Zimní pneumatiky
Zimní pneumatiky
Shrňme fakta:
1) Zimní pneumatika má lepší přilnavost na kluzkém povrchu za nízkých teplot. Je pro to specielně vyvinuta a je to prokázáno praktickým měřením.
2) Na „letních“ pneumatikách lze jezdit i v zimě. Je to ověřeno praxí. Až donedávna jsme tak jezdili všichni.
3) Řidičům je zákonem (zák. 361/2000 Sb.) uložena tato povinnost:
(§5 c) Povinnosti řidiče: přizpůsobit jízdu technickým vlastnostem vozidla nebo fyzickým vlastnostem zvířete.
(§ 18 odst.1) Rychlost jízdy: Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu….
4) Vzhledem k vlastnostem zimních pneumatik lze na nich v zimě na kluzkém povrchu a ve sněhu jezdit rychleji. Při zachování stejné hodnoty bezpečnosti jízdy a dodržení zákonných ustanovení.
5) Při překročení mezních hodnot přilnavosti pneumatik dochází ke smyku. Při použití letních, i zimních pneumatik. Při použití zimních pneumatik se tak děje na stejném povrchu při vyšších rychlostech.
6) Zimní pneumatika má předepsánu minimální výšku dezénu 4mm.
7) Vzhledem k předepsané minimální výšce dezénu a měkčí směsi (rychlejší opotřebení) vydrží zimní pneumatiky maximálně 4 sezóny.
8) 1 sada zimních pneumatik (4 kusy) stojí cca 6.000,-Kč. DPH z této sumy (20%) činí 1.200,-Kč.
9) K 30.6.2011 je v ČR registrováno 4.552.158 osobních automobilů. (1 osobní automobil připadá na 2,196 občana)(http://www.autosap.cz/sfiles/a1-9.htm).
10) Kdyby na zimu „byla přezuta“ pouze polovina těchto osobních automobilů, stát vybere na DPH 2,4 miliardy korun. Pravda, za každé 4 roky. Tedy 600 milionů/každý rok.
11) Výrobcům a producentům pneumatik vzroste obrat o 13,5 miliard Kč. 3,38 miliardy Kč/rok. Ti zaplatí z tohoto nárůstu zisku 15% daň. Stále pouze při polovině přezutých aut.
12) Vzroste zisk i pneuservisům. I ti odvedou z „přezouvacího boomu“ státu 15% daň.
13) Za všechna motorová vozidla je povinnost platit t.zv. povinné ručení. Tedy pojištění škody způsobené provozem motorového vozidla.
Pravda, nařídili to tak nejednoznačným způsobem, že to v praxi znamená, že nikoli vždycky v tomto období, neboť může přijít zima, během které např. v Praze napadne sníh 2-3x a vždy trvá 2-3 dny, než silničáři silnice uklidí a prosolí. Formulace zákona umožňuje používat automobil i s „letními“ pneumatikami a nevyjíždět pouze mimo tyto inkriminované dny.
To se samozřejmě nelíbí radikálům, kteří mají poněkud jednodušší myšlení, takže jim je vše jasné a pouze oni mají pravdu. Všichni ostatní jsou blbci, se kterými je nutno zatočit.
Zimní pneumatika má přece výrazně lepší jízdní vlastnosti, je to prokázané praktickými testy, když budou mít všichni zimní pneumatiky, bezpečnost na silnicích se prudce zvýší. Kdo nepřezuje na zimní, je zločinec a měl by zmizet ze silnic.
Již jsem zmiňoval vtíravě matoucí logiku. Ta v tomto případě zní:
Zimní pneumatika má lepší přilnavost v zimním období, zkracuje se brzdná dráha = vyšší bezpečnost na silnicích v zimních měsících.
Je tomu skutečně tak?
Shora jsem uvedl zákonná ustanovení, podle kterých je řidič povinen přizpůsobit jízdu a její rychlost svým schopnostem a technickým vlastnostem vozidla a nákladu. To by mělo být základním pravidlem každého řidiče, i kdyby to nebylo nařízeno zákonem.
Pamětníci mi dají za pravdu, že takových revolučních novinek, které zaručeně zvýší bezpečnost silničního provozu, jsme zažili v minulosti více.
