Stavba C-130 a pokus o dva zálety
Tak na jaře 2010 mi přišla krabice, do které bych se bez problémů vešel i já a to i s batohem. Po objednání to bylo doma za dva dny. Balík opět bez poškození a precizně zabalen ve dvou obalech z vlnité lepenky - to by snad ani poškosit nešlo. V klidu tedy začínám rozřezávat folie, horní a poté spodní krabici. Po chvíli už je vidět zabalený trup a křídla. Tak začnu tím lepším.
Křídla jsou velice pěkně na první pohled postavena. Pod klapkami ovšem není balza vůbec nabarvena, takžre při vyklopení klapek koukám na holou balzu - no malá chybička se vloudí, to je nepodstatný detail. Ošetření (natření) bude otázkou pár minut. Směrovka a obě půlky výškovky jsou také hezky a bezchybně provedeny. No a dávám se do vybalování trupu a začíná rozčarování, které záhy přeroste v něco, co se nedá slušně pojmenovat.
Límec směrovky na trupu je na obou krajích natržen a nestačím se divit !!!!! Ve všech katalozích je psáno "trup tvoří vytvarovaná balsa do formy, vyztužená uhlíkem". Ve skutečnosti je trup postaven doslova na pár příčkách, pár nosníků a dvou uhlíkových kulatinách. Zbytek - povrch je výliskem z ABS.
Je to taková dvoumetrová pet-lahev, která je na povrchu hrbatá a aby toho nebylo málo, ještě ke všemu se různě bortí ! V první chvíli a značném rozezlení mám chuť to vše zase nacpat do krabice a poslat zpět. Tak toto budu asi za ty peníze rozdýchávat hezky dlouho. Podle mne je text "trup tvoří vytvarovaná balsa do formy, vyztužená uhlíkem" na webovkách prodejců klamavá informace a zboží tedy neodpovídá deklarovanému provedení a zdaleka ani deklarované kvalitě. Volám kamaráda - modeláře a po společné prohlídce trupu se shodujeme na tom, že takovou fušeřinu jsme ani jeden ještě neviděli.
Začínáme vybalovat gondoly motorů a přídavné nádrže pod křídla. To samé jako trup, jen s tím rozdílem, že gondoly motorů jsou malé a "neprohýbají" se při doteku. Jinak opět hrbaté jako ......... No a poslední perlička jsou podvěsné nádrže, tvořené ze dvou půlek zase ABS. V místě spojení půlek značné nepřesnosti a i díry. Překližková deska - vlastní podvěs je zalepena jen u horního lemu, takže se to celé "mrmlá" ze strany na stranu.
Závěr z provedení ARF stavebnice ať si každý udělá sám. A kdo nevěří, a má možnost si stavebnici před koupí prohlédnout - vřele doporučuji !! Já už bych to znovu rozhodně nekoupil.
Nu což, chtěl jsem čtyřmotorák, mám ho. Ale je to poslední ARF model, který jsem bez předchozí prohlídky rovnou u prodejce koupil.
Trošku odbočím. Viděl jsem provedení DC-6, který dodává RCM PELIKÁN. Tomu říkám ARF MODEL s velkým M. Krásná čistá práce, není co vytknout, lze jen pochválit. Docela mne mrzí, že jsem raději nezvolil Dakotu.
Tak začíná stavba. Do křídel jsem nainstaloval kabeláž pro motory a serva. To šlo jako na drátku. Pak je potřeba zalepit všechny panty - také bez sebemenších potíží. No a jako perličku jsem si ještě udělal na konce majáková světla než křídla definitivně ustrojím. Ještě jsou v plánu přistávací světlomety, ale ty doplním případně později. A jako poslední zabarvuji pod odštěpnými klapkami hluchý prostor na bílo.
V a S stačí pouze zalepit panty a je hotovo. Do gondol motorů musím udělat redukce na přichycení motorů. Jediné, co se mi nepodařilo sehnat je duralová tyč 10mm a tak je redukce sice z desítky, ale závitové tyče. Hmotnost redukce mne překvapila - je to o polovinu lehčí, než originál lože na spalovák. Montuji AXI2826/12 a regulátory SPIN66 do každé gondoly, přidělám vrtule a ještě měním originál kužely za lehčí a motorové jednotky jsou hotové.
Přišroubování gondol ke křídlu jde trošku hůř. Díra gondoly a otvor v křídle na sebe poněkud nepasují a tak to chce trošku hrubšího násilí. No a jako poslední perličku - přídavné nádrže - nejprve musím nějak upravit, než je přilepím ke křídlu. Po prosvícení ABS nádrží jsem zjistil, že překližkový držál zasahuje až dolů, avšak není nijak přilepen k ABS. Nezbývá nic jiného, než na horní straně nádrže vyfrézovat 6mm dirku pro vsunutí trubičky a nádrž uprostřed "vyfouknout" nízkoexpanzní pěnou. Nic chytřejšího mne nenapadlo. Druhý den provádím test třepání se nádrže a vše je v pořádku. Přídavné nádrže mohu zalepit ke křídlu. Lehké probroušení zámku v křídle a přídavné nádrže jsou zasunuty. Další nemilé překvapení. Rádius spodku křídla a držáku pomocné nádrže jsou poněkud, spíše přesněji řečeno dost odlišné, takže jsou vidět mezery v místě napojení. Jsou dvě možnosti. Buď probrousím držák nádrže a zase nebudou držet zámky v křídle a nebo to nechám a později zakamufluji tenkou bílou samolepící folií. Vzhledem k provedení stavebnice jako celku volím druhou, méně náročnější variantu. Z metru se na to stejně nedá koukat a z desti už to nebude vidět.
