AVATAR aneb jak to je s tím mimozemským sexem?
Podávám vysvětlení k naší menší zvědavosti ohledně mimozemského Sexíku v tomhle filmu. Jak sem sa dočetl na internetu, tak mimozemské píchání původně ve filmu bylo:-) ale režisér James Cameron, tuhle scénu záměrně vystřihl, prý aby bylo nějaké překvápku i na DVD až vyjde. Takže až bude verze na internetu (myslím DVD verzi a ne kinorip), tak stáhnout a dovzdělávat se mimozemský sex pomocí této verze. Jen sem chtěl, aby bylo jasno, pač mě to samotného (a nejen mě) zajímalo
nove informace:
Kde a kdz
Film Avatar se odehrává na Pandoře, měsíci s prostředím podobným Zemi, který obíhá obří plynovou planetu Polyphemus v hvězdném systému Alpha Centauri-A. Se vzdáleností 4,4 světelných let je Alpha Centauri náš nejbližší hvězdný soused. Když se zjistí, že na Pandoře jsou obrovské zásoby vzácného minerálu unobtainium, stane se hlavním strategickým cílem vytěžit zdroje nově objeveného světa. Unobtainium v našem solárním systému neexistuje, ale je klíčem k vyřešení energetické krize na Zemi v dvacátém druhém století. Základna pro výzkum zdrojů (RDA) proto utrácí miliardy dolarů, aby se jí podařilo na vzdálené planetě rozjet těžbu. Náš příběh se odehrává v roce 2154, tři dekády poté, co byla na Pandoře postavena těžební základna. Neoprávněný zásah lidských aktivit do teritoria domorodých Na’vi vytvořil mezi těmito dvěma civilizacemi vzrůstající napětí pomalu směřující k válce.
Zásahem osudu, když zemře jeho bratr-dvojče, je Jake Sully hozen do středu této napjaté situace. On má být novým “hnacím motorem” Avatar programu na Pandoře, během kterého se pozemští vědci pokusí postavit “most důvěry” k domorodým Na´vi. Použijí k tomu geneticky sestavené avatar tvory, kteří se mají mezi vetřelecké giganty začlenit v jim důvěrné formě. Jake je ale pověřen šéfem bezpečnosti lidské základny, plukovníkem Milesem Quaritchem, aby se infiltroval do domorodého klanu a naučil se, jak místní lid kontrolovat a porazit. Quaritch je poručíkem soukromé bezpečnostní agentury Secops, která chrání “Bránu do pekla” před nebezpečnými predátory Pandory a stejně nebezpečnými Na´vi. Jeho jednotka jsou drsní žoldáci, skvěle vyzbrojení obrněnými letadly a “AMP” výstrojí - ohromnými, vytvrzenými bojovými obleky.
Z Jakea se stane “špatný muž”, který se ocitne v komplikované situaci. Když se ocitne uvězněn mezi mezi oběma společnostmi, mezi Na´vi a silami RDA, které ho nutí zničit 10 000 let starý domov domorodců, rozhodne se Jake konat. A vypukne peklo...
Cameron nechtěl svůj nový druh vetřelců vytvořit pomocí masek a make-upu. “Polidštěné” vetřelce hrají herci v maskách od éry “béčkových” filmů v 50. letech a od té doby další čtyři dekády ve všech možných napodobeninách “Star Treků” a dalších scifi filmů. Prakticky všechny metody a způsoby jak pomocí gumy vytvořit na obličejích herců nové tváře, byly už objeveny a prozkoumány, nehledě na to, že i tyto metody jsou limitované. Velikost a rozsazení očí nemohou být změněné. Lidské proporce ani celková velikost těla také ne. Navíc gumový oblek limituje výkon herců, neboť buduje mezi hercem a kamerou bariéru.
S novou metodou zachycující herecké výkony tyto limitující nedostatky odpadají. Postavy vytvořené pomocí počítačové grafiky se sice hercům, kteří je hrají, podobají, jejich základní proporce jsou ale jiné. Oči Na´vi jsou dvakrát širší a jsou umístěny více na straně hlavy. Kromě toho jsou Na´vi více nahrbeni, mají delší krky a jinou strukturu kostí a svalů, z čehož jsou nejvíce nápadné jejich ruce se třemi prsty. Na´vi i avataři mohou být vytvořeni mnohem větší. Modrý make-up by sice kůži dodal opálový nádech, počítačově sestrojené postavy ale mohou mít fosforeskující kůži, která se chová jako skutečná, tudíž nezakrývá červené žíly, které například vyniknou, když postavám zasvítí zezadu slunce na uši. Všechny tyto detaily umožňují vytvořit věrohodně téměř živé postavy.
