve Spojených státech vyhrál Lewis Hamilton a navýšil tak svůj náskok v celkové klasifikaci. Alonso dojel na druhém místě, třetí pozici uhájil před týmovým kolegou Felipe Massa. Pro páté místo si přijel Heikki, šestý Trulli, sedmý Webber, osmý Vettel a devátá pozice patřila Giancarlovi.
Závod z pohledu týmu Renault
Giancarlo - 9. místo: "Opravdu se dnes omlouvám se za výsledek. Čtvrtá zatáčka druhého kola ovlivnila celý můj závod. Plánovali jsme strategii s jednou zastávkou, ale pak jsem se i přesto dokázal dostat s plnou nádrží i před kluky o dost lehčími, během mé stíhací jízdy skrze pole. Rychlost byla dnes výrazná a dokonce se mi podařilo předjet pár vozů vnějškem v zatáčce šest. Musel jsem si počínat agresivně. Takový jsem i byl, nicméně přesto jsem stále skončil mimo body. Nebýt toho smyku, mohl jsem dnes podle mého skončit šestý, zahodil jsem tak svou šanci. Výsledky těchto dvou závodů nejsou dobré, ovšem auto rychlost má a to je povzbuzující pro návratu do Evropy. Jdeme nyní tím správným směrem. Nyní tým čekají dva důležité závody. Jsem si jistý, že můžeme soupeřit s BMW a začít na něj stahovat naši ztrátu v šampionátu."
Heikki - 5. místo: "Byl to pro mě další výrazný výsledek, začíná se mi nyní docela dařit. Měl jsem dobrý start a ve chvíli, kdy ostatní vjížděli do zatáčky vnitřkem, brzdil jsem o něco později na vnějšku a podařilo se mi zdolat Räikkönena. Do prvních zastávek v boxech jsem ho udržel za sebou, a když tankoval spolu s Heidfeldem, snažil jsem se na to opravdu šlápnout a využít toho. Vlastně jsem si vůbec neuvědomil, že jsem vedl závod, dokud jsem nezajel do boxů. Bohužel, pneumatiky právě moc nefungovaly a já jsem ztratil jak na Heidfelda tak i Räikkönena jedoucích právě z boxů. Pokoušel jsem se zdolat ve čtvrté zatáčce Nicka, nedokázal jsem to ale, protože se mi začali drolit pneumatiky z toho, jak jsem za ním klouzal v aerodynamickém pytli. Stále jsem na něj ale tlačil. Když pak odstoupil, bylo to jen o tom vydržet v tempu a zajíždět vyrovnané časy. Vyvážení vozu bylo ale dobré na obou sadách pneumatik a bylo skvělé vidět, jak dokážeme bojovat s BMW čistě v rychlosti za závodních podmínek. Ferrari a McLaren jsou stále o krok napřed, nicméně s autem jdeme tím správným směrem. Pokud vydržíme nadále takto útočit, budeme pokračovat i v pokroku směrem dopředu."
Statistiky
Zastávky v boxech
Giancarlo | 36. kolo | 28.603 | - | - |
Heikki | 27. kolo | 25.610 | 47. kolo | 26.615 |
Top speed
Giancarlo | 334.9 |
Heikki | 334.6 |
Nejrychlejší kolo
Giancarlo | 1:14.009 | 67. kolo |
Heikki | 1:13.998 | 67. kolo |
Volba pneumatik
Giancarlo
1. úsek | 2. úsek | 3. úsek |
Soft | Medium | - |
1:14.556 | 1:14.009 | - |
35 kol | 37 kol | - |
Heikki
1. úsek | 2. úsek | 3. úsek |
Soft | Soft | Medium |
1:14.050 | 1:14.004 | 1:13.998 |
27 kol | 20 kol | 26 kol |