Co obsahuje kazuistika dítě
4. 10. 2009
1. Osobní anamnéza
- jméno a datum narození
- národnost rodičů
- průběh před porodem - matka kuřačka, alkohol, nemoci, pracovní problémy,..
- průběh porodu , matka byla z nemocnice propuštěna v 8. poporodní den
- doba matčiny rodičovské dovolené
- ohrožení dítěte syndromem FAS - matka kuřačka
- v 5. týdnu diagnostikována těhotenská cukrovka - dieta
- nemoci v dětství
- návštěvy lékařů
- vývoj řeči
- chování a projevy v dětství
- mateřská škola - jak ji dítě snášelo, zapojení do kolektivu,.. adaptace
- zápis na základní školu - kdy, pokud byl odklad,.. (na žádost pediatra vyšetření v PPP, se svolením nástup do ZŠ odložen)
- studium na základní škole
- záliby, koníčky, hra v dětství
2. Rodinná anamnéza
- matka, otec, sourozenci - jména, data narození, vzdělání, zaměstnání, zásadní nemoci, případné patologické jevy,.. submisivní, emočně labilní, harmonická rodina, agresivní , nekomunikativní, pasivní obtížně sociálně přizpůsobivý
- prarodiče - jména, data narození, zaměstnání, případně důchod
- vše kolem rodiny
- důvod, proč je v ústavu (o ústavní péči rozhoduje soud na návrh MěÚ - odboru sociálních věcí, soud by měl rozhodnout do 3 měsíců, popř. do 24h v případě ohrožení života dítěte - týrání. Dítě jde do diagnostického ústavu, kde je po dobu 2 - 3 měsíců, pak je umístěno v dětském domově nebo výchovném ústavu)
- společné aktivity rodiny (výlety, dovolené)
- jak vypadal byt rodiny
- oblečení, hygiena, školní pomůcky dítěte
- poměry mezi rodiči
- vztah rodičů k dětem
- patologické jev v rodině
3. Ústavní anamnéza
- v kolika ústavech již dítě bylo
- od kterého data je dítě umístěno v současném ústavu
- nemoci, které dítě v současné době má
- u kterých doktorů bylo na vyšetření při příchodu do ústavu (pediatr, psycholog,..)
- vztahy s vychovateli a ostatními dětmi
- samostatnost, sebeobsluha
- pořádek ve věcech
- zájem dítěte o rodiče a zájem rodičů o dítě - návštěvy doma, v ústavu, korespondence, telefonáty,..
- chování dítěte v přítomnosti rodičů
- pokud je, tak hostitelská péče - berou si dítě na víkendy, jaké aktivity s dítětem dělají
- výchovné problémy v ústavu
- záliby a koníčky
- trávení volného času
- osobnost dítěte (introvert, extrovert, typ temperamentu, jaký má dítě talent a na co,..)
- zhodnocení vlastností dítěte
- jak probíhá příprava na vyučování - sám, s dopomocí, nerad dělá domácí úkoly, procvičovat psaní, čtení, počítání,..
- pokusy dítěte o útěk, absolvované útěky
- vybíravost v jídle
- sklony k hygieně
- na jakém pokoji dítě bydlí a s kým (jména)
4. Školní anamnéza
- do jaké třídy a školy chodí
- vztah k učitelům a spolužákům
- začlenění do kolektivu
- prospěch a zvládání učiva
- průměry známek v jednotlivých třídách školy
- přístup k přípravě na výuku - plnění domácích úkolů, zapomínání, nepřipravenost,.
- případné DYS - které, kdo diagnostikoval (PPP v okresním městě)
Rozpis klíčových předmětů:
- ČJ - uchopení psacího náčiní, úroveň čtení, psaní, gramatiky,..
- M - počty, geometrie, číselné řady,..
- Cizí jazyk - čtení textu, slovní zásoba, sestavování vět, souvětí,..
- VV - držení pastelek, úroveň představivosti a fantazie, co má dítě rádo ve VV, úroveň jemné motoriky,..
- HV - schopnost zpěvu, improvizace, zápis not, pasivita, stydlivost, hra na nástroj, tanec
- PV - zručnost, materiály, se kterými dítě rádo pracuje, pěstitelské práce, práce v dílnách, vaření, pečení,..
- TV
5. Prognóza a doporučení
- zhodnotit prognózu vývoje zdravotního stavu
- zajištění lékařské péče - lékaři: neurolog, psychiatr, psycholog, pediatr,.. případně zajištění lázní a léčebných pobytů v ozdravovnách,..
- zajištění asistenta (zajišťují je SPC)
- doporučit pestrost stravy, jídla, které má dítě v oblibě
- zaměřit se na volnočasové aktivity, které dítě baví
- jakým způsobem se připravovat na výuku - více čtení, psaní, dohled na přípravu školních pomůcek,..
- problematika bydlení na pokoji
- jak upravit vztahy s ostatními dětmi
- co bude s dítětem, až mu bude 18 let (domy na půli cesty - zjistit, kde jsou nejblíže, zajištění ubytovny, chráněného bydlení,..)
- zajistit motivaci dítěte k práci a zaměstnání, vysvětlit dítěti funkci pracovního úřadu
- učit dítě praktickým dovednostem - vaření, žehlení, hospodaření s penězi, jednání na úřadech, na poště, kolik co stojí v obchodě,..
- po dosažení 18ti let a ukončení studia bude svěřeno do péče kurátora,kt. se postará o hmotné a finanční zabezpečení. Prostřednictvím odborného pracovníka z DD bude poučen o fci kurátora. Zajištěno chráněné bydlení ve spolupráci s organizací Dům na půli cesty Zábřeh. Motivace k práci, vysvětlena fce úřadu práce.