Jdi na obsah Jdi na menu
 


sociální učení

14. 12. 2010

sociální učení

  • proces v němž si jedinec osvojuje typické lidské vlastnosti (charakter, zájmy, vůli, potřeby) a formy lidského prožívání a chování

formy sociálního učení

  • imitace - napodobování
    • přebírání jednání ostatních jedinců a vykonávání úkonů ve stejné podobě
    • je to nejběžnější forma sociálního učení
    • úsměv - jeden z prvních projevů socializace
    • řeč - nejvýznamnější faktor socializace
       
  • identifikace
    • převzetí určitého vzoru pro chování a jednání a ztotožnění se s ním
       
  • přebírání úloh
    • chování podle role (funkce, postavení, pozice...)
    • chování podle role umožňuje předvídat chování příslušníku ve společnosti vzhledem k jejich společenské roli
    • žák ve škole, dítě v rodině, vedoucí pracovník...
       
  • citová nákaza
    • přebírání citových stavů ostatních jedinců s nimiž jsme v bezprostředním kontaktu, aniž by sami měli tendenci ovlivňovat ostatní jedince
    • sugesce
    • nekritické přebírání názorů a postojů bez ověření jejich správnosti s tendencemi jednat v tomto duchu
  • existence systému odměn a trestů

Sociální vnímání

-          je to vnímání soc.skutečností a osob kolem nás

projevuje se: očekáváním, emoce ( sympatie, apatie), atribuční tendence

do této kapitoly patří také chyby, které děláme – z minulé kapitoly

sociální interakce

-          vzájemné působení jedné osoby na druhou

-          akce vyvolá reakci

1)      afiliace – vyhledávání přítomnosti druhého člověka

2)      soc.srovnávání – já se srovnávám s druhým člověkem

3)      vyhledávání samoty – má psychohyg.efekt

4)      soc.izolace- stav, kdy je člověk sám, ale né z vlastní vůle

a)      dobrovolná – chce

b)      nedobrovolná – vnější okolnosti ho k tomu donutily - nemoc