Jdi na obsah Jdi na menu

POHLEDEM JAKUBA ČECHA: Městská hromadná doprava

5. 7. 2013


Začaly prázdniny. Doba, kdy využívám městskou hromadnou dopravu nejvíce z celého roku. Normálně autobusem skoro nejezdím, ale o prázdninách téměř denně.

Taky je to doba omezených spojů.  A kvůli tomu jsou linky přeplněné. Sezení v autobuse jsem zažil jen párkrát za život, protože pokaždé stojím. Ale v autobusech nebývá ani místo k stání!

 

Pro dobrotu na žebrotu

 

Říkám si, že pustím starší lidi si sednout… Nedávno jsem tak učinil a následně si stoupnul k východovým dveřím, protože jinde nebylo místo. Autobus přejel do další zastávky a několik starších lidí na mě řvalo: „No co ty tady zavazíš?“ Nesmírně mě to urazilo. Tak co mám dělat, sedět a poslouchat naříkání seniorů, že „je nepustím sednout“ nebo je mám pustit sednout a poslouchat „že zavazím“?

Kdyby bylo více spojů, nic takového by se nemuselo řešit.

 

Studentská sleva - Prostějov je unikát

 

Ještě zarážející u prostějovské hromadné dopravy je, že studenti žádající slevu se musí prokázat kartičkou integrovaného dopravního systému a řidiči neuznají žádnou jinou kartu s datem narození a fotografií, ani Mezinárodní průkaz ISIC. Ten uznávají po celém světě, ale Prostějov je holt unikát…  

 

Nespravedlivý ceník

 

Když se nad tím zamyslím, ceník MHD je vlastně nespravedlivý. Základní jízdné 9 korun zaplatíte, ať už jedete z Vápenice k lázním nebo z nádraží do Domamyslic. Proč není cena třeba korunu za cestu mezi dvěma zastávkami?

A proč v Prostějově nemáme automaty a prodej v trafikách a musíme si jízdenky kupovat u řidičů?

 

 

Jakub Čech

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

- Reakce na článek - 2. část

27. 7. 2013 16:04

Se studentskou slevou nevím s kým souhlasit, ale chápu obě strany. Ta jedna strana je z pohledu cestujícího: Proč by mi řidič nemohl uznat nějakou kartu, která jasně dotvrzuje, kdy jsem se narodil. Abych řekl z vlastní zkušenosti - to, že by mi řidič neuznal slevu podle ISIC karty se mi u FTL ještě nestalo, takže já s tímto nemám problém. Ale vím, že nepříjemní řidiči existují... Z druhé strany má alespoň FTL v těchto žákovských a studentských kartách trochu pořádek.
No, a dostávám se k poslednímu tématu, a to je "nespravedlivý ceník". On totiž ale ani tak nespravedlivý není. K tomu, abych to tu mohl názorně vysvětlit, potřebujete otevřít na nějaké vedlejší okno tuto mapu (http://www.dpmo.cz/pdf/Mapa%20obcí%20a%20zón%20IDSOK.png). Jak vidíte, na mapě je celý Olomoucký kraj rozdělen do tzv. tarifních zón, které jsou vždy očíslované. Prostějov se nachází v tarifní zóně 41. Pro každou tarifní zónu platí, že pohyb autobusem v JEDNÉ zóně stojí 9 Kč, mezi DVĚMA zónami 18 Kč, mezi třemi víc, atd. (dál to neznám - ceník je kdyžtak přístupný na www.ftl.cz). Tarifní zóny mají nevýhodu tu, že když chcete jet jen kousek, zaplatíte za celou tarifní zónu. Možná si řeknete, že je to nespravedlivé, protože hranice jsou hranice, a vy, když jedete jen nějakých 500 metrů přes 2 tarifní zóny, tak zaplatíte hromadu peněz! Ne. Tarifní zóny jsou uzpůsobeny tak, aby tyto případy nastávaly co nejméně - a když už nastanou, tak se určí "hraniční zastávka", která je jakoby v obou zónách zároveň (to na mapě pořádně nejde vidět).
No, a teď výhody tarifních zón: Tarifní zóny v MHD (zóna 41) je užitečná pro lidi, kteří v MHD přestupují nebo jedou třeba za čtvrt hodinky zase zpět. Jízdenka je totiž platná vždy několik minut od nákupu (1 zóna - 40 min, 2 zóny - 45 min, 3 zóny - 60 min, atd.). Také je dobrá na přestupy. Když jedete např. z Kralic do Prostějova (zóny 46, 41), zaplatíte 18 Kč. Autobus vás doveze na autobusové nádraží. Pak ale potřebujete přestoupit na MHD a jet do Domamyslic. Protože je jízdenka se zónami 41, 46 je ještě platná, přestoupíte na MHD, ukážete řidičovi jízdenku, a jedete zdarma - pokud jste tedy neprošvihli čas ukončení platnosti (Pozn.: Jízdenka musí být platná i po celou dobu jízdy autobusem). Mnoho lidí tuhle výhodu tarifních zón neví a zbytečně tím prodělá peníze utracené za novou jízdenku, kterou si vůbec nemusel kupovat, kdyby ovšem nezahodil tu předešlou...

