Uzávěra Jitravského sedla
Na nejvyšším bodu mezi Chrastavou a Libercem můžeme ze silnice zahlédnout až 4 objekty lehkého opevnění-to ale bývá málokdy. Většinou bývají skryty pod zelenými stromy nebo v mlze. Podívejme se ale na tuto uzávěru poněkud blíže.
Objekty jsou součástí úseku L1 Jitrava, který byl zadán 20.července 1937 firmě Karla Jarolímka ze Dvora Králové. Linie ve dvou sledech zajišťovala dvě komunikace-v Horním a Jitravském sedle. Pro obranu druhého jmenovaného byly projektováno 15 řopíků, 7 prvního sledu a 8 sledu druhého. Pokud jen zběžně prohlédneme seznam, nenajdeme nic zvláštního-samé typy „A“ a jedno“E“. Při srovnání data betonáže ale narazíme na první zajímavost-zatímco betonáž I. sledu proběhla v říjnu 1937, II. sled následoval až v září 1938. Konec úseku na úbočí Jitravského vrchu navíc nebyl dokončen ani v jednom sledu, firma stihla vybetonovat pouze skořápky. Typově zde nalezneme mimo A-220 všechny druhy „áček“. Typ A-120 je zastoupen hned třemi exempláři-zesíleným, šikmým a lomeným, A-200 je zase v šikmém provedení. Pokud se podíváme na historické fotografie, uvidíme palebné průseky na úbočí Jitravského vrchu a spojovací okopy mezi objekty v sedle. Bohužel na nich neuvidíme protitankovou překážku typu „C“, která byla také připravena. Osádky měly být ubytovány v chatě, která byla stavebně před dokončením a nalézala se poměrně těsně za linií.
Tolik poznatky vyčtené z různých materiálů. Pokud se nad těmito daty zamyslíme, můžeme si už udělat obrázek o stavebním provedení objektů. Zatímco I. linie se budovala v relativním poklidu roku 1937, závěr II. linie probíhal v hektickém období posledních dnů samostatného Československa. A co nás tedy čeká, pokud vyrazíme na prohlídku?
Objekty I. sledu v sedle byly stavebně dokončené. V centru obrany byly vybaveny celkem 4 lafetami, po kterých nalezneme šrouby nad střílnami. Ty byly vytrženy nad pravou střílnou v č.67. Otvory v konzolách dokazují montáž ventilátorů. O osazení pancéřových dveří zase svědčí drážky v omítce po západkách. Zajímavostí je osazení granátových skluzů opačně-tedy závěsem dolů. Vlevo pod svahem Vysoké se zachovala síť okopů spojující obě linie. Na úbočí Jitravského vrchu jsou zase mezi č.69 a 70 střelecké a pozorovací průseky. Druhý sled svědčí o přímo hektickém tempu při dokončování v září 1938. Ač byl objekt č.271 A-120Z betonován teprve 20.září, byl již opatřen omítkou. Vnitřek je demolován výbuchem, část pravé střílny je utržena, rovněž vchodová střílna chybí. Další dokladem rychlého tempa dokončování je i č. 269 A-200N šikmý, jehož betonáž proběhla 14.9. a má omítnutou čelní stěnu až na malý kus na pravém uchu u země. Další dva objekty zůstaly po betonáži. Na lomeném č.270 A-120N jsou zajímavě umístěné kapsy pro šrouby lapače v pravé-níže položené-místnosti,charakteristické pro tento typ. Nakonec ještě zmínka o skořápkách na úbočí Jitravského vrchu. Všechny jsou pěkně dochované a najdeme zde i jednu pěkně očištěnou pro lomený objekt č.276 A-140N. Nedaleko je kamenná zídka okopu. V I. sledu je rovněž jedna lomená skořápka, tentokrát zarostlá, a další očištěná pro objekt č. 72 typu E Netypicky je umístěna v týlu mezi objekty č. 70 a 71. U ní je zajímavostí použití jak distančních I-profilů, tak i betonových pilířků. Rozdíly ve stavebním provedení objektů z r. 1937 proti r.1938 jsou prezentovány ve II. sledu výduchy typu L, trubkami pro kabelové a vzdušné vedení telefonu a žlábky pro chlazení hlavní.
Pod úbočím Vysoké na kraji lesa se zachovala kamenná podezdívka a betonové stěny podsklepení chaty pro osádky LO č. 11
Na poměrně malém prostoru je tak k vidění základní typologie nejrozšířenějšího objektu našeho předválečného obranného systému. I když žádný nevybočuje ze standardního provedení, celek dokumentuje jeho vývoj a stavební provádění.
Nevyjasněný je zatím účel kamenného valu v sedle těsně pod vrcholem Vysoké u turistické značky. Mohutné navršení kamenů obtáčí ze dvou stran plošinku a u jeho úpatí jsou další,již menší, valy. Pro nějaké závěry zatím chybí jakékoli podklady.
Prameny :
J.Beneš, B.Hamák, J.Stejskal-Lužické hory
L.Stejskal,J.Stejskal-Drama 38
Vlastní průzkum 1997-2007
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář