Informace k hodinám 14. - 18. 9.
sloh : úvaha
mluvnice :
- opakování základních a rozvíjejících větných členů
- pravopis : shoda přísudku s podmětem
Pracovní list :
Vlastní názvy :
- Pavel Čína Vltava
Pavlův sešit – příd.jm. přivlastňovací čínské jídlo vltavské mosty
-přídavná jména tvrdá odvozená od vlastních jmen píšeme s …………………………..............
- přídavná jména přivlastňovací odvozená od vlastních jmen píšeme s ………………………..
!!! pražské památky x Pražský hrad = Hrad = sídlo prezidenta
!!! Vánoce, Velikonoce
!!!Pražan – obyvatel města x K husitům se hlásili pražané. = příslušník hnutí
!!! Sparta, Slávie x sparťan, slávista
- Přemyslovci, Habsburkové
- !!! švejk ( mazaný, vychytralý člověk) , jidáš ( zrádce )
- příslušníci antropologických skupin: černoch, indián, běloch. cikán – ne jako národnost
- nebeská tělesa : Slunce, Země
- světadíly, země, krajiny : Evropa, Polabí, Středomoří, Královéhradecko, Sever- severní oblasti
V dáli se modral _ k/K rkonošské hřebeny. L_ žoval _ jsme na š/ Š umavě. Rodiče _ trávili dovolenou na k/Kypru. Bez nesnází si dobře rozumí č/Č eši a s/Slováci. Turnaj v_ hráli k/K anadští hokejisté. Víte, kde leží b/B razílie? Hvězdáři pozorovali zatmění m/M ěsíce.
Zhlédli jsme film o j / Japonských zahradách. Porovnávali jsme kulturní úroveň e / Evro- panů a a /A siatů. Většina p /P ražských památek zaujala f / Francouze. Oblíbil jsem si
č / Čínskou kuchyni. Mám rád p / Povltaví. Navštívili nás d / Davidovi přátelé. Připomněli jsme si zvyklosti v / Velikonočních svátků a v / Vánoc. Pavel je s / Slávista.
Dívky navštívily několik š / Šumavských. Děti probíraly vládu p / Přemyslovců.
Na p /P ražský h / Hrad proudí davy cizinců.
Věta jednoduchá a souvětí : rozdíl : ………………………………………………………….
Urči druh vět a doplň znaménko na konci věty.
Na zítřek jsem si naplánovala návštěvu staré tety ……………………………………
Kam se budete stěhovat ……………………………………………………………..
Vypracujte úkol samostatně …………………………………………………………..
Kéž by bylo konečně pořádné léto ……………………………………………………
To je nádhera …………………………………………………………………………
Odpověz :
V jakém tvaru musí být sloveso v rozkazovacích větách ? ……………………………………
Na jaký slovní druh nejčastěji začíná věta přací? ……………………………………………...
Jaké druhy tázacích vět znáš? ………………………………………………………………….
Za kterou větou vždy píšeme vykřičník? ………………………………………………………
Věta jednoduchá se skládá ze ……………….............a ………………………..větných členů.
Základní větné členy = ……………………………. a ……………………………….
Získat fotografii nebylo snadné. Nic se nám nestalo. Sytý hladovému nevěří. Obě odešly. Všichni se smáli. Dívka, která šla po chodníku, se hlasitě smála. Otec a matka sledovali televizi. Hlásili to v rozhlase. Jak si usteleš, tak si lehneš.
Pracoval na zahradě.
Pracovali jsme nad úkolem. Mohl bych tě doprovodit. ( …………………………………..)
Odpoledne přestalo pršet. ( …………………………………………….. )
Bratr se stal studentem. Květina je odkvetlá.
Pes - přítel člověka. Mladost radost.
Shoda přísudku s podmětem :
Lidé jásal _ . Děti běhal _ a rodiče je sledoval _ . Koně táhl_ sáně. Draci se vznášel _. Uši mu zalehl _. Ledoborce vyplul _. Podél cesty stál _ ukazatelé. Dni ubíhal _ . Lidičky se divil _ . Uzenáči mi chutnal _ . Ledoborce vyplul _ . Hrobové se otevíral _ .Oči jim jiskřil_ . Sněhuláci roztál _ . Nosiče zrezavěl _ .
Navštívil jsme e/E vropské země : i/I tálii a f/Francii a i/Iy a f/F rancouze
jsem si oblíbil. Mluvili jsme o v/V ltavských mostech. Četli jsme
č/Čapkovy pohádky. Těším se na v/Velikonoce.
Rozvíjející větné členy :
Podstatné jméno rozvíjí …………………………………….
Druhy :
1.
Moje sestra se ráda prochází ulicemi Prahy.
2.
Karel patří mezi upřímné věrné pracovité lidi. Zaujaly nás krásné vánoční ozdoby.
3.
Řidič nedodržující předpisy je nebezpečný pro své okolí. …………………………….
Smetanova opera Libuše provedená poprvé 11.6.1881 je dílo mimořádného národního významu. …………………………………………………………………………………..
Sloveso rozvíjí: 1. ……………………, 2. ……………………………………….
1.Jana četla knihu. Pomohl jsem nemocnému. Bratr je schopný všeho. Potřebujeme neprohrát. Řekl mi své definitivní ne. Sestra je podobná tetě.
2. Po západu slunce jsme šli domů. Oblékla se velmi pohodlně. Pro časovou tíseň bylo představení zrušeno. Zašli jsme na policii nahlásit změnu bydliště.
Přes snahu všech jsme prohráli. Při opatrnosti se ti nic nestane.
Sloveso a podstatné jméno rozvíjí …………………………………………
Zahlédli jsme Pavla utíkat na autobus. Děti běhaly bosy.
Mého bratra zvolili mluvčím třídy. Naše štafeta doběhla jako pátá.
Mladší bratr již chodil sám do školy. Babička ráda sedávala před domem.
Volně připojené myšlence za podstatným jménem, kterou oddělujeme čárkou, se říká ……………………
Jeho syn nadaný houslista byl přijat ke studiu medicíny.
Národní divadlo naše významná kulturní památka byla postavena z národní
sbírky. Karel Hynek Mácha autor Máje patřil mezi romantické básníky.
Její syn vynikající sportovec dokončuje vysokou školu. Silueta Sněžky nejvyšší hory v Čechách vystupovala z mraku. Dalekohledem jsme pozorovali Javor nejvyšší horu bavorské Šumavy.