Cameron hledal nový způsob, jak vytvořit vetřelce v 21. století. Už v roce 1995 zaznamenal prudký vzestup počítačové animace, což mu dodalo víru, že jeho projekt bude moci záhy vzniknout. Sám do vývoje počítačové grafiky zasáhl filmy Propast a Terminátor 2: Den zúčtování a jelikož chtěl počítačové umění posunout dál, napsal vizuálně ambiciózní Avatar. Když se ale scénářem začali zabývat experti na počítačovou grafiku, Cameron zjistil, že technologie potřebná pro jeho “fotorealismus” je ještě na hony vzdálená, a proto byl celý projekt na neurčito odložen.
Když pak v roce 2005 projekt oživil, zdálo se, že všechny potřebné techniky jsou na dosah ruky. Stále ještě existovaly pochybnosti, že postavy nebudou vypadat věrohodně a budou narušený efektem “mrtvých očí”, který je možné vidět ve starších filmech používajících podobné techniky. Cameronův tým vynaložil veškeré úsilí, aby postavy vypadaly naprosto skutečně. Kvůli tomu vymysleli nový systém založený na zachycení výrazu ve tváři, který využívá malé kamery umístěné na hlavě, jež zachycují nejjemnější nuance ve výrazech herců. Místo techniky, kdy měli herci na obličeji umístěny značkovače zachycující jejich tvář, nyní měli herci na hlavě speciální pokrývku podobající se sportovní helmě, ke které byla připevněna malá kamera. To umožnilo zachytit výraz tváře a pohyby svalů v úhlech, které dříve nebyly možné. Především ale kamera zachytila pohyby očí, což starší systémy nedokázaly.
Kamerový systém umístěný na hlavě umožnil zaznamenat pohyb v obličeji s nevídanou přesností a čistotou. Kamery se proto mohly soustředit jen na zachycení pohybu těla, takže mohly být umístěné dál od herců. Díky tomu rozsah kamer v Avataru je šestkrát větší než u dříve natočených filmů. Uvidíme cválající koně, triky požadující propracovaný lanový systém a dokonce vzdušné souboje mezi letadly a létajícími kreaturami. Takže triky kamery umístěné na hlavě byly klíčové nejen pro detaily pohybů, ale pro celkovou grandiózní podívanou.
Další inovací sestrojenou speciálně pro Avatar je “Vizuální kamera”, která Cameronovi umožnila natáčet scény v počítačově generovaném světě stejně jako kdyby natáčel v ateliérech. Díky této kameře režisér neviděl Zoë Saldanu, ale její hrdinku s modrou kůží, Neytiri. Místo Sama Worthingtona a Sigourney Weaver viděl jejich modré gigantické avatary s ocasy a obrovskýma zlatýma očima. A místo šedého prostoru v záběru viděl bujný prales Pandory, plovoucí hory Hallelujah anebo lidskou základnu Brána do pekla.
Poté, co doladili detaily týkající se zachycení pohybů herců, se tvůrci obrátili na novozélandskou trikovou společnost WETA Digital, která pomohla Peterovi Jacksonovi získat Oscara za triky v Pánovi prstenů. Jejich průlomové, téměř živé postavy jako Gollum nebo neuvěřitelně realistický King Kong, přesvědčili Camerona, že WETA dokáže jeho obyvatelům Na´vi vdechnout život.
Pro Camerona bylo naprosto zásadní, aby všechny detaily hereckých výkonů byly v počítačové grafice zachovány přesně tak, jak vypadaly na plátně. WETA ho ujistila, že jejich tým nejlepších světových animátorů udělá vše proto, aby byly herecké výkony přeneseny do jejich avatar nebo Na´vi postav. To vyžadovalo, aby byla naprosto přesná data zaznamenána ihned v okamžiku natáčení. Kromě toho to znamenalo více než rok práce na tricích, díky kterým se počítačové postavy chovaly stejně jako herci, jejichž pohyby zrcadlily.
Je to animace?
Zeptejte se animátorů ve WETĚ a ti vám řeknou, že avataři a Na´vi jsou animovaní. Zeptejte se Jima Camerona a ten vám poví, že ty postavy jsou hrané herci. Pravda mají obě strany. Bylo zapotřebí velkého animátorského umění, aby postavy dělaly přesně to, co jejich představitelé. Na druhou stranu hercům nebyly dovoleny žádné úlevy. Herci byly nazdobení a zvětšení. Animátoři se sažili zůstat maximálně věrni jejich výkonům, takže nedělali o nic míň nebo víc než Sam, Zoë či Sigourney v záběru. Samozřejmě trochu přidali pohybům ocasů a uší, které by herci sami nezvládli. I zde ale bylo cílem zachovat výkony herců z původních záběrů. Když Neytiri švihne ocasem a sklopí uši, téměř přesně to vyjadřuje vztek, který v této scéně zahrála Zoë Saldana.