Dříve narození si možná vzpomenou, že v šerém dávnověku (70. léta minulého století) jsme jezdili na tzv. diagonálkách. To byly pneumatiky, se kterými se jezdilo jako v bačkorách. Automobil se choval tiše, měkce, karoserie nedrnčela ani na tzv. „kočičích hlavách“.
Pak se objevily pneumatiky t. zv. „radiálky“. Rozdíl spočíval v kladení kordových vrstev v kostře pneumatiky.
Diagonálky měly tyto vrstvy kladeny, jak název nepovídá, úhlopříčně, vrstvy křížem přes sebe. Revoluční přelom spočíval v tom, že radiálky (opět podle názvu) mají jednotlivé kordové vrstvy kladeny po obvodu příčného řezu pneumatikou, tedy od patky k patce.
Zde je nutno uvést, že vývojáři všech dílů automobilu, včetně špičkových gumárenských firem, ověřují prakticky předpoklady svého vývoje na závodních drahách všech typů. Od F1, 500 mil Indianopolis, ralye všech typů, od severských na sněhu a náledí, po pouštní v tropických podmínkách.
Ve všech těchto zkouškách prokázaly radiální pneumatiky vynikající výsledky. Prokázaly výrazně vyšší přilnavost, snesly rychlejší průjezd zatáčkou, do smyku šly až při vyšších rychlostech.
Závodník na diagonálkách by neměl šanci.
Laické veřejnosti byly tyto argumenty předkládány stylem: „Radiálky to je to nejlepší, co můžeš pro svého miláčka udělat. Radiálky tě udržej. Podívej se na ty grafy. To je držák. Nemusíš jezdit jako nějaké máslo. Přece by na tom nejezdili všichni špičkoví závodníci. To přeci nejsou žádní blbci. Ti vědí, co je dobré“.
Tyto radiálky sice rozhrkají karoserii i nového automobilu i na okresních silnicích, na „kočičích hlavách“ si překousnete jazyk. I odborné posudky připouštěly, že tyto nové pneumatiky „jsou poněkud hlučnější“, ale to se přehlédlo. Bezpečnost především.
No a bylo vymalováno. Gumárenské firmy ucítily šanci. V novinách, ale zejména ve všech odborných časopisech se objevily grafy a odborná pojednání, které dokazovaly, že radiálka „drží“, utrhne se až při daleko vyšších rychlostech. Odborná, ale i zejména laická veřejnost přijala tyto důkazy a s přesvědčením „To je to ono, to zvýší bezpečnost silničního provozu.“
Ještě dlouho pak vyhlášky upravovaly, jak lze radiální a diagonální pneumatiky na vozidle kombinovat.
Laická veřejnost si vyložila tento technický zázrak: „Mám radiálky, můžu na to šlápnout. Je to držák. Nejsem žádné máslo“.
Bezpečnost na silnicích se nezvýšila. Každá pneumatika se při překročení mezních hodnot „utrhne“. Radiálka se utrhne až při větší rychlosti.
Přibylo nehod ve vysokých rychlostech. Je veliký rozdíl mezi špičkovým závodním jezdcem, který dokáže maximálně využít mezních vlastností vozidla a řidičem amatérem, který veze rodinu na chatu a jeho špičkovou motivací je aby uchlácholil své ego a aby tam byl dřív než soused.
Nikdo nikdy nevyhodnotil, jak se zavedením radiálních pneumatik zvýšila bezpečnost silničního provozu. Co však je nepochybné, je cena těchto pneu. Samozřejmě jsou dražší. Pochopitelně, protože jsou lepší. Zvýší se i příjem státu z DPH.
Další příklad: „Přednost“ chodců na vyznačeném přechodu. Záslužná myšlenka. V houstnoucím provozu chodec neměl šanci dostat se na druhou stranu ulice. Zákon sice o jakékoli přednosti chodců na přechodu nehovoří, ale to nevadí. Zákon ukládá řidiči povinnost umožnit chodci na vyznačeném přechodu bezpečné přejití vozovky. V žádném případě nedává chodci právo vstoupit na přechod i v případě, kdy řidič tuto povinnost nedodrží. Dokonce tentýž zákon (361/2000 Sb.) v § 54, odst 3) uvádí: Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji.