Ustrojené křídlo jsem dal na váhu a poněkud mi spadla brada. Váží to skoro dvě kila. Samotné křídlo něco okolo 700g. Ostatně tady je tabulka, jak jsem to zvážíl při vyndání z krabice :
křídlo L | 709 |
křídlo P | 712 |
SOP | 148 |
VOP P | 99 |
VOP L | 103 |
Podvěs 2x | 156 |
Trubky | 242 |
TRUP | 1866 |
kryt kabiny | 61 |
podvozek | 275 |
kola 6x | 225 |
kužely 4x | 150 |
gondoly 4x | 504 |
bižuterie | 225 |
Osazení :
8 x HS485 HB
4 x AXI 2826/12
4 x APC 12*6E
4 x JETI SPIN 66 OPTO
4 x Li-Pol ZIPPY 4S 3000mAh
Přijímač DUPLEX R10 + RSAT
Palubní aku 4S ENELOP 2000 + 4S NIMH 2100
Všechny nosné plochy jsou hotové. Jde se na tu petku.
Jako první jdu namontovat podvozek. Trup se na dotek v různých místech prolamuje a nerad bych, aby to zase někde prasklo dál. Natržené ABS u směrovky jsem podlepil kousky milimetrové překližky. Ocas modelu má jen jedno malé kruhové "žebro" a tak to musím taky vzít pěnou. Jinak se toho nedá pomalu ani dotknout, aniž by nenastala deformace ABS. Po vyfouknutí se to celé zase naopak zakulatilo a tak musím pěnu vydlabat a vymyslet jinou technologii.... Tak jsem na různá místa přicvakl svorky a různě je vypodložil, abych zachoval tvar ocasu. Jemně vyfoukl a musím den počkat na vytvrdnutí pěny. Tentokrát už se povedlo, ABS si zachovalo původní tvar. Můj komentář při této akci je nepublikovatelný.
2.9.2010
Tak jsem éro pomalu dopracoval a jel to na letiště vyzkoušet s rozhodnutím, že si jen zajezdím po zemi. A nevydržel jsem to - ve fotogalerii je výsledek. Nebudu lhát, bylo to na ruce a hlavně na moji hlavu ......... úmrtí v hangáru = 2 dny volna.
No a jak k tomu došlo ? Těžko odhadovat. Otočil jsem herkula na dráze k západu a proti větru. Foukalo přesně v ose dráhy a tak jsem si řekl, že jej zvednu asi metr nad dráhu a pak zase přistanu. Přidal jsem plyn něco málo přes půlku, motory se rozjely a Herkules se po krátkém rozjezdu krásně vznesl nad dráhu. Jenže začal klonit doleva a tak jsem pomalu dával kontra a skoro nic se nedělo. Okamžitě stahuji motory, C-130 je ve výšce něco okolo dvou metrů a stále kloní levou. Po chvilce už mám páku křidélek na doraz a snažím se alespoň nějak rozumně model dostat dolů. Přistání, jestli se tomu dá tak říkat - škrtnutí o křídlo, několik prasknutí a jsme dole. Jdu fofrem odpojit LiPoly a začínám kontrololovat škody. Z levého křídla ulétla přídavná nádrž - není se co divit, držela na dvou 10 mm páscích třívrstvé "překližky", to se dalo čekat. Na pravém křídle je pryč vnější motorová gondola - poněkud se to celé rozebralo, příčky jsou nepolámané, jen to původní lepení nevydrželo. V a S jsou netknuté.
No a trup je až za centroplán na šrot ! Při takovémto přistání by určitě normální poctivě udělaný trup taky asi někde praskl, ale toto ...... Dvě uhlíkové trubičky na bocích trupu jdou vytáhnout lehce ven nepoškozené rukou, příčky se volně pohybují po dvou nosnících, takže to pohromadě v podstatě držel akorát ten plastový obal. Závěr, ať si každý udělá sám. No a tom nejzajímavější je na vraku uražené táhlo pravé výškovky. Doma jsem jej prohlížel pod lupou a vypadá, že je na spodku odřené od asfaltové dráhy. Tak jsem si ten vrak trupu doma dal na desku a zkoušel jej naklánět čumákem nahoru, jako při startu - páky táhel S a V se dotýkají desky. Tak si myslím, že ohledně příčin havárie je asi celkem jasno. Ulétla páka P výškovky, pravá půlka klapky V spadla dolů, při malých výchylkách křidélek jsem to již nepřetlačil zpátky a bylo vymalováno.
Zametli jsme to s Vaškem do auta a trup již kompletně předělávám na poctivý konstrukční a potažený balzou, jak to píše prodejce ?!?!? Tak uvidíme.
4.3.2011
Druhý pokus o zálet skončil stejně jako první, ovšem s výsledkem totální likvidace letadla. Po startu opět klonění do leva, tak jsem dával plnou pravou K+S a C-130 letěl jakžtakž rovně, jenže při sebemenším ubrání výchylek a snaze udělat alespoň mírnou zatáčku opět nekompromisně nabral směr do levé vývrtky, tak jsem stáhl motory a snažil se jej navést na zem s minimální případnou škodou, jenže .... výsledek je ve fotogalerii. Po stažení motoru okamžitě levá vývrtka a ani z několika desítek metrů výšky se už z vývrtky C-130 nedostal. Tak jsme to zametli do pytle a zase mám o čem přemýšlet. Určitě jsem měl těžiště hodně vzadu, neb bylo nutné hodně tlačit pro vodorovný let, leč těžiště bylo přesně podle návodu. Ach jo .....
Náhledy fotografií ze složky C-130HERCULES