Závěrem
Pohonné hmoty Léto 2009 Náklady na naftu
Ceny pohonných hmot v Norsku jsou (stejně jako vše ostatní) vyšší, než v české kotlině, ovšem procentuální skok není tak dramatický, jak tomu bylo ještě před pár lety. Motorovou naftu jsme pořídili v rozpětí od 9.99 NOK do 11.13 NOK (roku 2010 od 9.14 NOK do 12.10 NOK, roku 2011 i za 12.89 a roku 2012 dokonce už za 14,19), benzín však bývá i o 2 NOK na litr dražší. Celkově jsme najeli téměř
- Přes to jsme v přepočtu projezdili asi 15 500 Kč
Trajekty Léto 2009 Ceny použitých trajektů
Den
|
Poř.
|
Odkud
|
Kam
|
Společnost
|
Cena
|
cca Kč
|
||
01
|
1
|
Rostock
|
Trelleborg
|
TT-Line
|
175
|
(+ 200Kč)
|
€
|
5095
|
02
|
2
|
Moss
|
Horten
|
Basto Fosen AS
|
122
|
(91+31)
|
NOK
|
360
|
04
|
3
|
Lauvik
|
Oanes
|
Tide Sjø AS
|
81
|
(57+24)
|
NOK
|
240
|
05
|
4
|
Oanes
|
Lauvik
|
Tide Sjø AS
|
81
|
(57+24)
|
NOK
|
240
|
5
|
Mortavika
|
Arsvågen
|
Fjord 1
|
189
|
(156+33)
|
NOK
|
560
|
|
07
|
6
|
Brimnes
|
Bruravik
|
Tide Sjo AS
|
107
|
(78+29)
|
NOK
|
315
|
08
|
7
|
Oppedal
|
Lavik
|
Fjord 1
|
127
|
(99+28)
|
NOK
|
375
|
09
|
8
|
Draksvik
|
Hella
|
Fjord 1
|
74
|
(52+22)
|
NOK
|
220
|
10
|
9
|
Eidsdal
|
Linge
|
Fjord 1
|
81
|
(57+24)
|
NOK
|
240
|
10
|
Åfarnes
|
Sølsnes
|
Fjord 1
|
88
|
(63+25)
|
NOK
|
260
|
|
11
|
Bremsnes
|
Kristiansund
|
Fjord 1
|
114
|
(83+31)
|
NOK
|
335
|
|
12
|
Kanestraum
|
Halsaust
|
Fjord 1
|
102
|
(74+28)
|
NOK
|
300
|
|
11
|
13
|
Valset
|
Brekstad
|
Tide Sjø AS
|
102
|
(74+28)
|
NOK
|
300
|
13
|
14
|
Bognes
|
Skarberget
|
Torghatten Nord AS
|
115
|
(84+31)
|
NOK
|
340
|
15
|
15
|
Melbu
|
Fiskebøl
|
Veolia Transport Nord AS
|
121
|
(89+32)
|
NOK
|
360
|
16
|
16
|
Moskenes
|
Bodø
|
Torghatten Nord AS
|
704
|
(551+153)
|
NOK
|
2080
|
- Celkem jsme tedy za auto s řidičem a spolujezdcem při překonávání slané vody utratili asi 11 620 Kč
Mýta Léto 2009 Poplatky za tunely, mosty a pseudodálnice
Poplatků od 10 do 30 NOKů jsme platili spoustu, ovšem vyjmenovat všechny a místopisně je určit by bylo dost komplikované, takže zde zmíním pouze ty, které v našich peněženkách udělaly velký průvan.
1. průjezd tunely pod ledovcem Jostedalsbreen mezi Sokndalem a Skei na silnici č.5 – 180 NOK (od roku 2011 zdarma)
2. výjezd na Dalsnibbu ze silnice č.63 – 80 NOK (rok 2010 – 85 NOK, v roce 2011 - už 100 NOK)
3. průjezd podmořským tunelem z Kristiansundu po silnici č.70 – 95 NOK
4. přejezd mostu přes Öresund – 275 DDK
5. přejezd mostu přes Velký Belt – 215 DDK
- Celkově jsme tedy na všech mýtnicích zaplatili asi 3 200 Kč
Parkovné Léto 2009 Poplatky za parkování
Parkování bývá zpoplatněné v místech, kde se logicky očekává, že se ve zvýšené míře bude parkovat.