Redaktoři všech medií tištěných i bezdrátově přenášených, kteří absolvovali moderní školu založenou na zásadě: „Neuč se to nazpaměť, řekni mi to svými slovy“, interpretovali veřejnosti tuto zákonnou novinku tak, jak je učila paní učitelka, tedy svými slovy: „Od 1. ledna budou mít chodci na přechodu absolutní přednost. To znamená, že chodec má právo přecházet a řidič musí zastavit.“
Dokonce jeden jistě velmi inteligentní redaktor motoristické redakce!!! prohlásil tehdy doslova a do rozhlasu: Chodec na vyznačeném přechodu má tedy právo přecházet kdykoli, jediné, co ho tam může čekat, je srážka s blbcem. Přísahám, že jsem si to nevymyslel.
Veřejnost, která absolvovala stejně moderní základní vzdělání, které dbá hlavně na to, aby žáci nemuseli suše memorovat (česky: aby se nesnažili si něco zapamatovat), si tuto „osvětu“ (čtením zákona se nikdo nezabývá) vyložila též svými slovy: „Na přechodu můžu přecházet kdykoli, on musí zastavit. Když nezastaví a zabije mě, bude to jeho vina.“ Říkali to v rádiu, tak to musí být pravda.
Po uzákonění tohoto zvýhodnění chodců na vyznačených přechodech a této "osvětě“, prudce vzrostl počet smrtelných úrazů chodců na přechodech.
Jak hluboce je zakořeněn tento nesmysl o absolutní přednosti chodců na přechodech, dokládá i televizní akce BESIPu „Nemyslíš – zaplatíš.“ V jednom spotu této akce zaměřeném proti telefonování za jízdy, vidíme zřejmě úspěšného (a velmi nezodpovědného) podnikatele, který projíždí městem a telefonuje. Při jízdě v levém pruhu kolem nákladního auta, které zastavilo před přechodem, mu těsně před čelo vozidla z pravého pruhu zpoza náklaďáku vstoupí maminka s kočárkem. Následuje náraz a drsné záběry letícího kočárku. Všem je jasno. Řidič je lump. Je nutno souhlasit. Hlavního záměru bylo dosaženo. Ale:
Jen málokdo si všimne, že maminku ani nenapadne se podívat do druhého, levého pruhu, do kterého nevidí. Že zastavilo nákladní auto v pravém pruhu ještě neznamená, že zastaví všichni i v levém. Mohou udělat prostou lidskou chybu. Maminka naprosto klidně, se sklopenou hlavou, do tohoto pruhu vstoupí a dokonce tam napřed strčí kočárek.
Další revoluční novinkou, která prudce zvýší bezpečnost silničního provozu, je nařízení, že musíme svítit i za prudkého slunce. Dokonce všude číhá policie, aby přísně potrestala ty lumpy, kteří tak neučiní. A ještě se tak postarají o příjem do pokladny obce, nebo státu.
Výrobci žárovek si mnou ruce. Zisky jim výrazně stouply. Tím i DPH pro stát.
A ještě něco. Rozsvícená tlumená světla spolu s koncovými představují příkon 120W. Kdyby každé z 4,5 milionů pouze osobních aut jezdilo denně pouze 10 minut, představuje to denní spotřebu 20Wh. U jednoho auta.
Při 4,5 milionech osobních automobilů to znamená denní spotřebu 91 MWh (91 megawatthodin). Jestliže někdo tvrdí, že celodenní svícení nemá na spotřebu pohonných hmot žádný vliv, dovolím si tvrdit, že nemá pravdu. Ten člověk tvrdí, že 91 MWh elektrické energie se každý den vylíhne samo od sebe. Za rok to je 33,215 GWh (33,215 GigaWatthodin. Giga=1000Mega)
Znamená to, že jaderná elektrárna Temelín, která má dva bloky po 981 MW, tedy výkon 1.962 MW, toto množství elektrické energie vyrobí při plném výkonu za 17 hodin. Kolik by za stejnou dobu spotřebovala nafty a benzinu na stejný výkon?
Kdo tvrdí, že toto množství energie není nutné přidat na vstupu, tedy na palivu (při 100% účinnosti – která neexistuje), by si měl přiznat, že ve škole nedával pozor. No ale zvýšená spotřeba pohonných hmot znamená i vyšší odvod DPH a ještě vyšší výběr daně spotřební. Kalousek přece neřekne, aby se nesvítilo.
