Skrytá tajemství F1 - tréninkový program
Je to už obehraná písnička… automobilové závodníky lidé považují za sportovce ne tak božsky čisté jako jsou hvězdy olympiád nebo vítězové Grand Slamu. Je to tím, že ve formuli 1 vděčí za výkony mnohem více špičkové technice, která podle mínění veřejnosti zajišťuje větší část jejich mistrovství, než přináší vývoj tenisové rakety nebo běžeckých bot. Ve skutečnosti je ale automobilový závodník vzorem fyzické zdatnosti – a to už pěknou řádku let. V sedmdesátých letech minulého století britská televize vysílala pořad nazvaný Superstars, v němž byla prověřována síla a vytrvalost tehdejších ikon světa sportu. Ne náhodou dosahovali automobiloví závodníci vedle sportovců z jiných disciplín výborných výsledků.
Ať už pilot dře sebevíc, existuje několik věcí, které ani kolo, cvičení, činky nebo veslovací trenažéry nenahradí: mladíci, kteří vstupují jako nováčci do světa formule 1, obvykle zjistí, že se jejich krk opotřebovává rychleji než pneumatiky jejich vozu – a svalstvo, které dokáže snést tu zátěž se jim může vyvinout jen při pravidelných jízdách v monopostech formule 1.
Stáj ING Renault si uvědomuje nutnost řádného výcviku pilotů tak, aby byli co nejlépe připraveni na svůj debut. Výcvikový řidičský program Renault, založený v roce 2002, se nezaměřuje jen na řízení. Jedná se spíše o komplexní tréninkový program, který zahrnuje všechny aspekty současného motoristického sportu, včetně například mediálního výcviku či intenzivní sportovní přípravy. Letos bylo vybráno pět jezdců – Brazilec Lucas di Grassi (22), který bude jezdit sérii GP2, což je jakási druhá liga formule 1, Francouz Romain Grosjean (20, F3 Euroseries), Ben Hanley z Velké Británie (22, Světová série Renault), Francouz Nelson Panciatici (18, formule Renault 2.0) a Dani Clos ze Španělska (18, F3 Euroseries).
V dalším sportovním životě musí každý prokázat dostatek rozhodnosti a iniciativy, aby tuto příležitost skutečně využil. Je ale rozhodně lepší, pokud závodníci hned na začátku získají správnou představu o náročnosti a požadavcích profesionálního motoristického sportu.
Mezi první absolventy tréninkového programu Renault patří i nováček týmu formule 1 ING Renault Heikki Kovalainen, jehož talent se během postupu z juniorských formulí do řad stáje F1 Renault, kde působil nejdříve jako zkušební jezdec, stále rozvíjel. Jen těžko bychom hledali lepší doklad užitečnosti a účinnosti tréninkového programu Renaultu.
Zdroj: ING