Někde se jedná o symbolickou cenu (Risør – 7 NOK), jinde už to trochu zamrzí (Preikestolhytta – 60 NOK (v roce 2010 již 80 NOK)), ovšem obezřetnost je na místě zejména ve velkých městech, kde se v parkovacích domech může poplatek za celodenní stání vyšplhat až do hodnot přivádějící infarktní stavy (Oslo 214 NOK).
Nutno ovšem podotknout, že pokutu za nedodržení zaplacené parkovací doby v Bergenu 700 NOK, tedy hodně přes 2 000 Kč jsme nakonec zaplatit tak nějak zapomněli...
- Celkem jsme tedy za parkování našich samohybů zaplatili zhruba 1 000 Kč.
Ubytování Léto 2009 Ceny za stanování a chatky
Náš předpoklad, že budeme využívat v průvodcích a cestopisech hojně zmiňované nocování na divoko, se prakticky nenaplnil ani jednou. Na vině bylo hned několik faktorů, pramenících zejména z počtu účastníků zájezdu a z jejich poněkud odlišných požadavků na komfort vaření a hlavně hygienického zázemí. Když už jsme ale pro nocování ve volné přírodě našli společný konsenzus, ukázalo se, že objevit nějaké elegantní, použitelné a hlavně neobsazené místo, kam by bylo možno uklidit dvě auta se dvěma stany, může být velmi problematické. Pak nezbývá nic jiného, než se uchýlit do některého z nezpočtu kempů, rozsetých po celém Norsku. Jejich úroveň, charakter a ceny se mohou dosti lišit a neexistuje jednotné univerzální pravidlo, dle kterého by se při jejich výběru mělo postupovat. Jednu poučku pocházející z vlastních zkušeností si ovšem neodpustím. Velkým kempům na jižním pobřeží je dobré se velkým obloukem vyhnout. Nejlevnější stanování jsme pořídili v moc pěkném prostředí kempu Sjøtun na břehu Sognefjordu, kde jsme za stan, auto a dva dospělé uhradili 110 NOK. Naopak nejdražší poplatek za totéž jsme museli obětovat ve vysokokapacitním záchytném tábořišti pod Preikestolenem, i za polárním kruhem na dosti nepěkném pozemku kempu Medby, a to více než dvojnásobek, tedy celých 240 NOK. To ve Vormstadu za 280 NOK už nabízeli čtyřlůžkovou chatku s kuchyní a ledničkou, ovšem za třílůžkovou obdobu v kempu Bakkaåno již domácí požadovali celých 550 NOKů. Když je ale půl jedenácté večer, v žaludku je smutno, venku lije jako z konve a i na následující den rosničkáři slibují vytrvalý déšť, tak se ani tato cena nejeví jako příliš přemrštěná. Nejinak tomu bylo na horské chatě Hedlo na Hardangerviddě, kde jsme za jednu povlečenou postel téměř radostně obětovali 325 NOK za dospělého a polovinu za omladinu. Zde už to ale byla úplně jiná liga, stejně jako nocleh pod širákem v Bleiku, kde jsme pro změnu nezaplatili vůbec nic....
- Celkem jsme tedy ve dvou lidech za třináct noclehů pod stanem zaplatili asi 6 700 Kč, za čtyři noci v chatkách cca 4 200 Kč a za jedno přespání na horské chatě 1 950 Kč.
Strava Léto 2009 Útrata za poživatiny
Zajít si v Norsku na oběd do hospody nás naštěstí ani nenapadlo, párkrát jsme si však dopřáli točené pivo. Aby si jej konzument mohl dokonale vychutnat, je nutno ovládat svoji mysl tak, že se po dobu degustace nebudete zaobírat žádnými početními úlohami, v nichž násobitel je číslo
Pak už to bohužel stačí vynásobit onou trojkou...
- My dva jsme tedy dohromady zkonzumovali stravu, za níž jsme ve vlasti utratili zhruba 5 000 Kč.
Pozn: Náklady na položky jako jsou mapy, lékárna, drogerie, telefonáty, nápoje a jiné nebyly evidovány.
- Závěrem lze tedy zkonstatovat, že celá legrace byla opravdu o něco dražší, než týden na Mácháči....
V létě 2009 zažili a na přelomu let 2009 a 2010 vzpomínali, sepsali, spočítali a přepsali:
Pavlína, Martin, Jitka, Pavel, Robert, Trollové, a taky Radek Horňák
Případné dotazy možno zasílat na: radekhornak@seznam.cz
.