“Herci se mne ptali, jestli se je pokoušíme nahradit,” říká Cameron, “My se naopak snažili dodat jim sílu, dát jim možnosti vyjádřit se a vytvořit postavy bez limitů. Nechci nahrazovat herce, práce s nimi mne jako režiséra baví. Snažíme se nahradit těch pět hodin v maskérně, což je obvyklý způsob, jak vytvořit postavy typu vetřelců, vlkodlaků, démonů nebo čarodějnic. Nyní si můžeme dovolit komfort být kdokoliv, cokoliv, jakéholiv pohlaví či věku bez otravného nanášení složitého makeupu.”
Herečka Saldana trénovala měsíce, aby si osvojila přirozenou pohybovou ladnost Neytiri. Byla si vědoma, že nejde jen o hlas pro animovaný film, ba naopak, že se použije celkový herecký výkon, kdy bude zachycen každá pohyb jejího těla a obličeje.
Cameron s herci pracovali ve speciálním studiu “Volume” nepřetržitě více než rok. Byla to stejně intenzivní spolupráce jako na place, jen s tím rozdílem, že tam nebyla světla či kamery. Bylo to ryzí hraní. A to každému umožnilo soustředit se na svůj výkon a prožitek každé chvíle, aniž by byli rušeni kamerami. Režisér i heci byli procesem fasinováni. Ale až ve chvíli, kdy z WETY dorazily první dokončené scény, si všichni uvědomili, jak přelomový jejich film bude. Neytiri, Jake a Grace byli opravdu živí.
Pro takovýto film bylo zásadní zajistit naprostou autenticitu všech postav. Počítačové postavy Avataru musely být, jak by řekl producent Landau, “opravdové, ducha a cituplné.” Cameron upřesňuje: “Každá drobnost a detail, včetně nejjemnějších pohybů ruky byly vytvořeny herci, kteří udělali všechno, co předvádějí počítačové postavy na plátně.”
Avatar postoupil o krok dál, když zasadil fotorealistické postavy do světa, který je také počítačově vygenerovaný, ale vypadá naprosto reálně. Každá rostlina, každý strom i kámen jsou vytvořeny počítačově. Zásadní průlom v nasvícení, stínování a převádění jim umožnilo vytvořit realistický svět, který je světem vetřelců, ale na pohled vypadá zcela přirozeně. Pro počítačové součásti filmu bylo použito více než “petabyte” (tisíc terabytů) digitálního úložiště... všechny ty zvláštní rostliny a zvířata, hmyz, skály, hory a oblaka. Pro porovnání, “Titanic” potřeboval ke vzniku (a potopení) 2 terabyty, přibližně jednu patnáctinu, co pro svůj vznik potřeboval Avatar.
Avatar byl navíc natočen ve stereoskopickém 3D. Takže nejenže WETA musela počítačové scény dělat ve 3D, ale i hrané scény byly natočeny v tomto formátu. K tomu Cameron použil “Fusion Camera System”, který vymyslel s Vincem Pacem.
Vymyslet nejdokonalejší stereoskopický kamerový systém jim trvalo dlouhých sedm let. Díky velkému objemu technologií, které byly speciálně pro tento projekt vyvinuty byl Avatar režisérův nejnáročnější film. Filmaři se ocitli v neprobádaném teritoriu, kde museli hledat odpovědi na vzniklé otázky za pochodu. Trvalo rok a půl než vymysleli nový kamerový systém. “Vždycky mě bavilo posouvat hranice,” připomíná Cameron. “Tentokrát to ale nešlo lehce. Tak jsme museli přitlačit. Natáčení Avataru byl jako skok z útesů a šití padáku během pádu.”
Revoluční technologie jsou ale vždy jen nástroj ve filmařově pracovní brašně a vždy pouze slouží příběhu, emocím a postavám. Jon Landau říká: “Je to tak, že diváci nebudou reagovat na technologie, ale na postavy a příběh, který Jim vytvořil. Ta technologie mu umožnila vyprávět příběh, který by jinak zůstal nevyřčen.” Stejně tak Cameron připouští: “Nakonec to stejně vždycky skončí u otázky: Je dobrý ten příběh? Diskuze se strhne okolo postav - lidských i vetřeleckých a kolem jejich příběhů.”
