Jdi na obsah Jdi na menu
 


Povinnosti traťových komisařů během dne

15. 7. 2009
1. Běžný den
Většina akcí začíná od 9:00 hod. Protože si však traťoví komisaři musí svůj úsek řádně připravit, je příchod na stanoviště vždy o jednu hodinu dříve, tedy v 8:00 hod.
Vedoucí postu nebo jeho zástupce určený pro daný den nahlásí dispečerovi hned při příchodu jména všech lidí, kteří ten den na stanovišti slouží a vyzvedne si oproti podpisu radiostanici.
Po převzetí radiostanice a nahlášení jmen opouští traťoví komisaři ihned startovní věž a odchází na své stanoviště. Tam se převléknou do pracovního oděvu a své stanoviště řádně připraví na nadcházející akci:
-                      zkontrolují a připraví signalizační vlajky a tabule, každý post musí mít následující vlajky a tabule:
-               žlutá vlajka (2x hlavní post a á 1x na mezipost)
-               bílá vlajka (1x hlavní post a á 1x pro mezipost)
-               žlutočervená pruhovaná vlajka (1x hlavní post a á 1x pro mezipost
-               červená vlajka (1x)
-               zelená vlajka (1x)
-               modrá vlajka (1x hlavní post a á 1x pro mezipost)
-               černá vlajka s oranžovým terčem + černá signalizační tabule a sada čísel (1x)
-               černá vlajka (pouze start)
-               černobílá šachovnicová vlajka (pouze start)
-                      zkontrolují a připraví hasící přístroje a rozmístí je na místa k tomu určená
-                      připraví si látku absorbující olej, aby ji mohli v případě potřeby urychleně vzít a použít,
-                      projdou si celý svůj úsek a zkontrolují stav trati, v případě potřeby jej vyčistí od kačírku, hlíny a jiných nečistot, vytrhají trávu mezi obrubníky, vytrhají vyrůstající šlahouny trávy v kačírku i mezi pneumatikami, když je kačírek vyházený až do trávy a zasahuje tím skoro až k trati, nahrabou jej zpět,
-                      před začátkem akce (zpravidla 10 minut před zahájením) se na výzvu dispečera při kontrole spojení a stavu trati ohlásí do vysílačky.
Během akce pak traťoví komisaři sledují svůj úsek trati a zajišťují pomocí hlášení dispečerovi, vlajkových signálů a zásahů bezpečný průběh akce. Za tímto účelem je zapotřebí, aby v každém okamžiku byli traťoví komisaři plně pozorní. Jakákoliv zařízení, která by mohla odvést jejich pozornost od sledování úseku (např. televize), jsou na stanovištích přísně zakázána.
Jakmile se na jejich úseku něco přihodí, musí být v první řadě nahlášeno dispečinku, co se stalo, dále musí být zajištěna signalizace a teprve poté následuje zásah. Při něm jsou traťoví komisaři nuceni jít na trať odstranit následky nějaké poruchy nebo nehody, a to i během dále probíhající akce. Nemohou tak nikdy učinit svévolně, ale pouze na pokyn z dispečinku.
Z hlediska bezpečnosti je základem pohybu po nebo podél trati chůze čelem proti směru jízdy, aby traťoví komisaři vždy viděli blížící se nebezpečí a stačili pak uhnout stranou. Dalším jezdcům pak mohou rukou ukázat, aby jeli více při druhé straně, když je jedna strana trati znečištěna nebo zatarasena nějakým závodním strojem. Další signál, který traťoví komisaři mohou používat, je ukázání hasicího přístroje. To se děje v takové chvíli, kdy se na závodním stroji objeví plameny nebo kouř a jezdec nebudí dojem, že by si takového poškození všiml.
Vždy, když je podezření na olej na trati, si s sebou TK berou sorbent a koště. Sypání je pak prováděno v tenké vrstvě (pouze jako poprašek), která je posléze důkladně rozetřena koštětem. U většího množství oleje se použijí savé utěrky a teprve poté sorbent. V  přestávce mezi jízdami se pak může nasáklý sorbent zamést stranou a v případě potřeby se nasype nový. Úkon se opakuje, dokud trať není čistá.
