Motivace, motivy, schopnosti, IQ, metody poznávání duševního života člověka
6.
Motivace
- vymezení pojmu – pohnutka k jednání
-jsou to funkční prvky osobnosti, které určují směr a intenzitu jejího
chování
-duševní proces související se zvýšením, případně poklesem aktivity, projevuje se napětím, neklidem a činností směřující k vyrovnání porušení rovnováhy organismu
- v zaměření motivace se uplatňuje osobnost jedince, jeho hierarchie hodnot i dosavadní zkušenosti, schopnosti a dovednosti
Motivace
- vědomá – vím proč to dělám
- nevědomá – neuvědomuji si skutečnou příčinu
Motivace jako proces má dvě složky:
1)Dynamogenní – motivuje jedince dodá mu sílu, je spojená se vznikem a udržováním energie
2)Direktivní – zaměření na určitý cíl
Funkce motivace – motivy vysvětlují proč má chování člověka určitý směr a probíhá s určitou silou (vynaložením určité míry energie)
Výklad motivace – Teorie výkonové motivace – podle té to teorie se lidi dělí na dvě skupiny
1) úspěchem motivovaní lidé
2) lidé motivovaní neúspěchem – tzn. snaží se vyhnout neúspěchu
Charakteristika motivace:
Vymezuje : 1)množství energie
2)perzistence – odolnost organismu
3) variabilita
Další definice : Motivy, motivační síly - aktivizují chování, jsou to důvody našeho chování, určují směr, intenzitu, ukazují jak jsou proměnlivé(trvalé)
V témže chování se mohou objevit různé motivy
- jdu do divadla - kvůli hře, ukázat nové šaty, kvůli lidem , které tam uvidím
Substituční chování – motivy se vyskytují ve skryté formě )jídlo – nejíme pro hlad, ale osamělost, krádeže dětí – ne pro chtění, ale přijetí do party
Druhy motivů:
1) potřeba – vyjadřuje obyčejně nějaký nedostatek
P.T.Young – „požadování něčeho pro něco „ _ princip homeostázy (obnovení zhroucené rovnováhy v organismu)
KLASIFIKACE POTŘEB
a) primární (vrozené) – souvisí s přežitím člověka
b) sekundární (získané) – spojené s rozvojem osobnosti
A. H. MASLOW – HIERARCHICKÝ SYSTÉM POTŘEB-pyramida potřeb
Sebeaktualizace – potřeba realizovat své schopnosti (být tím kým mohu být) potřeba osobního růstu (objevovat, tvořit, uspořádat(
Potřeba uznání
Potřeba přináležitosti a lásky
Potřeba bezpečí
Primární potřeby
2)Zájmy – zvláštni druh motivace, má trvalejší zaměření
Determinace zájmů – v dětství, v dospívání, - na zájem mají vliv sociální a ekonomické podmínky rodiny
-zájmy souvisí i se sociální zkušeností jedince (identifikace syna s otcem – rodinná tradice povolání)
3) Postoje – výraz vztahů k hodnotám, hodnotící vztah – postoj vůči něčemu
- máme je ze svých speciálních zkušeností, - získáváme je též z komunikace s ostatními a nápodobou (děti nás napodobují)
Zdrojem naších postojů jsou i institucionální faktory (dodržování či nedodržování dopravních předpisů, výběr polit. stran a sympatie k nim, dodržování hygieny atd.)
