Jdi na obsah Jdi na menu

Tesco: fronty a neprofesionální jednání prodejce

13. 8. 2012

Tesco: fronty a neprofesionální jednání prodejce

Tesco: fronty a neprofesionální jednání prodejce

Prostějov - Dlouhé fronty, nervózní zákazníci i pokladní. Tak vypadá v poslední době nákup v Tescu. Jednu naši čtenářku při placení drobnými prodavačka okřikla: „Rychle, ať nemám prostoje!". Přestože mluvčí supermarketu Eva Karasová ujišťuje, že zákazník je na prvním místě, Sdružení na obranu spotřebitelů zastává názor, že se jedná o neprofesionální jednání prodejce. Důvodem je pravděpodobně reorganizace práce pod taktovkou nového ředitele.

„Stála jsem u pokladny a chtěla jsem z peněženky vytáhnout drobné, jenže prodavačka mě začala popohánět, že kvůli mně bude mít prostoje. Tak jsem jí dala větší bankovku a odešla," popsala příběh čtenářka, která si nepřeje být jmenována. „Je to obchod, který je nejbližší k mému bydlišti, denně tam nakupuji," vysvětlila důvod své anonymity.

Neprofesionální chování

Zajímalo nás, zda vinu nese daná pokladní nebo management. „Naši zaměstnanci mají pravidelná školení, mimo jiné i na komunikaci se zákazníkem a dodržování firemních hodnot. V uvedeném případě došlo k selhání zaměstnance. Z toho důvodu budou všichni zaměstnanci tohoto obchodu opětovně proškoleni," odpověděla Karasová. Podle Gerty Mazalové ze Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) je takové chování nevhodné: „Podle mého názoru se jedná o neprofesionální chování prodejce, rozhodně nemohlo jít o nějaké prostoje, protože prodavačka je určena k obsluze zákazníků, k jejich spokojenosti, nikoliv ke znepříjemňování  nákupů. Spotřebitelka měla tedy v klidu zaplatit drobnými a neměla se  nechat popohánět."

Způsob odměňování zaměstnanců

„Možná to bude tím, že prodavačka je placena podle počtu obsloužených zákazníků," spekulovala dotyčná nespokojená zákaznice. I to jsme se snažili ověřit. „Zaměstnanci mohou pracovat jak na plný, tak částečný úvazek, mají stanovený harmonogram směn a odměňováni jsou měsíční mzdou," opáčila mluvčí. Jiný názor má ale předsedkyně jihomoravského SOS: „Nevím, jak to má Tesco, ale z osobní zkušenosti v Kauflandu vím, že prodavačky jsou hodnoceny za počet obsloužených zákazníků - za „obrat". Když má některá z pokladních malý obrat, má průšvih - znamená to, že je pomalá. Je jasné, že když musí pokladní čekat, až si zákaznice vyloví drobné, trvá to déle, než když zaplatí větší bankovkou. Předpokládám, že je to tak i v Tescu. Nebo byla paní pokladní nervózní z toho, že jí ostatní zákazníci peskují za to, že je pomalá, i když to nemusela být zrovna její chyba."

obchodMálo otevřených pokladen

Lidé si stěžují na dlouhé fronty. „Byly otevřené jen čtyři pokladny a v supermarketu byl nával. Zákazníci stáli v dlouhých frontách i s postiženými, děti brečely. Šla jsem si stěžovat na informace a tam mi řekli, že mají nového ředitele, který omezil počet fungujících pokladen. Prý si mám stěžovat pomocí nějakého formuláře," popsala stav další zákaznice. Nabízí se tedy otázka, zda není na pokladní prostějovské pobočky vyvíjen časový nátlak. „Zaměstnanci mohou pracovat jak na plný, tak i částečný úvazek," zopakovala mluvčí Tesca a pokračovala: „Zejména částečné úvazky jsou velmi oblíbené. Zaměstnanci si podle svých možností v souladu s potřebami obchodu mohou vybrat flexibilní úvazky od dvou do šesti hodin denně v různých dnech v týdnu."

Přehnaná redukce?

„Pokud je to vina pana ředitele, on sám za chvíli zjistí, že je to šetření na špatném místě. Fronty do poloviny obchodu jsou nedůstojné, komfort nakupování žádný. Pak ať se pan ředitel nediví, že lidé budou nakupovat jinde," přidal se čtenář Jaroslav Pavlíček, který se rozhodl k nákupům u konkurence. Tesco nyní přehodnotí situaci. „Přes dlouhodobé zkušenosti a plánování se ne vždy zcela podaří přesně předvídat a odhadnout provozní nároky obchodu. Mezi extrémně náročná období patří Vánoce a prázdniny, kdy čerpají dovolenou jak naši zákazníci, tak zaměstnanci. V prostějovském obchodě v současné době probíhá přeplánování směn právě v důsledku čerpání dovolených, abychom předešli dlouhým frontám," avízovala Karasová. Proč ale supermarket nevyužije brigádníků nebo nezaměstnaných na krátkou výpomoc? „Brigádníky přijímáme v průběhu celého roku, a to pouze v případech, pokud to provozní potřeby obchodu vyžadují," (ne)odpověděla Karasová.

Rada závěrem

Pokud máte podobné problémy, nenechte se poškodit protivným personálem. Zjistěte si jméno a příjmení dané osoby a stěžujte si na zákaznickém oddělení (je důležité zdůraznit, že vás to urazilo a že u jejich společnosti už nikdy nebudete nakupovat) nebo se obraťte na Sdružení obrany spotřebitelů. Příště můžete nakoupit jinde.

Anketa k článku zde.

  • Jakub Čech
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Lukas - Hypermarket - Jeho pán a otrok

29. 8. 2012 7:35

Doporučuji shlédnout tento dokument ČT > http://www.youtube.com/watch?v=uWWmX3uEOCY

Jakub Čech - Re: Hypermarket - Jeho pán a otrok

3. 10. 2012 13:52

Děkuji za tip, zajímavý dokument.