V případě poruchy nebo nehody je potřeba odtlačit stroj co nejrychleji z nebezpečné pozice. Pokud se jízda za tímto účelem přeruší, pomohou traťoví komisaři zapřáhnout vozidlo za odtah (popřípadě jej vyhrabat za pomocí lopat z kačírku) a ten potom pokračuje po trati k nejbližšímu nájezdu na vnitřní komunikaci. Motocykly se nakládají na vozík, kde ho TK pomohou uchytit za pomocí gum a kurt, aby se mohly bezpečně převézt. Jestliže motocykl nejde z hlubokého štěrku zdvihnout, použijí TK k tomuto účelu připravené popruhy. V případě, že to však situace vyžaduje a jízda se nepřeruší, je úkolem traťových komisařů odtlačit vozidlo stranou nebo motocykl nejkratší cestou do výřezu. Když nastane situace, že s motocyklem nejde manipulovat, umístí TK před takový stroj balík.
Může se stát, že stále probíhá jízda, ačkoliv došlo k nehodě motocyklů a na nějakém stanovišti leží zraněný jezdec (např. jízda je přerušena, ale kolem ještě dojíždí poslední jezdci). Výše zmíněný balík slouží zejména k takovému případu a umísťuje se prvotně před zraněného jezdce.
V momentě, kdy jsou motocykly nebo vozidla odklizeny z nebezpečné pozice, je úkolem traťových komisařů vyčistit trať pomocí košťat od štěrku, hlíny a jiných nečistot.
Po skončení akce uklidí traťoví komisaři všechno vybavení zpět do boudy, uzamknou jej a vrátí ve startovní věži svou radiostanici, popř. protokol o nějakém incidentu nebo použití hasicího přístroje.
Akce končí tehdy, kdy dispečer ohlásí, že jsou po poslední jízdě všechny závodní stroje zataženy. Do té doby akce probíhá a všichni traťoví komisaři budou na svých stanovištích v pracovních oděvech.
 
2. Závodní den
Doba příchodu traťových komisařů o závodním víkendu je stanovena stejným způsobem, jako při jakékoliv akci, tj. na jednu hodinu před zahájením akce, zpravidla tedy na 8:00 hod.
Stejně jako při ostatních akcích, i o závodním víkendu vedoucí postu nebo jeho zástupce určený pro daný den nahlásí dispečerovi hned při příchodu jména všech lidí, kteří ten den na stanovišti slouží a vyzvedne si oproti podpisu radiostanici. Hned poté odchází na stanoviště. Cílem je, aby se traťoví komisaři zdržovali ve startovní věži co nejméně, neboť během závodního víkendu je zde velký shon.
Příprava postů a mezipostů na závody:
-                      zkontrolovat a připravit signalizační vlajky a tabule pro všechny posty i meziposty (na mezipostech bude pouze žlutá, žlutočervená pruhovaná, bílá a modrá vlajka!!!),
-                      zkontrolovat a připravit hasicí přístroje a rozmístí je na místa k tomu určená,
-                      připravit látku absorbující olej pro všechny posty i meziposty, aby ji bylo možné v případě potřeby urychleně vzít a použít,
-                      projít celý úsek a zkontrolovat stav trati, v případě potřeby jej vyčistit od kačírku, hlíny a jiných nečistot, vytrhat trávu mezi obrubníky, vytrhat vyrůstající šlahouny trávy v kačírku i mezi pneumatikami, když je kačírek vyházený až do trávy a zasahuje tím skoro až k trati, nahrabat jej zpět,
Zpravidla 15 minut před zahájením oficiálního programu se provede pořadatelským vozidlem jedno nebo více inspekčních kol. V tom okamžiku už musí být všichni traťoví komisaři na svých stanovištích, která budou zaujímat během akce, tedy i na mezipostech! Každý post i mezipost pak během inspekčního kola signalizuje žlutou vlajkou v pohybu.