Doufám, že jsem zde pár čtenářů osvítil, a ty Kubo - zkus psát i pozitivní články :)

S pozdravem Já

Jakub Čech - Re: Reakce na článek - 2. část

3. 8. 2013 18:06

Když chci mít slevu na ISIC, většinou se dozvím "že je to naposled". Pak jsou řidiči, kteří uznají, řidiči kteří neuznají a řidiči, kteří nadávají, ale stejně uznají. Tomu já neříkám pořádek.

Děkuji za toto upozornění, ovšem můj problém to neřeší. Vždy jezdím jen v rámci MHD (zóna 41) a vadí mi, že platím stejně, když jedu z Vápenice na lázně, jako když jedu z Vápenice do Domamyslic. Tudíž mi nepomůže zvýhodněná cena do jiných tarifních zón. Ale díky za upozornění..

Mimochodem: když je řeč o MHD, už zase mě FTL naštvalo. Minulý týden byla uzavírka Poděbradova náměstí, tudíž některé linky měly objízdnou trasu. A nikdo z FTL informaci o objízdné trase nedal na idos.cz.

"Doufám, že jsem zde pár čtenářů osvítil"
To jste optimista, protože se obávám, že tento web nikdo nečte.

"Zkus psát i pozitivní články :)"
O čem? :D

- Reakce na článek - 1. část

27. 7. 2013 16:04

Ahoj Kubo, (jestli Ti nebude vadit, že Ti budu v komentáři tykat)
ono to tak většinou bývá, že prostě některé spoje jsou totálně prázdné a některé přeplněné k prasknutí. A právě to je ta nevýhoda: FTL (a nejen tato firma, ale i ostatní autobusové firmy) mají omezený počet autobusů (nekonečno by asi nikde nešlo...). Například v čase od 6:00 do 8:00, kdy lidi jezdí do práce, do školy, atd., je největší zatíženost a autobusoví přepravci nemůžou jen tak ze srandy poslat na jednu linku víc autobusů, protože mají, jak už jsem říkal, omezený počet autobusů. A i kdyby byly nějaké poloprázdné autobusové linky v tento stejný čas v nějakých zapadlých vesničkách, nejde je prostě jednoduše vzít a dát je do MHD. Ono totiž těch pár lidí v těch zapadlých vesničkách by se třeba bez toho autobusu neobešlo.
Druhá věc je ta, že FTL má propojené MHD a ostatní meziměstské linky (např. Prostějov - Konice, Olomouc - Brno, apod.), což je celkem výhoda (viz Tarifní zóny - poslední odstavec). To, že nejsou automaty mi vůbec nevadí, kvůli tomu, že když dobíhám na autobus - představa, že budu ještě rychle strkat peníze do automatu a mávat na řidiče, aby počkal, je hrozná :D. Další výhoda, že nejsou automaty je ta, že se velmi omezí počet černých pasažérů. Ale určitě máš pravdu, že kdyby automaty byly, tak by byla výhoda v rychlejším nabírání lidí. Jenže to by zas muselo FTL koupit nové automaty, najít místo, kde by je umístil a jízdenky by byly rázem dražší. Cena 9 Kč je velice přijatelná, a proto prostějovská MHD patří k nejlevnějším MHD v ČR. (Mimochodem, olomoucká MHD má zase nejlevnější jízdenky na MHD ze všech statisícových měst v ČR, takže jsem spokojen s dopravní obslužností v celém blízkém okolí).
Ještě bych se rád vyjádřil k důchodcům v autobusech. S těma je to opravdu těžké a FTLko s nimi nic nenadělá. Znám případy, kdy někdo nadává, jak je ta mládež hrozná, že si v klidu sedí. A někde zas pustíte důchodce sednout a on, že né, že je to dobrý. No, a vy pak oba dva stojíte a před vámi se rozprostírá volné místo v celé své kráse, na které si ovšem nemůžete sednout - co by ti lidi řekli, že?

Jakub Čech - Re: Reakce na článek - 1. část

3. 8. 2013 17:51

Dobrý den,
děkuji za reakci.

Omezený počet autobusů je pochopitelný. Ale mě by zajímalo, jestli vůbec jsou všechny autobusy o prázdninách používané? Logicky asi ne, protože ve šk. roce je více spojů = více používaných autobusů.
Ale u nás je holt málo autobusů a ještě míň spojů....

Pro mě osobně by bylo příjemnější si koupit jízdenku v automatu (člověk si může koupit více jízdenek - do zásoby) a pak už jen cvaknout.

Jistě - automaty nejsou zadarmo. Ale FTL pravděpodobně peníze má....
To s černými pasažéry je pravda, uznávám. A umístění automatů by bylo možné na zastávkách.

Co se týče důchodců: Chápu, že s nim FTL nic neudělá, to bylo jen přednesení zážitku. Ovšem, kdyby bylo více spojů, tak by dost problémů také ubylo.