Jdi na obsah Jdi na menu
 


Druhá plavba kolem světa – den osmdesátý čtvrtý

Druhá plavba kolem světa – den osmdesátý čtvrtý

 

12.týden, do konce zbývá 43 dnů, dvě třetiny plavby máme za sebou

Středa 30.3.2016 - 12.týden

Trasa: Hongkong, Čína (podruhé)

article preview

Druhá plavba kolem světa – den osmdesátý čtvrtý

 

12.týden, do konce zbývá 43 dnů, dvě třetiny plavby máme za sebou

Středa 30.3.2016 - 12.týden

Trasa: Hongkong, Čína (podruhé)

 

Zajímavosti z Wikipedie

Hongkong (čínsky v českém přepisu Siang-kang, pchin-jinem Xiānggǎng, znaky 香港, kantonsky Hèung-gáwng, doslova Voňavý přístav) je čínské město a region ležící na pobřeží Jihočínského moře. Hongkong je významné ekonomické a obchodní centrum. Patří mezi nejhustěji osídlené oblasti světa. Oficiální název regionu je Zvláštní správní oblast Čínské lidové republiky Hongkong (čínsky v českém přepisu Čung-chua žen-min kung-che-kuo Siang-kang tche-pie sing-čeng-čchü, znaky 中華人民共和國香港特別行政區, anglicky Hong Kong Special Administrative Region of the People's Republic of China) a patří mezi zvláštní správní oblasti Čínské lidové republiky. Podle ústavy se Hongkong těší vysokému stupni autonomie, pouze za mezinárodní politiku a ozbrojené síly zodpovídá centrální vláda v Pekingu.

Historie. Hongkong byl osídlen již od neolitu. První Evropan, který toto místo navštívil, byl portugalský mořeplavec Jorge Álvares v roce 1513. Portugalci poté zřídili obchodní stanici v sousedním Macau.

Britská nadvláda. Roku 1699 začala v Číně obchodovat britská Východoindická společnost. V Evropě byla v té době velká poptávka po čínském zboží, naopak v Číně po evropském jen velmi malá, Číňané vyžadovali po Evropanech za své zboží (hedvábí, porcelán, čaj) platby ve stříbře. Britové tak začali do Číny nejprve dovážet a později pašovat ve velkém opium, které produkovali ve svých koloniích v Indii. Drogově závislých na opiu v Číně rapidně přibývalo. V roce 1839, kdy jich byly podle odhadů již 2 miliony, komisař Lin z pověření čínského císaře rázně zakročil a nechal zatknout 1 600 čínských překupníků a zabavit a zničit přes 1 000 tun opia. Tato opatření dala podnět k první opiové válce - Britové vyslali do Číny válečné loďstvo, které do roku 1842 obsadilo několik pobřežních měst a donutilo čínskou stranu podepsat 29. srpna 1842 Nankingskou smlouvu, podle které museli Číňané podstoupit Velké Británii Hongkong, bez omezení otevřít 5 svých přístavů zahraničním obchodním společnostem, povolit obchod s opiem, zaplatit Britům zničené opium (6 milionů stříbrných dolarů) a válečné výdaje (12 milionů stříbrných dolarů) a odpustit britským obchodníkům dluhy ve výši 3 milionů stříbrných dolarů.

Poloostrov Kowloon byl podstoupen Británii v roce 1860 podle Pekingské smlouvy po druhé opiové válce. Přiléhající území, kterým se říká „New Territories“ (včetně New Kowloon a ostrova Lantau), byly pronajaty Británii na dobu 99 let, a to počínaje 1. červencem 1898 a konče 30. červnem 1997.

V osmdesátých letech bylo jasné, že smlouva o pronájmu „New Territories“ brzy vyprší. Bylo nutné, aby Británie vyjednala vrácení Hongkongu Číně. Podle smlouvy, která je známá jako „Čínsko-britské společné prohlášení“, která byla podepsána ČLR a Velkou Británií 19. prosince 1984, se celé území Hongkongu pod britskou koloniální vládou 1. července 1997 stalo „Hongkongem, zvláštní administrativní zónou ČLR“. V tomto společném prohlášení se ČLR zavázala, že podle zásady „jedna země, dva systémy“, kterou navrhl pokrokový čínský politik Teng Siao-pching, socialistický ekonomický systém Číny nebude v Hongkongu praktikován a že současný kapitalistický systém a životní styl zůstane nezměněn po dobu 50 let, tedy až do roku 2047. Smlouva vešla v platnost po půlnoci 1. července 1997, když poslední britský guvernér Chris Patten odplul na Královské jachtě Britannia.

Od roku 1997. V roce 2014 vypukly v Hong Kongu rozsáhlé protesty proti volební reformě schválené centrální vládou v Pekingu. Podle reformy budou kandidáti do místních voleb schvalováni Čínou jmenovanou komisí. Na počátku října 2014 začali protestující požadovat rezignaci místní samosprávy.

Jazyk. Úředním jazykem Hongkongu je standardní čínština a angličtina, nejrozšířenějším mluveným jazykem je však kantonština. V kantonštině běžně vysílají hongkongské televizní kanály, zatímco např. hlášení v metru jsou trojjazyčná: kantonsky, čínsky a anglicky. Nápisy jsou pouze dvojí čínsko-anglické, protože tytéž tradiční čínské znaky lze přečíst kantonsky i mandarínsky. Na rozdíl od většiny čínského území se v Hongkongu stále většinou používají tradiční znaky.

Ekonomika. Hongkong má jednu z nejliberálnějších ekonomik světa. Je to jedno z nejdůležitějších světových středisek bankovnictví a obchodu.

