Stavba, létání
Tak se mi trošku zastesklo po větroni. Po brouzdání na netových obchodech a bazarech jsem objevil hezkou čtyřmetrovku DG-808S i s pylonem pro motor. Výroba jak jinak, než ....
Hmotnost rozumná, do auta se také vejde a prakticky všechno vybavení už jsem měl doma, tak proč do toho nejít.
Po vybalení kontrola všeho - bez poškození. Tak jsem si to narovnal na zem a několik minut "se kochal" tou krásou. Trup (povrch) je tedy opravdu precizně zpracován, horší je to uvnitř. Překližkové přepážky jsou lepené pouze k jedné půlce trupu a mezi tou druhou a přepážkami je cca 2-3 mm díra. Tak dlouhé a hubené ruce na opravu - přilepení - tedy opravdu nemám. Příďové kolo, respektive to, co je zalepeno v trupu je nepoužitelné ! Šmajdá a hlavně se vrklá na všechny strany a dře o laminát trupu. Vylámal jsem všechny jeho držáky, koupil normální gumové 72mm a předělal komplet držák z Al. trámečků a vymezil stranové vůle. To celé jsem přišrouboval do trupu čtyřmi šrouby M3x40. Ještě jsem musel poněkud prodloužit otvor kola, aby maximálně koukalo pod trup. Další akcí byla montáž táhel směrovky. Po několika nezdařených pokusech umístit lanovody jsem to vzdal a nechal původní dráty "letmo" v trupu. Výstupní otvory v zádi trupu jsou bohužel tak blízko u směrovky, že lanko a nebo i drát se "zařezával" do vodící trubičky a celé se to kroutilo a neúměrně zvětšovalo přestavné síly při pohybu směrovky.
Docela výživné je také dostat kabel od serva výškovky do přídě trupu. Matička na provázku selhala. To výrobce taky vůbec neřeší. Další akce v trupu byla vymyslet držák na baterky. To výrobce opět pominul, ale je otázkou, jestli není výhodnější si udělat nějakou misku sám, než předělávat již vlepené lože na baterku, která není doma v šuplíku. Jsem pro první variantu a jestli to byl při výrobě záměr, tak to jen chválím. Jako poslední jsem instaloval vlečný háček na špici trupu - není součástí ARF.
A jde se na křídla. Tady jsem zůstal docela zírat. "Přilepte serva do plastové misky oboustrannou lepící páskou". Tak to je tedy opravdu u čtyřmetrovky odvaha ! Původní výlisky z ABS jsem tedy ihned hodil do šuplíku a udělal klasické destičky z 1mm překližky+trámky k přichycení serv. Rohy otvorů pro serva v křídlech jsem ještě pro jistotu zesílil 3mm překližkou pro dokonalé přichycení destiček se servy pomocí šroubků. Konce křídel (asi 400 mm) jsem na tvrdo slepil s hlavním křídlem a vložil ještě kousky uhlíkových tyček. V návodu jsou dva pásky sklotextitu na každé půlce křídla, skutečnost je pouze jeden. Na druhý chybí vodící otvor, navíc sklotextit je dlouhý poze necelých 50 mm, v křídle jsou mělké šachty a jako rozebiratelný spoj jsem to moc nepochopil. Vinglety jsou našroubovány na závit M4 do křídla a zajištěny samolepou. Křídla jsou hotová, tedy skoro. Tradičně je potřeba zapnou žehličku a přežehlit a napnout "oracover". Na některých místech se mi však něco lepí na teflon žehličky ... Tam, kde nestačila folie - místy náběžka - je balzový potah zamalovaná bílou barvou ?!?, jako fór dost dobrý. Je ale nutno podotknout, že je to zaretušováno tak precizně, že je tento efekt vidět až při důkladné prohlídce křídla.
Křídla jsou hotová a tak to jdu dovážit. Jako palubní aku mám vpředu čtyřčlánek NICD a pohonné aku 2 kusy 5S 2200mAh z F-16, to abych zase nemusel pořizovat další baterky. Jěště jsem zapoměl na montáž motoru. Podle nákresu bez jakékoliv kóty jsem namontoval pylon a regulátor. Pod regulátor je nutné opět udělat destičku z překližky se suchým zipem pro jeho přichycení k trupu. U reglu (TURNIGY 60A) je nutné prodloužit motorové kabely o 6cm, jinak montáž bez potíží. Samozřejmě jsem musel pro svoji variantu umístění lipolek prodloužit a zdvojit i přívody k reglu.
A teď tedy k tomu dovažování. Po první kontrole těžiště to zase není tak strašné. Za necelou hodinu je hotovo - ve špici je cca 240g olova a těžiště jsem dal raději na 55 mm od náběžky (návod doporučuje 60 mm), ale známe se ..... No a když už to mám na stole komplet, tak ještě změřím motor. S vrtulí APC 10x5 E to bere 30A, takže spokojenost.
Ještě jsem zapoměl na kabinu. Doporučuji v zadní části neořezávat podle prolisu, ale nechat si tak 3-4 mm navíc. Kabina se asi při lisování na délku trošku scvrkla a tudíž mám v její zadní části dost velkou a nevzhlednou mezeru. Díly kabiny mám slepeny pomocí kontaktního lepidla na polystyren (obdoba alkaprenu, jen to není nijak agresivní). Kabinu mám zatím přichycenu k trupu samolepkou, verze na gumičku se mi nelíbí. Až si párkrát zkusíte laparoskopicky spojit háčky křídel gumičkou při minimálním přístupu k háčkům, tak pochopíte proč.