Ihned po inspekčním kole se zpravidla provádí uzávěra trati, taktéž pořadatelským vozidlem, ale tentokrát s vyvěšenou červenou vlajkou. Na všech postech se při ní signalizuje zelenou vlajkou v klidu.
Povinnosti traťových komisařů jsou pak po celý den stejné, jak už bylo popsáno v předchozí kapitole: pozorně sledovat svůj úsek, zajišťovat signalizaci, informovat včas o všech nehodách, poruchách a jiných incidentech řídící stanoviště a samozřejmě rychle a profesionálně provádět zásah na trati. V této souvislosti je nutné zdůraznit hovorovou kázeň v radiostanicích. Traťoví komisaři jsou sice vztyčným bodem mezi děním na trati a dispečinkem, to ale neznamená, že rozhodují o tom, jakým způsobem se akce řídí. Jsou totiž jen jednou z mnoha kontrolních a záchranných složek, které všechny podléhají řídícímu stanovišti, tedy dispečinku. Odtud během závodního víkendu působí vedení závodu, tj. ředitel závodu, jeho odpovědný zástupce a minimálně jeden sportovní komisař. Ti předávají prostřednictvím dispečera pokyny pro to, co a jakým způsobem se má právě udělat. Proto není vhodné o takových rozhodnutích diskutovat, ale plnit je!
Uveďme si příklady některých situací, které mohou teoreticky nastat:
Příklad 1 – zastavení pro poruchu
Hlášení: Na úseku 1 zastavila na výstřelu motorka pro poruchu. Je to startovní číslo 55.
Signalizace: Je signalizováno žlutou vlajkou v pohybu na postu č. 13, 14, 1.
Zásah: Jestliže jsou na stanovišti dva nebo více traťových komisařů, jeden zajišťuje signalizaci a další už mohou jít ke stroji, zjistit, zda je zapotřebí odtah, popřípadě pomohou odtlačit stroj do výřezu. Pokud je stanoviště osazeno pouze jedním traťovým komisařem, musí být v první řadě provedeno hlášení, zajištěna signalizace a ke stroji jde traťový komisař podle rozhodnutí dispečera.
Příklad 2 – výjezd bez pádu (pokračuje pomalu zpět k trati)
Hlášení: Na úseku 2 jedno vyjetí bez pádu, startovní číslo 55 a bude pokračovat. …v momentě, kdy se jezdec vrátí na trať… Úsek 2 čistej, odjel.
Signalizace: Žádná
Zásah: Žádný
Příklad 3 – Výjezd bez pádu (zůstal stát v kačírku)
Hlášení: Na úseku 3 jedno vyjetí bez pádu, zůstal stát v kačírku na výstřelu, je to startovní číslo 55.
Signalizace: Je signalizováno žlutou vlajkou v pohybu na úseku 1, 2, 3.
Zásah: Jestliže jsou na stanovišti dva nebo více traťových komisařů, jeden zajišťuje signalizaci a další už mohou jít ke stroji, zjistit, zda je zapotřebí odtah, popřípadě pomohou odtlačit stroj do výřezu. Pokud je stanoviště osazeno pouze jedním traťovým komisařem, musí být v první řadě provedeno hlášení, zajištěna signalizace a ke stroji jde traťový komisař podle rozhodnutí dispečera.
POZOR: Jakmile je vozidlo technikou odstraňováno z nebezpečné pozice (např. vytahováno z kačírku) a stane se, že tímto tažením jezdec nastartuje, musí pak jezdec znovu svůj motor vypnout a nastartovat startérem ve vozidle, jinak je to kvalifikováno jako cizí pomoc a penalizováno ředitelstvím závodu. Traťoví komisaři vždy hlásí, zda byl motor během vyprošťování v klidu nebo v chodu a pokud byl v klidu, zda jezdec nastartoval poté sám nebo nastartoval při vytahování.
Příklad 4 – Pád bez zranění
Hlášení: Na úseku 4 pád, jezdec v pořádku, motorka v trati. Je to startovní číslo 55.