Pamětihodnosti. Obchodní čtvrtí je Kowloon. Mezi nejznámější trhy patří nefritový, kde se smlouvá i o ceně polévky v restauraci. Dalšími turistickými atrakcemi jsou například chrám Wong Tai Sin nebo Ptačí trh.

Na jižním výběžku Kowloonu ležící rybářská osada Lei Yeu Mun si zachovala nádech své původní podoby. Hongkongský park je oázou klidu uprostřed města. Jeho součástí jsou nejen zelené zahrady, ale také jezírka s vodními ptáky, fontány, přírodní restaurace a muzeum čajů.

Victoria Peak je 554 metrů vysoká hora. Je z ní nádherný výhled na zátoky a ostrůvky. Hongkong je spojen se všemi přilehlými ostrovy prostřednictvím trajektů. Nádherné pláže se nacházejí na ostrově Lamma, kam nesmějí ani auta.

Nejvyšší hora je Tai Mo Shan (957 m), ta má ale nepřístupný vrchol, na kterém se nachází meteorologický radar a také základna čínské armády. Nejvyšší přístupnou horou je Lantau Peak (934 m) na ostrově Lantau

 

Náš poznatek z dnešního dne :

Ano po 20 krásných zážitkových dnech jsme opět v Honkongu. Počasí je dnes daleko lepší než při minulé návštěvě. Není sice úplně dobrá viditelnost, ale alespoň neprší a dokonce chvilku vysvitlo sluníčko. Tentokrát jsme volili k poznávání města vyhlídkový autobus.  Zakoupili jsme si červený okruh, v němž byla zahrnuta přeprava zelenou lodní tramvají a cestu pozemní lanovkou na nejvyšší kopec nad městem a dále jízdu otevřeným patrovým autobusem po nejrušnějším středu velkoměsta plného výškových budov. Byl to úžasný zážitek, jak se obrovské nové mrakodrapy navzájem odrážejí ve svých zrcadlových fasádách. Vysoké mrakodrapy při fotografování působí dojmem, jakoby se k sobě nakláněly a vytváří často nepochopitelné perspektivní zvláštnosti. Netušili jsme, že mezi novými domy, které září nádherou a okázalostí jsou sevřené staré omšelé i nevzhledné vysoké bytovky. Ale jak se stále staví nové budovy, tak i ty staré se postupně renovují a dostávají nový kabát. Také pobřeží je plné stavebních strojů. Je zde snaha vyrvat z moře co nejvíc plochy k dalším stavbách. Například tímto způsobem vznikl krásný Viktoria park, kde z původní zátoky pro kotvení jachet je nyní oáza zeleně se sportovišti. Město má spoustu komerčních budov, bank a sídla největších firem na světě. Zaujal nás kongresový palác, který má kapacitu až 140 tisíc lidí za den. Staré budovy působí nehezky také proto, že veškeré rozvody – voda, plyn, odpady i elektřina jsou vedeny zvenku na fasádách, také jednotky klimatizace jsou zvenku a navíc, jak jsme slyšeli, v bytech bydlí velmi početné rodiny, často dvě generace a tak i prádlo je sušeno zvenku pod okny. Zajímavostí pro nás také je, že z prostorových důvodů mnoho lidí nemá mrazničky ani chladničky a každý večer kupují čerstvé potraviny na trzích – mnoho trhů je otevřeno do půlnoci, nebo používají sušené potraviny, který je zde neobyčejně široký sortiment. Jedna z krásných výškových budov s výhledem na Victoria Harbour stojí na pozemku, jehož cena byla při koupi kolem půl milionu euro za čtverečný metr. Projížďka autobusem byla velmi příjemná. Nejdříve jsme objeli bez vystupování celý okruh, což trvalo asi hodinu a půl. Potom jsme jeli na spodní stanici pozemní lanovky, která nás zavezla trasou dlouhou 1,4 km do výšky kolem 500 metrů. Zde je postavená moderní budova s vysokou vyhlídkovou terasou. Z ní jsme měli rozhled na všechny světové strany a pořídili jsme pár fotografií. Naštěstí jsme dnes přijeli v hned v dopoledních hodinách, kdy viditelnost ještě byla vcelku slušná. Za dnešní den jsme nafotili kolem  160 fotek a to hlavně mrakodrapy z dola z vyhlídkového autobusu. Z tohoto množství jsme víc než polovinu smazali, ale stejně je velmi obtížné se rozhodovat a fotky vybírat, protože každý záběr je svým způsobem jedinečný a má svou vypovídající hodnotu.

Po našem návratu z Viktoria Peak, bylo dole několikatisícové množství lidí, čekajících ve frontě na lanovku a navíc se začalo horšit počasí. My jsme omylem nastoupili do jiného autobusu, který nás dovezl do míst, které jsme navštívili při první návštěvě Hongkongu a sice do okrajového městečka Stanley. Toto je známé svým tržištěm a tak jsme tohoto omylu využili v náš prospěch a podařilo se nám koupit lehký rudlík, abychom měli jistotu, že si na nádraží při zpáteční cestě domů s našimi těžkými zavazadly nějak poradíme. V pozdních odpoledních hodinách jsme se vrátili zpět do přístavu, kde nás ještě zaujalo pouliční vystoupení tří mladíků s kopacím míčem, kteří s ním prováděli opravdu nepředstavitelné a fyzicky velmi náročné triky a kouzla. Po návratu na loď začalo drobně pršet a tak jsme byli rádi, že jsme vše v pohodě zvládli a tolik viděli. Dnes na loď opět nastoupilo velké množství nových hostů, jak jsme usoudili podle počtu ranních vystupujících.

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba Keelung - Hongkong, Čína

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 


Poslední fotografie




Archiv

Kalendář
<< duben / 2024 >>


Statistiky

Online: 23
Celkem: 3042815
Měsíc: 36636
Den: 1920