Po necelých 14 dnech stavby a úprav je definitivně hotovo a můžu jet zítra na letiště.
OSAZENÍ MODELU
5 x HK929MG (křidélka, klapky, výškovka)
1 x HS422 směrovka
1 x HS485HB vlečný háček
motor TURNIGY C3548-800 + vrtule APC 10x5 E
regulátor TURNIGY SENTRY 60A
palubní aku NICD 1800mAh
pohonné aku 2 x 5S 2200mAh TURNIGY 30-40C
8.3.2011 Odpoledne nakládám auto svými a Honzovými modely a šupem na letiště. Docela dost fouká a tak jsem jen ustrojil DG-808S a dal si jeden skok s kombatem pro zjištění letových podmínek. Vítr by snad ani tolik nevadil, jenže to strašně drncá, turbulence všude. Honza mi mezitím udělá pár fotek větroně a oba musíme bohužel konstatovat, že povrch křídel je při slunečním svitu značně pod folií hrbatý. Asi došel tmel, ale při pohledu na čtyřmetrovku ze čtyř metrů už to pomalu mizí.
Po delší psychické přípravě jsem ustrojil do paluby baterky, Honza mi ještě jednou pro jistotu zkontroloval správnost výchylek a už to neseme na dráhu. Poslední fotka na asfaltu a začínám přidávat na motoru. Honza nadhodil křídlo, dávám plnej a se větroň díky umístění motoru na pylonu naklápí vpřed a drhne o spodek kabiny. Okamžitě přitahuji V, větroň se umravnil a po krátkém rozjezdu se odlepuje od dráhy. Dávám zpět jen trošku výškovky a připravuji se na další případnou jobovku, ale nic nepřichází. Větroň nádherně a rovně stoupá, tak jsem opravdu lehce dotrimoval směrovku a začínám točit první levou. Model se ladně a poslušně pomalu otáčí. Tak to je paráda. Po shlédnutí videa od výrobce to vypadalo na docela slušný oštěp, ale DG-808S mne značně překvapil příjemným ovládáním a velmi kultivovaným letovým projevem. I rychlost v bezmotorovém letu je velmi příznivá a ani to nemá snahu někam padat. No a maketový svist křídel tomu všemu jen dodává tu pověstnou třešničku na dortu. Škoda, že počasí nepřeje termickému proudění, ale i tak má model velmi slušnou klouzavost.
Tak si zkusím první přistání. Po levé zatáčce rovnám nad trávu proti větru a co Vám budu povídat, pohádka. Jsem dole. Tak jsme to zkontrolovali, vše drží a hned větroně dávám na asfalt a jdu na druhý start, tentokrát už s plnou výškovkou od začátku. Po krátkém a nádherném rozjezdu je větroň opět ve vzduchu, nastoupám větší výšku a zkouším klapky. DG se pěkně zpomalil, ale pokračuje ve stabilním a perfektně ovladatelném letu. Na druhé přistání už dávám trochu klapek a zase to sedá jako do peřin. Tak jsem si dal samou radostí hned třetí skok a snažím se najít alespoň nějakou malou bublinu. Místy to lehce kopne, ale to je vše. Po několika minutách potřetí perfektně sedám. Následuje opět kontrola paluby a pohonných LI-POL. V baterkách je něco okolo 40% a to jsem motor docela honil, odhaduji tak deset minut motorového letu.
Začíná se pomalu smrákat, tak si ještě vezmu jednou kombata, ale už na létání není skoro vidět. Balíme a spokojeně odjíždíme domů.
10.3.2011 Je čas na dodělání makety. Konce křídel - vinglety jsem nastříkal červeně sytou barvou, udělal proužek té samé barvy na směrovku pro lepší čitelnost modelu a samozřejmě polepil trup originálními samolepkami. Škoda, že na křídla výrobce nic nedává a tak jsem si musel nechat samolepy vyřezat sám.
No a co závěrem. DG-808S patří podle mého skromného názoru mezi ty povedenější ARF stavebnice a pokud se prokoušete úspěšně pře-dostavbou, tak se Vám model odvděčí velmi příjemným maketovým projevem při létání a perfektní ovladatelností.
17.3.2011 Po nedělním létání, kdy už to docela slušně nosilo musím něco málo dodělat a předělat. Dodělání se týká pouze zprovoznění brzd klapky-křidélka, to je jednoduše řešitelné díky nastavení vysílače. A předělávka - opět musím předělat příďové kolo, respektive vyměnit za ještě větší o průměru 73mm. Po několika opravdu lehkých přistáních na travnatou plochu (respektive na to, co z travnaté plochy zbylo po tuhé zimě) opět spodek kabiny utrpěl nějaké ty odřeniny i přes instalaci plastové oděrky a bylo by škoda takto hezký stroj zbytečně devastovat.
A samotné létání - není co dodat - dvěma slovy : maximální spokojenost.
Náhledy fotografií ze složky DG-808S