Signalizace: Je signalizováno žlutou vlajkou v pohybu na úsecích č.4, č.3 a č.2.
Zásah: Jestliže jsou na stanovišti dva nebo více traťových komisařů, jeden zajišťuje signalizaci a další už mohou jít ke stroji, zjistit, zda je zapotřebí odtah, popřípadě pomohou odtlačit stroj do výřezu. S sebou si pro jistotu berou látku absorbující olej a koště, aby mohli zneškodnit případné nečistoty. Pokud je stanoviště osazeno pouze jedním traťovým komisařem, musí být v první řadě provedeno hlášení, zajištěna signalizace a ke stroji jde traťový komisař podle rozhodnutí dispečera. …když jde stroj znovu nastartovat a jezdec odjede nebo je naložen na odtah a posléze s odtahem odjíždí, následuje ještě hlášení…úsek 4 čistej, odjel.
Příklad 5 – Pád se zraněním
Hlášení: Na úseku 5 pád, jezdec zůstal ležet, motorka v trati. Je to startovní číslo 55.
Signalizace: Je signalizováno žlutou vlajkou v pohybu na úsecích č.5, č.4 a č.3.
Zásah: Jestliže jsou na stanovišti dva nebo více traťových komisařů, jeden zajišťuje signalizaci a další už mohou jít na místo nehody. Pakliže jezdec zůstal ležet, neměli by s ním traťoví komisaři hýbat, ale měli by počkat na odbornou pomoc. Po příjezdu doktora jsou mu k ruce, aby pomohli s jezdcem manipulovat. Dále odklidí stroj a všechny nečistoty z trati, popř. zasypou olejové skvrny (opět si za tímto účelem již berou sorbent a koště s sebou). Pokud je stanoviště osazeno pouze jedním traťovým komisařem, musí být v první řadě provedeno hlášení, zajištěna signalizace a ke stroji jde traťový komisař podle rozhodnutí dispečera. Ten zpravidla rozhodne v takovém případě o přerušení závodu nebo tréninku vyvěšením červených vlajek. …Když je trať uklizená a všechny zásahové vozy včetně odtahu odjely, nahlásí traťoví komisaři dispečerovi…úsek 5 čistej.
Příklad 6 – kontakt vozidel
Hlášení: Na úseku 6 kontakt startovního čísla 55 do startovního čísla 44. V tomto případě je zapotřebí hlásit vždy všechny kontakty, i když si traťoví komisaři nejsou jisti startovním číslem. V takovém případě pak může vypadat hlášení i takto: Na úseku 6 kontakt bíločervené Alfy Romeo do startovního čísla 55, startovní číslo Alfy jsem neviděl. Sportovní komisaři pak mají alespoň nějaký podklad, podle kterého mohou určit ze záznamu kamer zpětně startovní číslo Alfy.
Signalizace: Žádná
Zásah: Žádný
Příklad 7 – Nehoda vozidla (otočení na střechu)
Hlášení: Na úseku 7 panna – orel, startovní číslo 55, je v kačírku na výstřelu.
Signalizace: Dvě žluté vlajky v pohybu na úseku č. 7.
Zásah: V tomto případě okamžitě vyjíždí na daný úsek vozidlo RTP i sanitní vůz, takže po nahlášení situace dispečerovi a zajištění signalizace jsou traťoví komisaři povinni jít pomoci s odstraněním pozůstatků havárie. Uklízí trať, pomáhají odtáhnout vozidlo nebo jej naložit na plošinu, popř. odstraňují olejové stopy.
Příklad 8 – Průjezd retardérem
Průjezd retardérem je velmi důležité sledovat, neboť jím může být dosažen rychlejší čas nebo lepší pozice v závodu a takový prohřešek vůči řádům musí být penalizován. Jezdec, který tuto únikovou zónu použije, je povinen zpomalit a projet retardérem takovým způsobem, aby nezískal jakoukoliv časovou či vzdálenostní výhodu vůči ostatním jezdcům. Při opětovném zařazování do startovního pole po průjezdu retardérem je jezdec povinen zařadit se na svou původní nebo horší pozici, než kterou zaujímal před jeho průjezdem, nejpozději do úrovně stanoviště traťových komisařů č. 3.