Landau přirovnává použití průkopnických nástrojů v Avataru ke způsobu, jak byl sestříhán oscarový Titanic. “U Titanicu Jim pomocí vizuálních efektů dokázal, že se diváci cítili jako součást příběhu; v Avataru používá nové technologie, aby lidi přenesl do jiného světa v budoucnosti.” Cameron poznamenává: “Ty technologie jsou na tak vysoké úrovni, že téměř mizí a zanechávají za sebou jen kouzlo... pocit, že jste opravdu tam a že celý příběh, postavy a pocity jsou skutečné”
vice na:http://www.sms.cz/film/avatar-2009
jiri
Komentáře
Přehled komentářů
http://www.magazin.cz/lifestyle/5382-gagatar-kdyz-zkrizite-lady-gaga-a-avatar
Video-brutus
(Morticia, 2. 2. 2010 10:54)Doufám, že to ve skutečnosti nebylo tak cynické.
Entele pentele mord a hnát
(Morticia, 2. 2. 2010 10:48)Ať si pohnou s tym dývídé, potřebuju nějaké nové porno do sbírky :-D
modry sex
(jiri, 2. 2. 2010 8:53)
http://www.bomba.cz/video/vystrizena-scena-z-filmu-avatar/
dokud nebude dvd tak se neda nic sehnat jen amaterske blbosti:-)
To se mi líbí......
(Pelle, 30. 1. 2010 13:21)To Morticia: Pěkné, líbí se mi to a ty komentáře sou taky super.
Irénko, tož je toto možné
(Morticia, 29. 1. 2010 15:40)http://www.blesk.cz/clanek/celebrity-domaci-celebrity/131090/avatar-po-cesku-paroubek-a-dalsi-namodro.html
Le sexe bleu
(Morticia, 29. 1. 2010 12:09)
To Pellé: Enem aby ťa z teho nekleplo jak teho Siamca :-))))
Ináč modrú šukačku ste eště nigdo nezehnali ? Já eště né. Asi to necháme až na Curacao party ;-)
Mazačinka
(Pelle, 23. 1. 2010 21:43)
Jiříku děkujeme za nové informace. mazec počteníčko. A sem hrdý že sem viděl nejpřelomovější, průkopnický film s průkopnickými technologiemi, a nejdražšší film všech dob.
Tak to udělejme spolu
(Morticia, 21. 1. 2010 17:17)Tak si můžem vzít život spolu a bude nám kráááááááááásněěěěěěě.........ale jak to provedem??? Nic drastickýho ať jsme na pohřbu krásní :-)))a ať se nevzbudíme v rakvi. Já navrhuju opít se slivkou s metanolem ...
Deprese z krásy
(jiri, 20. 1. 2010 11:32)tak jsem to četl docela mazec asi spacham sebevraždu:-)
Dívejte, co se nám mohlo stát :)
(Morticia, 19. 1. 2010 19:50)
http://www.novinky.cz/koktejl/189612-nadseni-z-avataru-pry-privodilo-divakovi-na-tchaj-wanu-infarkt.html
Já mám asi tu depresi, že se tam chcu narodt na tu planetu :)))
Stáhnout a naučit
(Morticia, 7. 1. 2010 13:08)
No dyť sem to říkala, že spojijú ty copánky, kurňa mět ty copánky, to by bylo terno, to by zmizely problémy: kde a jak, to by se to strčilo v hpospodě pod stůl a jedeš, nemusíš se zdržovat od chlastání... No mě by se na tom modrym sexu stejně nejvíc líbil ten fosforový les:)každopádně s tím 4metrovým avatarem - no nevim nevim.
Nicméně velmi zajímavý příspěvak, stáhnout a pak naučit :)))
sex 2
(jiri, 6. 1. 2010 21:24)
Režisér James Cameron se rozhodl lechtivou scénu z verze pro kina vystřihnout a nechat ji pouze v DVD verzi. Ochrnutý mariňák Jake Sully se v této scéně pomiluje se svým objektem lásky, Neytiri.
"Měli jsme to tam, ale vystřihli jsme to, aby zůstalo něco speciálního pro DVD edici. Je to hlavně pro ty, kteří chtějí vědět, jakým způsobem ten sex mají," uvedl režisér James Cameron.
Herečka Zoe Saldanaová, která si ve sci-fi zahrála postavu Neytiri, stačila ještě na tiskové konferenci prozradit, že sex obsahuje stejný proces, který mimozemská rasa užívá na své fiktivní domovské planetě ke komunikaci.
Gagatar
(Morticia, 23. 2. 2010 12:36)