Tvrdým zastáncům celodenního svícení poradím: zkuste někdy jet za prudkého slunce bez světel, a počítejte nejen protijedoucí řidiče, kteří na Vás budou blikat, ale zejména důchodce, pověstné dohlížitele pořádku, kteří budou rozčíleně gestikulovat, že nesvítíte. Nevím, jak Vy, ale pro mne je to důkaz, že mě vidí i oni, u nichž lze slabší zrak předpokládat. A že dobře vidí i to, že nesvítím. I policie Vás dobře uvidí.
Nikdo dosud nevyčíslil, jak se zvýšila bezpečnost silničního provozu a o kolik se snížil počet úrazů, zavedením celodenního svícení.
Dalším revolučním opatřením, které prudce zvýší bezpečnost silničního provozu, bylo nařízení povinné výměny autolékárniček. Že je to nesmysl bylo přiznáno až když všichni autolékárničky zakoupili a odvedli příslušnou DPH. Účelu bylo dosaženo. Všichni zaplatili.
No a nyní přicházejí na řadu zimní pneumatiky. Mají nesporně velmi dobré jízdní vlastnosti v zimním období. Špičkoví závodníci všech kategorií dokáží využít jejich vlastností a dosahují na nich udivujících výkonů.
Jak je tato novinka předkládána široké veřejnosti a jak jí tato veřejnost přijímá? Opět se objevují grafy, v televizi se předvádějí názorně zkoušky dvou automobilů. Jeden s letními a jeden se zimními pneumatikami. I se závěrečným grafickým vyhodnocením brzdných drah obou automobilů.
Problematice zimních pneumatik se věnují všechna media, zdůrazňují nutnost zimních pneumatik, aby každý pochopil, že zimní gumy neobuje pouze hazardér a zločinec.
Televizní zprávy přinášejí záběry nehod, zejména hromadných. Reportér vždy zakončí reportáž poučením: „Řidiči jsou neukáznění, stále jezdí na letních pneumatikách“. A to aniž by se namáhal zjistit, kolik vozidel v příkopech má zimní, a kolik letní pneumatiky.
Veřejnosti je jasno: V příkopech jsou ti blbci, co nepřezuli. Kdyby měli zimní gumy, tak se jim to nemohlo stát.
Loni v zimě v jedné rozhlasové motoristické relaci na téma zimní gumy odpověděl jeden odborník z pneuservisu na otázku, v čem spočívá hlavní přednost zimního obutí, bez váhání: „Hlavní předností zimních pneumatik je, že nás neomezují v rychlosti.“!!!!
Laická veřejnost má jasno: „Mám zimní gumy, můžu jet. Ty seděj. Můžu na to šlápnout.“
Toto přesvědčení dokládá velmi medializovaná nehoda na dálnici, kdy řidič zabil dvě ženy, sedící po vlastní nehodě na středovém svodidle. Řidič se hájil, že vjel do husté sněhové přeháňky, měl zimní pneumatiky a jel pomalu. Jenom 80Km/hod. Na dálnici udělal hodiny, narazil do středového svodidla, kde seděly ženy, o něho se odrazil, přeletěl všechny pruhy a skončil v mimo dálnici. Cítí se nevinný, neboť měl zimní gumy a jel pomalu.
Zimní pneumatiky mají nesporně lepší jízdní vlastnosti zejména v zimním období. Umožní řidiči např. snáze se vyhrabat ze sněhové závěje a to i tam, kde by bylo nutno podsypávat pískem. Osobní automobil o hmotnosti jedné tuny, jedoucí rychlostí 80km/hod, má však tak obrovskou kinetickou energii, že jej na ujetém sněhu, či dokonce na náledí neudrží ani sebezázračnější pneumatiky.
Tentokrát ale vidím přece jenom rozdíl. Uvedení použitých pneumatik bude součástí záznamu o nehodě. Bude-li tedy vůle, zejména politická, bude snadné vyhodnotit, jak zimní pneumatiky přispěly k bezpečnosti silničního provozu. Zejména očekávám, že při každé mediální reportáži reportér vždy poté, kdy kamera ukáže havarovaná vozidla, doplní reportáž o informaci, jaké pneumatiky mají havarovaná vozidla. Když se to bude vždy zjišťovat a zaznamenávat.