Vztah postojů a předsudků, možnosti jejich přetváření
Zvlášní druh postojů – PŘESUDKY – jsou to obvykle převzaté, tradicí dodržované iracionální postoje, emotivně silné vztahy – předmětem bývají obvykle etnické menšiny (černoši, cikáni, židé)
Možnosti jejich přetváření jsou individuální a velmi obtížné
4) Hodnoty – nejobecnější postoje, které určují celý životní styl člověka – hodnotové orientace
- mohou se během životy měnit, nebo zcela otočit
KLASIFIKACE HODNOT PODLE E. SPRANGERA
- Teoretický typ – racionální pohled na věc hledání pravdy
- ekonomický typ – měří vše tím zda je to praktické
- estetický typ – největší hodnota pro tyto lidi je harmonie a soulad
- náboženský typ – největší hodnota v jednotě s Bohem
- politický typ – nejvyšší hodnota je moc
- sociální typ - altruista , nesobecký člověk, láska je pro něj jediný správný lidský vztah
Motivace a vůle
Motivace – pohnutka k jednání
Vůle (chtění)– cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytčeného cíle(je vlastní jen člověku)
Schopnosti – soubor předpokladů nutných k úspěšnému vykonávání určité činnosti, dovednosti
DĚLENÍ SCHOPNOSTÍ:
1) obecné (primární) – a) vjemové (zrak sluch apod.)
b)intelektové (poznávací-schopnosti chápat)
c)psychomotorické (síla, přesnost pohybů,rychlost)
2) speciální –a) verbální (schopnost vyjadřovat a chápat složité vztahy – filozof, právník, psycholog)
b) numerické (hbité zacházení s čísly)
c)prostorová představivost (určování polohy objektu – technici, letci, skokani)
d) percepční pohotovost – v duševním smyslu, v rychlém postřehu pro vnímání např.korektura tiskovin
e) paměťové schopnosti (ve smyslu individuálních rozdílů)
f) umělecké schopnosti – výtvarné, hudební, literární…
Rozdíl mezi vlohami a schopnostmi
Vlohy – jsou vrozené, jsou to anatomicko-fyziologické zvláštnosti organismu, především centrální nervové soustavy a smyslových orgánů
Schopnosti – jsou výsledkem zkušeností, znalostí a vědomostí i dovedností jež se projevují a utvářejí v činnosti
Souhrn vloh tvoří předpoklad pro rozvoj různých schopností, jimiž rozumíme pohotovost vykonávat úspěšně určitý druh činnosti.
Inteligence vymezení pojmu, druhy int. a jejich význam
def.-schopnost mentální adaptace řešit nové problémy, orientovat se v nových životních situacích na základě určování podstatných souvislostí a vztahů
def.- soubor vjemových, intelektových a psychomotorických schopností
DĚLENÍ INTELIGENCE.:
1) praktickou – schopnost zacházet s předměty a nástroji
2) teoretickou – schopnost zacházet s pojmy a znaky, logicky myslet
3) sociální – schopnost vycházet s lidmi
Měření duševní výkonnosti pomocí inteligenčního qocientu:
Měření inteligence – pomocí „testů inteligence“ – jde o mentální výkony , které jsou podle určitých kritérií hodnoceny skórem – výpočet úrovně inteligence – IQ
IQ – jedná se o poměr mezi mentálním a chronologickým věkem – to vše se pak vynásobí stem, aby se odstranil zlomek
IQ = mentální věk / chronologický věk X 100
IQ stupeň inteligence rozšíření v populaci v %
Nad 140 genialita 1,5
120-139 nadprům.int. 11
110-119 velmi dobrá 18
90-109 průměrná 48
80-89 nízká 14
70-79 slaboduchost 5
Pod 69 slabomyslnost defekt intelektu 2,5
Mentální retardace – zpomalení, zpoždění duševního vývoje jedince a nedostatečné adaptační chování tohoto jedince
IQ – 70-79 - hraniční pásmo retardace
69-50- lehká mentální retardace
35 – 49 –střední mentální retardace
20 – 34 – těžká mentální retardace
Pod 20 – hluboká mentální retardace
Metody poznávání duševního života člověka
Vymezení pojmu metodologie, metodika,metoda
METODOLOGIE – věda o metodách – užívá k vědeckému objevování mnoha metod, technik nebo procedur. Jde o soubor činností, které musí badatel vykonat, aby mohl podat pravdivý soud o psych.procesech nebo vlastnostech
METODY – jsou to prostředky , jimiž výzkum dochází ke svým výsledkům
METODIKA – soubor metod, jež ta která věda používá, - cesta soubor, systém postupných kroků vedoucích k standardnímu výsledku např. ve vyučování vedení rozhovorů, zprac. Testů aj.