Příklad 8a – stejná pozice
Hlášení postu č. 1: „Startovní číslo 55 průjezd retardérem, ve formaci tří vozů byl před průjezdem na druhém místě.“
Hlášení post č. 2: „Startovní číslo 55 výjezd z retardéru, vrátil se do formace na původní pozici – nezískal výhodu.“
Hlášení post č. 3: Nehlásí nic.
Příklad 8b – horší pozice
Hlášení post č. 1: „Startovní číslo 55 průjezd retardérem, ve formaci tří vozů byl před průjezdem na druhém místě.“
Hlášení post č. 2: „Startovní číslo 55 výjezd z retardéru, vrátil se do formace na třetí pozici – nezískal výhodu.“
Hlášení post č. 3: Nehlásí nic.
Příklad 8c – lepší pozice, ale nechal se opět předjet
Hlášení post č. 1: „Startovní číslo 55 průjezd retardérem, ve formaci tří vozů byl před průjezdem na druhém místě.“
Hlášení post č. 2: „Startovní číslo 55 výjezd z retardéru, vrátil se do formace na první pozici – získal výhodu.“
Hlášení post č. 3: „Startovní číslo 55 se vrátil na svou původní pozici.“
Příklad 8d – lepší pozice a tu si i zachoval
Hlášení post č. 1: „Startovní číslo 55 průjezd retardérem, ve formaci tří vozů byl před průjezdem na druhém místě.“
Hlášení post č. 2: „Startovní číslo 55 výjezd z retardéru, vrátil se do formace na první pozici – získal výhodu.“
Hlášení post č. 3: „Startovní číslo 55 je stále ve formaci na první pozici.“
O všech incidentech píší traťoví komisaři protokoly, které jsou pak pro možnost dalšího použití evidovány. Jak má vypadat správně vyplněný protokol se dočtete v kapitole „Přílohy“.
Ukončení akce opět ohlásí dispečer. Traťoví komisaři pak uklidí a zamknou všechno vybavení na svém stanovišti, odevzdají radiostanice a předají řádně vyplněné protokoly. Pakliže na určitém stanovišti nastane během dne nějaký incident, vedoucí daného stanoviště zůstává pro potřeby sportovních komisařů ještě o něco déle, aby o incidentu mohl vypovědět. Teprve když ředitelství závodu uzná, že už jej nebude potřebovat, pak i pro něj akce končí.
3. Vaky
Jak již bylo řečeno, součástí vybavení trati jsou i obrubníky, štěrkopískové zóny a ochranné bariéry. Úkolem traťových komisařů je se o tyto součásti starat. Každý úsek zodpovídá za to, aby byla vždy vytrhána tráva mezi obrubníky a vysoká tráva vyrůstající v kačírku a pneumatikách. Když kačírek zasahuje až k trati, musí jej traťoví komisaři odhrabat, aby mezi štěrkopískovou zónou a tratí zůstal zachován zelený pruh trávy. Rozbité vaky nahradí novými a rozbité pylony pneumatik nahlásí na startovní věži, aby mohly být vyměněny.
Tím ovšem starost o ochranné bariéry zdaleka nekončí! Automobilové závody mají jiné nároky na bezpečnost, proto jsou vaky vždy před automobilovými závody odstraněny a zůstávají pouze pylony pneumatik. Na konci akce se potom vaky vracejí zpět na svá původní místa. Je povinností traťových komisařů z daného úseku, aby svůj úsek takto připravili, a je nutné s tím počítat dopředu. Nesmí se stát, že skončí akce a traťoví komisaři odejdou domů, aniž by svůj úsek takto připravili na nadcházející den!!! Pomoc úseků, na kterých vaky nejsou, sice není povinná, ale předpokládá se, neboť vaky nejsou zrovna lehké a manipulace s nimi je náročná.