Osobně vidím v glorifikaci zimních pneumatik velký omyl, ne-li zločin.
Proč se tak děje? Co zůstává za tímto zákonným opatřením a jeho medializací skryto? Již v úvodu jsem uvedl, že každý motorista, který zakoupí zimní pneumatiky a nechá je namontovat, odevzdá státu nejméně 1.200,-Kč jenom na DPH. Při dvou milionech přezutých automobilů (přezuje každý druhý) získá stát na DPH 2,4 miliardy Kč. Výrobci, prodejci a pneuservisy odevzdají z podnikatelského boomu 15% daň.
Vyspělé kapitalistické státy, když čelily počátkům hospodářské krize, zavedly spontánně šrotovné. Darovaly ze státního rozpočtu významnou částku každému, kdo si koupil nový automobil. Sice tuto částku získaly zpět na DPH i jiných daních, ale přece jenom to stát něco stálo. Ale stát pomohl těm méně majetným ke koupi nového auta. Podpořil spotřebu. Žužlové a měkejši.
Naše vláda, občanům nic nedaruje. Zejména nic nedaruje těm méně úspěšným. Těm se říká socky. Pracují za podprůměrnou mzdu (2/3 zaměstnaných), vychovávají děti, převracejí v dlani každou korunu. Jejich dětem se spolužáci ve škole vysmívají, protože mají mobil, jaký oni již vloni vyhodili.
Naše vláda zákonem nařídila, že všichni si musíme koupit zimní pneumatiky a tím odevzdat státu 1.200,-Kč na DPH. A dát vydělat pneuservisům, aby i ony odevzdaly vyšší daně. I ti méně majetní, pro které je tato cenová bariéra nepřekonatelná.
No a výsledku je dosaženo. Stát získá příjmy a nebude ho to stát ani korunu. Ne jako ti břídilové na západě, kteří rozdávají sockám příspěvky na nové auto. V ČR stát nikomu nic nedaruje. Zaplatí to lidský materiál státu. I ti, kteří na to nemají.
Divíte se, že Kalousek je nejlepší ministr financí celé galaxie?
Prostě naše občanská a demokratická vláda, kterou jsme si zvolili, není žádné máslo. Se sockama se nebude párat. Na ty vystrčí policii a když nebudou mít přezuto, napaří jim pokutu. A mastnou. Aby si nezvykali v kostele hvízdat a svatým se pošklebovat.
Věřím, že radikálové jistě prosadí, aby zimní gumy byly povinné pro všechny bez výjimky od - do. Věřím tomu, neboť jistě naleznou podporu u lobistů a i politická vůle se najde. Glorifikaci zimních pneumatik je nutno podporovat. Pak veřejnost sama odsoudí ty, kteří se vzepřou a nepřezují. Kalousek v tichosti shrábne DPH.
Jsou tři základní okruhy občanů, které jsou snadným terčem ministra financí a tvoří páteř příjmů státního rozpočtu. A sice kuřáci, alkoholici a motoristé. A protože motoristů je daleko více než kuřáků a alkoholiků, soustřeďuje se pozornost na ně. Věřím že brzy budeme povinně vyměňovat čelní skla za skla s lepší průhledností, klaksony laděné do předepsané tóniny, stěrače s rotujícími raménky a další technické novinky. Vždy s odůvodněním, že se tím prudce zvýší bezpečnost silničního provozu. A s tvrdými sankcemi na ty, kteří neuposlechnou.
V ČR se spotřeba nepodporuje. V ČR se spotřeba nařizuje. Zákonem. Policie je zde zejména proto, aby tvrdě postihla ty, kteří neuposlechnou, nesáhnou do úspor a tím že se nepodrobí, neodvedou příslušnou částku do státního rozpočtu.
A ještě něco. Jestliže se podaří prosadit bezvýjimečné zimní obutí od – do, bude to znamenat státem nařízený zákonný zákaz užívání auta pro všechny, kteří nepřezují. Třeba proto, že na to nemají. Budou potom i tito povinni platit povinné ručení i za tuto dobu, kdy nebudou ze zákona smět vozidlo používat?
Jan Sladký