Metodika psychologie obsahuje tyto metody:
1) výzkumné – všechny zákl. metody používané ostatními vědami (pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, rozbor a popis produkce člověka)
2)diagnostické – zjišťují aktuální duševní stav
Povaha psychologických zákonitostí
Povaha psycholog. Zákonitostí se vymyká obecnému výrazu zákona „jestliže platíA, pak musí platit B. V psychologii se objevují dva druhy zákonů:
1) jestliže situační stimul pak reakce psychická
2) jestliže reakce psychická pak reakce psychická
Podstata pozorování
Základem je systematičnost, musíme vědět co pozorujeme, jaké znaky budeme sledovat a jaké hypotézy chceme ověřit
Pozorování je tedy:
-výběrové – na něco zaměřeno
-subjektivní – ovlivněno pozorovatelem
Dělení pozorování
- soustavné
- příležitostné
- zúčastněné (pozorovatel je členem skupiny)
- nezúčastněné
- zjevné
- skryté
- přirozené
- laboratorní
- přímé, - zprostředkované
Introspekce – hledění dovnitř, pozorování vlastního nitra
Extrospekce – pozorování chování druhých lidí
Experiment – druhy
- Laboratorní – odehrává se v umělých podmínkách (laboratoři) za pomoci různých měřících aparatur (brání ve spánku pozorují následky, dlouhodobé hladovění atd.)
- Ex. Přirozený – uskutečňuje se v přirozených podmínkách činností člověka a je prováděn tak, že zkoumaná osoba neví, že je psych. Zkoumána( ve školní třídě, na letním táboře, na pracovišti, popřípadě se zkoumá člověk, který se stal invalidou, má smutek, velké štěstí apod.- je to cenný zdroj poznatků psychologie osobnosti
Rozhovor jako základní metoda psychologie její možnosti a úskalí
- Nejpřirozenější , zdánlivě nejsnazší metoda
- Jeto metoda dotazování, tváří v tvář
- Musí být dobře naplánován, musí směřovat k jádru věci
Výhody – komplexní pohled na zkoumanou skutečnost, na osobnost dotazovaného , - součástí je i neverbální chování a pozorování dalších reakcí, - je obohacením zkoumané osoby, příležitost k sebepoznání, - má čelné místo mezi psych. Metodami
Úskalí – klade značné nároky na odborné zkušenosti toho, kdo rozhovor vede , - je to časově náročná metoda a je velmi subjektivní
Dotazník a jeho nejčastější druhy
- Vhodný pokud v krátké době chceme získat velké množství dat
- Je za urč. okolností objektivnější než rozhovor
Dělíme dotazník na 3 typy :
1)Anamnestický dotazník – podobný interview, má funkci orientační, je osou celého poznání osobnosti člověka, - člověk musí chtít spolupracovat to je podmínka úspěšnosti
2)Zájmový dotazník – slouží k zjišťování zájmů, které profilují celkové zaměření osobnosti
3)Osobnostní dotazník - má změřit nebo zjistit více povahových vlastností
IQ testy – možnosti měření duševní výkonnosti člověka
- Používají se pro diagnostiku a výzkum schopností
Mohou být verbální – tráva je zelená …obloha je…..
Mohu být perforační – vyžadují určitou činnost ( sestavit kostky, najít nejkratší cestu z bludiště, doplnit chybějící prvek v předloze)
Nejvíce se sestavují IQ testy smíšené
Standardizace testu – přizpůsobení testu určité populaci
Validizace – test zjišťuje co zjišťovat má
Projekční testy – možnosti záznamu citových prožitků člověka a odkrývání některých jeho vlastností
Nejznámější – Rorschachův test inkoustových skvrn (co v tobě skvrny vyvolávají, co konkrétně připomínají)
Další testy – Tematicko apercepční test – obrázky černobílé , zvlášť pro muže a ženy sestaveny, vypráví se o obrázku – v tom se odráží potřeby, přání, zájmy, city atd.
