Jdi na obsah
Jdi na menu
Úvod »
Program Začít spolu
Program Začít spolu
Začít spolu, ne každý sám, začít krok za krokem.
Naše mateřská škola již osmým rokem pracuje podle programu Začít spolu. Filosofie tohoto programu je celému kolektivu velice blízká a jeví se nám jako přirozená cesta ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Velký důraz při práci klademe hlavně na prožitkové, kooperativní a skupinové učení.
Filozofický základ programu Začít spolu a jeho cíle
Bez ohledu na to, kde žijí, budou muset dnešní děti čelit po celý svůj život změnám: sociálním a politickým, změnám prostředí, změnám ve vědě a technice, změnám v průmyslu vedoucím ke změnám na trhu práce a dalším.
Program Začít spolu uznává, oceňuje a podněcuje vývoj těch charakteristických rysů osobnosti, které budou v rychle se měnící době obzvlášť potřebné. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti dnešní doby:
1. komunikaci
2. spolupráci
3. řešení problémů
Připravujeme děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Mezi další cíle, které pomáhají rozvíjet tyto schopnosti patří:
- přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat
- kriticky myslet a umět si vybírat, nést za svou volbu odpovědnost
- rozpoznávat problémy a řešit je
- být tvůrčí, mít představivost
- sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství
- podporovat tělesný rozvoj a zdraví dítěte, jeho osobní spokojenost a pohodu.
Principy programu Začít spolu:
Důraz na individuální přístup ke každému dítěti
- umožňovat každému dítěti, aby se vyvíjelo vlastním tempem
- stanovit pro každé dítě individuální plán
- tématicky plánovat činnosti podle zájmu a potřeb dětí,
vytvářet projekty.
- integrovat individuální cíle do obvyklých denních činností
a do celkového týdenního plánu
Důraz na samostatné rozhodování a volbu dítěte a přijímání odpovědnosti za ni
- nadále pracovat v centrech aktivity, doplnit je vhodnými pomůckami, se kterými si mohou děti hrát, zkoumat je. Takto připravit podmínky pro integrované (celostní) učení.
Důraz na účast rodiny
- rodinu brát jako prvotní a nezastupitelnou ve výchově dětí
- komunikační strategie, zkvalitnit práci rodičovské rady
- vytvářet i nadále podmínky rodičům pro aktivní zapojení do výchovných činností dětí v průběhu celého dne, vytvářet prostor pro spolurozhodování, vzájemnou odpovědnost.
- vytvářet dobré partnerské vztahy mezi rodinou a týmem školy
Celý program Začít spolu je koncipován na základě vzájemné tolerance, děti jsou vedeny ke zdravému životnímu stylu, odolnosti vůči stresům a zdraví škodlivým vlivům, které mohou vést ke zneužívaní a závislosti na návykové látky a je v naprostém souladu s Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání.
Archiv
Kalendář
<< |
listopad / 2022 |
>> |