Test nedokončených vět – předpokládá se, že se projeví duševní stavy a vlastnosti zkoumané osoby
Warteggův kresebný test – kreslí se na čtvercové plochy obrázky, v nich jsou předkresleny malé útvary
K projektivním metodám patří i hodnocení produkce – jde o hodnocení volné kresby, slovní produkce, písemného projevu, výtvorů z různých hmot – jsou to doplňující metody k další diagnostice
Patří sem např. i grafologie, nebo kresba na dané téma
Komentáře
Přehled komentářů
viagra cialis trial pack https://cialisjla.com/ - cialis nex day delivery uk cialis sale
sbbolthdloawsBtjSwimaa
(inoniHtf, 28. 5. 2021 13:52)cialis for women reviews https://cialishav.com/ - 800 mg cialis buy cialis in canada
walmart pharmacy hours sunday dgsolbvfdthutemumnmwabt
(AleptVed, 27. 5. 2021 10:26)cialis with dapoxitine https://krocialis.com/ - purchase cheap cialis soft tabs what works better cialis or viagra
super strength cialis afhsdbcthutemumnotkey
(Aleptloh, 27. 5. 2021 9:10)how to take cialis 20 mg https://rcialisgl.com/ - price of cialis 20 mg viagra cialis
pharmacy express fdvaefbfbldloawsBtjSwimaf
(Lebninoni, 23. 5. 2021 19:09)cheap prescription drugs https://xlnpharmacy.com/ canadian pharmacy generic viagra
comprar tadalafil generico olgstnoegfdloawsBtjSwimaz
(GtnbRuive, 22. 5. 2021 19:26)viagra street price https://jokviagra.com/ generic viagra price
drug prices comparison frbdcacldloawsBtjSwimaq
(Jebginoni, 20. 5. 2021 0:23)uk pharmacy https://pharmacylo.com/ Buspar
fda approved canadian online pharmacies fdvaefbfbldloawsBtjSwimay
(Lebninoni, 18. 5. 2021 12:23)medicine online shopping https://xlnpharmacy.com/ rate online pharmacies
domestic cialis online cheap afhsdbcthutemumnislep
(RebfAlept, 18. 5. 2021 9:45)cialis professionals https://rcialisgl.com/ cialis daily dose
viagra valery meladze fcsogsaxzvofbldloawsBtjSwimah
(Anooinoni, 16. 5. 2021 11:26)safe place to buy generic viagra https://llviagra.com/ - effects of viagra on psa levels comment fabriquer du viagra naturel
cheapest tadalafil tablets olgstnoegfdloawsBtjSwimav
(GtnbRuive, 14. 5. 2021 1:19)viagra generic date https://jokviagra.com/ is there anything over the counter that works like viagra?
cialis online melbourne afhsdbcthutemumnuqxin
(RebfAlept, 12. 5. 2021 10:10)cheap generic cialis in the us https://rcialisgl.com/ cialis free 30 day supply
cheap viagra overnight fhwsbbolthdloawsBtjSwimad
(Fmrfinoni, 7. 5. 2021 11:30)online cialis https://cialisee.com/ cialis black uk
how much tadalafil should i take hvgeeahdloawsBtjSwimaf
(BbdfHymn, 28. 4. 2021 15:34)can you buy viagra over the counter? https://gensitecil.com/ - cheap viagra free shipping watermelon rind viagra
thesis template fhsbbolthdloawsBtjSwimak
(Fbsfinoni, 26. 4. 2021 14:00)Vantin https://uspharmus.com/ order prescriptions online without doctor
viagra vs cialis vs levitra cost fbdcacldloawsBtjSwimai
(Jbsdinoni, 25. 4. 2021 9:46)online pharmacies canada https://onlinecanda21.com/ online pharmacy
Dotazníky
(Tonda, 27. 2. 2008 16:21)
Dobrý den. Mohu se zeptat, když mám provedený pomoci metody dotaznikove a mám výsledky. je mozn=e nejakym zpusobem porovvnat? nejakym vzorcem? meril jsem stimulaci a motivaci.
Predem dekuji za odpoved.
tnoegfdloawsBtjSwimay
(RuiveAsd, 28. 5. 2021 18:34)